Jag har lite problem.
Efter den lyckade videon där motorn bara drivs av ett litet 9V-batteri så slutade succe'n.
Tidigare har jag dessutom visat en video på hur bra pedalen fungerar med en lättdriven och obelastad motor.
Men när jag nu kopplar in min primitiva LM317-regulator och kör skarpt händer i princip ingenting, motorn mullrar bara lite på maxutslaget hos pedalen.
Så jag började mäta lite, dessa resultat fick jag
Med och utan konstlast (maxvärden):
1) 7,7V@OC (Open Circuit dvs ingen last)
2) 5,4V@22R, Io~0,25A
Med skarp motor
3) 9,0V@OC
4) 5V@2,5A (mätt över 0,7 Ohm)
Så vi har en skillnad i ström på en faktor 10 här, i fallet 1&2 kan man räkna ut en inre resistans på 2,3/0,25=9,2 Ohm vilket är ganska mycket men kan bero på två 1N4007 i serie, eller vad tror Ni?
I fallet 3&4 är inre resistansen bara 4/2,5=1,6 Ohm.
Nej, det går nog inte att göra såhär.
Lite kul dock att man kan kräma ur 2,5A ur ett 9V-batteri, det visste inte jag.
Det är konstigt att jag inte får ur mer kräm ur regulatorn, kikade precis på ripplet och det var bara på 2Vpp vid 0,25A och 12*sqrt(2)-2V=15V vilket är mycket högre än dom 8V (+3V) som jag "tar ut", så det har inte med för små glättningskondingar att göra.
Men hur fasen kan två 1N4007 i serie eventuellt innebära nära 5 Ohm/st, detta skulle ju innebära att om dom kördes på märkström så tappas 5V/diod.
Det låter inte rimligt för att alla dom som designat nätagg vet att man räknar med c.a 0,7V per diod, visst dom har en serieresistans också men den brukar man skita i.
Så vad är då problemet, jag klarar ju inte ens av att driva 22 Ohm ordentligt (<0,5A)?
Med andra ord blir det ingen mer video ikväll
MVH/Roger
PS
Jag tror lite att kraft i en motor mer är beroende på strömmen genom den (likt styrkan på magnetfältet i motorn är beroende på strömmen) än vad den är på spänningen, med andra ord är det nog viktigare att tillhandahålla ström än spänning och det är nog där jag gör fel.
Ser förresten nu att jag, när pedalen står på minimum, har ut 0,7V@22R och 2,2V@OC samtidigt som jag nyttjar hela tre 1N4007.