CPLD i DIL-format

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt svar!
Vad gör det högra kortet?
Snacka om amatörmässig fråga :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag ska göra seriösa självstudier på det här men en sak vore trevligt om man kunde få svar på direkt, vad gör jag med Port En?

I den programmeringsutrustning som Glenn visar upp på bilderna så ingår inte Port En.

I min applikation ingick den dock men jag är inte säker på att den användes.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av pstrand »

Det är ganska enkelt att programmera en CPLD. Har gjort det i många projekt där koden för CPLD är inbyggd i ordinarie firmware och som sedan flashas vid uppstart första gången, programmerings interfacet i CPLD är ansluten till GPIO:s i MCU:n/processorn. Programmeringen här har skett vanligtvis efter att systemen gått igenom ICT:n eller vid ev. uppgradering av fm.

Läs på lite så förstår du.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Finns det hål för stiftlist i Eagle så att man liksom kan begära upp typ 34 hål på en gång?

Jag ser dock inga större problem med att nyttja TP en och en och aligna 2,54mm mha gridden, men det blir en massa jobb speciellt i board-mod (ty alla TP kommer hamna i en enda gröt).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

I min pappersvariant av DS012 för CoolRunner XPLA3 CPLD står det:

"The Port Enable pin is used to reclaim TMS, TDO, TDI and TCK for JTAG ISP programming if the user has defined these pins as general purpose I/O during device programming. For ease of use, CoolRunner XPLA3 devices are shipped with the JTAG port pins enabled. The Port Enable pin must be a low logic level during the power-up sequence for the device to operate properly."

Jag tolkar detta som att om man inte nyttjar JTAG-pinnarna som I/O i programmet kan Port Enable vara låg hela tiden.

End of Transmission

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev:Finns det hål för stiftlist i Eagle så att man liksom kan begära upp typ 34 hål på en gång?
Ja, under kategorin "pinhead" :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Glenn!

Det här underlättar nåt enormt.

Igår började jag annars leka med TP i schema mod men jag törs inte ens tänka på hur jobbigt det hade blivit i board mod :)

Jag bifogar ändå mitt taffliga försök.

MVH/Roger
PS
Tror att 35 per rad blir bättre (har 34 per rad nu dvs fyra för lite, 35 per rad blir dock två för många). Kanske det dock är lättare att lägga till fyra (TP i värsta fall) än att dra av två samtidigt som om man bara behöver dra av två så är det ju bara att kalla dom NC :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gjorde om det för skoj skull :)

35 TP per rad.

MVH/Roger
PS
Nu återstår mest logistiken dvs hur jag ska lyckas förbinda allt, inte helt trivialt men jag lurar faktisk på att sidoförskjuta "stiftlisterna" så att man vertikalt kan dra tre signaler per "kolumn", detta går faktiskt annars också men iom att 2,54mm önskas som raster så måste jag ställa om griden (och ledningsbredden måste naturligtvis vara klen).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:
rogerk8 skrev:Finns det hål för stiftlist i Eagle så att man liksom kan begära upp typ 34 hål på en gång?
Ja, under kategorin "pinhead" :)
Tråkigt nog får jag inte fram nåt när jag söker på varken pinhead eller pinhead*

Så vad betyder "kategori"?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lagt till programmeringskontakten (ordinär stiftlist skapad mha TP på cc2,54) samt min matning som jag faktiskt tror JTAG-adaptern (åtminstone vissa) behöver för att kunna programmera kretsen.

Jag har också lagt till Port_Enable och dragit den till jord via 10k, detta behövs egentligen inte alls ty rätt ner i jord funkar också men det är viktigt att pinnen är dragen till jord för annars går det inte att starta upp kretsen, så Port_Enable i programmeringskontakten är mest en påminnelse (förmodligen hårdvirar jag denna till GND för JTAG-pinnarna kommer jag ändå inte använda som generella I/O ty jag har ju rätt många pinnar till förfogande ändå :D ).

Det kommer alltså bli en PQ208-adapter, jag känner till åtminstone två sådana kretsar av helt olika typ, den ena är en CPLD från Xilinx som heter XCR3512XL, den andra är en FPGA som heter XC3S400.

Men det finns säkert fler, och framför allt, deras konfiguartion med avseende på matningspin-nummer och programmeringspin-nummer är med största sannolikhet olika.

Jag är väldigt envis med att vilja kunna programmera kretsarna off-circuit dvs bygga in en möjlighet att koppla in programmeringsutrustningen direkt på adaptern.

Men hur ska det gå till i praktiken om det alltid är olika pin-nummer som gäller?

Det hade varit enklare att bara dra ut alla 208 pinnar samt programmera på "moderkortet" modell Schmartboard.

Men jag vill alltså kunna programmera rätt till adapterkortet.

Vad får jag då för problem och hur kan jag lösa dom?

Det känns spontant som om alla pinnar måste vara byglingsbara för är det programmeringspinnar måste dom dras till programmeringskontakten och är det matningspinnar så måste dom dras till matningen.

Men eftersom man inte på förhand kan säga vilka som är vilka så faller nog den biten av projektet.

Vänta lite nu, om man är lite primitiv så kan man föreställa sig att när adaptern är lös på bordet och du vill programmera den så är INGA ben anslutna till nåt kort och ärligt talat, programmeringskontakten kan få vara helt frikopplad på kortet men att man via virtrådar, t.ex, helt enkelt kopplar in sig på dom ben som behövas.

Sen när man gjort det för just det projektet, ja då kan man låta virtrådarna sitta där och programmera om hur många gånger som helst detta för att JTAG-pinnarna ändå bara har programmerinsfunktion och matningen är densamma (kan tom tänkas att vid just programmering, max 10MHz har jag nyligen läst, så räcker det med ett enda VCC/GND-par och dom kan man också koppla in sig på mha ett par virtrådar).

Nej, den här biten är nog ändå inte körd :)

MVH/Roger
PS
Min TP jag nu preliminärt använder TPPAD1-13 är nästan 2,54mm bred, detta funkar inte om jag ska kunna dra tre ledningar inom ett raster. Det finns dock en mindre TP men den ser skum ut (TPB1,27) och jag vet inte vad det innebär vad t.ex beträffar hålstorlek. Nej, jag hoppas på svar från Glenn :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av AndLi »

Hur är din DIL modul tänkt att användas? Jag trodde du skulle ha den i labbdäck, men det låter det inte som om du ska ha två gånger 3 rader stift..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Jo, såhär är det.

Min PQ208 DIL-adapter ska sitta i ett mycket större moderkort modell A4 som bara består av lödöar.

Förbindelserna i detta moderkort kommer ske mha virning.

Sen avslöjar jag inte mer :)

MVH/Roger
PS
Anledningen till att jag går via adapter är egentligen mest att jag bara har halvt EU till förfogande i Eagle Light (även om en fullversion bara kostar 1200 har jag lärt mig) men det är samtidigt intressant att ta fram adaptrar av denna typ, tycker jag i alla fall.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev: Tråkigt nog får jag inte fram nåt när jag söker på varken pinhead eller pinhead*

Så vad betyder "kategori"?
När du väljer komponent så har du ju kategorier till vänster ("trädet") och där finns det en som heter pinhead som innehåller pinheaders.

Sökfunktionen funkar ju bäst till specifika beteckningar, annars brukar jag undvika den.
SeniorLemuren
Inlägg: 7811
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av SeniorLemuren »

Hänger med lite för att lära mig Eagle bättre. Hittar bara pinhead med 30 eller 40 pinnar. Måste man gå vägen via edit komponent för att få till en 34 pin? Eller känner du till något annat library man kan ladda ner som har fler steg?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Glenn »

Nä, det finns från 1 upp till massor, tyvärr har jag inte eagle framför mej så jag kan tjuvtitta just nu.
Skriv svar