CPLD i DIL-format

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, då har jag flyttat alla stiftlister enligt Borre's tacksamma tips (jämna 100mil).

Först tänkte jag 100mil mellan själva stiftlisterna men då packades dom på varandra vilket jag kände inte skulle vara så bra för Autoroutern så jag ökade till 200mil, då blev det bra.

Kollade även stiftlistgruppernas inbördes avstånd, blev tvungen att offra en liten kant på ena långsidan sidan för att få jämna 100mil mellan dom.

Sen startade jag mitt nya favoritverktyg, Autoroutern.

Först satte jag den på att enbart routa i topplagret (för manuellt går det, det finns ingen tvekan) men efter typ 10 minuter gav den upp.

Då bestämde jag mig för att låta den routa även i bottenlagret, tog två minuter sen var det klart.

Många vias blev det dock :)

Bifogar resultat.

Återstår "bara" pin-numrerna.

MVH/Roger
PS
Bifogar brd så Borre eventuellt kan checka så att jag gjort rätt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag ansträngt mig med att dessutom skriva och placera ut alla pin-nummer.

Jag märkte dock efter ett tag att jag inte gjorde på samma sätt som förut för jag vred dom aldrig utan placerade bara ut dom horisontellt.

Rätt skönt för högerarmen dock för då slapp jag 208 extra knapptryckningar men jag vet inte om det blev lika bra.

Två problem:
1) X5 och X6 är fortfarande spegelvända, genom att klicka på dom och i properties avbocka mirror så blev dom spegelvända på det sättet jag uppfattat spelvänd dvs 1:an hamnade till vänster istället för till höger, mycket logiskt och inte alls vad jag ville ha ty dom sitter ju liksom underifrån :doh:
2) Kopiering av tNames fungerade bara i teorin, visst jag kunde avmarkera alla lager utom tNames och kopiera nuffrorna men inte fan kunde jag sedan välja bNames och bara klistra in dom, dessutom får man en obefintlig snap-grid så det är omöjligt att avgöra om nuffrorna hamnar rätt.

Kan hända att jag skiter i både ett och två men det hade varit roligt att åtminstone få ordning på två.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

pstrand skrev:Om en komponent hamnat på "fel" sida kan du använda "mirror"-knappen för att byta sida.

Japp håller med. Det finns annat än Eagle, som att dricka en god "Imperial Winter Warmer" :-)
Jag provade med mirror men då byttes bara vänster mot höger om man säger, jag vill få stiftlisterna att byta lager dvs från bottom till top.

Vilket jävla skitproblem jag fått, men det funkar ändå ty dubbellagrigt kort och därmed lödbart från båda sidor så det är ändå bara att stoppa i alla stiftlisterna uppifrån men för en gångs skull retar jag mig på "fulheten" hos kortet.

Väntar en dag till på hjälp sen gör jag Gerber på denna konstruktion också (och släpper allt vad Eagle heter för ett bra tag framöver).

MVH/Roger
PS
Har kommit på att med hjälp av ett riktigt ritprogram (som nog åtminstone nån vän har) så kan man skriva ut nuffrorna på papper med rätt spacing och bara printa ut som vir-etikett, blir dessutom billigare än ett separat PCB om runt 70 spänn för det, men om nån hinner tala om för mig hur jag kopierar från tNames till bNames på ett användbart sätt så kommer jag köra på det. Just nu kan jag alltså kopiera men inte klistra in samtidigt som jag inte har nån snap-grid.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av cjonash »

Jag har inte möjlighet att försöka flytta listerna till rätt lager innan helgen. Men om du kan vänta tills dess, kan jag nog göra ett försök. Antar att det är senaste versionen av filerna som du har lagt upp?
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av cjonash »

Jag undrar också varför du har placerat programmeringskomponenterna så långt ut på kortet? Jag vet inte om de ligger innanför tillverkarnas krav, men oavsett det så är ju t.o.m. delar av komponentplaceringstrycket utanför kortet. Och du har ju gott om plats att flytta in dem...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Lugn, min vän cjonash, jag har flyttat in programmeringskontakterna.

Jag satt och författade ett inlägg men tyckte det var bättre att skapa en ny tråd.

Bifogar dom aktuella filerna.

MVH/Roger
PS
Och du cjonash, det är ingen brådska även om jag blev glad att höra att du vill försöka flippa dom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Borre »

Kontakt på rätt sida och text på bägge lager.
Har dessutom flyttat texten och ökat storleken. Så som texten låg tidigare, mellan paddar, försvinner halva texten eftersom padden är där. Flytta den själv dit du ska ha den.
Tog bort några onödiga vior.

Kontrollera själv om allt är rätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Men du är ju för skön, Borre!

Jag får åka till Hälsingland och bjuda dig också på lunch!

MVH/Roger
PS
Kontrollera, hur fasen gör man det :D
Senast redigerad av Spisblinkaren 20 januari 2017, 00:40:41, redigerad totalt 1 gång.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Borre »

Inte kokt falukorv och potatis bara.. :p
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, det blir en lyxlunch :)

MVH/Roger
Skriv svar