Behöver hjälp med idé.

Berätta om dina pågående projekt.
Thorolina
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 november 2016, 21:20:29

Behöver hjälp med idé.

Inlägg av Thorolina »

Hej
Jag är ny här och har inte så mycket erfarenhet av något men lite av mycket. Anser mig inte dum i huvudet och tror inte det skall vara några problem med min idé men behöver hjälp med komponenter.

Min tanke är att bygga ett nästintill helautomatiskt bryggverk.

För er som inte känner till ölbryggningen så gäller följande i korthet:

Malt värma upp med en viss mängd vatten till låt oss säga 65grader och skall hållas så i en timme.

Efter detta tvättas Malte. Med nytt varmt vatten som sedan skall cirkuleras genom malten så att den slutligen blir som ett filter.
Efter detta är gjort skall vätskan som man nu fått fram kokas och slutligen kylas innan den ställa för jäsning.

Min tanke är att på något sätt via termostater styra värmen vid 65grader (inget problem)

Den skall per automatik efter en timme öppna en shunt för att släppa ut nytt vatten (som också skall temperaturrwglwras mes termostat) efter att en viss tid har gått skall pump starta för att cirkulera vätskan

Efter ny tid skall annan shunt öppnas till kallvatten

Osv osv.

Det jag först och främst undrar är

Vad skall man styra detta med?
PLC? Frekvensomriktare?
Jag behöver något som kan avläsa termostater, driva/skicka signaler till 12v pump och men även 2kw doppvärmare.

Ja något som kan regleras via programmerade tider men även temperaturer och styra 230 och 12v.

Någon som har idé på styrning? Och gärna förklara lite hur det fungerar.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Behöver hjälp med idé.

Inlägg av stenD »

Det finns ju ett projekt för sånt http://www.brewpi.com/introducing-brewpi-spark/
Borde finnas en del att läsa om det.
Själv kör jag med braumeister :D
salle
Inlägg: 853
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Behöver hjälp med idé.

Inlägg av salle »

Kolla på Craftbeerpi, jag har ett väldigt sakta framåtskridande projekt med en sådan.
Själv kör jag med Grainfather med STC 1000 Brew som jag inte är riktigt överrens med ännu.
Thorolina
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 november 2016, 21:20:29

Re: Behöver hjälp med idé.

Inlägg av Thorolina »

Tack skall titta på era tips.
Vill dock bygge utan befintligt bryggverk.

Bygga om kastrull till bryggverk men vill även ha automatisk lakning (det har väl varken GF eller BM)
Även automatisk tappning till jäskärl och motkylare.

Tappar ju lite av charmen men vill testa om det går.
Hur mycket ökar infektionsrisken utan kylning tros.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Behöver hjälp med idé.

Inlägg av mAVRick »

salle skrev: Själv kör jag med Grainfather med STC 1000 Brew som jag inte är riktigt överrens med ännu.
Jag hoppas att det är grainfathern du inte kommer överrens med... :(
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Behöver hjälp med idé.

Inlägg av Nerre »

Jag vågar nog påstå att det svåra med ett automatiskt bryggverk inte är själva styrningen, det går som sagt var att göra med en PLC eller rentav en Arduino med lämplig kringutrustning. Det handlar ju i princip bara om att hålla reda på tider och temperaturer och styra pumpar och ventiler.

Det svåra är alla pumpar, ventiler, givare etc. Och det blir dessutom dyrt, så att göra det på ett "kastrullbryggverk" tror jag tyvärr kommer kosta mycket mer än det smakar.


Det man kan göra är ju att börja med att bygga själva bryggverket, med ventiler och pumpar och grejer, och sen köra det manuellt några gånger. Funkar det att köra det manuellt så kan man sen då relativt enkelt bygga om det till helautomatiskt.
salle
Inlägg: 853
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Behöver hjälp med idé.

Inlägg av salle »

Lite OT: Det är STCn som jag har programmerat in efter en svensk bruksanvisning som bråkar lite, den håller inte inställd mäsktemp, men det är nog bara en parameter som ska ställas om......

