Automatisk ölbryggarmaskin!

Berätta om dina pågående projekt.
KONSTAPEL-MURMEL
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 september 2005, 17:16:08

Automatisk ölbryggarmaskin!

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Då var det dags att börja bygga på ölmaskinen! Tanken är att kunna automatisera större delar av bryggprocessen. Vissa delar av processen kommer efter färdigt bygge fortfarande vara manuella men med möjlighet för utbyggnad. Tre 100-liters tankar ståendes på en ram med hjul på ena sidan är tanken.

Projektet är nypåbörjat och inte längre gånget än att delar har beställts. Jag kommer att uppdatera med riktiga bilder av delar och byggprocessen. Projektet förväntas ta 6 veckor och kosta strax under 20 000:-.

Styrning blir m.h.a en Raspberry pi 3 model B och i Codesys för Raspberry. Valet föll på Codesys då vana finns för PLC-programmering och enkelheten att sätta upp en server för ett webgränssnitt.

2016-12-06
Vi letar efter en flödesmätare (helst 3/4") som är i mässing och inte för dyr. Den ska kunna pulsa till Raspberryn som i sin tur räknar mängd vätska som passerat. Någon här som har koll på flödesmätare?

Vi letar även efter en pump. Det finns pumpar som heter "Chugger pump" som oftast används till ölbryggning. Dessa är lite väl dyra tycker jag. Kanske någon med input här också?




Något i denna stil kanske
Bild

Nedan följer ett gäng bilder på delar som beställts/ska beställas:

100 liters tankar i rostfritt stål:

Bild

Switchat nätaggregat 5V 2.5A DIN-skena:

Bild

Raspberry pi 3 model B:

Bild

Halvledarrelä 3-32V 40A

Bild


Vattenkokare, 2kw, från Jula att plocka isär och ta ur värmeelementen - dessa ska Y-kopplas på ett 3-fas-uttag:

Bild

DIGITAL Termometer, DS18B20:

https://www.r-pi.se/labb-och-experiment ... tdoor.html

Magnetventil 3/4"

Bild

http://verktygsboden.se/ventiler/magnet ... sgodk9oDXg


*************************************************************************************************************************************************

******************************************UPPDATERING***************************************************************************************

*************************************************************************************************************************************************


Nu har vi kommit en bit längre på projektet. Lauterhelix, rostfri gryta, värmeelement 2.4kw 6st, värmeväxlare 40 raders och lite kulkopplingar är beställt.

Nån typ av schema har tagits fram:

Bild


ds18b20 är testade och fungerar i codesys. Vi kör codesys V3.5 och ett plugin för Raspberryn.

Codesys-miljön

Bild

Bild

Bild

Någon typ av design håller på att tas fram. Rätt tråkig symboler och rätt svårjobbad bildbyggare. Ska se om det går att ladda ner och lägga in lite fler symboler.

Bild från webb-interfacet. Som sagt, fult och under arbete:
Bild

Värmeelementen kommer att styras med temperaturerna på ett mycket enkelt sätt, typ:

Kod: Markera allt

IF ds18b20.rTemp < 70 THEN
	element_1 := 1
	element_2 := 1
	element_3 := 1
    ELSE
	element_1 := 0
	element_2 := 0
	element_3 := 0
ENDIF

IF ds18b20.rTemp > 70 THEN
	element_1 := 0
	element_2 := 0
	element_3 := 0
    ELSE
	element_1 := 1
	element_2 := 1
	element_3 := 1
ENDIF

Nästa steg:
  • Testa med flera temperaturgivare
    Bygga ramen
    Välja pump
    Bestämma hur vi ska mäta nivå
    Någon typ av larm - typ strömsensorer på kablarna till pumparna.
    Och lite annat bös...
*************************************************************************************************************************************************

******************************************UPPDATERING***************************************************************************************

*************************************************************************************************************************************************

Fått det att fungera i codesys med flera one-wire-givare. Var bara att sätta in ett ID i codesys som givare blev tilldelad av raspberryn.

