Bygge av lindningsmaskin

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Var har du varit hela ditt liv??? Det var sådana här pedaler man spanande in själv när man började intressera sig för elektronik och mekanik.

Typ så här. Man får sätta en grövre fjäder under pedalen, alltså den som man pressar.
Poten sitter på en vikel och ett "snöre från pedalplattan löper via axeln på poten till en fjäder fäst i plattan. Fjädern är givetvis utsträckt lagom.
pedal.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

>>Fast en sak missar man med din lösning, du har ingen axel som roterar så hur hade du tänkt dig att poten ska fås att rotera?

Kanske så här? Möjligen med någon form av stopp som hindrar pedalen från att fjädra upp för högt och trampas ned för långt, det kan ju sitta i någon av gavlarna.
fotpedal.jpg
Edit. Såg inte ditt inlägg innan jag postade. Kul att det kom i stort sett 2 likadana förslag så där på direkten. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

CPMS skrev:Något i denna stilen, linda snöret flera varv runt hjulet och lås mittenvarvet mot hjulet med lim).
Sådana enkla bilder gillar jag, tack för ansträngningen!

Jag gillar inte riktigt lösningen dock, för komplicerad.

Strax efter jag skrev mitt inlägg kom jag på att det ju finns skjutpotentiometrar och en sån kan man sätta vid den höga änden varvid det också blir nästan löjligt enkelt att accessa potten.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Xyzzy skrev:Eller ta en skjutbar pot, tänk mixerbord, kommer inte ihåg vad de kallas. Du har ju redan en linjär rörelse s.a.s.
Precis vad som slog mig strax efter att jag skrev inlägget, har dock nog inte använt skjutpotentiometer på 25 år :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Jag gillar inte riktigt lösningen dock, för komplicerad.
med lite "strunt" slabbade jag ihop en pedal på tio minuter på jobbet idag. Komplicerat????? Inte fan .... :doubt:
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1274
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av ie »

Jag tror inte så mycket på det där med snöre eller liknande.

Enklare och förmodligen mer tillförlitligt är att sätta en vinkelrät axel på pot'ens axel. Ta tex ett borrstopp och byt skruven mot en lång skruv eller gängstång, som du sen fäster på pot'en. Sen en axel från pedalen. Sätt ihop axlarna med en led, enklast t ex två öglor. Anpassa längden på axeln så att du får ca 90 graders utslag på pot'en.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gillar inte heller dom här snörena hit och dit.

Don't get me wrong, jag gillar verkligen era lösningsförslag, speciellt roligt att två var i det närmaste identiska :)

Jag har nu skissat på en variant som nyttjar skjutpotentiometer (och inga snören eller extra fjädrar).

Jag kommer eventuellt köra på den varianten.

Nu är det dock som så att jag inte kommer linda saker varje dag och hela dagarna utan bara nån gång ibland, därför spelar det mindre roll hur pedalen är utformad bara den fungerar.

Det är också som så att utstyrningen av potten önskas vara väldigt liten ty det här ska verkligen inte gå fort.

Personligen tycker jag min nuvarande lösning fungerar bra som den är, men den kan tydligen bli enklare med era tips.

MVH/Roger
PS
Jag har för första gången anammat SeniorLemuren's och CPMS's sätt att snabbt och enkelt rita bilder, mycket kul :)

Genom att sätta in en liten klack i gapet hos pedalen kan man sedan begränsa pedalens nedåtgående rörelse, dvs man kan begränsa potens utslag varvid man begänsar hastigheten hos motorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

Det funkar ju så där. Problemet kan möjligen vara att poten kommer att sticka upp ovanför fotplattan, så sätter du ner foten fel så trampar du på toppen av poten och det kommer garanterat att hända vid något tillfälle. :)

Att använda linor och en fjäder är inte så ovanligt. Majoriteten av de gamla radiomottagarkonstruktörerna använde snöre/wire med en spännfjäder för att vrida avstämningskondensatorn och flytta våglängdsvisaren i mottagaren med våglängsinställningsratten. ie tror inte på det sättet, men dom höll faktiskt många många herrans år utan att krångla.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan du fästa upp poten med ett sorts gångjärn nedtill!? Tänk på att pedalen gör en svepande rörelse, vilken poten gärna kan få följa.

