ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Berätta om dina pågående projekt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

En liten resumé: Nu startar motorn och går som den skall. Spridarfelen och trecylindrigheten får nog tillskrivas mest luft i dieselsystemet. Men en trolig orsak har också varit hallgivaren som känner kamaxelns läge. Vid startvarv utan glödstiften monterade så har den lämnat aktivt låga pulser, vid startvarv med glödstiften monterade (lite långsammare och ryckigare gång) har den lämnat aktivt höga pulser och om den ändå till sist har startat så har antingen min kamräknare stängt av kamaxelingångens pulser (blivit döv för dom) eller så har den startat ändå och blivit resetad till första cylindern (cyl 4) i arrayen varje gång en felpuls kommit. Jag ryckte kamgivaren och körde utan, den startar ju ändå på några försök (teoretiskt var fjärde gång). Som åtgärd fick jag göra två saker, dels flytta kamgivaren fysiskt mer ifrån tanden och dels byta i sketchen från LOW till HIGH då givaren behagade att lämna ut bara aktivt höga pulser från lägsta startvarv till, ja i alla fall 3000 RPM för min programmering är mjukvarustoppad där än så länge.
Komp.testutrustning har kommit och jag gjorde ett test, fast först fick jag svarva teströret koniskt för att inte fördärva glödstiftkonan i topplocket, ja, man kan inte få allt färdigt... Kompet var ganska exakt 27 Bar på alla cylindrar trots lång slang på mätutrustningen, detta är fullgott. Det statiska kompressionsförhållandet är nog minst 18:1 eller nåt sånt?
Så, nu startar den på mellan ett halv varv till två varv varje gång, har i och för sig bara testat 10-15 gånger hittills...
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Oskar »

Underbart! Vi som följt ditt projekt hoppas snart få se och höra motorn :tumupp:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av hcb »

Ja, bilder, snälla!
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Bilder ja... Här kommer ett par bilder, kanske lite intetsägande.
Första bilden är den nyinköpta komptestaren, själva röret behövde ju konas lite innan användning, se ner till vänster.
IMG_20180116_141301.jpg
Nästa bild är testbrädan DeLuxe i plywood. Förutom kortet finns 4 lysdioder till spridarstegen, x antal potar som skall simulera div temperaturer, tryck och egna påhittade värden. Tex har jag gjort så man kan ställa tidigaste insprutningstart på maxvarv och senaste insprutningsstart vid tomgång via två av potarna och man kan då samtidigt höra/lukta/se hur motorn beter sig med olika förtändningar vid olika varvtal
IMG_20180115_124846.jpg
Jag funderar på att anlita min son till att göra ett youtubeklipp och lägga ut...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Oskar »

Fundera inte, gör det bara!!

Gillar testuppställningen skarpt! :tumupp:
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Lite mer bilder... Först själva ECU:n uppspikad bakom "instrumentbrädan" med betoning på brädan.
IMG_20180118_203446.jpg
Nästa vy instrumentbrädan och motorn
IMG_20180118_203429.jpg
Tredje vyn själva moroten.
IMG_20180118_203411.jpg
Om jag skall hålla på och prova vidare behöver jag ett riktigt avgassystem och kanske en "testcell"??
Nästa del förutom mera provkörningar är att bygga en växellåda. Nu är ju detta ett elektronikforum med vad jag förstår tonvikt på just elektronik, men om intresse finns så kan jag ju fota och skriva om växellådetillverkningen också??
Är det någon som har intresse och undringar, bara fråga!
PS: Finns det någon annan som håller på med att programmera antingen PD-diesel eller common Rail diesel? DS.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Oskar »

Måste ställa frågan då jag antingen missat något inlägg i tråden eller så har det bara inte framkommit. Skall motorn sedan hamna i något fordon eller annat projekt?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

