ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Berätta om dina pågående projekt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Kodar-holger: Jag har gått ganska systematiskt till väga och fått till blink på dom olika benen, även flera samtidigt i olika mönster.
Samtidigt har jag kört Serial.print()) på 2 hastigheter, dels 9600 och dels 250000 baud vilket fungerar alldeles utmärkt. Eftersom den kan skriva ut det som jag putter in, kan blinka på rätt pinnar så borde det mesta vara rätt i alla fall. Vad som sen händer i konverteringen från 8 bitar till 32 bitar har jag ingen susning om, kan inte ens gissa... Men jag tycker som så att fungerar det med detta så borde en annan funktionell sketch också funka här! Sen har jag inte provat alla funktioner, analogRead() inte alls utan det är skarpt nu. Jag förutsätter att efter d13 så kommer d14 som också är A0, d15 är A1 osv.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av hawkan »

Använd explicit storlek på typerna t ex int16, int32, uint8_t så är det inget problem.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

I dag använder jag byte så ofta som möjligt. och int har varit 16 bitar per automatik förut. Skall jag byta ut alla byte och int mot int16?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av hawkan »

Det är inte så stort problem att gå till 32-bitars. byte är byte. int är 16-bitars på avr men gissningsvis 32-bitar på din nya platform. Blir det ett problem, det kan nog bara du avgöra. Är det viktigt att inten är en viss storlek kan det vara bra att ange storleken. Det hade nog varit mer fundersamt att gå från 32-bitars till 16-bitars i och med 16-bitars int. Jag raljerar märker jag. Jag skulle utgå från att det inte är något problem alls, men om du vet någon variabel som är viktigt att den är en viss storlek så kan det hjälpa att ange storleken. Vill du vara helt säker så ange storleken på alla variabler.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Det här med storlek, byte, int, long mm: Jag misstänker att en eller två av dom har betydelse men som det ser ut nu så verkar inte ens setup gå? I alla fall om man ska lita på serial.print funktionen som finns i både setup och i loop. Egentligen skall printfunktionen inte vara där alls men när inte nåt funkade överhuvudtaget la jag till ett par serialer för att kunna se ett ev fel... Det är nu därför jag tror den är tvärdöd... Egentligen så behöver jag inte få det till att funka då jag nog har bestämt mig för NANO och NANOMEGA (TM via Janson1). Det är bara roligt att testa och nu varför det inte går att få liv i...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

carpelux: Du var ju först med att lägga in min ECU-sketch i en 32 bitars processor, vet du om du fick någon slags funktion?
Har du möjlighet att prova med printfunktionen för att se om det snurrar där inne?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av carpelux »

Jag tog en snabb titt på om det går att få någon utskrift från ett par Serial.print. I och med att jag inte har något kopplat till den blir det ju inget rättvisande test, men två printar som visar de två alternativen för disable fungerar bra. Efter 15 utskrifter där disable är hög tystnar det, antagligen för att den hamnar i någon annan loop och inte får input.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

OK: Tack. jag gör samma test under dagen...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Ja, nu är det testat som jag tror du carpelux har gjort också. Jag la en Serial.print inom varje IF-sats till disable LOW/HIGH.
Och... inget hände. Så nåt är riktigt galet. Jag skrev // framför alla analogRead på prov också utan nån förbättring.
Egentligen kan jag skita i detta helt och hållet då jag har en fungerande lösning med Atmega328/2560. Men, det skulle vara roligt att veta vad tusan som går fel...?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Nu börjar våren äntligen komma, kung Bore har haft sitt grepp länge nu... Med våren så exploderar mitt jobb så både programmering och utprovning blir lidande. Ju bättre väder ju mer jobb. Och nu har jag väntat på Atmega2560 kretsen alldeles för länge, det är väl snart två månader sedan den beställdes? Allt inom elektroniken har nu stagnerat. Men en fredag em/kväll när solen gassat hela dagen och kvicksilvret visar betydligt plus så skall jag ta ut motorn på gården och provköra/programmera tills jag är nöjd med gången i alla fall. Jag har ju spridarstart både lågt och högt varvtal att justera in och det kan jag göra analogt med två potar helt enkelt, det är nästa grej att få provat ut.
Så, fortsättning lär följa när tid finnes!!
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

I dag (äntligen) så kom AtMega2560 processorn och det visade sig att jag cadat fel storlek på mönsterkortet... Det skulle varit 16 x 16 men jag hade valt efter mätning 14 x 14 utan att egentligen veta var 14 resp 16 skulle mätas. Trots lärdomen att alltid ha alla komponenter hemma innan kretskortcad så känner jag mig tvungen att fuska där lite då det kan ta en månad eller två att få hem alla pryttlar. Som tur va så var jag inte nöjd med mitt NANOMEGA ändå så det känns bra att kunna cada om och få det bra. Sen så kostar ju dagens kort nästan ingenting i jämförelse mot 90 talet... (ca 150 spänn för en 10 pack)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Nytt kort cadat och ivägskickat för tillverkning. Jag har mer I/O på det nya kortet och + - draget till samtliga plintar.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

I dag em/kväll så startade jag upp motorn igen, den gick ganska illa i någon minut tills all luft i soppan var väck. Nu skall jag göra en ny kallstart i morgon och sen lägga in mitt nya program med variabel förtändning via potar, en för lågvarv och en för högvarv. Nu blir det mest inställt på känn men jag får i alla fall till ett ungefärligt tändläge/insprutningsbörjan.
Jag tänker även prova att öka tiden individuellt per spridare då jag har märkt lite olika mekaniska skillnader.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Med senaste programmet gick motorn skit! Jag har nu tänkt om lite ang programmeringen, jag har gått tillbaka till halvvarvsprincipen, den gör alla beräkningar inom 180 grader förutom dom analoga, dom har jag delat upp i 6 st case där den läser gas och turbotryck första halvvarvet, sedan nåt annat, sedan gas och turbotryck igen, sedan nåt ytterligare annat. Det jag totalt läser av är gas, turbotryck, atmosfärstryck, turbolufttemp, omgivningtemp, motortemp via ECU:n driv-NANO, (Kontroll-NANOMEGA läser även avgastemp och loggar hela skiten inkl. realtid&datum).
I morgon om tid finns, då skall jag prova vidare...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Blev ingen test... Fick byta urtrampningslager på traktorn istället, det är i och för sig nästan lika roligt, men betydligt mer behövligt. Man får välja sina strider!
Skriv svar