Fyrkantsrör ska inhandlas i dagarna till själva ramen. Dessa ska TIG-svetsas. Skönt att få det kapat på plats så jag räknade lite på vad som behövdes.

Bild


Vi valde att köpa en Chugger-pump med rostfritt pumphuvud där det ska pumpas vört och en 12-volts-kinapump där endast vatten ska pumpas. Att få skit i 12-voltspumpen är nog inte att rekommendera så därför valde vi en lite dyrare och finare pump till det ändamålet.

Bild


Tester ska göras med denna flödesmätaren från Adafruit. Ännu inte forskat så mycket i det.

Flow rate pulse characteristics: Frequency (Hz) = 8.1 * Flow rate (L/min) - 3
Pulses per Liter: 485
Working Voltage: 5 to 18VDC
Max current draw: 15mA @ 5V
Working Flow Rate: 1 to 30 Liters/Minute


Tror pulserna är för snabba för raspberryn så vi kör nog detta separat på en arduino och skickar signal till raspberryn med seriell modbus.

Bild

Det var allt för idag!


*************************************************************************************************************************************************

******************************************UPPDATERING***************************************************************************************

*************************************************************************************************************************************************


Klicka på bilderna för att få större version! Ibland verkar de strula. Testa att klicka en gång till då.




Var iväg och köpte lite rostfria fyrkantsrör - 40x2mm. Det blev 18 meter, 3 längder á 6m styck. Snordyrt. 170 kr metern!!!!!!!!

Bild

Med hjälp av en TIG-svets så ser det ut såhär istället:

Bild

Mäsk- och kokkärlen på plats

Bild

Gjorde en ställning till skåpen med lite spillbitar:

Bild

Innehåll i kraftskåpet:
Bild

Lite ritningar för den som går igång på det. Småfel finnes:

Bild

Bild

Bild

Bild

Montageskiva

Bild
Saknas en raspberry och lite annat, men nästan komplett styrskåp:

Bild



Bild

Bild


Testar display.

Bild


Testade tempgivarna. De tempfickor vi har går bara in typ 5mm i tanken. Det här är en avläsning när vi endast doppar toppen av givaren i kokande vatten. Så det får duga.

Bild

Håltagning i grytor:

Bild

Utsidan på gryta. Kontakt för en värmare:

Bild

Insidan av gryta. Värmare.

Bild



Jobbar lite på designen för webbinterfacet i codesys:

Bild



Lite rördelar:

Bild

Uppdaterat systemschema:

Bild




Allt för denna gången!


Var och byggde lite idag. Drog mest slang och pillade med kopplingar och fästen.

Inkommande vatten och magnetventil
Bild

Chuggerpump med lite ventiler

Bild

Värmare i kokkärlet

Bild

Lauterhelix model lång

Bild

Allt på plats:
Bild

Vi är nära nu. Deadline är nu på fredag den 27:e. Projektet är i "det får kosta vad det vill"-fasen som finansiären säger. Det har blivit en hel del att åka och handla småsaker - vilka inte har varit helt gratis. Kvar att göra är att fästa pumpar och plattvärmeväxlaren. Efter det ska kabel till värmarna göras klart, sättas på c13-kontakter och dra till plint. Samma med pumpar och magnetventil. Sen är det lite småpill. Om ett par dagar är det planerat att börja testa med vatten.
Senast redigerad av KONSTAPEL-MURMEL 25 januari 2017, 01:22:41, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Automatisk ölbryggarmaskin!

Inlägg av mrfrenzy »

Detta ska bli spännande.
Finns en hel del om man söker på durchflussmesserhttp://m.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m4084.l1311.R1.TR12.TRC2.A0.H0.Xdurchfl.TRS0&_nkw=durchflussmesser&_sacat=0


.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Automatisk ölbryggarmaskin!

Inlägg av pstrand »

Hej!

Spännande projekt. Brygger själva Öl med en "Braumeister" idag. Vi har funderat en längre tid på att byta ut elektroniken mot något bättre, typ RPi.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Automatisk ölbryggarmaskin!

Inlägg av Nerre »

KONSTAPEL-MURMEL skrev:2016-12-06
Jag letar efter en flödesmätare (helst 3/4") som är i mässing och inte för dyr. Den ska kunna pulsa till Raspberryn som i sin tur räknar mängd vätska som passerat. Någon här som har koll på flödesmätare?


Vad jag förstått så är det svårt att mäta volymer på det sättet.

Det är mycket enklare att mäta volymer genom att mäta nivåer i kärl eller väga kärlen.
KONSTAPEL-MURMEL
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 september 2005, 17:16:08

Re: Automatisk ölbryggarmaskin!

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Vi tänkte mäta nivåer först. Hittade inga kapacitiva givare som va bra.

Vi har ganska höga krav på både kapsling och arbetstemperatur. Fanns inga inom vettiga prisramer - därför valde vi att försöka med flödesmätning. Varför skulle det vara svårt? Är dem inte noggranna nog?

Har kollat lite på radar/ultraljud också, samma där - för dyrt.
Rondavouz
Inlägg: 122
Blev medlem: 24 maj 2013, 11:11:24
Ort: Hofterup, Skåne

Re: Automatisk ölbryggarmaskin!

Inlägg av Rondavouz »

Här är så långt jag kommit, efter en 3 månader. Dock inte alls så automatiskt som du pratar om. Jag vill ha koll på mäskning/kokning/lakning och sen ta temp från jäsing via pt100:or
Använder en kina-panel med en inbyggd FX2N PlC.
2 värmare och en pump, en chugger kan köras.
4x pt100 in.
4x DO i skåptet.
Panelen har i grunden 16 DI/16D0, 4 pt 100 in, 4 analoga ut. Modus o ethernet.
Jag kör via RIMS och har enbart en induktiv flödesgivare på plats. Om den inte ger signal slår jag ifrån värme, pump o larmar. Annars bränner man saker jäkligt fort...
Tror tyvärr du siktar lite högt, lite snabbt, men tuta o kör!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Rondavouz 7 december 2016, 16:34:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Automatisk ölbryggarmaskin!

Inlägg av stenD »

pump har du här http://www.storagrytor.se/shop/product/ ... utrustning
Tömmer 100liter på 4 minuter.
Och livsmedelsklassad.
Att ha livsmedelsklassad utrustning(som du bör ha) kostar. Gammal mässing kan också innehålla bly.

Här finns lite bygginfo för automatiskt bryggeri:
http://brewingreport.com/i-like-it/
https://www.youtube.com/watch?v=H1yTG60AOao
Billigt... Nä
Och jag skulle nog inte vilja ha ett automatiskt system som pumpar runt 100 liter vatten utan min uppsikt om nått blir fel.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Automatisk ölbryggarmaskin!

Inlägg av zealotry »

På homebrewtalk-forumet finns en hel underkategori för automatisk bryggning: http://www.homebrewtalk.com/forumdisplay.php?f=235

Du kanske kan leta runt där och se om nån använt nån smidig flödesmätare.
Rondavouz
Inlägg: 122
Blev medlem: 24 maj 2013, 11:11:24
Ort: Hofterup, Skåne

Re: Automatisk ölbryggarmaskin!

Inlägg av Rondavouz »

https://www.aliexpress.com/item/24V-USC ... 45528.html
Använder jag, dock inte för att mäta hur mycket som passerat, bara att det passerar.
Tror mer på våg/flottör för fin lir.
Kommer använda flottör för lakning jag när jag är i mål.
KONSTAPEL-MURMEL
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 september 2005, 17:16:08

Re: Automatisk ölbryggarmaskin!

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

**********************************UPPDATERING**********************************
**********************************UPPDATERING**********************************
**********************************UPPDATERING**********************************
**********************************UPPDATERING**********************************

Ser fint ut Rondavouz :tumupp: Det är inte bara jag som kommer vara delaktig i projektet, så tiden är nog inget problem rent utförandemässigt. Bara delar kommer i tid och så...