Nu är det här WAY WAY WAY out of dina möjligheter, men det finns ju faktiskt tryckkänsliga potentiometrar:
http://www.trossenrobotics.com/p/phidge ... ensor.aspx
http://www.trossenrobotics.com/store/p/ ... r-FSR.aspx
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av CPMS »

Nu är ju byggande en rolig grej men annars finns det färdiga TIG pedaler från Kina för 32 pund om man vill vänta några veckor. :)
s-l225.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5775
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av rvl »

Eller en gammal symaskin. (Ingen aning vad såna går för.) Då får man nästan allt behövligt inklusive motor på samma gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vet inte om du sett det men jag började faktiskt mitt tänk kring symaskinspedal.

Gick in i en tygaffär och frågade, hon tog fram den enda hon hade för runt 400.

Jag studerade då det datat som stog på (för hon hade inget datablad) och den var specad till max 1A.

Även om min 550W borrmaskin inte ska gå för full maskin så tillkommer problemet att när pedalen är fullt nedtryckt så levererar triacen full sula ut (som alltså inte får vara mer än 1A).

Såvitt jag förstog gick det inte ens att öppna den här pedalen för då hade man kunna strypa max utslag (och således klarat sig under 1A även med min borrmaskin).

Samtidigt, en pedal för 400 när man kan bygga sig en för en spottstyver?

Jag har bestämt mig för att gå vidare med det jag börjat bygga (mest för att jag både är en envis och bekväm jävel :D ).

På bussen nyligen slog det mig sen att istället för att svarva ett spår i rundstaven för gummisnodden så ska jag såga upp två bitar 21mm rundstav om 10mm's längd, sen ska jag ta filen och fila ner trissornas ena kant, sen ska jag sammanfoga dom med de filade kanterna mot varandra och fixera de båda med ett par muttrar.

Då har jag nämligen ett spår på mitten som gummisnodden kan vila i, känns enklare än att svarva utan att ha en svarv :)

Sen kommer jag linda gummisnodden 2 varv runt potaxeln och även om MadModder säger att snodden kommer driva likt en gänga så inbillar jag mig att drivningen kommer ske fram-och-tillbaka beroende på vilket håll axeln för tillfället roterar.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Det funkar ju så där. Problemet kan möjligen vara att poten kommer att sticka upp ovanför fotplattan, så sätter du ner foten fel så trampar du på toppen av poten och det kommer garanterat att hända vid något tillfälle. :)

Att använda linor och en fjäder är inte så ovanligt. Majoriteten av de gamla radiomottagarkonstruktörerna använde snöre/wire med en spännfjäder för att vrida avstämningskondensatorn och flytta våglängdsvisaren i mottagaren med våglängsinställningsratten. ie tror inte på det sättet, men dom höll faktiskt många många herrans år utan att krångla.
Hej SeniorLemuren!

Jag är egentligen inte så mycket emot snöre+fjäder men mitt mekaniska kunnande är begränsat.

Så när jag inte riktigt förstår hur det fungerar så drar jag öronen till mig.

Speciellt om det faktiskt finns andra lösningar som jag förstår.

Det här är egentligen en ganska allmän egenskap hos mig för ärligt talat, det är inte mycket jag förstår :)

Men jag vill gärna förstå om jag ska använda det för vem ska annars göra service på det?

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av danielr112 »

Du kan ju begränsa symaskinspdealen mekaniskt.... lägg något emellan så du inte kan trycka ihop den helt. Tänk ägg under gaspedalen :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, det kanske man kan göra.

Men det är roligare att bygga en själv :)

MVH/Roger
Skriv svar