Samplingssystem

Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Samplingssystem

Inlägg av pstrand »

Hej! Gjorde en snabb routing nu imorse. Blev ca 100 vior.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Samplingssystem

Inlägg av pstrand »

Sedan flyttade jag om lite komponenter. Blev ca 25 vior. Vad lär vi oss om detta :humm: . Hur viktigt det är med komponentplaceringen.

Detta är INGEN pekpinne :D utan bara att en bra komponentplacering bidrar till en bättre layout.

Denna komponentplacering är inte på något sätt optimal. Jag flyttade bara delar som hör ihop närmare varandra.

Bl.a. ett antal kondensatorer som bör flyttas. Han inte mer innan jobbet.

Jord-planen får di fram genom att trycka på "ratsnets", spindelnäts knappen :-)

Autoroutern gjorde hela jobbet :-). Tycker faktiskt den fungerar ganska bra. (i alla fall som en bra utgångspunkt).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Samplingssystem

Inlägg av pstrand »

Optimerade komponentplaceringen lite till. Resultat 7 vior. Vill du ha den?

Med vänlig hälsning

/PAS
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Samplingssystem

Inlägg av pstrand »

Glömde underlagen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Nej tack, det räcker så och jag är mycket tacksam.

Jag tror jag kommer gå på "min" lösning med 100 vior för jag ser inte antalet vior som nåt problem.

Visst, antal vior återspeglar hur "bra" man har placerat komponenterna men det är ingen kvalitetsstämpel.

Tack för all din hjälp, nu har jag bara tre routing-projekt kvar.

Du har dock tacksamt nog löst en till av dom dvs KSS_R, den lösningen får du däremot gärna skicka till mig om du vill.

Sen har cjonash löst det sista lite svårare routing-projektet dvs KLD_M men där lär jag inte kunna få nån mer hjälp ty han missade att spara den :D

MVH/Roger
PS
Ser nu att du hunnit posta innan jag blev klar med mitt inlägg, det ser onekligen fint ut men detta är ingen skönhetstävling :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu trimmat in mitt diskreta samplingssystem, jag är ganska nöjd för endast "layout" återstår dvs jag måste bestämma i vilken ordning kretsarna skall husera på ett typ A4 stort veroboard (öar) för sedemera virning.

Jag kom idag på att min lösning vad beträffar räknarnas reset var onödigt komplicerad och efter lite klurande har jag förenklat det avsevärt genom att helt enkelt ta bort D-vippan och införa en NAND istället.

Om vi tittar på vad NAND innebär så har den dels en POR signal (kortvarigt låg) in och en räknar-avkodning (av max räknarvärde) in.

I ena fallet slås bara spänningen på, räknarna intar stokastiskt värde, strax därefter kommer POR och resetar.

Nu måste vi dock se på två start-fall:
1) Det stokastiska räknarvärdet är INTE maxvärdet varvid ett genereras (via inverterare) in på NAND, POR (negativ spik) är fördröjd en aning så den har inte kommit än och är således hög, 1&1 in på NAND ger då låg ut (Reset är aktivt hög) så vi får ingen Reset men strax därefter kommer POR och då går Reset hög en kort stund
2) Det stokastiska räknarvärdet råkar vara maxvärdet så att 0 genereras in på NAND, en nolla på ena pinnen hos en NAND ger automatiskt ett ut så då får vi Reset direkt, denna Reset är dock skenbart "fryst" FÖR iom att ränknarvärdet genast nollställs så blir NAND-ingången 1 samtidigt som vi har fått Reset, när sedan POR kommer så nollställs räknarna igen, bara.

På andra sidan räknarvärdena har vi sen att räknaren måste "rulla runt" korrekt, jag har valt att avkoda ett värde högre än dom antal tillstånd jag vill ha (som t.ex är 24st symboler för symbolräknaren) för jag tror det blir såhär:
1) När räknaren når det sista tillståndet (23d) som är det 24:e tillståndet och jag avkodar 24d för Reset så får samma NAND som ovan en nolla in dvs vi får Reset (ty aktivt hög) men denna Reset är asynkron så den sker omedelbart oberoende av klocka, vad jag då tycks ha är att tillstånd 24d direkt resetar räknaren, den har alltså räknat ledigt till 23d och därmed genererat 24 hela tillstånd men på det 25:e tillståndet så rullar det bara runt och det gör det direkt utan väntan på klocka. POR är i det här tillfället hög, in till NAND's andra ben får jag först 0 dvs när räknarvärdet 24d uppnås, när NAND får noll så går den hög direkt och Reset aktviveras, strax därefter resetas ju räknaren och NAND får ett dvs noll ut och räknaren är därmed redo för ännu en cykel.

Nu återstår två saker:
1) Hitta ett stort modell A4 veroboard med öar.
2) Planera hur jag ska placera alla 35 kretsarna.

MVH/Roger
PS
Pratade nyligen med min hovleverantör, han hade bara EU eller 100X500mm veroboard öar men jag har köpt ett vanligt kopparlaminat av honom på A4-format, måste gå att få tag i även som veroboard öar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag valde till slut pstrands trevliga variant om typ 25 vior bara.

Jag valde det först och främst för att Eagle inte gillade den ensamma brd-filen (non-consistant) men också för att jag faktiskt gillar den lösningen mycket bättre än min, komponeterna är vettigare placerade så ja, jag föll för snyggt :D

Tyvärr blev allt fortfarande non-consistant av nån anledning men jag tar inte det så allvarligt.

Så jag har nu genererat Gerber för denna konstruktion också.

Bifogar allt jag har.

MVH/Roger
PS
Tack Per-Anders!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Samplingssystem

Inlägg av pstrand »

Hej!

Den varianten (som du valde) var bara ett exempel på att om man flyttar lite "komponenter" så kan man få en bättre layout.

Den sista som jag la upp (med ca 10 vior) är ABSOLUT mycket bättre på alla sätt. La faktiskt ner lite jobb på den :-)

Om du inte tar din "Original-fil", så ska du DEFINITIVT ta den som jag skickar till dig här.

Bifogar ZIP-fil.

PS: Glöm inte att kolla så du får med jord-planet i gerber-filen. Jag tror jag skickat en länk till dig hur man kan titta på gerber-filer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack men jag kan inte extrahera filerna för komprimeringsmetoden stöds inte (trots att jag har 7-Zip även om den har några år på nacken).

Men det gör ingenting, jag kör på såhär.

Om det nu inte är som så att det helt enkelt inte fungerar?

I så fall backar jag till min original-design (för jag misstänker att non-consistant inte är så viktigt och alla dina fina filer har klagat på det).

MVH/Roger
PS
Vad har du för version på Eagle? Jag har 6.4.0 och misstänker det är därför jag får dessa felmeddelanden (för du sitter "garanterat" med en nyare version).
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Samplingssystem

Inlägg av E85 »

Varför inte passa på att uppgradera 7zip då?
Jag kunde iallafall öppna den i 7zip utan problem.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Samplingssystem

Inlägg av pstrand »

Här kommer ZIP-filen.

Eagle 7.7.0
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu gick det :)

Tack än en gång, pstrand!

Fast du svarade inte på min fråga om det är nåt fel på "25-vian".

Jag tycker datorer och deras filhantering är direkt jobbiga så jag orkar inte ändra om jag inte absolut måste.

Till exempel, nu när jag skulle extrahera dina filer får jag plötsligt en fråga om jag vill skriva över den zip-fil som jag extraherat ifrån, vad fan är det för dumheter? Den frågan har jag dessutom aldrig fått förut och hur lätt är det att ta bort den så man slipper den korkade dialogen i fortsättningen? :doh:

Vi får se hur jag gör, nu har jag i alla fall ett gäng trevliga val tack vare dig!

MVH/Roger
PS
Tänk att en sån självklar funktion som synkron kopiering inte finns naturligt i Windows för säg att du backar 25GB till ett 32GB stick varje år, när nästa backning skall göras vill du naturligtvis bara föra över dom nya filerna, dom gamla behöver inte röras, men alla gamla filer skrivs också över vilket ofta innebär att du behöver vänta typ 10 ggr längre tid på att backningen skall bli klar. Speciellt gäller detta musik för om man inte köper så mycket musik så kanske ett bibliotek om 1500 låtar bara ändrar sig med 100 låtar per år, men ALLT skrivs över. Superkorkat.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

E85 skrev:Varför inte passa på att uppgradera 7zip då?
Jag kunde iallafall öppna den i 7zip utan problem.
För jag uppgraderar inte av ren princip.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Samplingssystem

Inlägg av pstrand »

Hej, ursäkta :-)

Nej inte principiellt (25 vian), men jag drog bara godtyckligt komponenterna till nya ställen utan att egentligen ta hänsyn till om dom passar där storleksmässigt mm.

Den sista är mera genomtänkt på alla sätt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Snällt av dig att engagera dig så!

Men jag gillar nog faktiskt 25-vian bäst, du vet att jag inte bryr mig så mycket om det är snyggt men jag tycker faktiskt den lösningen är riktigt snygg och det gör ju i alla fall inte ont :)

Men jag måste kolla upp det där med jordplan, tänkte börja med att ladda upp dina fina filer till gerber-viewer.com som du mycket tacksamt tipsade mig om.

Jordplanen måste ju med, så mycket förstår jag, för annars uteblir ju liksom många förbindelser.

Men jag tycker samtidigt att Gerber inte ens borde gå att generera om förbindelserna (dvs jorplanen) inte finns.

Men eventuellt jobbar CAM bara på brd och då kan den kanske strunta i om vissa ben inte har förbindelse.

Vi får se, jag ska nu i alla fall kolla upp detta när det gäller dina fina konstruktioner.

MVH/Roger
Skriv svar