Jag tycker inte alls vi siktar högt! Tycker tvärt om! Tanken var att använda en arduino som PID-regulator från början men vi fick nöja oss med ON-OFF-reglering.





Någon typ av flödesschema börjar ta form. Kanske har missat något, är lite trött såhär på kvällskvisten:

Bild


Kollar på pumpar på ebay. 12V DC Homebrew Pump FULL SETUP OPTIONS High Temp Food Grade - TOPSFLO TL-B08H:

12V och 12L/min - flödet får räcka. Lakningen tar ju ändå en viss tid att göra. Det kommer ta ca 5 minuter att pumpa vätskan från mäskkärlet till kokkärlet.
Bild

http://www.ebay.co.uk/itm/Brewing-Homeb ... 9lmxyb_8zA
Senast redigerad av KONSTAPEL-MURMEL 17 december 2016, 22:30:02, redigerad totalt 2 gånger.
Rondavouz
Inlägg: 122
Blev medlem: 24 maj 2013, 11:11:24
Ort: Hofterup, Skåne

Re: Automatisk ölbryggarmaskin!

Inlägg av Rondavouz »

Det minsta böös sånär det stopp i den pumpen. Mitt hobby bryggeri, brewster använder samma pump. Till 20 liter. Inför varje start får man mecka isär pumpen så den snurrar.. men visst det funkar.
Trevligt flödeschema, helt rätt tänkt. Gör nu ett på allt som kan gången o hur systemet löser det.
Man kör som sagt med chugger pumparna av en anledning. De du visar i länken kan inte gå torra, o b inte ta mycket skit i rotorn.
Du har inte tänkt cirkulera mäsken utan köra en var sen kok transfer?
Kan funka, hade varit livrädd för att bränna vörten på elementen utan cirkulation. Går ju på typ 5 sekunder. Men antar du har en bra screen mellan vört o element.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Automatisk ölbryggarmaskin!

Inlägg av Magnus_K »

Kul tråd, öl-älskare som man är :tumupp:

Får man fråga vart du köpte värmeväxlaren? Vad brukar man välja mellan; en sån platt värmeväxlare eller spiralslinga i kallbad?
Rondavouz
Inlägg: 122
Blev medlem: 24 maj 2013, 11:11:24
Ort: Hofterup, Skåne

Re: Automatisk ölbryggarmaskin!

Inlägg av Rondavouz »

Skulle gissa på Kina då jag köpte min där :)
Körde kylspiral tidigare, men det e drygt. Då är en motströmskylare bättre, helt klart.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Automatisk ölbryggarmaskin!

Inlägg av Magnus_K »

Ah, kanske för långsamt eller trögt att reglera?

Tänkte på pumpen också. Varför denna chugger pumpen och inte en membranpump?
Har jobbat en del med dessa membranpumpar och dom var ju extremt servicevänliga och pålitliga.
KONSTAPEL-MURMEL
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 september 2005, 17:16:08

Re: Automatisk ölbryggarmaskin!

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Rondavouz skrev:Det minsta böös sånär det stopp i den pumpen. Mitt hobby bryggeri, brewster använder samma pump. Till 20 liter. Inför varje start får man mecka isär pumpen så den snurrar.. men visst det funkar.
Trevligt flödeschema, helt rätt tänkt. Gör nu ett på allt som kan gången o hur systemet löser det.
Man kör som sagt med chugger pumparna av en anledning. De du visar i länken kan inte gå torra, o b inte ta mycket skit i rotorn.
Du har inte tänkt cirkulera mäsken utan köra en var sen kok transfer?
Kan funka, hade varit livrädd för att bränna vörten på elementen utan cirkulation. Går ju på typ 5 sekunder. Men antar du har en bra screen mellan vört o element.

Varför skulle vi cirkulera mäsken? Det finns ju inga värmeelement i mäskkärlet. Eller menar du cirkulera i kokkärlet under kok?

Det står i beskrivning av Chugger-pumparna att de inte får gå torra heller. Så det är väl lite samma där?
Senast redigerad av KONSTAPEL-MURMEL 22 januari 2017, 22:57:12, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar