LED-shield för UNO

Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av pstrand »

Hej!

Hmmm, det där blir nog jobbigt. Skulle också föreslå att lite mera avkopplings kondensatorer. Lättast med ytmonterade under kapseln (men vad jag läste gillar du inte sådana, men ibland får man kanske bita i det sura äpplet). Lycka till. :-)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

E85 skrev:Det är många grupper av ledningar som korsar varandra. Kan du inte byta pinnar på CPLD:n så att det blir kortare och rakare väg? Är testpunkterna nödvändiga?
Jo, det kan man göra men jag har redan, och för länge sedan, programmerat den här konstruktionen i ECS (Xilinx grind-cad).

Jag vill inte gärna ändra pinnar på den konstruktionen.

Men du har helt rätt, det är teoretiskt väldigt enkelt att göra just det för att dom flesta pinnarna är generella I/O.

Kanske det tom är dumt av mig att inte göra det, eller vad säger du?

Testpunkterna är mitt sätt att göra kortet enkelt expanderbart, jag menar att kortet har dom I/O som behövs för just denna LED-funktion men man kan använda en CPLD till väldigt mycket och då får man lov att dra små kabelstumpar mellan dom testpunkter (I/O) man vill utöka med, antal TP har jag sen begränsat till dom antal I/O som UNO faktiskt har.

Allt detta för det du redan indirekt påpekar dvs att jag har tillräckligt med ledningar som det är.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

pstrand skrev:Hej!

Hmmm, det där blir nog jobbigt. Skulle också föreslå att lite mera avkopplings kondensatorer. Lättast med ytmonterade under kapseln (men vad jag läste gillar du inte sådana, men ibland får man kanske bita i det sura äpplet). Lycka till. :-)
Hej!

Ja, det ska bli spännande att se om jag lyckas ro detta i land.

När det gäller avkopplingskondensatorer håller jag med dig och är faktiskt lite bekymrad för nu har jag bara en tantal en ganska rejäl bit ifrån kretsen.

Men som du så riktigt läst, jag gillar inte ytmonterat :)

MVH/Roger
PS
Fast CPLD'n är ytmonterad, men i det fallet har jag inget val (samtidigt som den skulle bli gigantisk annars :D ).
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av lond »

Om du väljer att producera kortet hos Itead, så är minsta ledarebanan och separationsavstånd 6 Mil och minsta viahål 5 Mil och sedan i 5 Mil:s steg.
Jag brukar använda 10 Mill på både ledarbanebredd och borrdiameter på viahålen och 3.125 eller 6.25 Mil (0.003125 / 0.00625 inch) grid-inställningen i Eagle.

Referensmall från Itead:
Bild

/// Marcus
Senast redigerad av lond 27 december 2016, 23:09:29, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av E85 »

Ja alltså om man säger såhär då, det är i princip omöjligt att du får ihop det där på ett 2-lagers PCB ifall du inte ändrar något och då är det närmast idiotiskt att inte ändra pin-konfigurationen på CPLD'n så att det stämmer med layouten. Sen håller jag med om att du bör köra ytmonterat. Jag menar kan du löda dit en TQFP144 så kan du väl löda vad som helst nästan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

E85 skrev:Ja alltså om man säger såhär då, det är i princip omöjligt att du får ihop det där på ett 2-lagers PCB ifall du inte ändrar något och då är det närmast idiotiskt att inte ändra pin-konfigurationen på CPLD'n så att det stämmer med layouten. Sen håller jag med om att du bör köra ytmonterat. Jag menar kan du löda dit en TQFP144 så kan du väl löda vad som helst nästan.
Fast här har du gått förbi mig, inlödandet av CPLD'n klar inte jag för jag är för skakig men jag har en kollega som klarar det så jag har tänkt att lite snällt be honom om det vid nåt tillfälle.

När jag sedan tänker efter lite vill jag minnas att det finns ett underprogram i ISE (Xilinx utvecklingsmiljö) som kallas PACE och att det är där man sätter vilka signaler som ska gå vart.

Märk att konstruktionen således inte behöver "göras om" utan det är bara att ändra pinnarna i PACE.

Nu är det dock som så att jag är väldigt, med betoning på väldigt, osäker på mjukvara/datorer så jag vågar nästan inte ens försöka dvs jag gör det bara om jag måste (vilket nog lite genomsyrar allt jag gör på EF mjukvarumässigt).

Jag har t.ex flertalet Eagle-konstruktioner där jag faktiskt borde ändra i men jag har istället valt att patcha dom färdiga korten, detta för att jag upplever datorer, mjukvara och mappsystem som svårbegripliga.

Känner jag mig själv rätt kommer jag således köra på med nuvarande konstruktion och om det skiter sig, ja då kommer jag bita i det sura äpplet och modifiera, fast först då.

För mig som amatör känns det nämligen realiserbart redan nu, trots endast två lager.

MVH/Roger
PS
Learning by Doing är min devis (vid sidan om Good Enough).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har idag suttit och försökt räta ut "knutarna" i min brd.

Jag har faktiskt lyckats rätt bra om jag får säga det själv.

Jag började med att se till så att alla TP ut från kretsen kopplades in på just den sidan (typiskt mellan ben-nummer 36 och 72).