En bra fråga faktiskt... Jo, från början så var det tänkt till ett flygplan. Jag har programmerat hela sketchen för det avseende varvtal effektpuckel mm. Jag har under åren som gått själv tvivlat lite men nu med förnyad energi och att jag faktiskt kan se ett ljus i mörkret så blir det nog till ett fpl ändå. Jag tror jag skrivit detta förut men det är en gammal dröm från början av detta årtusende att konvertera en dieselmotor till flyget. Nu har ju ett par aktörer hunnit före mig med detta men jag antar att det beror på mer pengar? Thielert från Tyskland bla annat har gjort ungefär som jag tänkte från början och även Austro Engine har hakat på. Min största utmaning förutom programmeringen av ECU:n är nog vikten, en flygmotor bör vara så lätt som möjligt. Med ett motorblock av gjutgods och mycket stål så måste vikten motsvara många hästar. Ju starkare jag kan få motorn desto lättare blir det att räkna hem kalkylen hkr/vikt. Nästa del i projektet är ju en växellåda, det blir en tandremsväxel med utväxling 1,6:1 dvs motorn gör 1,6 varv per 1 propellervarv. Själva remen är 100 mm bred med 12 mm tandavstångd, har jag för mig. Då den skall sitta i ett fpl så behövs ingen koppling. Men däremot kan man få problem med ryckningar och självsvängningar i drivlinan som överstiger max moment som motsvarar faktisk effekt. Som första åtgärd tänkte jag behålla dubbelmass-svänghjulet, det är ändå testat och välutprovat i en bil. Men den dagen den sorgen...
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Hedis »

Jag har inte mycket annat att tillföra än Heja Heja!!! :)
Riktigt kul att du fått snurr på den.
Jag följer tråden med spänning.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Oskar »

Vilken spännande applikation! Jag antar att du därmed måste fundera en och två gånger extra på att designa in redundans. Motorn får ju absolut inte stanna. Det finns ju en anledning till att man på små flygplansmotorer använder riktigt ålderdomliga motordesigner som är beprövade och magnettändning (dubbla, visst?) och så vidare.

Har du flygplanet redan, eller planerar du inför något byggsatsprojekt?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Ja, egentligen hade jag två franska kandidater, en Socata Rallye MS880 B och en Robin (uttalas Robäng) HR 2110 men båda är av olika anledningar sålda... Den ena som flygplan och den andra som "renoveringsobjekt". I dag om det blir aktuellt så skulle jag nog välja en (om nu inte Rallye) Cessna 172 av i princip vilken årsmodell som helst. C172 är en lättflugen kärra och har bra möjlighet vikt och balansmässigt att släpa omkring på denna dieselpjäs utan några större problem. Och om motorn stannar så är en C172 eller en gammal Rallye ett av dom bättre planen att sitta i just vid motorstopp, för det måste nog kalkyleras in i kråksången?
Redundansen blir dubbla oberoende spänningskällor, dubbla ECU (A och B), dubbla vevaxelgivare, dubbla gaspotar som dessutom har microswitchar så det finns tre grundlägen utan gaspot, (om nu bägge skulle ge upp) tomgång, marcheffekt och full effekt. I princip skulle man klara sig med dessa tre grundlägen. Men hur man än vrider och vänder på det så är det bara en motor, en växellåda, ett bränslesystem, ett oljesystem. Det ända som är riktigt positivt är att den har 4 av varandra nästan oberoende spridare, så länge dom sitter fast i topplocket ordentligt så kan motorn bli både trecylindrig och tvåcylindrig innan det blir superkris.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Ni nu som kan Arduinoprogrammering som rinnande vatten. Jag tror jag fått in antingen virus eller fått nåt vajsing på en fil som jag tror sen smittat vidare? Det började med att jag använde ett litet hjälp-program, en headerfil, PureAtmega328.h istället för pinMode() då det enligt uppgift skall vara lite snabbare och ta lite mindre bitar också. Rätt som det var började ett av mina alster "hänga sig", en spridarutgång gick hög och man blev tvungen att hårdvarureseta den varje gång. Jag felsökte mycket men det ända som det blev bättre av var att byta tillbaka till pinMode() igen. Några dagar senare så klonade jag den genom att ge den ett nytt namn och fortsatte arbeta med kopian. När jag sen skulle testa nya funktioner så hade allt ballat ur, det var ingen reda med några tider, uppräkningar, det var allmänt kaos i funktionerna. Jag backade tillbaka steg för steg tills den blev som originalet men den fungerade inte ändå, jag hade tom lika många bytes (6099 tror jag) på bägge filerna men den ena gick, den andra kass. Vad kan ha gått snett? Egentligen skiter jag i vilket, det skulle bara vara roligt att veta så man inte gör om misstaget om det nu går att fredja sig från det. Hur beter sig en Arduino som man programmerat "slut"? Orkar man det? Jag tror själva sketchen verifieras efter programmering så det borde borga för att det blir rätt varje gång? Normalt sett så använder jag Kinakloner både som Uno, Nano och Mega men jag har ett original av Uno och Nano som jag tar fram och jämför vid tveksamheter, hittills har det aldrig varit någon skillnad mellan exemplaren...
Så era åsikter om detta önskas.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Klas-Kenny »

Virus i en Arduino låter osannolikt. :humm:
Men den där headerfilen, varifrån kommer den? En sökning på Google gav inget annat än din tråd på Maskinisten...

Om man skriver för många gånger till ett flash-minne (som programminnet är) så tappar det skrivförmågan och blir i princip read-only. I och med verifiering så ska programmering bara misslyckas, utan att kunna bli fel.
Och de brukar ju tåla i storleksordningen 100k skrivningar, svårt att tro att du uppnått det.

Även kina-kloner brukar ju ha genuina processorer, bara mönsterkort och kringkomponenter som skiljer. Så det ska inte kunna orsaka ett sånt här problem.

Men exakt vad som faktiskt händer, kan i alla fall inte jag sia om. :)
För jag antar att du testat mer än en Arduino med samma program..? För det är klart att de kan ju gå sönder på konstiga sätt av tex. ESD och liknande. Eller någon oscillator eller liknande som ballat ur.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av hawkan »

Låter som en traditionell bugg tycker jag.
Om du får fel med den specifika include-filen får man misstänka den, och antingen skärskåda den så den verkligen är rätt eller gå runt den med annan kod.
Att programmet skulle flashas fel, nä inte om det görs en verifiering som det brukar göras efter skrivning. Har för övrigt aldrig varit med om felaktig flashning men det kan ju hända antar jag.

En approach är "divide-and-conquer" dvs söndra och härska (det är nog egenpåhittat namn för det finns en rekursiv algoritm som kallas så men det är inte det jag menar). Dela upp koden i mindre och mindre delar tills du har kontroll på att saker verkligen går rätt. Och sedan gradvis återställ koden tills det blir fel och felet kan isoleras.

Men som sagt, låter som en vanlig bugg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag har fortsatt att använda samma exemplar om och om igen och dom funkar vidare så någon skada på hårdvaran eller bootloadern har det inte blivit. Men som sagt, jag har kastat den trasiga filen och även den som ev är upphovet till problemet? PureAtmega328.h fick en annan Maskinist nys om och jag har använt den en del när det är tidskritiskt, den gör inga underverk i min sketch då jag kan se ungefärlig skillnad i anropstid på scopet, det tar mellan 12-15 uS att sätta en utgång från låg till hög och tillbaka till låg, egentligen skulle utgången varit låg hela tiden men det är tidsåtgången för Arduinon att komma på att utgången kunde varit låg hela tiden då hög är 0 uS. Om jag använder pinMode istället så tar det 14-18 uS för samma grej. Jag antar att arduinon klarar 16 klockpulser per uS. 16 x 12 = 192 klockcykler 16 x 18 = 288 klockcykler.
"Förtjänsten" är i häradet lite under 100 klockcykler mindre med AtMega328.h om jag nu har räknat någotsånär rätt??
Men, hur räknar man ut den totala precisionen i Arduinon? Jag blev varnad för väldigt dålig precision typ + - 39 grader fel på vevaxelläget, se inlägg på sid 2. Vad jag kan se så är jittret inom några få uS, tilläggas skall att spridaren har en påslagsfördröjningstid på ca 450 uS, dvs man måste starta spridaren ca 12 vevaxelgradergrader före kalkylerad starttid som dessutom minskar en bra del när batterispänningen ökar, ja så mycket att jag måste mäta batterispänningen och göra en algoritm för justering av påfördröjningen. (i dag har jag den fast på 450 uS)
Skriv svar