Tillbaka till topic: Jag tror att du kan fixa de sakerna du vill med craftbrewpin, du kan stegmäska, värma lakvatten och jag tror även att den funkar att öppna och stänga ventiler eftersom den bara ger kommandon till ett reläkort.
Jag har bara kommit till att det är testat om reläet slår om när jag lägger givaren i varmt vatten, som sagt ett långsamt projekt.....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med idé.

Inlägg av TomasL »

Börja med att rita ett PID där alla funktioner, ventiler kärl och givare finns med.
Då får du en uppskattning av vad du behöver.
En kompetent PLC som styr det hela kostar inte skjortan.
Titta på materialet i ventiler och pumpar, välj DZR-ventiler och pumpar avsedda för färskvatten, eller ännu hellre tappvarmvatten.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Behöver hjälp med idé.

Inlägg av Nerre »

Eftersom grejerna även ska tåla diskningen så tror jag inte det räcker med att kolla att grejerna är ok för dricksvatten.

Och tappvarmvatten är ju heller inte livsmedelsgodkänt idag såvitt jag vet (det är därför som man till barnens välling ska värma kallvatten istället för ta varmvatten från kranen).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med idé.

Inlägg av TomasL »

Nja, det spelar liten roll, om grejjorna klarar TVV, så är de avzinkningshärdiga, så det bör vara ok i ett hobbyprojekt.
Annars är det enbart RF som gäller.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Behöver hjälp med idé.

Inlägg av Nerre »

Är även t.ex. mässingsdetaljer "avzinkningshärdiga"? Jag har sett på hembryggarforum att de som destillerar sprit inte vill använda mässing eftersom varma alkoholångor lakar ur bly från mässingen. Men mässing är ju fullt tillåtet i vatteninstallationer?

Sen när man diskar sånt där så använder man ofta dels alkaliska diskmedel och dels oxiderande ämnen för desinfektion, det är inte riktigt samma saker som man kör i vattenledningarna hemma.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med idé.

Inlägg av TomasL »

Nja, det finns som sagt olika versioner och varianter av mässing, de som är godkända för TVV-installationer är DZR, sedan som sagt, även om kvaliteten är DZR så lakas det med tiden ut tungmetaller mm, för hobbybruk tror jag knappast det spelar någon roll.
Går du till din VVS-grossist och skall köpa till exempel en kulventil så hittar du 2 typer, de som inte är DZR, används för värmeinstallationer och de som är DZR, DZR är typ dubbelt så dyra.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Behöver hjälp med idé.

Inlägg av SeniorLemuren »

TS frågar följande:
Det jag först och främst undrar är
Vad skall man styra detta med?
PLC? Frekvensomriktare?
Jag behöver något som kan avläsa termostater, driva/skicka signaler till 12v pump och men även 2kw doppvärmare.
Ja något som kan regleras via programmerade tider men även temperaturer och styra 230 och 12v.
Någon som har idé på styrning? Och gärna förklara lite hur det fungera. Detta är frågeställningen.
Det dröjer inte många inlägg innan Nerre får det hela att kantra med god draghjälp av TomasL. Det är inte första gången det spårar ur på detta viset med vissa herrar inblandade. Denna diskussion om lämpliga typ av mässing m.m. har jag sett förut i någon tråd.

Hade TS velat ha information om vilka material han skulle använda så är jag säker på att han ställt de frågorna och inte hur han skall styra systemet.

Till ämnet: Skulle jag bygga ett litet ölbryggeri för "eget bruk" så hade jag använt mig av en Arduino Mega och googlat på nätet efter andra liknande projekt. Det finns en uppsjö av sådana projekt där man kan lära av andras framgångar och misslyckande. Söker man på t.ex home brewed beer arduino så har man läsning ett bra tag om hur man kan styra. Sedan kan du ju alltid komma tillbaka till EF och fråga på specifika undringar. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Behöver hjälp med idé.

Inlägg av TomasL »

Senioren, tagga ned nu.
Det är ingen som vält tråden.
Som jag skrev tidigare, rita ett PID, först då får man fram hur saker och ting skall styras, vilka givare som behövs, vilka ventiler och annat som också behövs.

Själva styrningen, som jag skrev gör man lämpligast med en PLC av något slag.
Skriv svar