CPLD i DIL-format

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Detta är det sista PCB-projektet jag kommer skapa.

Jag har länge velat designa ett kort för en Xilinx CPLD där själva kortet är utformat som en DIL, detta för att de då blir mer lättanvända för bl.a virning.

Jag har aldrig gillat ytmonterat och kommer aldrig gilla det heller men många gånger finns fina kretsar bara som typ QFP/SMD.

Den kretsfamilj som jag lite kärat ner mig i heter XPLA3 där denna XCR3128XL är minstingen.

Eftersom jag har Eagle Light får jag anpassa mig till det halva EU jag har tillgängligt, så jag kommer införa vad jag tror blir 36 TP (om jag inte räknat fel) i två rader på vardera långsidan av kortet där dessa två rader också kommer bli förskjutna ett raster för att lättare kunna routa.

Sen vill jag envist ha en programmeringskontakt på kortet också, dock är det mycket osäkert vad eventuell programmeringsutrustning (har ingen än, letar efter någon lagom dyr) har för kontakt samtdigt som jag bävar mig för att kunna hitta den i Eagles bibliotek.

Så jag har bestämt mig för att strunta i kontakt, jag kommer köra stiftlist med dom antalet pinnar som minimum behövs (runt 8.).

Jag kommer dock noga studera hur man programmerar kretsen och sen cadda in lite hål-monterade (naturligtvis :D ) komponenter och då främst motstånd.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av lillahuset »

Detta är det sista PCB-projektet jag kommer skapa.
Hmmm, är det ett löfte eller en förhoppning?

Jag gjorde några CoolRunner-projekt när Philips ägde kretsarna. Fungerade utmärkt men 128 makroceller fanns inte på kartan. 32 tror jag var max och kostade skjortan. Iallafall undertröjan.

När det gäller att välja FPGA eller CPLD är det väl så viktigt att titta på utvecklingsmiljön och se om man trivs med den. Jag hade en kund som körde Altera och schemaritning med "74xxxx-logik". Han älskade det, jag avskydde det. Personligen föredrog jag VHDL.

Innan du startar ett projekt tycker jag du ska kolla vad det finns för alternativ. Altera (Intel) och Xilinx är de största men det finns andra mindre leverantörer med intressanta kretsar och utvecklingsmiljöer.

Edit: De flesta har billiga programmerare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

lillahuset skrev:
Detta är det sista PCB-projektet jag kommer skapa.
Hmmm, är det ett löfte eller en förhoppning?
Det är nog mer en förhoppning ty jag är rätt mätt på PCB-CAD nu :)
Jag gjorde några CoolRunner-projekt när Philips ägde kretsarna. Fungerade utmärkt men 128 makroceller fanns inte på kartan. 32 tror jag var max och kostade skjortan. Iallafall undertröjan.
Intressant berättelse, visste annars inte att Philips hade ägt kretsarna, mycket intressant!
När det gäller att välja FPGA eller CPLD är det väl så viktigt att titta på utvecklingsmiljön och se om man trivs med den. Jag hade en kund som körde Altera och schemaritning med "74xxxx-logik". Han älskade det, jag avskydde det. Personligen föredrog jag VHDL.
Fullkomligt älskar ECS (grin-cad, kallar jag det för) men märkte vid nåt tillfälle att Verilog var mer lämpat, eller snarare en polare på Xilinx forum hjälpte mig med en sak mha Verilog som helt enkelt inte gick att få till med ECS.
Innan du startar ett projekt tycker jag du ska kolla vad det finns för alternativ. Altera (Intel) och Xilinx är de största men det finns andra mindre leverantörer med intressanta kretsar och utvecklingsmiljöer.
Tack för rådet men jag föredrar Xilinx (varför lära om sig vad gäller nya kretsar och utvecklingsmiljöer när jag redan "kan" Xilinx? Det kostar bara en massa energi samtidigt som jag inte pengamässigt tjänar så mycket på det).
Edit: De flesta har billiga programmerare.
Bra att veta, om man får besvära med nåt så vore en lämplig JTAG-programmerare till Xilinx önskvärt, jag har fått ett pris från Avnet på en original programmerare för 2500 spänn så det kan dom glömma :D , sen hittade jag nåt på Electrokit som kan vara aktuellt. Fast i praktiken har jag inte hittat nån eller vet om nån fungerar, i human prisklass alltså.

Xilinx rules!

MVH/Roger
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av farskost »

Minns att när jag läste en kurs på Chalmers där vi använde en liknande CPLD så var programmeraren en enkel sak kopplad till paralellporten på en PC och Xilinx mjukvara kunde tala direkt med denna enkla pryl som jag minns det. Kretskortet innehöll lite passiva komponenter och två 14-16 pinnars DIPkapslar med någon enkel grind/inverterare/buffert, så med lite tur kanske det går att bygga in programmeraren direkt på kortet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej farkost!

Vilken häftig ide', detta måste undersökas :)

MVH/Roger
PS
Jag har två datorer, en laptop som jag kör på nu och använder jämt men den har bara USB, sen har jag en 10 år gammal stationär HP-dator som just nu bara fungerar som printerdator men den har parallellport, kanske jag kan koppla in mig där?
Senast redigerad av Spisblinkaren 19 november 2016, 16:51:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av AndLi »

I ett projekt på jobbet laddar jag ner koden i fpga från .uc vid varje uppstart. Vill minnas att det var någon spi variant och protokollet var dokumenterat. Kan varit en xlink.. så kanske en lite uc på ditt kort där du laddar ner koden som sen programmerar fpga? Eller allt kanske är flashbaserat nuförtiden..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Glenn »

Jag gjorde adapterkort för att kunan köra PLCC-CPLD på breadboard förut.. blev såhär:
cpldboards.jpg
Som synes inklusive programmeringskontakt.

Avsedda för Xilinx XC9572XL.

Tanken var att kunna använda dessa även direkt på kortet jag utvecklade, därav stiftlisten, sen gjrode jag en adapter mellan stiftlist och lagom bredd för breadboard så kortet står upp.

såhär alltså:
cpld3.jpg
..Jag CAD'ade förstås även adaptern, men för att slippa pynta för den så byggde jag den på verokort, var ju så enkel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Glenn!

Det här var mycket intressant!

Får man fråga vad du har för programeringsutrutning?

Annars kan jag tala om för dig att jag precis har funderat på dom här grejerna vad beträffa programmeringskontakt och hur den dubbelradiga stiftlisten ska fungera på ett så bra sätt som möjligt, har preliminärt kommit fram till att ta reda på hur många pinnar som behövs för programmeringen och göra dom modell stiftlist (som du också tycks ha gjort) samt att ha fyra rader med stiftlist med två rader a 36P på vardera sida CPLD samtidigt som de båda raderna ska vara förkjutna ett halvt raster (för enkel ledningsdragning) men det slår mig nu att det inte går om adaptern ska kunna kopplas in i ett större kort modell veroboard/öar.

Jag hoppas nu kunna zooma in i din rätt stora bild för att studera hur du gjort ledningsdragningen.

Tack för ditt bidrag!

MVH/Roger
PS
Vad gör det högra kortet?

Jag noterar tacksamt dom signaler som behövs för programmeringen och detta bara genom att titta på din fina bild:
1) TMS
2) TDI
3) TDO
4) TCK
5) GND
6) VCC, som alltså inte kommer ifrån adaptern utan måste finnas på kortet, eller hur?
ds77
Inlägg: 2203
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av ds77 »

Kineserna gör givetvis kopior på xilinx "platform cable USB" som är ganska billiga, men det finns ju som sagt andra varianter också. Den här kan vara intressant om man vill använda olika kablar ihop med xilinx mjukvara(FTDI2232 baserade tex.) men verkar inte vara uppdaterad för senare versioner. Har tyvärr inte blivit mycket programmerbar logik de senaste åren så jag är inte uppdaterad på vad nyare versioner stödjer, å andra sidan är ju CPLD kretsarna inte heller nya så gammal mjukvara kanske räcker...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag gjort en mycket grov skiss på vad jag vill göra med denna adapter.

