Säkerhetslåda för dator-I/O?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu planerat om layouten för projektet, det är bara en skiss men innebär att jag delar upp projektet i tre delar:

KCI_A (Knoppson Computer Interface), AF
KCI_S, Serial
KCI_P, Power

Preliminärt innebär detta 3st halva EU-kort men 3st halva EU-kort på bredden bygger 80X3=240mm och det tycker jag faktiskt är en för stor låda men nu slår det mig att man faktiskt kan bygga dom på höjden också dvs 80X100 som låda är teoretiskt möjligt.

Med lite marginaler (och USB-modulen) kan således en låda runt 100X120X100 (DXBXH) duga, dock måste jag få plats med 2st Japan, 1st D9, 1st USB, 1st D25 också fast det kan nog faktiskt få plats på höjden.

USB-modulen fäster jag mha fästkuddar i botten på lådan, sen kan jag via långa M3-skruvar och muttrar stapla korten på höjden, fast lätt servat blir det inte men de kommer ändå testas stand-alone innan de byggs in.

Kan faktiskt gå, dock innebär detta att i stället för ett projekt till så har det plötsligt blivit tre :D

MVH/Alfons
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att lägga ner det här projektet, jag pluggar i min JTAG-programmerare rätt in i datorn istället.

Den största anledningen till att jag tröttnat är att projektet behöver delas upp i hela tre stycken halva EU-kort och det känns jobbigt.

Observera att jag inte klagar på att jag bara har Eagle Light, jag tycker tom att 3 halva EU på höjd blir bättre än ett långt/brett kort ty då blir lådan bara stor och otymplig.

Slutligen är naturligtvis kostnaden ett problem, om jag skattar på en höft så tror jag inte jag kommer under 1500 spänn för denna tämligen onödiga låda.

Fast visst, det har varit roligt att lyssna på Er vad man behöver tänka på och implementerat många av Edera tips, dessutom har jag faktiskt lärt mig massor om USB, inte illa.

Men jag skiter alltså i det här nu.

Projekt som återstår innan Kina-beställning:
1) KSS_D (Samplingsystem, Discrete), Eagle nästan färdigt
2) KWM (Winding Machine), Eagle nästan färdigt

MVH/Roger
PS
Schemat över KCI är helt färdigt så det bör gå att använda men jag tänker inte lägga mer tid och energi till att få ihop tre kort som löser uppgiften rent praktiskt. Jag lägger upp schemat ifall nån ändå känner att det går att använda, jag har förresten bestämt mig för att alltid göra så med mina projekt även om det är lite sent påtänkt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är långsam i vändningarna men nu har jag seriöst börjat fundera på hur jag ska konfigurera dator-biten i mitt labb.

Jag har precis bestämt att datorn (Mini-Tower) ska så bredvid labb-bänken för innanför benen går inte ty stolen (som iof går att skaffa en mindre men det vill jag inte) får då inte plats, mellan benen hade gått men då får jag inte ut CD-släden.

Nu är min största oro att jag springer på den på typ fyllan varvid hela fronten kan fläkas upp men jag har en trä-back alldeles innan dörren som ändå måste rundas (springer in i den också ibland, dock) varför jag bedömer det som väldigt osannolikt.

Jag gillar verkligen min mus och min keyboard till denna datorn, båda går på USB.

Jag skulle kunna köpa USB-kablage med förstärkare till dom också men då blir det genast ganska många 5m-kablar som måste dras.

Om man preliminärt säger att jag letar reda på ett trevligt set av trådlös mus respektive tangentbord så har jag bara två 5-m kablar kvar att dra där den ena är till skrivaren (förstärkt USB-kablage) och den andra till skärmen (VGA, som Ni lärt mig klarar lite kabellängder).

Då är det bara att hugga in, om jag inte var så förändringsobenägen, dvs :(

För mig är det "Baby Steps" som gäller och det första lilla steget blir att konsultera Kjell och Webhallen vad beträffar trådlös mus och tangentbord, sen ska jag nog koppla in dom innan jag ens flyttar datorn, antar man får nån slags dongel man trycker in i USB på datorn, vore käckt om det bara var en dongel för både mus och tangentbord men jag tror jag typ har ett dussin USB på baksidan (varav en är bränd av mig, höll en gång för 10 år sedan i en mycket fin oisolerad 230V-lampa från Filippinerna gjord av en snäcka, samtidigt som jag grejade med USB :) ).

