ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Ett par bilder på den nu hemkomna traktorn
motorn har beslutat sig för att lämna garaget, den står numera utanför...Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
jodå, både motor, kopplingskåpa och växellåda är ramen, så den modifieringen blir intressant...Däremot har en Grålle ingen ram utan motorn är en bärande del så en abrovinsch behövs här
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Jag tror man kallar dom utan ram eller bara självbärande men nu när motorn är väck så tänkte jag mig en fyrkantsbalk på varje sida om motorn, det skall precis få plats då den nya motorn är ganska smal vid tråget. Det skall ju ändå till en adapterplatta av något slag, jag tänkte mig en 10 mm platta som bultas i växellådans sprängkåpa och motorn bultas sen i adapterplattan lagom centrerad. Fyrkantsbalkarna skall sen svetsas fast mot adapterplattan så dom ligger parallellt med motorn och sen skall framvagnsupphängningen bultas fast i andra ändan på fyrkantsbalkarna och även motorn kommer att bultas framtill i balkeriet. Mer om detta sen. I dag har jag ev fått till en kopplingskonvertering, jag tänkte använda befintlig tryckplatta, lamell från Fergusson och befintligt dubbelmassahjul från VW-motorn. För att få till detta så har jag införskaffat en bromsskiva till nån Daihatsu av något slag (Biltema…) som sen har fått sätta livet till och blivit just en viktig del i kopplingen.
Så här tänkte jag det skulle bli från början men jag har nog ändrat mig lite, får se hur det blir.
Här bearbetas skivan till att passa i en koppling istället...Så här tänkte jag det skulle bli från början men jag har nog ändrat mig lite, får se hur det blir.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Jag har tänkt om och använder dubbelmassahjulet vidare, först fick jag fräsa bort en kant för att det större svänghjulet (bromsskivan) skall gå plats och kunna vrida sig utan att det tar i någonstans. Att få till centreringen är inte det enklaste, försökte först med typ spetsiga bultar och med hammarslag kunna se märken men skivan studsar ur läge, inte bra. Se bild
Jag får nog hitta en tryckplatta och centrera in den och sen borra lite i blindo, men det bör passa...Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
bultarna behöver kanske inte vara exakt utan med lite spel, sen kan man centrera den i en svarv mha en mätklocka, dra fast och sen borra i några styrstift...
är hålen symmetriska så att man kan tillverka en jigg,
är hålen symmetriska så att man kan tillverka en jigg,
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Hålen är symetriska. Jag skall leta upp en tryckplatta att borra efter och sen göra ev finjusteringar så det blir så rakt som möjligt från början och därefter balansera enheten i svarven. Jag har själv en vibrationsutrustning och har även chans att låna jobbets balanseringsutrustning (Wib 2020 någonting)
Ett nytt styrstift när det är som rakast är en bra idé.
Ett nytt styrstift när det är som rakast är en bra idé.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Nu har jag till sist fått till dubbelmassasvänghjulet och sen fått fast det på motorn.
Edit: felstavning
Ett nytt problem har dykt upp, tack vare dubbelmassahjulet så har den blivit nästan omöjlig att få igång... Jag tror dubbelmassan stör vevaxeln vid startvarv? Vad göra? Jag har kanske nån idé men är det någon av er som vågar sig på en kvalificerad gissning?Edit: felstavning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Kan du utveckla på vilket sätt du tror den stör?
Använder du original vevaxelgivare?
Använder du original vevaxelgivare?
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Med komplett dubbelmassahjul och tryckplatta orkar den helt enkelt inte igång utan att batteriet laddas under startförsöket, med bara bromsskivan som extra svänghjul så blir den något bättre, med bara dubbelmassahjulet som det var från början startar den direkt. Jag har en ide om att dubbelmassan kommer i någon slags ofas/självsvängning vilket gör att tiderna som mäts via tandhjulet inte blir rätt. Jag gjorde nu i dag en avart av programmet där jag tog bort alla deltiderna och sparade bara 2 st som jag sen delar på mitten. Ingen skillnad... Jag misstänker att den detekterar inte tandluckan varje gång utan kommer i ofas och då behöver den gå ett halv varv inna den kommer i fas igen och tänder till och kommer i fas igen osv... Tusan, jag behöver nog ta ut scopet och mäta vetenskapligt.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
behöver du ha batteriladdaren i för att den ska starta?
den går tyngre med större massa...
sjunker spänningen till styrboxen såpass att den resettas?
prova sätta en diod på spänningsmatningen till styrboxen(arna)(processorena) så att inte buffertkondingen(och sätt dit en stor en) laddas ur bakvägen.
edit;
snabbast är ju att starta från ett annat batteri än det resten drivs av.
den går tyngre med större massa...
sjunker spänningen till styrboxen såpass att den resettas?
prova sätta en diod på spänningsmatningen till styrboxen(arna)(processorena) så att inte buffertkondingen(och sätt dit en stor en) laddas ur bakvägen.
edit;
snabbast är ju att starta från ett annat batteri än det resten drivs av.
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Nä, det är inga batteriproblem alls egentligen, ECU:n resetas inte utan jag tror den tappar fasläget, hittar inte pulsluckan (tandluckan)
Batteriladdaren är för att få mer än maxfart på startern vid start, då kommer den igång ibland. Utan det extra dödköttet startar den direkt även när batteriet börjar krokna... I värsta fall skulle jag kunna steloperera svänghjulet, det finns väl ingen Grålle som är i behov av ett dubbelmassahjul? Samtidigt är det roligt att hitta felet/förbättra programmet...
Batteriladdaren är för att få mer än maxfart på startern vid start, då kommer den igång ibland. Utan det extra dödköttet startar den direkt även när batteriet börjar krokna... I värsta fall skulle jag kunna steloperera svänghjulet, det finns väl ingen Grålle som är i behov av ett dubbelmassahjul? Samtidigt är det roligt att hitta felet/förbättra programmet...
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Bosen: Jag har en egen vevaxelgivare, original är en magnet med koppartråd runt och min är av hallelementtyp och ger en fin fyrkantsvåg som är lätt att detektera rätt. Däremot använder jag samma hål och original tandhjul.
Jag hinner nog inte kolla några pulser i dag men återkommer när det är gjort om inte innan...
Jag hinner nog inte kolla några pulser i dag men återkommer när det är gjort om inte innan...
Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.
Det kan vara så att upplösningen blir för dålig med din givare. Om du kör orginalgivaren tillsammans med max9926, så kanske det funkar bättre... bara en tanke...