Tack vare Glenns bilder har jag fått ett litet hum om vad som krävs för att kunna programmera kretsen.

Jag är dock konfunderad över pinnen "Port En" som jag måste läsa på mer om.

Klart är dock att "Port En" har jag nyttjat vid tidigare programmering även om det kan ha varit passivt (dragen via 10k till jord just nu).

Jag har även bytt kretstyp i Eagle för min förra var nåt slags dåligt skämt, fanns inga pin-nummer (*CS-vrianten) nu däremot har jag laddat in en riktig variant (*TQ).

I morgon blir det live-cad av alla stiftlister :)

MVH/Roger
PS
Edit: TMS och inte TCK ska vara hög vid normal drift. Port En är okej låg hela tiden. Bytt CPLD till samma men nåt vettigare dvs med riktiga ben-nummer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 21 november 2016, 17:42:32, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

ds77 skrev:Kineserna gör givetvis kopior på xilinx "platform cable USB" som är ganska billiga, men det finns ju som sagt andra varianter också. Den här kan vara intressant om man vill använda olika kablar ihop med xilinx mjukvara(FTDI2232 baserade tex.) men verkar inte vara uppdaterad för senare versioner. Har tyvärr inte blivit mycket programmerbar logik de senaste åren så jag är inte uppdaterad på vad nyare versioner stödjer, å andra sidan är ju CPLD kretsarna inte heller nya så gammal mjukvara kanske räcker...
Hej ds77!

Tack för ditt tips även om länken gjorde mig smått förvirrad.

Fast Platfom Cable USB (II) som kinesiskt plagiat är intressant (för 2500 spänn via Avnet betalar jag inte).

Då är bara frågan, vart får man tag på en sån?

MVH/Roger
PS
Jag är mycket ointresserad av att hänga med i mjukvaru-invecklingen dvs man kommer långt med gammal mjukvara, längre än vad förståsigpåarna vill erkänna, XP rules :D
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av lillahuset »

Jag är bara lite nyfiken, men varför väljer du en CPLD från Xilinx med tanke på den bristande entusiasm de verkar visa för sina CPLDer? Varför inte en FPGA? Chansen att projektet ska leva vidare ökar ju en del.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad svarar man på detta :)

Egentligen vill jag ha en virbar adapter för deras största CPLD XCR3512XL men den har hela 208 ben.

Samtidigt vill jag ha en adapter för en Spartan 3 FPGA som jag faktiskt redan har designat kod för.

Dessa CPLD/FPGA har samma antal ben så får jag bara till en adapter så funkar den för båda (programmeringspinnarna lär dock vara olika placerade).

Dock känns antal ben som ett problem, visst man kan placera 3 rader med stiftlister på två av sidorna om CPLD/FPGA men sen ska det routas också.

Eftersom mängder med ben går till försörjningen så skulle man kunna minimera TP-antalet genom att fördra matningen på kortet, så att säga.

Men visst, detta är inte riktigt att rekommendera men benantalet är så stort att det är värt att fundera på.

Jag vill som sagt egentligen mest ha en adapter för 208-pinnars CPLD/FPGA men jag har sett att 144-pinvarianten (XCR3128XL) är den enda som ELFA säljer dvs tillgänglighet är en faktor.

MVH/Roger
PS
Jag ser nu i Xilinx ISE att min FPGA heter xc3s400-4pq208
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror jag bestämmer mig för att bara bygga en 208-pinnars adapter.

