Hemmagjord robotgräsklippare

Berätta om dina pågående projekt.
Stöveln
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 november 2016, 01:08:06

Hemmagjord robotgräsklippare

Inlägg av Stöveln »

Hej!

Håller på att bygga en robot gräsklippare, ska sätta på en ett blad från en gammal mixer och koppla på en motor till den.

Men innan det så måste jag komma på en lösning hur jag ska få motorn att gå baklänges.
Har en forward reversible switch (bild), skulle satt microbrytare på fronten och backändan som slår till när den kör på ett objekt.
Så jag undrar om någon vet om de går koppla switchen mot microbrytarna?
Eller om nån har en annan lösning? Har funderat på att använda en elecromangnet från en micro för att flippa brytaren manuellt.


Edit: rubrik fixad för bättre sökbarhet -hcb
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Hemma gjord robot gräsklippare

Inlägg av NeoTech »

Största problemet du har där e väl att du har en vinkelväxel motor? Även om de går bakåt så brukar inte vinkelväxlar vilja gå åt fel håll dom e designade å gå i en riktning som regel iaf.
Det går o köra åt fel håll - men de brukar paja snabbt. =)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hemma gjord robot gräsklippare

Inlägg av Icecap »

Jag håller med om motorn - men det är ytterligare ett problem:
Det vill inte fungera med att bara slå back när den stötar på något.

Rent praktisk vill den funktion ge att motorerna backar - till den slutar stöta på något, sedan vill den gå fram igen.
Detta betyder att klipparen vill stå och hacka fram och tillbaka på samma ställe.

Orsaken till att de nästan alla robotklippare är styrd av en mikroprocessor är att man enklare kan få den att backa en bit - och sedan köra motorerna lite olika en lilla stund så att de går framåt i en annan vinkel.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Hemma gjord robot gräsklippare

Inlägg av netrunner »

Med ardupilot får du ett extremt avancerat "färdigt" system för 217kr.

Det är mer än 10år av utveckling som gått ner i det projektet. Du kan ansluta ett 10-tal olika sensorer om du vill det, GPS, telemetri, färdig APP, osv osv. Rekommenderas starkt.

Dock är det inte "lätt". Det är mycket kunskap du måste läsa in. Fördelen är att det finns många tusen personer före dig som ställt frågor och förklarar. Exakt hur tar man en kurva när man navigerar? osv osv...

Grejen är också den att du inte behöver lägga ner tid på sådan som många redan har löst. Du kan lägga din tid på att göra det på "ditt sätt" och testa det du tycker är viktigt. Sen är det ju ännu bättre om du kan dela med dig av det du gör så att andra kan dra nytta av det. Tillsammans gör man en bättre värld.

http://ardupilot.org/rover/index.html
http://www.ebay.com/itm/272362941969
Stöveln
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 november 2016, 01:08:06

Re: Hemmagjord robotgräsklippare

Inlägg av Stöveln »

A det är nog sant motorn är från en gammal vindrutetorkare, men kan kanske ta bort kuggarna som sitter inne i växel partiet och använda en voltregulator eller ta någon annan motor från skrot bilen jag har på gården.

Backmekanismen skulle funka tror jag om jag tar ett relä som håller strömmen, fick ett tips att om man har tre relän i följd att de ska göra att håller strömmen men vet inte om det är sant? ska testa det framöver.

Annars så kom jag på en ide om att använda en motor som snurrar med en liten pinne som flippar brytaren, motorn snurrar framåt om mickrobrytaren i fonten tar i och snurrar baklänges om backpartiet tar i.

Netrunner tack för länkarna skulle vara roligt att fördjupa sig i elektronik och kommer nog göra det framöver men har inte budget för det i nuläget. Tänkte försöka att göra det så simpelt som möjligt.
ANEE
Inlägg: 155
Blev medlem: 1 september 2006, 20:11:57
Ort: Varberg

Re: Hemmagjord robotgräsklippare

Inlägg av ANEE »

Jag har byggt en. Kolla in

Handtaget var på mest för syns skull...plockade bort det sen eftersom den fastnar i gungorna. Eftersom chassit var för litet för att få plats med batteriet så har jag bytt chassi. Tills jag designat något bättre så kör jag med största matlådan från biltema.

Kolla in vår Facebookgrupp "DIY Robot Lawn Mower", där finns mycket samlad erfarenhet :)
Stöveln
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 november 2016, 01:08:06

Re: Hemmagjord robotgräsklippare

Inlägg av Stöveln »

Nu har jag fått till backmekanismen, tog fyra relän från bilen (bild) och kopplade ihop dem med microbrytarna. Så nu byter den riktning när den stöter i microbrytarna.
Ritade ett kopplingsschema kan vara användbart till andra projekt, dock har microbrytarna tre pinnar och ska vara kopplat så att en krets är öppen och en stängd tror jag, hade bara en microbrytare och en vanlig brytare.

Anee haha frän, man tager de man haver. Ska göra de :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7808
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hemma gjord robot gräsklippare

Inlägg av SeniorLemuren »

NeoTech skrev:Största problemet du har där e väl att du har en vinkelväxel motor? Även om de går bakåt så brukar inte vinkelväxlar vilja gå åt fel håll dom e designade å gå i en riktning som regel iaf.
Det går o köra åt fel håll - men de brukar paja snabbt. =)
När det gäller om den kan gå åt båda hållen så har jag motorer som ser i stort sett likadana ut. De är konstruerade för att gå åt båda hållen, så man kan inte säkert veta att det inte kommer att fungera med just de motorer som visas på bilden.

Det går inte att säga att de som regel är konstruerade för en riktning. Allt beror på vad de haft för uppgift tidigare. De jag använder har tidigare suttit på dubbelverkande "linjära actuators" och de är mycket ofta förekommande i reglersammanhang. :)

Edit: Såg just att denna motor kom från en vindrutetorkare, då kan man misstänka att den bara fungerar bra åt ena hållet. Men som jag nämnde så är det nästan möjligt att bara se en bild vilken typ av motor det är frågan om.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Hemmagjord robotgräsklippare

Inlägg av NeoTech »

ah ja håller me är en motor från typ styr o regler grejer så brukar de kunna gå åt båda hållen o vinkelväxeln brukar va gjorde för de.
Just vindrute torkar motorer brukar va lite knepiga på de där. Oscillationen t.ex sköts jue av hur länkaget är konstruerat.. Ah hur som man bör titta 2 ggr på vad för motor man använder. =)
Hiway
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 januari 2017, 22:54:48

Re: Hemmagjord robotgräsklippare

Inlägg av Hiway »

Jag tänkte bara tipsa om mina egna erfarenheter om vindrutetorkarmotorer. Gjorde en matning till kedjesågverket vi har hemma. Såg på originalsatsen från Lennartsfors så var det utseendemässigt samma motor som vindrutetorkaren från en Volvo 240. Inga problem att köra den åt båda hållen och helt ok styrka. Verkar tåla det mesta. :)

Bild
Skriv svar