Labbdisplay för serie/parallell data

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av Electricguy »

Efter att ha fyndat en rätt så rejält stor 4x20 hd44780 LCD på m.nu så blev jag lite inspirerad att bygga nåt skoj med den.
Efter lite funderande lurade jag ut att en universell display för diverse labb och sniffning av seriedata kund vara skoj att ha.
Den kommer att huseras i en extruderad Alu låda som jag hade liggandes från ett annat projekt som aldrig blev av.

De funktioner jag har tänkt implementera är
level shifters för RS232, 5V TTL samt 3,3V signaler. Dessa kommer att ha separata anslutningar. RS232 får en 9-polig d-sub.

omkoppling med reläer för att kunna köra LCD'n som en rak parallel om man vill labba med det. Ström och kontrast redan framdraget.

25-polig d-sub för Vcc, 5V TTL och 3,3V seriekomm., parallellbuss för LCD, samt lite annat.

diverse testkablar och probe pods för 25-polig d-sub.

BNC för att kunna använda scope-probar för att gräva efter data enkelt.

4mm bananjack för multimeter-probar för samma användning.

ESP8266 som agerar wifi-ansluten telnet server för seriedata.

diverse omkopplare för att växla om data för internt eller externt bruk (tex. bootlogg från ESP8266 till intern LCD)

Batteridrift med 2,6Ah LiIon från USB batteribank (även booster från batteribanken används för 5V matning)

--------------------------------------------------------------

Jag har inte kommit så mycket längre än att jag har byggt ihop serie till parallell LCD drivern och reläer för omkoppling av LCD, samt moddat ESP8266 med ett externt antennjack.
Mer pul blir det på troligen på Tisdag, i form av montering av display och annat i lådan, så man kan få lite gjort på riktigt. :)


Här är det mesta av pinalerna som ska in i lådan.
Bild

Samt lådan med LCD'n lagd ovanpå. Den råkar passa rätt så perfekt.
Bild
Senast redigerad av Electricguy 13 november 2016, 00:05:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av ensten »

Menar du RS232?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av Electricguy »

Ja se där, slarvfel! :D
Helt rätt.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av Electricguy »

Då ska vi se..
Jag yxade upp hålen i lådan idag och monterade LCD, knappar, jack och annat. Nu ska bara innehållet och lite etiketter till.. :mrgreen:
Lådan är temporärt ihopdragen med fulskruv då jag tydligen glömde dom rätta på jobbet.. :doh:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Riktigt prydligt. Hoppas att det blir bra funktion också. Nu när den är så snygg!
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av Electricguy »

Tackar tackar :)
Jodå det blir nog bra ska du se! :wink:
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av maDa »

Spännande projekt :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av SeniorLemuren »

Att det skall vara så förbannat svårt att ladda upp bilderna till EF-servern. Ren jäkla lathet och oförskämt mot de som sitter med dålig kommunikation. Dessutom blir tråden fullständigt värdelös när man inte har kontot på bildservern kvar i framtiden.
Electricguy skrev:Efter att ha fyndat en rätt så rejält stor 4x20 hd44780 LCD på m.nu så blev jag lite inspirerad att bygga nåt skoj med den.
Efter lite funderande lurade jag ut att en universell display för diverse labb och sniffning av seriedata kund vara skoj att ha.
Den kommer att huseras i en extruderad Alu låda som jag hade liggandes från ett annat projekt som aldrig blev av.

De funktioner jag har tänkt implementera är
level shifters för RS232, 5V TTL samt 3,3V signaler. Dessa kommer att ha separata anslutningar. RS232 får en 9-polig d-sub.

omkoppling med reläer för att kunna köra LCD'n som en rak parallel om man vill labba med det. Ström och kontrast redan framdraget.

25-polig d-sub för Vcc, 5V TTL och 3,3V seriekomm., parallellbuss för LCD, samt lite annat.

diverse testkablar och probe pods för 25-polig d-sub.

BNC för att kunna använda scope-probar för att gräva efter data enkelt.

4mm bananjack för multimeter-probar för samma användning.

ESP8266 som agerar wifi-ansluten telnet server för seriedata.

diverse omkopplare för att växla om data för internt eller externt bruk (tex. bootlogg från ESP8266 till intern LCD)

Batteridrift med 2,6Ah LiIon från USB batteribank (även booster från batteribanken används för 5V matning)

--------------------------------------------------------------

Jag har inte kommit så mycket längre än att jag har byggt ihop serie till parallell LCD drivern och reläer för omkoppling av LCD, samt moddat ESP8266 med ett externt antennjack.
Mer pul blir det på troligen på Tisdag, i form av montering av display och annat i lådan, så man kan få lite gjort på riktigt. :)


Här är det mesta av pinalerna som ska in i lådan.
Bild

Samt lådan med LCD'n lagd ovanpå. Den råkar passa rätt så perfekt.
Bild
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av Electricguy »

:rofl

Vad kul med smickrande kommentarer! Men jag tycker att du har fel.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av FormerMazda »

Nog var han hård i sitt uttryck.
Men fel har han inte, det har bevisats gång på gång att externa bildalbum är en dålig idé.
Vem säger att du eller imugr kommer finnas för evigt?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av Electricguy »

Ja, visst är det så. Jag tänkte bara köra med samma pissiga taktik som en viss annan här på EF som han verkar mer eller mindre dyrka, samt att han inte verkar gilla mig så mycket.
Men jag är på jobbet nu, så tänker inte flytta över bilder just nu. Den primära anledningen är att jag använder Imgur rätt mycket för att även dela bilderna med andra, så det är smidigt att slippa ladda upp allt fler gånger, men i en projekttråd kan det ju vara relevant, kan ju även jag tycka, även fast en viss Lemur anser mig vara totalt dum i huvudet.. Otroligt gulligt.. :mrgreen:


Har för övrigt tänkt bygga klart displaylådan i helgen, och kanske även dokumentera hela bygget kopplingsmässigt, som omväxling. Har annars en tendens att hålla allt i huvudet och koppla därefter.. Av någon outgrundlig anledning fungerar det nästan alltid.. :D
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av hubben »

Så länge det inte står i reglerna är det väl upp till var och en var man vill hosta sina bilder?
Kan vi inte tycka att det är trevligt med en bra projekttråd istället för att gnälla på sånt som inte ens är nära att vara ett regelbrott?

Sjukt kul idé tycker jag, vi kanske kan få lite bilder på apparaten in action - även om de inte hostas här på EF? ;)
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av FormerMazda »

Idén är kul och jag gillar vad jag ser i tråden!
Tonen i påpekandet var tråkig, helt onödig faktiskt.

Att jag trots detta höll med om saken är just för att jag vill inte se tråden gå sönder på grund av rättigheter/saknat konto/seg host/nedlagd site/mm
Allt detta har ju hänt innan. Så för mig är det enbart för att jag vill att tråden ska överleva med tiden.

Sen förstår jag osmidigheten, men å andra sidan, är det osmidigt? Några klick så är det ju löst.
Uppskatta vad som händer istället, med bara några klick så laddar du upp bilder med en kvalité som inte fanns för några år sedan och med en fart som då var helt otänkbar. :D

Som Louis CK sa: folk gnäller när ett plan är lite försenat, herregud, du får ju flyga! Tänkt på vad det faktiskt är! :D
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av Electricguy »

hubben, tack du. Jadå, det kommer tom. en video framöver när den är färdig, som, hör och häpna, kommer vara hostad på Youtube! Hoppas jag inte sänker hela EF med att länka till en annan sida.. :D

Det som gör Imgur smidigt för min del är att jag har en Sony "Strapon" kamera till mobilen, som automatiskt överför bilderna till mobilen, där jag sedan kan öppna Imgur appen, klicka att ladda upp bilder, välja dom jag vill och trycka på "Upload" så skapas ett färdigt album med alla bilder jag valt. Samt att Imgur fungerar bra och inte är låst till ett forum där man måste vara medlem för att se bilder. Men de få gånger jag bygger något så kanske jag kan sträcka mig till att ladda upp direkt till EF, nu när det visar sig finnas tillräckligt intresse för att pissa på TS för att denne gör "fel"
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Labbdisplay för serie/parallell data

Inlägg av hubben »

Jag köper argumenten för att hosta på EF, men om ni tycker att det är viktigt så gå på admins att lägga det till reglerna då istället för att tjata på enskilda trådskapare. Får ni till en regelförändring så gäller det ju ALLT på forumet, och ni behöver inte irritera er mer.. tycker inte admins att det är viktig - då är det inte viktigt, och då kan ni släppa det och gå vidare..

Just nu när tråden är aktuell fungerar det bra oavsett var bilderna är hostade, om tio år - kanske inte..
Skriv svar