CPLD i DIL-format

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash skrev:Lite ska väl Roger få göra själv :D

Fast det finns ett skäl till också - som dessutom påverkar layouten på flera sätt. Jag har inte riktigt fått klart för mig om det är en generell adapter för PQ208 han vill ha, eller om den bara skall fungera specifikt för XC2S200PQ208. Jag har utgått ifrån att det är en generell adapter, så alla pinnar är utdragna till egna kontakter. Och då är det svårt att sätta avkopplingskondensatorer, eftersom man då inte vet vilka pinnar som är matning och jord.

Om å andra sidan kortet skall vara för just denna specifika krets, ja då kan man både sätta ut kondensatorer, och dessutom minska antalet pinnar på stiftlisterna, då ett flertal pinnar på kretsen är spänningsmatning (2 olika, fördelade på 16 respektive 12 pinnar) och jord (24 pinnar).
Du är ju helt fantastisk!

Vilket jobb du lagt ner!

Och vad bra det blev, helt otroligt!

Gillade speciellt den med ihopknödda stiftlister, klockrent!

Men nu är det ju pinsamt hur kass jag blir att se ut :D

I schema-delen har du ju inte ens dragit ledningar som "bara" tog mig två veckor att göra :D

Fast jag har länge efterlyst mer av GND/VCC-tricket om man säger, snälla tala om hur du gjorde?

Att sen kunna vrida en komponent 45 grader tror jag mig dock aldrig mer behöva göra, så det kan du skippa att lära mig :)

Sen har du rätt, detta är en generell PQ208-adapter (för bl.a Spartan 3 FPGA och CoolRunner CPLD) vilket också är anledningen till att programmeringskontakten inte har några anslutningar och bara en kondensator ty jag inbillar mig att programmeringskontakterna (och matningen) ligger på olika pinnar hos t.ex nämnda kretsar.

Samtidigt får detta till följd att avkopplingskondensatorer INTE kan införas.

Stort tack cjonash!

MVH/Roger
PS
Jag bjuder dig på några öl nån dag, vad säger du om det?
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av cjonash »

Kul att du gillade det :D

Jag vet inte riktigt vad du menar med VCC/GND tricket? Jag har inte gjort något annorlunda med de pinnarna än de övriga...

Och, jag har lika många ledningar i schemat som du hade - men jag har flyttat kontakterna så att de hamnar bredvid respektive pinne på kretsen, och därmed blir ledningarna väldigt korta. Fördelen är att schemat blir mera överskådligt (även om just i det här fallet så är det ju inga konstigheter i schemat).

Att rotera kretsen i board-view, gör du enklast genom att högerklicka på komponenten och välja "Properties". En av de fält som finns i den dialog som då kommer upp är "Angle", och där kan du ange rotationen i antal grader (45 i det här fallet).

Det som krånglar till routningen lite är att PQ208 symbolen har ett (för mig) okänt avstånd mellan pinnarna. Jag vet inte vilken grid man har använt när man gjort den (och det är därför du noga skall kolla att den stämmer innan du skickar den till tillverkning). Hade man vetat avståndet mellan pinnarna (förutsatt att det är konstant - och det bör det ju vara) så blir det lättare att ställa in en alternativ grid (den du får när du håller nere ALT-knappen) som passar med komponenten - det snabbar upp routningen. Det tog (nästan) lika lång tid för mig att routa de tre banorna, som det tog att dra alla ledningarna i schemat...

Öl dricker jag inte, men en cola kan du gärna få bjuda på någon dag :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash skrev:Kul att du gillade det :D
Gillade det?

Nej, jag älskade det :D
Jag vet inte riktigt vad du menar med VCC/GND tricket? Jag har inte gjort något annorlunda med de pinnarna än de övriga...
Tricket innebär att du har ett signalnamn bara som du sen kan placera ut var som helst och hur många gånger som helst varvid alla noder blir förbundna UTAN att man behöver dra några ledningar, trodde lite det var vad du hade gjort dvs namngett signaler istället för att fysiskt dra dom.
Och, jag har lika många ledningar i schemat som du hade - men jag har flyttat kontakterna så att de hamnar bredvid respektive pinne på kretsen, och därmed blir ledningarna väldigt korta. Fördelen är att schemat blir mera överskådligt (även om just i det här fallet så är det ju inga konstigheter i schemat).
Vadå flytta kontakterna?

Hur gör man det?

Jag kan väl inte flytta ett ben på en av krets-modulerna till en stiftlist bara sådär som du har gjort, varje stiftlist OCH varje pinne på kretsen har ju i ditt schema ett namn (typ pin-nummer eller stiftlist-ummer), det är det tricket jag skulle önska att du lärde mig för återigen, då slipper man dra så långa och jobbiga ledningar.
Att rotera kretsen i board-view, gör du enklast genom att högerklicka på komponenten och välja "Properties". En av de fält som finns i den dialog som då kommer upp är "Angle", och där kan du ange rotationen i antal grader (45 i det här fallet).
Klockren förklaring, tack!
Det som krånglar till routningen lite är att PQ208 symbolen har ett (för mig) okänt avstånd mellan pinnarna. Jag vet inte vilken grid man har använt när man gjort den (och det är därför du noga skall kolla att den stämmer innan du skickar den till tillverkning). Hade man vetat avståndet mellan pinnarna (förutsatt att det är konstant - och det bör det ju vara) så blir det lättare att ställa in en alternativ grid (den du får när du håller nere ALT-knappen) som passar med komponenten - det snabbar upp routningen. Det tog (nästan) lika lång tid för mig att routa de tre banorna, som det tog att dra alla ledningarna i schemat...
Enligt mitt datablad för XCR3512XL ska pitchen vara vänta...står bara PQ208 och inte pitchen men PQ208 är ju onekligen en standard så kanske Wikipedia vet vänta...0,5 BSC står det i https://www.xilinx.com/support/document ... /pq208.pdf Undrar dock vad BSC står för vänta googlar... Basic Spacing between Centers står det i https://en.wikipedia.org/wiki/BSC , notera att Xilinx-pdf:en har enheten mm så pitchavståndet är alltså 0,5mm (detta samtidigt som Eagle gärna leker med tum...).
Öl dricker jag inte, men en cola kan du gärna få bjuda på någon dag :D
Får jag bjuda dig på en lunch nån dag, då?

MVH/Roger
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av cjonash »

Jag har inte flyttat pinnarna på kretsen i schemat - men däremot pinnarna på stiftlisterna. Så här, typ:

1) Placera kretsen på schemat (och använd "invoke" för att få ut spänningspinnarna och några andra special-pinnar - på de två extra grupperna - precis som du själv också gjorde.

2) Placera ut de 6 stiftlisterna (35-pol), exakt var du placerar dem spelar inte så stor roll.

3) Flytta varje pinne på stiftlisterna så att de kommer bredvid den pinne på kretsen som de skall kopplas till (med ett lagom mellanrum för en kort kabel). Det här gör du genom att använda "Move" verktyget och klicka på en enskild pinne i stiftlisten. Jag valde att ta stiftlist för stiftlist, i pin-ordning, och "räknade ut" vilken pinne på kretsen de skulle sitta på (plus 3 för varje ny pinne, i just det här fallet). Notera att du alltså inte kopplar ihop dem här - du placerar dem bara nära varandra för att få kortare kablar.

4) Dra en (nu väldigt kort) kabel mellan pinnen på stiftlisten och motsvarande pinne på kretsen. Repetera för alla 208 pinnar.

Namnet som pinnarna på stiftlisterna har fått är helt enkelt komponentnamnet (X1-X6) och pin-nummer.

Det du beskriver, med att ge namn till banor så att man inte behöver dra hela kabeln, är också enkelt (men blir inte lika överskådligt). Du får då dra en kort kabel från t.ex en pinne på kretsen, som avslutas i tomma luften. Högerklicka på kabeln och välj "Name". Ange ett lämpligt namn för signalen (t.ex. DATA0) och klicka ok. Dra en kort kabel från motsvarande pinne på stiftlisten ut i tomma luften, och gör samma sak där. Ger du den samma namn kommer Eagle fråga om du vill koppla ihop de båda signalerna, och väler du OK kommer de att vara sammankopplade (utan att det syns på schemat). Du kan koppla ihop flera pinnar till samma "kabel" på det här sättet - om flera pinnar kopplas till samma namn kommer de att vara ihopkopplade.

Om du gör så, är det en bra ide att också sätta en etikett på kabeln, så att det blir möjligt att se vilka signaler som hör ihop. Då använder du "Label" verktyget (symbolen är en kabel med texten "ABC" ovanför). Klicka på kabeln som du vill märka, och sedan kan du placera texten där du vill.

Men det är alltså inte det jag gjorde i schemat. Jag använde kablar precis som du, bara lite kortare :D

Angående pitchen på kretsen, så tyckte jag inte att det såg ut som att den var 0,5 mm exakt. Men jag ska erkänna att jag inte kollade så noga. Därför rekommenderar jag att du kollar upp det här innan du tillverkar några kort. Det är inte så kul att få tillbaka kort där kretsens verkliga dimension inte stämmer med den på kortet... Fråga mig inte varför jag vet det... :oops:

Lunch är jag gärna med på. :D
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av cjonash »

Jag gjorde två filmer som visar det jag beskriver i mitt förra inlägg. Det är "quick-and-dirty", så räkna inte med någon Hollywood kvalité :D

Den första visar du kan flytta runt pinnarna i stiftlisterna så att de hamnar bredvid rätt pinne på kretsen. De är inte korrekt placerade i klippet, och jag har inte lagt till de dolda pinnarna från kretsen. Jag drar heller inte kablarna. Men jag tror du förstår vad jag menar.
Här är det klippet:
https://vimeo.com/197815116/03bc65fe46


Det andra klippet visar hur du kan koppla ihop två pinnar genom att ge dem samma signalnamn (och utan att dra hela kabeln), samt lägga till en label med namnet.
Här är det klippet:
https://vimeo.com/197815402/36d6af84f2

Edit: De bifogade filerna fungerade inte, så jag har lagt in filmerna som externa länkar istället.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Fy fasen vad skicklig du är, Jonas!

Tack för all tid och energi du lägger ner för att hjälpa mig!

Jag förstod ganska bra när du berättade om det men nu när jag fått se dina fina videos är det glasklart, tack!

MVH/Roger
PS
Har aldrig hört talas om vimeo förut :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

pstrand skrev:Hej! kortis (nästan) vid R13. Men du...... Du kunde ju snyggat upp ledningsdragningen lite va....

Gott Nytt År :-)
Ursäkta mitt sena svar men plötsligt kom jag på vad du menade, du menade att du kikat i zip-filen för min effekt-OP (KTA) som är det allra första kort jag dator-caddat fram men att jag bifogade den filen hade bara att göra med att Glenn kanske skulle kunna avgöra vilken del-fil som min korttillverkare använt som tryck på kortet, för jag behöver definitivt synliga pin-nimmer i det här projektet.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag lagt till mina programmeringspinnar i Jonas extremt tacksamma modifiering av mitt kort.

Sen har jag också provat att routa en ledare, fick ändra grid från 100 till 10 mil men då gick det.

Detta blir lite av ett pyssel några kvällar framöver :)

MVH/Roger
PS
Jag har knött ihop programmeringsdelen så mycket jag kunde, det borde funka samtidigt som tantalen (C1) kommer vara så liten att det inte stör (10uF/4V är en mycket liten tantal). I sista stund la jag till en Schottky-diod också så att man inte ska råka smälla på spänning med fel polaritet, eftersom den bara tappar 0,3V och CPLD/FPGA fungerar ner till 3V så är inte ens normal drivspänning på 3,3V nåt problem (även om 3,6V före dioden rekommenderas).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av cjonash »

Jag hade nog flyttat in programmeringskomponenterna några mm från kanten på kortet.

Tänk sedan på att om du verkligen ska göra ett enkelsidigt kort, så måste du tänka på hur du placerar komponenterna. Du måste ju då löda hålmonterade komponenter på samma sida som de ytmonterade, och det kan bli ett problem om du t.ex har samma sorts sittlifter som sitter på en Arduino (om du inte monterar dem från motsatt sida, då).

Men som jag skrivit tidigare, så hade jag valt ett dubbelsidigt kort. Och routat lite annorlunda än i mitt exempel. Du får då också mera plats att placera och flytta in programmeringskomponenterna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash skrev:Jag hade nog flyttat in programmeringskomponenterna några mm från kanten på kortet.
Misstänkte att jag skulle få den kommentaren men jag vill ha dom så nära kanten det går och så är dom nu placerade.
Tänk sedan på att om du verkligen ska göra ett enkelsidigt kort, så måste du tänka på hur du placerar komponenterna. Du måste ju då löda hålmonterade komponenter på samma sida som de ytmonterade, och det kan bli ett problem om du t.ex har samma sorts sittlifter som sitter på en Arduino (om du inte monterar dem från motsatt sida, då).
Här förstår jag inte riktigt vad du säger, om jag t,ex kör enkellagrigt så kan jag löda på endast den sidan (du har smart nog valt toppen ty kretsen är ytmonterad). Vänta nu, jag tror jag fattar vad du menar för om min routning av JTAG sker på topplagret också (så att allt blir enkellagrigt) så går det ju inte att löda dom, jag måste då montera dom underifrån.

Detta är inte acceptabelt så det måste bli ett tvålagrerskort precis som jag råkat rita :)

Men PQ208:an routas nog utan större problem på topplagret.

Jag kör mao på som jag börjat (eventuellt flyttar jag in JTAG lite, i mån av plats som jag ska försöka frigöra medans jag routar).
Men som jag skrivit tidigare, så hade jag valt ett dubbelsidigt kort. Och routat lite annorlunda än i mitt exempel. Du får då också mera plats att placera och flytta in programmeringskomponenterna.
Det blir ett dubbelsidigt kort, tack för anmärkningen!

MVH/Roger
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av cjonash »

Nu har jag inte kollat exakt hur nära kanten du har placerat komponenterna, och inte heller vad kraven är från de vanligaste tillverkarna.

Men det finns ett minsta avstånd, och det är större än minsta avstånd mellan två banor.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har börjat fundera på en grej.

Jag bara måste ha en programmeringsdel, PQ208 ska kunna programmeras dels när adaptern bara står på bordet dels In-Circuit.

Jag tummar inte på det.

JTAG-delen har dock lite utsträckning som gör att man inte kan attackera stift-pinnarna på höger sida på samma sätt som på vänster sida (frågan är tom om jag får plats).

Vi har precis konstaterat att detta kort blir dubbelsidigt där PQ208 routas i topplagret och JTAG i bottenlagret.

Men jag har ju yta över till vänster om kretsen, så varför inte lata hälften av TP husera där?

Då minskar jag genast ner utbredningen hos JTAG (till höger) samtidigt som samma krets-attack kan göras och vänster programmeringskontakt blir i princip bara en TP-dummy där man kopplar in sina JTAG-tåtar till kretsen.

Kan vara intressant med denna rokad redan nu.

Vad tycker Ni?

MVH/Roger
PS
Höger rad med TP skall alltså kopplas till själva programmeringsutrustningen via JTAG, vänster rad är bara en dubblering av dessa TP för att man ska kunna dra tåtar till PQ208's okända/varierande programmeringspinnar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:När du är i boardeditorn (där du routar kortet) så klickar du på T-symbolen, skriver in den texten du vill ha, då får du upp en rad med options i överkant, typ vinkel, font osv, men framförallt kan du välja lager där, default brukar vara "1 top", det vill du inte ha (Eller ja, då får du bokstäver i koppar med skyddslack ovanpå), du vill ha typ "25 tNames" eller vad nu din korttillverkare tycker. Sen kan du placera texten på lämpligt ställe.
Syns bokstäver i koppar med skyddslack över?

Tycker det verkar vara ett idiotsäkert sätt att få benen numrerade (även om det kanske inte syns jättetydligt).

MVH/Roger
PS
Kom på ett sätt att testa detta som nästan är barnsligt enkelt, eftersom jag ju redan har fått mitt livs första leverans av datorcaddade kort från min kontakt i Kina så kan jag ju bara titta på kopparbanorna och jämföra "kontrasten" mellan oetsad koppar (ledare) med skyddslack och etsade delar med skyddslack och ja, det syns tillräckligt bra. Så jag kommer göra såhär för då behöver jag inte kontakta min producent (som i sin tur troligtvis behöver kontakta den han lagt ut det på) och fråga om en sån här ganska banal detalj.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av cjonash »

Vill du göra det ännu enklare för dig, så använder du en tillverkare som kan ta din .brd fil direkt.

Visst, kanske något dyrare men om du bara skall ha en handfull kort blir nog inte skillnaden så stor.

Så har jag gjort tidigare. Hos min tillverkare kan man dessutom se en preview av kortet innan man godkänner beställningen. Då ser man att alla tryck och kortets utskärning blir korrekt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash, du är min hjälte!

Jag har nu studerat din fantastiska video (hur fasen bar du dig åt?) om namngivning av signaler ytterligare hela två gånger, vid första tillfället tyckte jag nämligen att du bara drog i ledningen för att få fram label men när jag bara drog i den namngivna ledningen så hände inget.

Ytterligare studier visade att du klickade på en knapp emellan så när du också nämnde label så letade jag upp den knappen samt drog i alla mina namngivna ledningar, blev perfekt efter ett tag (behövde vridas också).

Jag har spytt galla över Eagle många gånger men jag blir bara mer och mer förälskad i programmet vartefter jag/Ni lär mig.

Men ångra-funktionen suger, man ska inte kunna ångra saker från andra sidan spar-tillfället, tycker jag.

Ris & Ros :)

MVH/Roger
PS
Jag återkommer med ett svar på ditt senaste inlägg, tills dess bifogar jag en konstruktion jag just nu håller på med (och som förmodligen blir min sista Eagle-konstruktion) där jag för första gången nyttjar den smidiga label-funktionen som du så tacksamt lärt mig
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar