Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 19.22 2018-01-21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 21.54 2017-12-20 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 64
Ort: Marks Kommun
Det sitter ingen step-up converter utan spridarspolarna går direkt på 12 volt minus en diod och två mos-transistorer. Jag har nu även cadat ett mönsterkort och skickat iväg en gerberfil för tillverkning i Kina. 34 dollar inkl frakt för 5 st, vad lever dom på? Det sen färdiga kretskortet har plats för 3 st Arduino NANO, 4 st MOS-slutsteg, 3 st spänningsregulatorer, 1 st atmosfärsgivare och alla erfoderliga kontakter, jag kör med D-sub rakt av ( 2 st 15 pol, 1 st 9 pol, 1 st 3 pol högström i 15 pols storlek och en 5 polig högström i 25 pols storlek) och Muratas avstörningsfilter, motstånd och skyddsdioder på ingångarna. Vidare så kommer alla kablar att vara skärmade så långt det bara går. Störningar som kan bli är dels mobilstörningar och dels rent statiska urladdningar. Sen kan det bli jordströmmar om det är förjordat så där måste man passa sig lite med...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.59 2017-12-29 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.36 2014-08-31
Inlägg: 55
Ort: Uppsala
Hej Janson1! Såg din post i senaste-kretskortet-tråden. Vilket spännande projekt. Ser fram emot en rapport från första testet med en riktig motor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.28 2017-12-29 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 64
Ort: Marks Kommun
Jodå, jag lovar att skriva när det är dags. Jag tror mig fått till alla givare från motorn att lämna ut rätt signaler så det finns ett hopp. Det är väl en del grejer kvar inför, bla få dit vattenkyl, avgassystem och all sladdragning. Men, jag har aldrig varit så nära...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.22 2018-01-06 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 64
Ort: Marks Kommun
Nu är ECU:n inkopplad till motorn. Den har inga planer på att starta... än. Jag hittade bränsleläckage, den drog tjuvluft i bränslesystemet mm som nu är åtgärdat. Jag tror den fasar in rätt spridare direkt i alla fall. Däremot verkar spridartiderna vara superkorta, jag anslöt en lysdiod över en spridare och den bara blinkar till ytterst kort. I morgon skall jag göra en seriös felsökning!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.25 2018-01-06 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 64
Ort: Marks Kommun
Några fel... Elektroniken hade svårt att detektera pulsluckan pga väldigt ojämn gång på startern. Jag bytte lite värden på tider och nu följer ECU:n motorn slaviskt som den skall. I och med att pulsluckan detekteras rätt så blir även spridartiderna rätt lite per automatik. Den tänder nu på en cylinder men orkar inte gå för egen maskin. Jag tog isär matarpumpen och en av spridarna men kunde egentligen inte hitta nåt fel som skulle hindra den från att vara nästan stendöd. I morgon skall jag göra ett seriöst försök att lufta ur systemet riktigt grundligt, jag tror faktiskt inte det är nåt annat.
Bilaga:
IMG_20180106_204547.jpg
Bilaga:
IMG_20180106_201543.jpg

närmsta bilden är själva matarpumpen, den är driven av kamaxeln.översta bilden är själva spridaren, den trycksätts via en extra nock på kamaxeln och startar förloppet när den strömsätts.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.56 2018-01-07 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 4052
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Håller med KLset!
Ska bli spännande att se hur det går, och tappa inte sugen för att det är lite dålig respons här ibland.
Vi är nog rätt många som följer dig i tillfällig tysthet :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.19 2018-01-07 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 64
Ort: Marks Kommun
Får väl hoppas det. Basshead, var tog du vägen? Jag tror du har mycket att tillföra vid problem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.25 2018-01-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.11 2005-09-06
Inlägg: 1190
Ort: Storsjö, Sorsele
Läser med spänning :)
Har hela tiden varit nyfiken på benämningen på motorn, "pumpsydiesel". Varför heter den så?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.19 2018-01-07 

Blev medlem: 17.00 2006-03-03
Inlägg: 1073
Ort: Södermanland
"Insprutningspumpen" sitter i spridaren (düse på tyska) och drivs av kamaxeln


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.45 2018-01-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.11 2005-09-06
Inlägg: 1190
Ort: Storsjö, Sorsele
Intressant, jag läste inte ens tråd rubriken så, gjorde inte den kopplingen till tyskans "dyse". Så spridaren påverkas mekaniskt av kamaxeln och trycker byggs upp så, sedan öppnar en magnet som finns i spridaren och släpper in bränslet?

Arrangemanget liknar ju lite BMs första en och tvåcylindriga dieslar. Den tvåcylindriga som satt i Volvos "Victor" traktor bla. Den har om jag inte mins fel ingen riktig separat dieselpump utanför blocket utan två kolvar som påverkas av kamaxeln som bygger upp trycket.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.52 2018-01-07 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 64
Ort: Marks Kommun
Victorn hade nog mer integrerad insprutningspump med ledningar fram till spridarna.
Annars så stämmer benämningen på PD diesel "Pump Dyse", enhetsinjektor som är mekaniskt driven och elektriskt styrd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.41 2018-01-08 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 64
Ort: Marks Kommun
Jag har kört fast... Provat hela ECU-programmet inne på "konstruktionsavdelningen" Kört från nästan nollfart upp till tomgångsvarv ca 850 RPM och den gör som den bör. Men motorn orkar inte gå, bara småtända på en cylinder.
Där står jag nu... Det lutar åt att det faktiskt är nåt vajsing med motorn nu 16 år senare när jag äntligen skall ha den.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.11 2018-01-08 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 8078
Kan ju vara flera saker.

Börja med att mäta kompression så vet du om motorn är frisk.

Sen kolla att alla spridare ger bränsle.
Isåfall måste det vara något med timingen mellan vevaxel och kamaxel eller timing av spridarna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.30 2018-01-08 

Blev medlem: 09.06 2016-12-01
Inlägg: 64
Ort: Marks Kommun
Kompressionen är inte mätt och jag har ej denna utrustning heller men från början saknades lite av kompet på en cylinder men det har hämtat sig. Den har glödning men det gör ingen skillnad så förmodligen får en cylinder soppa men inte dom andra tre? Jag har byggt en liten "spridartestare" där man kan köra spolarna i olika fart och pulsbredd.
Den spridaren som fungerar är lite tystare i nålen än dom övriga tre ej fungerande. Jag tror det beror på att dieseln är framme rätt på den som funkar medans dom andra är torra. Sen om dom behöver luftas eller är allmänt dåliga är svårt att gissa. Nu 16 år senare så kan ju vad som helst obra ha hänt? Men vad jag kan se så är timingen rätt...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.14 2018-01-09 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 8078
Leta reda på servicemanual till bilen och kolla hur man luftar. Sedan när man vet att luften är borta kan man ju prova skifta spridare om inte alla ger flöde.

Glödning behövs inte vid plusgrader.

En kompressionsprovare kostar 199kr på Biltema.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: okim, palton och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010