Sedan arrangerade jag om utgångs-TP för att förhindra korsningar.

Sen kastade jag om signalerna "på plint" så att de heller inte skulle vara vridna.

Slutligen kastade jag om ordningen hos RN3&4 så att två vridningar till försvann.

Nu kan det således vara routbart, eller vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Jag är bara orolig för en sak, pinne 38 på den stora kretsen måste dras till Vcc för annars får LED (MSB) inte nån matning det är bara det att pinne 38 "finns inte" på den här kretsen jag använt som rout-mall, funkar wire? I värsta fall får jag patcha det färdiga kortet (gick inte ens att göra invoke för att få fram pinne 38).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Har nu bestämt mig för att försöka routa denna design.

Jag tog till slut bort LED ty man ser ändå på LED-displayet att spänning är på :D

Samtidigt fick jag lite mer utrymme.

MVH/Roger
PS
Passa Er för att använda "ångra" för många gånger, ångra tog bort en ledare (46 längst i plinten till höger som Ni kan se ovan) som jag fick felsöka och dra om. Frågan är vad man ska med en ångra-knapp till om den kan ta bort saker som man bestämt att man vill ha (läs att man sparat)? Kanske vore bättre att göra som i MS Paint dvs maximera antalet ångra till 3, dessutom har Eagle's ångra den jobbiga bieffekten att den ingalunda bara "släpper" ledaren utan den tar bort den senast gjorda ledningsdragningen. Jag har dock kommit på ett knep, om du bara vill släppa ledaren så byt verktyg istället för ångra.

Eagle är ett skitbra program men det dummar sig också ibland.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, jag har samlat mina fyra allra sista Eagle-projekt i en och samma tråd.

Jag kommer nu distribuera ut projekten till respektive tråd.

Projekten behöver nu "bara" routas.

Endast ett av dessa fyra projekt känner jag är ganska enkelt routbart, möjligtvis klarar jag att routa ett till men två kvarstår som "omöjliga" (även om jag naturligtvis kommer att försöka).

Jag listar de fyra här mest för systematikens skull:
1) KSS_M (omöjligt att routa har proffs här inne sagt)
2) KSS_R (känns möjligt att routa)
3) KLD_M (mycket svårt att routa)
4) KLD_F (borde vara nästan "enkelt" att routa)

Bifogar bild + zip med Eagle-filer

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Kan man dra en Wire så att den ingår i Gerber?

Det blir ju då liksom ingen riktig routning.

En pinne på LED-kretsen måste alltså dras till matning men pinnen finns inte i dummy-kretsen och jag vägrar byta även om jag hittat ett mycket käckt bibliotek kallat ic-package.lbr fast om jag ska revertera till en 40-pinnig där så måste jag ledningsdra om precis alltihopa.

Vore trevligare om man bara kunde luft-dra en Wire i brd (fast i värsta fall kan jag patcha, det blir nog ändå inte fler än tre kort beställda pga ekonomiska aspekter ty jag avser beställa 20 konstruktioner på en och samma gång).

MVH/Roger
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av cjonash »

Mest för att det var kul att testa, så försökte jag autorouta kortet. Av någon anledning så har den som ritat biblioteket med din TQFP komponent, valt att använda lagret "dimension" för att rita outline på komponenten. Det stoppar effektivt autoroutern eftersom ledarna kommer för nära ett dimension objekt. Men efter att ha redigerat komponenten, så gick det fint. Tog ca 45 sekunder för autoroutern att göra färdigt kortet. 6 mil clearance, 6 mil ledarbredd (utom på GND och VCC, där är bredden större, kommer dock inte ihåg hur bred) och två lager.

Så här blev resultatet:
autorouted.png
Det går med andra ord att routa kortet, men det blev rätt många vior. Och inte speciellt snyggt.
Innan du frågar - tyvärr kan jag inte lägga upp den routade .brd-filen, för jag missade att spara den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av E85 »

Imponerande ändå att det gick att få till. Det där hade jag aldrig orkat göra manuellt. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash skrev:Mest för att det var kul att testa, så försökte jag autorouta kortet. Av någon anledning så har den som ritat biblioteket med din TQFP komponent, valt att använda lagret "dimension" för att rita outline på komponenten. Det stoppar effektivt autoroutern eftersom ledarna kommer för nära ett dimension objekt. Men efter att ha redigerat komponenten, så gick det fint. Tog ca 45 sekunder för autoroutern att göra färdigt kortet. 6 mil clearance, 6 mil ledarbredd (utom på GND och VCC, där är bredden större, kommer dock inte ihåg hur bred) och två lager.

Så här blev resultatet:
autorouted.png
Det går med andra ord att routa kortet, men det blev rätt många vior. Och inte speciellt snyggt.
Innan du frågar - tyvärr kan jag inte lägga upp den routade .brd-filen, för jag missade att spara den.
Snyggt!

Vad det här främst visar är att det faktiskt går att routa kortet.

MVH/Roger
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av cjonash »

Ja, det går att routa kortet. Tveksamt om någon skulle orka göra det manuellt dock, utan att flytta runt på komponenter och eventuellt pinnar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Orkar du möjligtvis skicka över den manipulerade komponenten eller har du missat att spara den också ;)

MVH/Roger
Skriv svar