MVH/Roger
PS
Nu kom jag på en liten halv-lösning till springa-på-problemet, jag spikar fast en sockel i träbacken och förlänger den till datorn där jag fäster den med fästkuddar, då kommer i alla fall fötterna gå förbi datorn.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av cjonash »

Om du inte av andra skäl vill ha trådlöst, så kan du ju sätta en USB-hubb efter förlängningskabeln. Så får du så många uttag du behöver, med bara en 5-meters kabel (utöver VGA-kabeln då).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja just det ja, det har vi faktiskt varit inne på redan.

Mitt minne är tydligen lite dåligt :)

Med ditt trevliga tips så blir det ju bara två kablar samtidigt som jag inte behöver köpa ny mus och nytt tangentbord, jag kan ju istället köpa en HUB med minst tre uttag så är jag tillbaks till endast två kablar.

Så då ändras uppdraget till att hitta nån trevlig och bra hub.

Fick några tips av TomasL i början av tråden, ska kika lite mer på dom men först ska jag sondera terrängen hos Kjell och Webhallen samt kanske tom Clas, jag gör detta för det är enklast för mig att köpa i butik.

MVH/Roger
PS
Vad tycker du cjonash förresten om att jag lägger ner säkerhetslådan?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

Lägger upp lite bilder på hur mitt labb vad beträffar datorn ser ut och kommer se ut.

I morgon ska jag ta prover men på fredag tänker jag gå till Kjell och Webhallen och kolla in en hub.

MVH/Roger
PS
Istället för datorn som stöd under skrivaren (med ett litet hyllplan som bara är fixerat med en spik i Ivar-hyllan från IKEA) har jag tänkt skaffa mig en Raaco sortimentlåda där jag planerar samla på så många logikkretsar som får plats (30X4=120st) och detta innan logikkretsar (HC-MOS är mina favoriter) försvinner från marknaden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av cjonash »

Jag tycker att du gör rätt som inte bygger lådan. Den känsligaste delen (parallellporten) hade ju ändå varit oskyddad.

Det jag funderar på att göra i mitt labb är att ha en USB-isolator, följt av en hubb där jag kan koppla in olika saker utan att riskera datorn. Eftersom jag ändå behöver hubben, så är det ju enkelt att sätta isolatorn innan den. Nu har min tänkta labbdator ingen parallellport (ingen seriell heller) och jag har inga planer på att koppla ljudkortet till något annat än högtalarna, så i mitt fall ger den lösningen ju ett fullgott skydd. I ditt fall beror det väl på vad du kopplar in, men med lite sunt förnuft så undviker du nog att bränna datorn.

Men jag hade nog som sagt valt en USB-hubb (ta en med några portar mer än du tror att du behöver, så har du garderat dig för framtida utbyggnad) och lagt till en isolator innan (av samma typ som redan diskuterats i tråden). Enkelt, och förhållandevis billigt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för det kändes lite som om jag raljerat över hur man kan göra för att i slutändan inte göra nåt alls.

Jag tycker ditt tips om en kombination av USB-isolator och hub är optimal, jag förstår det inte riktigt men det låter bra för det känns som man kan isolera datorn från allt vad USB-enheter heter.

Kanske jag skulle skaffa mig två hubar och ha en i labbet också för då kan jag sätta en USB-isolator där och då gör den ju faktiskt nytta samtidigt som om jag t.ex får för mig att koppla in ett PC-Scope så är i så fall den galvaniskt isolerad från datorns jord dvs jag kan, som jag redan kan med mitt analoga skåp som flyter, koppla in mig på höga spänningar med GND-tåten hos proberna och då jag älskar rörförstärkare kan det handla om många hundra volt.

Jag tror således det blir två likadana hubar med minst 4st I/O och en USB-isolator, tack för detta tips!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

Det slår mig en sak, varför vill man egentligen isolera USB-enheter från datorn?

Jag gissar att det egentligen har att göra med att datorn är skyddsjordad och att typ ett PC-Scope med jordklämman på flera hundra Volt genererar en skaplig smäll.

Mitt oscilloskop, min signalgenerator och mitt nätagg flyter alla idag, jag har särskilt gått in och monterat en ojordad grendosa för dom.

Dessa enheter kan alltså anta vilken potential som helst relativt jord, vilket naturligtvis egentligen är farligt om det inte vore för att det knappt finns nån naken metall alls att ta på, det mest nakna jag kan komma på är BNC-kontakter (i övrigt är det mest plast eller målad metall).

Så varför inte göra datorn flytande också?

Genast har jag tjänat fler hundra spänn på att slippa köpa en USB-isolator :)

MVH/Roger
PS
Det kan eventuellt vara bäst om väggvårtan till hubben är av transformator-typ.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av tecno »

varför vill man egentligen isolera
Ställ dig grundfrågan igen = svaret är enkelt = ge fullständigt fan i att labba utan att ha 100:a kolla vad du kopplar in = behövs ingen säkerhetslåda emellan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja du har rätt, man måste ha 100 koll.

Men detta måste är egentligen inte så starkt i praktiken för dels vet man förhoppningsvis vad man gör dels finns det faktiskt knappt nåt petbart.

Och jag tänker mig t.ex ett PC-Scope, då sitter jag alltså och mäter mha den, då har jag full koll på vart jag sätter jordtåtarna (för jag har mycket stor respekt för höga spänningar, alternativt kan man mäta differentiellt men mitt argumenterande har inte bara med PC-Scope att göra), jag gör min mätning sen kopplar jag bort proberna efter mätningen, det enda som händer där emellan är att jag kanske knappar lite på datorn men tangenterna är ju av plast...

Med tanke på hur apparatur ser ut idag med väldigt, väldigt mycket plast ser jag faktiskt inte att risken är så stor.

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av SeniorLemuren »

tecno skrev:
varför vill man egentligen isolera
Ställ dig grundfrågan igen = svaret är enkelt = ge fullständigt fan i att labba utan att ha 100:a kolla vad du kopplar in = behövs ingen säkerhetslåda emellan.
Hmm, 100%. Du menar som dom stora pojkarna som konstruerar rymdfarkoster, broar, bilar, osänkbara fartyg m.m :D

http://m3.idg.se/2.1022/1.506641/10-rym ... gick-snett
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av lond »

varför vill man egentligen isolera
Annars kan det lätt hända tråkiga saker :(

Satt i labbet på jobbet och skulle mäta på en trilskande mätutrustning idag. När jag anslöt den extern matade USB-hubben från D-link på bordet, så fick jag en pirrande känsla när man nuddade laptoppen :( Som tur var behövde jag inte det som var anslutet i hubben, utan det räckte med en USB-kabel till objektet jag mätte på. Dock har jag behövt jorda nollan på 5V-matningen på objektet, då jag har fått samma pirrande känsla tidigare. De andra två matningarna till objektet på 48V är isolerade (mätt och kontrollerat mot schema och CAD). Skulle datorn gå sönder, så finns det fler på dataavdelningen :)

/// Marcus
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av cjonash »

rogerk8 skrev:Det slår mig en sak, varför vill man egentligen isolera USB-enheter från datorn?
I mitt fall av det enkla skälet att det är ett förhållandevis billigt skydd av en betydligt dyrare dator. Jag isolerar inte USB till alla mina datorer, såklart. Men just en labbdator utsätts för större risker än t.ex. mina video- och grafikdatorer. Med en dator som kostar någonstans mellan 5000-10000, så är ett skydd för några hundralappar en vettig investering. Likaså om datorn av olika skäl är svår att ersätta eller innehåller andra dyra eller värdefulla delar.

Visserligen innehåller väl en vettigt designad USB-port någon form av skydd mot att kunna bränna upp hela datorn för att man kopplar in något som t.ex. är trasigt eller har fel spänning - men jag föredrar "better safe than sorry".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Säkerhetslåda för dator-I/O?

Inlägg av Spisblinkaren »

Bara för att diskutera lite, vad är det som kan hända?

Jag har ju visualiserat problemet med att datorn ju är skyddsjordad och att om man då applicerar "USB-kåpan" på nåt som har en högre jordpotential än datorn så smäller det, men det smäller ju i den utrustningen man mäter på och inte i datorn, väl (jordförbindelsen är ju ytterst lågohmig)?

Med USB-kåpan menar jag den delen av USB som är förbunden med skyddsjord.

Vad är det mer som kan hända?

Kan en USB-isolator verkligen rädda en från om man kopplar in för höga spänningar på D+/D-, nej det tror (preliminärt) inte jag.

Så vad skyddar en USB-isolator dig emot egentligen?

MVH/Roger
PS
D+/D- har väl en potential relativt kåpan och den överförs väl via isolatorn men vänta nu, den kan nog inte bli för stor för signalen återskapas av kretsar på andra sidan dvs isolatorn är de facto helt isolerad (enklast att tänka transformator med zener på andra sidan, så det går inte att generera för stora spänningar på D+/D- heller), summa summarum, en USB-isolator är bra att ha och den kostar som du säger heller inte många hundralappar vilket samtidigt är en billig försäkring mot att råka förstöra en dator för 5k eller mer.
Skriv svar