LED-shield för UNO

cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av cjonash »

Jag sparade den inte - men den går snabbt att göra om. Och när jag har gjort det, så kan jag kanske köra autoroutern igen - för den går ju fort.

MEN - tänk på att du kan inte använda dessa kort utan att kolla att de uppfyller kraven hos din kortleverantör. Det handlar om minsta ledarbredd, minsta avstånd mellan ledare, minsta avstånd till kortets kanter etc. Jag har ju inte gjort dessa kontroller. Likaså måste du kolla att dina komponenter stämmer - främst när du har använt externa bibliotek.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är för skön cjonash, men jag kommer använda det du eventuellt skickar och hoppas på det bästa.

Dels är det för att jag är bekväm av mig men också för att jag misstänker att min Kina-kontakt egentligen lägger ut sådana här projekt på nån annan så jag skulle bara känna att jag besvärar honom om jag kommer med för detaljerade frågor.

Han har t.ex gjort transformatorer åt mig och nu senast har han gjort kretskort åt mig, tvivlar således på att han i sig verkligen har koll på bådeock, om du förstår vad jag menar.

Jag känner mest för att skicka Gerber och så får han återkomma med eventuella kommentarer, återkommer han inte är ju allt frid och fröjd men om han återkommer så vill jag ta det då, känns smidigast för båda parter.

MVH/Roger
PS
Lunch måndag om två veckor?
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av cjonash »

Vad räknar du med att betala för dessa kort? Kan det inte vara en idé att jämföra med några av de tillverkare där du kan få färdia DRC-filer till Eagle (Design Rule Check)? På så sätt så kommer man dels att kunna verifiera kortet - men framför allt tar autoroutern hänsyn till de reglerna redan när den routar.

Skulle tro att många av de stora tillverkarna har färdiga DRC filer till Eagle. Jag har kollat OSH Park, och de har. Likaså Eurocircuits som jag normalt använder.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av cjonash »

Nu har jag gjort en ny autoroute åt dig, och uppdaterat biblioteketet med komponenten.
Jag har verifierat kortet mot Eurocircuits DRU-fil (Design Rules), och det passerar. Så tillverkningsbart ska det i alla fall vara, men det är ingen garanti för att det är rätt designat...

OBS: Du måste kolla så att det inte är någon stor pad under ditt QFP chip (vet inte om det finns sådana) - eftersom det sitter vior under kretsen!

Ledarna är 6 mil (fast pga DRU-filen angivna i mm), förutom VCC och GND som är 10 mil.

Du har ett antal ERC-fel i schemat. Jag har rättat en del av dem, men några är kvar (bl.a. har du en del wires som är avslutade på "fel" ställe på komponenterna). Du bör noga kolla och åtgärda dessa, eftersom de eventuellt kan ha påverkat routningen.

Här är en zip-fil med .brd, .sch och lbr-filen:
KLD_M_Autorouted.zip
Och så här ser kortet ut nu:
autorouted_ny.png
Jag gjorde en video också, som visar hur du gör en autoroutning (mer info kommer om några minuter i en av dina andra trådar):
https://vimeo.com/198924614/a50f96ab37
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Hur ska jag kunna tacka dig?

Jag har inte uppdaterat lbr-filen med din fil, tänkte kolla vad som händer först genom att bara byta ut mina brd/sch mot dina brd/sch (eller är jag dum då?).

Jag gillade videon, det var mycket roligt att för första gången i mitt liv se en autouting evolvera!

Jag är ganska säker på att min QFP inte har nån pad undertill, jag har nämligen bytt ett antal sådana professionellt.

Jag ska kolla ERC (men heter det inte DRC som i Design Rule Check, eller är den bara för sch-delen?)

MVH/Roger
PS
Undrar om jag inte ska försöka autorouta min KLD_F (dvs PQ208-adaptern) också? För varför ska jag sitta där och dra 208 ledningar för hand om datorn/Eagle kan göra det åt mig? Jag har som sagt nästan noll krav vad beträffa ledningsdragning och antal vior, för mig är ledningsbredd (för hög ström, obs) och eventuellt jordplan (för lågnivå-signaler & RF) viktigast.

Jag blir mer och mer imponerad av Eagle!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-shield för UNO

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu skapat Gerber av cjonash mycket vänliga bidrag.

Jag la dock till en "luft-dragning" av pinne 38 på IC1 till 5V, detta för att pinne 38 försörjer det fjärde LED (MSB).

Jag fick lite svårt att få till det men efter lite trixande gick det, jag trixade främst med ledarbredd och grid men även med via-formatet (rund).

Jag märkte annars att om man drog till hålet i padden (dvs mitt i) så klagade Eagle på att man måste göra detta i sch-delen, tyvärr finns av nån knepig anledning inte pinne 38 i sch-delen så jag la patchningen en bit ut på padden istället, hoppas det funkar även om Gerber i alla fall gick att generera.

Jag kopierade f.ö aldrig in lbr-filen jag fick av cjonash, det verkar funka ändå.

Bifogar allt jag har.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar