Ljudsystem controller/DSP/streamer/misc.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Ljudsystem controller/DSP/streamer/misc.

Inlägg av maDa »

Egentligen ett delvis utfört projekt som jag jobbat med ett tag, nämligen en form av streamer/controller/huvudenhet för styra ljudanläggningen. En massa funktion samlat i samma låda.

Huvudsyftet är helt enkelt att den aktiverar 12V utgången när receivern meddelar att den vaknar. Den startar även receivern via serieporten när t.ex AirPlay-streaming börjar. Detta sköts genom ett C++ program som ligger och lyssnar på porten och exekverar shellscript vid vissa typer av händelser. Detta fungerar tack vare det utförliga och enkla seriella protokollet för receivern (http://files.msys.se/pdf/azur_540r_v3.pdf). Syftet med 12V utgången är att slutsteget för subwoofern, men kan användas till vad som helst eg.

Bild
Svart: S/PDIF In/Ut, Vit: Analog ut 1-4. Ethernet, RS-232, USB för miniDSP. 12V in & ut.

Bild
Ovanfrån. Uppe: Linux SoC, Höger: PCM2704 USB till S/PDIF, Botten: 5V DC/DC, Relä för 12V ut.

Bild
Inkopplad

Innehåll:
  • Linux SoC med Atheros AR71xx som kör OpenWRT + Shairplay-sync.
  • USB PCM2704 - Ljudkort med S/PDIF utgång
  • miniDSP/miniDIGI - 4ch DAC+DSP och S/PDIF switcher
  • DC/DC +5V 1A
  • Relä för 12V (styrs av GPIO från SoC)
miniDSP:n gör inget idag direkt mer än isolerar och buffrar S/PDIF. Jag slängde mest in den eftersom jag hade den över från ett nedlagt projekt och den behöver bo någonstans. Eventuellt använder jag den som DAC & delningsfilter framöver istället.

Håller på med ett webbgränssnitt för kunna styra ingång och volym via t.ex telefon.

Funderar även lite på en kraftigare SoC för kunna göra lite mer saker framöver. Dock inte RaspberryPi då jag behöver ha Ethernet och helst S/PDIF med.

Tänkte jag skulle ha in någon form av display med, men normalt så står den i skåpet bara så inget som syns.