Belysning i julkrubba

Berätta om dina pågående projekt.
Ramse
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 december 2016, 14:37:09

Belysning i julkrubba

Inlägg av Ramse »

Först och främst jag är helt obevandrad i denna elektroniska värld. Alla? Svar måste därför vara väldigt enkla och grundliga.
Jag har byggt en Julkrubba och tänker lägga in belysning i denna. Då det inte fanns el på den tiden vill jag simulera ett fackelsken. Jag kommer att behöva 6 st ljuspunkter. Bäst vore om ljuspunkterna var anslutna till ett batteri. Av storleksskäl vore det bra med lysdioder ( sådan som man ser i en ljusslinga. Avstånd från batteri till respekt ljuskälla är Max 60 cm. Vissa dioder kommer att vara "inomhus" i modellen och där finns inga krav på utseende eller storl. 3 ljuspunkter kommer att vara i själva stallet och där bör de se ut som facklor eller liknande (de får inte ta så stor plats). Ledningar kommer att vara dolda antingen under bottenplattan på bygget eller i väggarna på modellen.
Finns det någon som kan ge mig upplysningar och tips om detta?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Belysning i julkrubba

Inlägg av FormerMazda »

Hej och välkommen!

Är du bekväm med att handla från "kina" så är mitt tips att köpa färdiga lysdioder med "flammande" sken.
Typ: http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... d&_sacat=0
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Belysning i julkrubba

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om det gäller en enstaka julkrubba kanske det bästa är att köpa några ljus från typ Rusta eller IKEA och demontera dem. De drivs med 3V knappbatteri men det kan vara vilka batterier som helst typ 2 st AA som ger denna 3V.
Jag har själv gjort så till en Tomtelykta stor som en tumnagel!
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Belysning i julkrubba

Inlägg av FormerMazda »

Haha! Jaa, Lasp har ju faktiskt en mycket bättre idé!
Då kan du dessutom kolla IRL om det ser fint ut. :tumupp:
Ramse
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 december 2016, 14:37:09

Re: Belysning i julkrubba

Inlägg av Ramse »

Tack för info. Nu till min bristande kompetens. Om vi utgår från ljus köpta på IKEA eller liknande... kan man då koppla samman de sex olika ledningarna i en sk sockerbit och därifrån ansluta till ett batteri? Är det telefonledning som används eller finns det något ännu tunnare....
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Belysning i julkrubba

Inlägg av Miramithe »

Det finns tunnare ledningar, telefontråden brukar dessutom vara solid koppar. Så inte så lätt att böja. Denna är mer lämplig: http://m.clasohlson.com/se/Kopplingstra ... r490126035 .
Lättast är att löda dit kopplingstråden på lysdioden.

Det finns på forumet en Wiki med hur man kopplar lysdioder. Kolla den.

Edit : fixat länken
Ramse
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 december 2016, 14:37:09

Re: Belysning i julkrubba

Inlägg av Ramse »

Tackar för alla svar.
Skriv svar