Arkad renovering (funktion ok, nu utseende)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1273
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Arkad renovering (funktion ok, nu utseende)

Inlägg av Anahka1975 »

Hej Alla

Annonserade för några veckor sedan efter ett arkad kabinett och fick napp.
Tanken var och hitta ett med kass elektronik i, riva ut den och konvertera till Retropie (som ett lagomt projekt tillsammans med grabben).
Fick napp här på forumet om ett kabinett i rätt prisklass och hämtade hem det förra veckan.
Skicket på spelet är inte det bästa, behöver en hel del kärlek innan det är bra nog för att få komma in i grabbens rum men verkade komplett.
Tidigare ägare hade lagt kanske 5 min på att försöka få liv i det, hans ide var samma som min men det hade blivit ståendes.

Då jag aldrig pysslat med arkadmaskiner tänkte jag ändå det kunde vara både kul och lärorikt att försöka få liv i det.
Spelet som sitter i är TMNT Teenage Mutant Ninja Turtles, med Jamma koppling.
Kabinettet är ett ORION från Electron Games G. Reichert GmbH (har hittat service manualer).

Konstaterade ganska snart att nätdelen inte var frisk. Gav inte mer än 4.6V på 5V utgången.
Skärmen helt död.

Gick över nätdelen, bytte ut några kondingar, lödde om misstänkta kallödningar och till sist justerade jag in 5V till 5.05V.
FRAMSTEG! Spelet bootar och jag har ljud :bravo:
Kontroller, knappar och joystick verkar fungera men absolut inget liv i bildskärmen.

Börjar felsökningen medelst träpinne och petar runt på chassit. När jag nuddar nätanslutningen på kortet så sprakar det lite.
Tar bort kontakten och hittar inget direkt fel men bestämmer mig för att ta ur stiften ur plasten och där finner jag fel nr 1.
Själva kontakt tungan i ena anslutningen saknas. Jippie, kan det va så enkelt?
Svaret är givetvis nej. Men efter att temporärt fixat anslutningen så är det åtminstone liv i den.
Fortsätter felsökningen med träpinnen och konstaterar glapp och trolig kallödning i högspänningsdelen.

Demonterar chassiet och sätter mig och synar det på jakt efter kallödningar. Hittar en i trafon bredvid högspännings trafon samt en i anslutningen till decoder kortet. Efter att ha åtgärdat de så har jag mer "stabil" bild. :D

Symtomen nu är att bilden blir suddigare och suddigare efter att den varit igång en kort (några minuter) stund.
Nu verkar det inte som min träpinne felsökning räcker till längre.
Focus justeringen tycker jag inte verkar ha någon inverkan på bilden alls.

Skulle behöva hjälp att komma vidare i felsökningen. Är för nära nu för att slakta chassiet :D
Servicemanual till ITT monitoren hittar ni här
På Chassiet står det S4 30AX 450444/8a

Bilder kommer (bara jag kommer på hur man enkelt delar dem här med telefonen).
Senast redigerad av Anahka1975 4 december 2016, 16:40:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1273
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Arkad renovering (Hjälp:Just nu monitor strul)

Inlägg av Anahka1975 »

Utlovade bilder:
20161124_191114.jpg
20161124_190945.jpg
20161124_190938.jpg
20161124_190950.jpg
20161124_191037.jpg
20161124_191027.jpg
20161124_191048.jpg
20161124_191129.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1273
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Arkad renovering (Hjälp:Just nu monitor strul)

Inlägg av Anahka1975 »

Första testen
20161130_192010.jpg
Suddigt...
20161201_192103.jpg
Chassit
20161201_192230.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Arkad renovering (Hjälp:Just nu monitor strul)

Inlägg av pstrand »

Skulle tro att det har med "focus" spänningen/kaskaden att göra. Är nu mer än 25 år sedan jag höll på med att "bygga/sätta ihop" luxor tv-apparater.

Det är ju bra att du har schema till den Titta på sidan 4.

Men jag kan ha fulständigt fel men.... :-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5451
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Arkad renovering (Hjälp:Just nu monitor strul)

Inlägg av anders_bzn »

Kul, men jag är inget bra på att laga gamla monitorer men har lyckats med ett par med hjälp av forumet. Det finns någon (minns inte namn) som är grymt duktigt på gamla tjock-TV.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10664
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Arkad renovering (Hjälp:Just nu monitor strul)

Inlägg av GeekJoan »

På flyback trafon ska det sitta en "ratt" för focus. Ofta är det inte mycket att "se" utan du får stoppa in en helst av plast mejsel för att kunna vrida.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1273
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Arkad renovering (Hjälp:Just nu monitor strul)

Inlägg av Anahka1975 »

På denna bild ser man tydligare "ratten" som bör vara focus (på sidan framför plåten i nedre vä. hörn).
Den känns ok med ändlägen osv.
Men det händer absolut inget när jag vrider den, tror du denna typ behöver mejsel?

Funderar på "operating voltage" som nämns på första sidan i manualen.
Skulle en för hög spänning här kunna på nått sätt "mätta" tuben efter nån minut så den blir suddig och att focus inte reagerar?
Hittar ju testpunkten för den spänningen, men mot vilken potential ska jag mäta??
20161201_192236_klippt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5451
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Arkad renovering (Hjälp:Just nu monitor strul)

Inlägg av anders_bzn »

Inte för att vi vet vad som är trasigt ännu, men en källa till bra reservdelar: http://www.leifline.com
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1273
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Arkad renovering (Hjälp:Just nu monitor strul)

Inlägg av Anahka1975 »

Förtydligande varför jag funderar i dessa banor med för hög spänning, då man uppenbarligen justerar denna beroende på storlek på tuben (bildröret)
så tänker jag att kanske lite oxiderade pottar tillsammans med lite högre nätspänning nu mer (220 -> 230) så kanske det inte funkar riktigt som det ska.

Men behöver mer input vart jag skall rikta min felsökar energi.
Har oscilloskop (Rigol 1052) men vet att det inte bara är bara när man mäter på TV's.
Skulle va kul att få lite pekpinnar och lära sig lite om denna gamla konst att "laga tv".
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Arkad renovering (Hjälp:Just nu monitor strul)

Inlägg av YD1150 »

Det där chassiet är lite special då nätdel och drivningen till horisontalavböjningen & högspänningsdelen
är sammanbyggd. De brukar vara helt separata för det mesta.
Kontrollera drivspänningen +122V är den ok? Skenar den iväg så blir högspänningen därefter.
Dålig fokus kan bero på felaktig spänning, brukar vara kring 4,5kV så det är
inte så lätt att mäta den sen är det rätt högohmiga saker också så vid inkoppling
av mätinstrument så kan belastningen från instrumentet vara så stor att spänningarna
blir något hela annat.
Men på tjock-tv tiden så förekom det att det var glapp/avbrott i fokuspotten och då kan de där
4,5kV blir något helt annat. Vissa bildrörsfel kan orsaka suddig bild också.
De förekommer att det blir fel i bildrörshållaren emellanåt, blir det överledning/gnistbildning
så kan det påverka fokusen

Kontrollera R554 (UG2=skärmgallerspänning) står den fel så kan bilden försvinna helt,
bli normal eller "normal med synliga återgångslinjer (oftast vita)".
Ta en tuschpenna och märk upp hur pottar står i för läge innan du skruvar på dem.
Eller ta foto med digitalkamera/mobilen.

Från C551 så går det "information" om strålströmmen (elektronstrålen) i bildröret till
kontakten "decoder" pinne EC12 märkt "STRAHLSTROMSBREMSE" ( BCL = Beam Current Limit)
Kontrollera så att spänningen ligger inom det föreskrivna värdet.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1273
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Arkad renovering (Hjälp:Just nu monitor strul)

Inlägg av Anahka1975 »

Ska definitivt kolla spänningen.
Mot vilken potential skall jag mäta (minus polen)?

Ska även kontrollera R554, som du säger ser man vita horisontella* linjer när skärmen är mörk.
Ska även testa motionera pottar medelst lite isopropanol dusch, inte helt otroligt att det kan förekomma oxid :D

Kul med lite inspiration och tips inför helgen. Återkommer med resultat så fort jag har några.

(*horisontella är ju rätt relativt i detta bygge, men bildröret är monterat i "liggande" läge dvs 4:3 där 4 är bredden)
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Arkad renovering (Hjälp:Just nu monitor strul)

Inlägg av YD1150 »

Jag förutsätter traditionell montering av bildröret som i en TV
men det verkar vara samma i det här fallet. :)

En lånad bild från nätet med återgångslinjerna (typ 10st) synliga.
De blir synliga i öst-västlig riktning på en vanlig TV.
tube_swap4_results_hmmm.JPG
+122V mäter du till nätdelens jord (inte 230VAC jorden!), håll dig på sekundärsidan som är nätseparerad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1273
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Arkad renovering (Hjälp:Just nu monitor strul)

Inlägg av Anahka1975 »

Där hade du exakt de linjer jag ser när bilden är svart (innan den blir suddig och ljusare och ljusare) :D
Kollar det du tipsat om och återkommer (blir nog imorgon).
Tack så länge!
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10664
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Arkad renovering (Hjälp:Just nu monitor strul)

Inlägg av GeekJoan »

Vi har fixat en hel del skärmar genom åren. Men jag tror jag jobbar på lite annorlunda sätt än en tvreperatör gör.
Jag brukar börjar med att byta "alla" elektrolytkondingar. Med alla så börjar jag alltid med alla små. Testar och om det inte blir bättre fortsätter jag till större och större. Större brukar klara sig bättre.
Sen har vi nog ett verktyg som många inte har. Det är en regenererings"hokuspokusmaskin". Finns med i video 2. Används även i video 1 men visas aldrig.
Spänningar är klart värt att kolla om man har ett schema vilket vi sällan har.

1.
2 .
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1273
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Arkad renovering (Hjälp:Just nu monitor strul)

Inlägg av Anahka1975 »

Succé!!!

Efter att ha tagit bort chassit och motionerat lite pottar, lött lite fler misstänkta kalllödningar, justerat in "122V'en" samt fixat glapp i bildrörsanslutningen fungerar nu mer allt 100% :bravo:

Ja det sista jag gjorde var att justera R554 för att bli av med de horisontella ränderna.

Tusen tack till YD1150 (och ni andra) för tipsen och de glada tillropen.
Nu fortsätter vi med att snygga till det yttre.

Lite bildbevis också :D
20161204_135228_resized.jpg
20161204_135242_resized.jpg
20161204_135253_resized.jpg
20161204_140703_resized.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar