CPLD i DIL-format

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Magnus_K »

rogerk8 skrev:... Frågan är "bara" hur jag ska kunna hålla reda på benen underifrån. ...
Om du inte gör ett fabrikstillverkat mönsterkort, och kan då göra en "pin-karta" på kortet, så kanske man får tipsa om hur en del gör för att hålla koll på pinnarna på bl.a Raspberry Pi:s.
Man skriver ut och "monterar" en karta, i stil med den_här.

Sen måste jag också få säga, så här vänner emellan (tar du illa upp får du ringa och skälla på mig :wink: ); lägg Eagle åt sidan ett tag nu.
Gör ingen Alfons Åberg och "ska bara" utan du har ju bra dokumenterat i dina trådar vart du står i nuläget.
Du är i kraftigt behov av att få löda och mecka och inte sitta och häcka framför datorn.
Snart kommer du vara så förbannat less på att rita mönsterkort så du kommer aldrig vilja göra det mer. Nej, för mycket Eagle nu Roger, och det vet du också.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av tecno »

Precis, det finns ju alltid DipTrace som gör livet fan så mycket enklare.






Hoppsan, detta var väl att hälla bensin i brasan nu :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Magnus_K skrev:
rogerk8 skrev:... Frågan är "bara" hur jag ska kunna hålla reda på benen underifrån. ...
Om du inte gör ett fabrikstillverkat mönsterkort, och kan då göra en "pin-karta" på kortet, så kanske man får tipsa om hur en del gör för att hålla koll på pinnarna på bl.a Raspberry Pi:s.
Man skriver ut och "monterar" en karta, i stil med den_här.

Sen måste jag också få säga, så här vänner emellan (tar du illa upp får du ringa och skälla på mig :wink: ); lägg Eagle åt sidan ett tag nu.
Gör ingen Alfons Åberg och "ska bara" utan du har ju bra dokumenterat i dina trådar vart du står i nuläget.
Du är i kraftigt behov av att få löda och mecka och inte sitta och häcka framför datorn.
Snart kommer du vara så förbannat less på att rita mönsterkort så du kommer aldrig vilja göra det mer. Nej, för mycket Eagle nu Roger, och det vet du också.
Jag blir alldeles rörd av av att läsa detta,tack!

Trodde ett tag jag var klar med alla kretskortskonstruktioner men det sket sig ju, jobbet jag har framför mig med Eagle är dock inte speciellt avancerat bara jobbigt (208 pin-nummer att skriva, vrida och placera rätt), jag vill inte längre.
Du är i kraftigt behov av att få löda och mecka och inte sitta och häcka framför datorn.
Vilken underbar kommentar, jag saknar verkligen det (om det inte vore för den trevliga sociala biten skulle jag rätt ut kunna säga att datorer suger).

Jag tror jag har satsat på fel CAD-program, Eagle har sina bra sidor men det är samtidigt skitsvårt att fatta rent basala finesser såsom hur man ska mäta avstånd till exempel, den finessen är nog bland dom mest korkade jag sett och det på många sätt. I default får man t.ex mätvärdena spegelvända :doh:

Tack Magnus, jag ska göra som du säger och skita i Eagle ett tag (hur nu det ska gå till för jag har bara ett kort kvar sen tror jag att jag aldrig kommer nyttja Eagle nåt mer, dels för att jag är så less dels för att jag har mina "produkter").

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Magnus_K »

Skönt att du tog det på rätt sätt. :tumupp:
Måste bara få påpeka att jag inte uppmanar dig att lägga ner Eagle helt, utan bara ta en paus från det.
När vi snackat på telefon så har jag sagt att jag skulle tycka det vore kul om du använde Diptrace, för då kunde jag också få assistera dig. Dock har det varit en fröjd att få se hur engagerade EF:are (och vana Eagle-användare) har hjälpt dig igång.
Som jag också påpekat så har Diptrace sina brister och du kommer inte tycka om vissa saker med det programmet heller. Men visst, känner du dig manad någon gång så lova att du säger till.

Gör du klart dina 208-pinnar. Men våga inte komma på något nytt CAD-projekt, för nu vill jag/vi se Roger mecka och spåna!
(tacka vet jag skivspelarbygget och lindningsmaskinen :D )

Ps. Saknar plywood-Roger :D Ds
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Borre »

Här får du en mycket enkel förklaring vad mark-verktyget gör och visar. Studera den lite så förstå du nog hur den fungerar. Är man det minsta van vid koordinater och CAD är det enkelt och förståeligt.
Grid size är satt till 1mm för att göra den enkelt.
eagle_mark.png
Markverktyget gör alltså en ny referenspunkt och visar aktuell koordinat för muspekaren samt avstånd i linje från referenspunkten.
Gör du så som i bilden, men flyttar muspekaren 2mm nedanför och 2mm till vänster om referenspunkten (istället för 2mm upp och 2mm höger som på bilden) kommer statusraden visa (R -2 -2) men avståndet fortfarande (P 2.83...).
Allt går efter vilken gridsize man han, ju lägre gridsize ju högre upplösning.
Solklart inte sant? :)

Ska du flytta stiftlisterna så gå in i inställningarna för dessa och skriv in koordinaterna själv, är den nedersta på tex 2.54 (det högra värdet) från nederkant, placerar du nästa med 2.54 + avstånd, ska det vara 2.54 avstånd så 5.08 alltså.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av lond »

En fråga från Japan: Hur växlar man mellan de två värdena man kan fylla i i grid/snap?
Använder vanligen 6.25 Mil som grid, men det hade varit smidigt att snabbt kunna växla till ett större värde när man flyttar tex en stiftlist.
Kan ha fel om menyvalet då jag inte sitter vid min dator :)

/// Marcus
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av cjonash »

Marcus: det gör du genom att hålla nere Alt-knappen (vill jag minnas att det är).
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Borre »

Ja håll inne Alt.
Senast redigerad av Borre 15 januari 2017, 02:01:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av lond »

Då har jag lärt mig något nytt :)

Skall ni inte sova nu, klockan är ju 10:00 :)

/// Marcus
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Borre »

Varför använder du just 6.25?
Jag använder normalt 0.127mm (5mil) och "alt" 0.01mm.

Sova, så tidigt? ;)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av lond »

För att det skall passa bendelningen i tum. Delar man 1 tum i hälften tillräckligt många gånger så får man 6.25 Mil.
Använder nästan bara Mil, förutom till yttermått och då är det mm.

/// Marcus
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Borre »

Ja naturligtvis..kanske dags att sova ändå..

Jag använder så många olika kapslar, främst ytmonterat, att jag alltid kör på liten grid och passar det inte så alt med ännu mindre
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul att folk lär sig lite samtidigt som jag lär mig lite.

Tack så hemskt mycket för den fina beskrivningen, Borre!

Tror jag fattar bättre nu (men kommer behöva titta på ditt pedagogiska exempel ett antal gånger).

Sen tycker jag ditt tips om att istället för att mova stiftlisterna skriva in dom nya koordinaterna är klockrent, konstigt egentligen hur dum jag är för detta har vi ju gjort tidigare (fast i sch-mod då modulerna låg så galet pga mina grid-manipulationer att jag inte kunde koppla in mig på benen ordentligt).

Idag har Eagle fått vila en hel dag, dags att gå på det roliga men koncentrationskrävande Eagle igen kanske? :)

Fast då kommer jag bara ta cjonash mycket fina och trevliga 45-gradiga rotation av kretsen, routa bort de tre manuellt dragna ledarna, flytta stiftlisterna mha Borre's trevliga tips samt köra Autorout på allt.

Här vill jag nog ändå ha dom 6mil ledarna jag först hade, hoppas jag inte klantar till det med att ställa in nån annan ledarbredd.

Det faktiskt rätt slitsamma jobbet med att numrera alla 208 pinnarna delar jag sedan upp på en vecka :D

Har jag förresten rätt i att jag kan skriva alla pin-nummer i tNames och kopiera dom till bNames för att få dom på undersidan också?

Än en gång vill jag tacka dig Borre för ditt engagemang!

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Borre »

Angående numrera pinnarna, behöver du numrera alla?
Räcker det inte med var tionde eller så, så att det ändå är lätt att se genom lite enkelt räknande från närmaste numrerade pinne?

Ja det går att kopiera alla namn. Bara stäng av visningen för alla andra lager så är det lätt att markera bara texten utan att allt annat är ivägen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre min vän, det där är ju ett självklart tips.

Varför tänkte jag inte på det?

Jag vet inte om du såg det men jag har befunnit mig i liknande sits tidigare, vad jag då gjorde var att jag fick fatt i vir-etiketter som var 20-poliga och klippte av dom på mitten så att jag fick 1-10.

Dessa etiketter tryckte jag sedan på virstiften och då hade jag i alla fall koll på vilken dekad det handlade om.

Och detta räcker teoretiskt nu också, fast jag tror vart tredje är smidigare att märka upp med tanke på hur stiftlisterna är disponerade.

Men då har du tacksamt reducerat mitt monotona jobb med en faktor 3, inte illa :)

Jag är dock inte säker på om jag kommer göra såhär för jag är, tro't eller ej, lite av en pedant.

Tack för bekräftelsen när det gäller Names, jag kände mig dock rätt säker på att det skulle gå, tyckte tom jag var lite smart som kom på det helt själv :)

Fast ett helt halvdyrt kort som vir-etikett...njae

MVH/Roger
Skriv svar