Nu vill jag dock inte bygga en för CPLD och en för FPGA samtidigt som jag nödvändigtvis vill ha en on-board programmeringskontakt för kretsen ska inte bara kunna programmeras in-circuit, genom att bara mata den ska den kunna programmeras off-circuit, tänker jag.

Ett problem dyker dock upp då (hade varit enklare att bara dra ut till stiftlist utan krusiduller men då ska programmeringskontakter sitta lite överallt på moderkortet) dvs att programmeringspinnarna förmodligen skiljer så att adaptern för den feta CPLD kommer inte passa för den feta FPGA.

Nu funderar jag på att man kanske kan kombinera adaptrarna genom att ha en programmeringskontakt (e.g stiftlist) on-board medans man har dubbla via-hål vid alla programmeringssignaler som man antingen kan bygla eller dra till programmeringskontakten, på så sätt passar min adapter både fet CPLD och fet FPGA.

Jag måste naturligtvis kolla om det är såhär illa men eftersom det är fullständigt olika kretstyper så skulle det förvåna mig om inte programmeringspinnarna skiljer, programmeringssättet skiljer dock inte, tror jag för jag har aldrig provat :D Men programmeringspinnarna heter lika, det vet jag.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev:Hej Glenn!

Det här var mycket intressant!

Får man fråga vad du har för programeringsutrutning?
Tja du, bra fråga, jag fick både en bunt CPLD'er och en tillhörande kabel av "ds77" här på EF, enligt hans mail är kabeln citat:
"En enkel sak för parallellport, en klon på parallell cable III eller möjligen IV"

Jag har dock knappt använt den, började labba i ISE webpack men sen kom annat emellan, det står dock på todolistan, för jag har
flera projekt som skulle underlättas kraftigt av att kunna använda en CPLD istället för en bunt 74xx.
Annars kan jag tala om för dig att jag precis har funderat på dom här grejerna vad beträffa programmeringskontakt och hur den dubbelradiga stiftlisten ska fungera på ett så bra sätt som möjligt, har preliminärt kommit fram till att ta reda på hur många pinnar som behövs för programmeringen och göra dom modell stiftlist (som du också tycks ha gjort) samt att ha fyra rader med stiftlist med två rader a 36P på vardera sida CPLD samtidigt som de båda raderna ska vara förkjutna ett halvt raster (för enkel ledningsdragning) men det slår mig nu att det inte går om adaptern ska kunna kopplas in i ett större kort modell veroboard/öar.
Jag funderade också en hel del och kom på att det nog var smidigast för mej att göra som jag gjorde, hade ju kunnat skippa programmeringskontakten helt egentligen och programmerat genom dne "vanliga" kontakten då alla pinnar är utdragna där, men det var så smidigt att kunna ha den direktkopplad, dessutom var ju tanken att kunna göra prototyper av det den ska användas i med just den kontakten så man kan jacka i ett labbkort direkt.. inte så säkert att man gör så men ändpå, möjlighten finns, och då är det bra att kunna koppla programmeringskabeln direkt.
Jag hoppas nu kunna zooma in i din rätt stora bild för att studera hur du gjort ledningsdragningen.
Tja, jag kan väl iofs posta en bild från eagle också om jag kan hitta projektet, men det är ju inte speciellt avancerat, mest pinne till pinne.
Vad gör det högra kortet?
Det är baksidan :) fick ju flera kort så jag fotade båda sidorna samtidigt :)
Jag noterar tacksamt dom signaler som behövs för programmeringen och detta bara genom att titta på din fina bild:
1) TMS
2) TDI
3) TDO
4) TCK
5) GND
6) VCC, som alltså inte kommer ifrån adaptern utan måste finnas på kortet, eller hur?
Jag tror jag plankade det där rakt av från nån PDF jag hittade hos xilinx faktiskt, men jag utgår ifrån att adaptern skickar in VCC.
Senast redigerad av Glenn 21 november 2016, 09:51:29, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar