Labbdisplay för serie/parallell data

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av Electricguy »

Är det nu så att bilderna av någon anledning försvinner så ser jag inte problemet att fixa länkarna i framtiden. Och att hävda att det förstör för personer med dålig uppkoppling låter som total bullshit i mitt tycke. Man hämtar ju samma filer med samma storlek, så det ska inte vara någon större skillnad.
Men men.. I rest my case.

Kan väl göra en mikro-update så länge iaf. Jag skar till och kletade fast lite Dymo stickers på lådan så jag inte lyckas med att stoppa in RS232 på 3,3V UART'en eller nåt sånt i framtiden.. :D
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av matsadona »

Hehe, det var verkligen en rejält stor display. Var fick du tag i den?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av Electricguy »

Jo den är rätt rejäl. :D
http://m.nu hade ett par på utförsäljning för lite sen, så de finns tyvärr inte kvar där, men lär finnas på eBay tex.

Här är lite data på den
Teckenhöjd: 4,84x9,22mm
Storlek (B x H x T): 146 x 62,5 X 15mm
Ram runt displayen (B x H): 134mm X 55mm
Skärmens storlek (B x H): 123mm X 43mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av SeniorLemuren »

Electricguy skrev:Man hämtar ju samma filer med samma storlek, så det ska inte vara någon större skillnad.
Att jag tog i lite var inte direkt riktat till dig utan till alla som använder oskicket att länka till bilder som ibland är riktigt högupplösta och tar lång tid att laddas.

Att man hämtar filer med samma storlek om de är uppladdade till EF tycker jag inte stämmer riktigt. Det är väl först när man klickar på den mindre bilden som den högupplösta bilden laddas och det är ju inte alls säkert att man är intresserad av att titta på den högupplösta bilden utan får tillräcklig info av den mindre bilden.

Det andra påståendet om att man fixar till länkarna i framtiden skulle väl jag vilja kalla bullshit. Forumet är fyllt av gamla trådar där bildlänkarna är felaktiga. Skulle inte tro att någon ägnar en tanke åt sin tio år gamla tråd när bildservern inte gäller längre.

Påståendet att jag klagar på detta "ofog" är inte att jag tycker illa om just dig, utan det är rent allmänt jobbigt att sitta och vänta medan ett helt gäng bautabilder laddas när man betalar dyra pengar per GB och du är som sagt inte ensam om detta.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av Electricguy »

Tjahapp, har pillat en del med lådan idag, och bestämde mig för att sluta när jag borrade fästhålen för kretskorten på helt fel ställen utan att tänka på det.. :D

Det får bli en liten slö update så länge. Jag har programmetat och kopplat ihop LCD, telnet server och nivåomvandlare. Det som nu egentligen återstår är att färdigställa inkoppling av den 25-poliga "GPIO" pluggen, koppla ihop batteri med boostconverter, batterimätare, snygga till allt lite, och kanske få till någon annnan kod till displayen då det råkar vara så att 4x20 LCD'er egentligen har en minnesstruktur som en ihopvikt 2x40 som ligger omlott. dvs. när första raden tar slut så börjar den på rad tre, för att sedan gå till den andra och slutligen den fjärde. Det är inga problem om man använder displayen för labb med mikroprocessorer och man har koll på läget. Men det är mindre smidigt om man vill sniffa rådata någonstans. Det fungerar, men blir väldigt omständigt att avläsa.

Ett par bilder på skrotet, med fungerande telnetserver och anslutningsmeddelande från denna.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av Electricguy »

Så ska vi se.. Nu kan väl bygget anses som färdigt för tillfället. Allt fungerar som det var tänkt och jag är nöjd.

Det som n u ska till är kablar med breakout kontakter, pods och annat för att koppla lådan till andra saker.

Såhär blev innehållet. Inte supernöjd med layouten och kabeldragningen, men det får duga.
Bild

LED'en vid wifi brytaren tänds när telnet servern har startat och den har anslutit till ett nätverk.
Bild

de fyra LED'arna är en batterimätare som visar 100, 75, 50 och 25%
Bild
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av Magnus_K »

Klockrent projekt Electricguy!

Länge haft ett liknande projekt i bakhuvudet, men med en lite annan "tvist". Kommer helt klart ha det här som inspiration.

Skulle vara skitkul att få höra en lite uppföljning om ett tag. Om du saknar någon funktion eller om du skulle göra något annorlunda.

Snyggt jobbat. :tumupp:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av Electricguy »

Tack du :)
Ja samma här.. Har länge gått och tänkt bygga något sånt här, och fick äntligen tummen ur :)

Jo men det kan jag göra! Det är nästan lite svårt att säga såhär direkt vad man kommer att ha den till mest, vilka kablar man kommer att föredra osv.. Så det ger sig!
Skriv svar