Supply för högspännings-OP

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Supply för högspännings-OP

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, det är dom inte.

Tack för påpekandet!

Jag förstår inte negativa grejer men det borde vara rätt nu om man ser minus-genereringen som en spegling av plus-genereringen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Supply för högspännings-OP

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på att det här med CW-generator för "hög" utström helt enkelt inte fungerar.

Det fungerar super för låg utström, det är bevisat mha mitt livs andra RIAA-steg jag byggde som nyttjade CW-generator i tio steg men ut drog jag bara 1mA (alla kondingar var på 100uF).

Men för hög utström fungerar det helt enkelt inte,

Ett tag hade jag tanken att jag nyttjar en 55V-trafo (~80Vp) och bara dubblar minus-sidan samt 7-dubblar plussidan.

Men vad händer?

Jo, då ska kondingarna tåla 160V och jag vet inte om det ens går att få tag i 1mF/160V, i vilket fall blir dom stora och om vi leker med C/5 som netto kapacitans så har jag 200uF vilket ihop med ~0,5A/200uF*4*20ms=200Vpp i rippel.

Så det går helt enkelt inte.

Trafo måste användas.

Samtidigt har jag ett gäng 350V-trafos som ger runt 500Vp direkt och kopplar man halvvågs-dubblerande så kan man få +/-500V samtidigt som negativa sidan egentligen aldrig drar nån ström för gallret är alltid negativt så det är inga problem att sätta en -100V-regulator direkt på -500V, absolut max ström där är nämligen 10mA.

Om jag envisas med min högspännings-OP (KHO) så behöver dock plusspänningen regleras ner till 400V varvid max effektförlust blir 100V*0,5A=50W där 0,5A egentligen är en slags peak-ström så 25W är mer troligt.

Nåt sånt här känner jag att jag måste göra annars funkar inte det här.

Speciellt intressant är att min trafo har flertalet glödströmslindningar som man kan kombinera.

Fast då storleken på projekt växer iom trafon samtidigt som jag preliminärt behöver köpa hela 30st BUJ303 för att ro projektet i hamn och att jag inte ens har plats för åbäket, så lägger jag nu ner det här projektet.

Om jag ska väcka det till liv nån dag så vill jag nyttja färre förstärkande enheter på ett mer skickligt sätt, iom att allt redan blir stort pga trafon kanske man skulle satsa på rör från början?

MVH/Roger
Skriv svar