Bygge av lindningsmaskin

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag grovplanerat min pedal.

Vad tycks :)

MVH/Roger
PS
Jag kommer troligtvis sätta en trissa vid T1 så att det händer lite mer på poten än dom få graderna som pedalen ger i utslag, samtidigt är det inte så många grader jag behöver ty jag behöver bara gå från noll till max 20% av hastigheten. Detta gäller både lindningsmaskinen och borrstativet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7780
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

Du behöver driva med en tandrem med lämplig utväxling mellan vridaxel och potentiometer. Om du använder en slät rem av något slag så kommer potentiometers läge i förhållande till fotplattan att ändras med tiden. Oavsett hur hårt du sträcker den så kommer den att glida någon hundradel varje gång du ändrar läge.

Ett annat sätt kan vara att du på det stora hjulet på fotplattan fäster en lämplig tråd mot hjulet så det inte kan hasa och lindar det 2 varv runt potentiometern och fäster mittenvarvet mot potaxeln så den inte kan hasa där heller, samt sätter en spännfjäder på tråden.
pedal.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Du behöver driva med en tandrem med lämplig utväxling mellan vridaxel och potentiometer. Om du använder en slät rem av något slag så kommer potentiometers läge i förhållande till fotplattan att ändras med tiden. Oavsett hur hårt du sträcker den så kommer den att glida någon hundradel varje gång du ändrar läge.

Ett annat sätt kan vara att du på det stora hjulet på fotplattan fäster en lämplig tråd mot hjulet så det inte kan hasa och lindar det 2 varv runt potentiometern och fäster mittenvarvet mot potaxeln så den inte kan hasa där heller, samt sätter en spännfjäder på tråden.
pedal.jpg
Hej SeniorLemuren!

Intressant förslag.

Tyvärr förstår jag det inte riktigt.

Du tycker jag ska fästa tråden i båda axlarna, eller hur?

Det skulle man kunna göra om man t.ex börjar med att göra ett hål i den stora axeln/trissan, sticker i tråden där och snurrar runt två varv sen drar man tråden till potaxeln och sticker ner den i det hålet man gjort även där och snurrar två varv men då har du ju ingen tamp kvar att göra nån "ellips".

Jag är ledsen men jag är mycket dålig på mekanik.

MVH/Roger
PS
Måste snart plocka fram min gamla scanner för dina ritningar är ju klockrena, speciellt map på hur snabbt och enkelt dom går att göra, en annan måste ju "mecka" med Paint hela tiden :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7780
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

Tänk dig att du tar en lämpligt lång tråd (fiskelina od.), mitten på tråden limmar du fast på potentiometeraxeln med lite superlim, sedan lindar du den ena halvan av tråden runt axeln ett varv, sedan lindar du den andra halvan av tråden ett varv åt andra hållet.

De två trådändarna lägger du på det stora hjulet och skjuter fast med en häftklammer där de möts på baksidan av det stora hjulet. (Jag antar att du tillverkar det stora hjulet av trä.) :)

Sedan kan du klippa av tampen på lämpligt ställe och knyta in en fjäder som spänner tampen lagom.
På det stora hjulet behöver du ju inte linda tråden flera varv eftersom den bara kommer att snurra en liten bit av ett varv.
pot1.jpg
Jag har ingen scanner utan fotograferar den ritade bilden med kameran och beskär den i ett grafikprogram. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack, det här var häftigt :)

Och självklart är det trä som gäller, håller på att skaffa mig ett litet lager av rundstav, har 10mm, 12mm och 21mm just nu.

Från det ena till det andra ska jag också skaffa mig ett set med stämjärn, speciellt för mitt skivspelar-projekt men är också roligt att ha när man gillar trä.

Känner nu att jag måste uppgradera min portfölj med lim, ska köpa textillim, epoxi på spruta och superlim (allt finns faktiskt på ICA).

Jag hade nästan allt detta ett tag men en dag för typ 1 år sedan märkte jag att i pricip inga av mina limmer fungerade för de var över 15 år gamla så jag slängde allihopa, nu har jag bara Kontaktlim, Karsons Klister och Silikon.

Jo, jag har ju mitt favoritlim också, smältlim.

Apropå det upptäckte jag smältlim först för typ två år sedan och vid nåt tillfälle skrev jag om hur fantastiskt jag tyckte det var här på forumet samt undrade hur jag kunnat missa det i mitt liv, en kille sa då att det funnits sedan 80-talet :D

Jag ska göra som du säger, har faktiskt lite 0,6mm fiskelina, kan det funka?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tagit fram några färdiga plyfa-bitar (21mm) som jag fått över i samband med mitt högtalarbygge (KLS), sen har jag tagit vara på en spillbit från min galge jag gjort för mina kära fåglar (skator borträknade :D ).

Plyfa-bitarna har måtten 21X120X250, ganska bra storlek för att få plats med en fot.

Spillbiten (21X70mm, ~25cm lång) har jag sedan delat på mitten.

Med 70mm upp får man rätt hyfsat sving på potten, den får dessutom ganska bra plats.

Längre kom jag inte för jag behöver köpa längre borr :(

Jag vill ju att en axel ska gå igenom spill-bitarna och plyfan och eftersom plyfan är 120mm så behöver jag ett 120mm långt borr.

Jag vet dock av tidigare tacksamma tips här inne att 300mm-borr finns för 4, 6, 8, 10 mm på Jula, så jag kommer ta mig dit för att köpa en sådan sats.

Räkna med att nästa uppdatering dröjer :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Det senaste inlägget blev fel, jag orkade inte kolla i min egen ritning ovan och det var sent så då blev det fel.

Om Ni scrollar upp och kikar i min ritning så ska det sitta sidostycken på båda "pedalerna", ett par sidostycken skall sitta ytterst på nedersta och ett par ska sitta kant-i-kant på översta, sen ska ett hål borras enbart genom sidostyckena dvs inga långa borr behövs.

Detta hål kommer innehålla en 6mm gängstång som jag nyligen köpt, i mitten på gängstången kommer jag montera en säg 1cm lång bit av 21mm rundstav, denna rundstav kommer fungera som utväxel för den potentiometeraxel (6mm) som kommer sitta mellan "pedalerna".

Eftersom jag är inkompetent (enligt flertalet här inne) så bevisade jag det genom att helt enkelt inte fatta hur jag skulle montera och fixera potten.

Efter mycket funderande kom jag dock plötsligt på att jag ju gör ett vinkeljärn av typ 2mm kopparplåt, detta vinkeljärn kommer då fixera pott och axel mellan "pedalerna" och mellan potaxeln och rundstaven har jag bestämt mig för en kort gummisnodd där jag gör ett halvslag runt potaxeln samtidigt som jag mha borrstativet "svarvar" en skåra i rundstaven mha nålfil som gummisnodden får löpa i.

Det elektriska gränssnittet kommer bestå av en 3-polig DIN-kontakt :D

Den kommer alltså ha pottens alla ben ut, den ska också monteras på ett litet vinkeljärn ty den behöver komma en bit ut från "pedalerna" då dessa är lika stora (och den bygger inåt), att dra ut pottens anslutningar på detta sätt istället för att bygga in nån triac-styrning (som jag har från Josty Kit) gör att jag kan hänga på andra typer av styrningar också t.ex DC-motorstyrningar för allt som behövs i bada fallen är en resistiv givare/pot.

Jag har också bestämt mig för att montera axeln vid typ 2/3 av pedallängden för detta borde innebära att Newton ser till så att pedalen alltid ger min utslag när ingen fot finns där (eventuellt behövs en fjäder också men jag tror faktiskt inte det).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29908
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av MadModder »

Gör du ett halvslag runt axeln kommer snodden vandra åt sidorna eftersom det blir en förskjutning, precis som i en gänga. Så antingen gör du skåran så bred att det finns plats för detta, eller också ingen alls. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja du MadModder, det är inte mycket man kan :D

SeniorLemuren lär ju också bli besviken över mitt "fusk" när han ju ritat så fina bilder.

Men jag vill göra det enkelt för jag förstår inte bättre.

Vad tror du om en skåra i rundstaven och en skåra i potentiometeraxeln samt en gummisnodd emellan?

Eventuellt behöver inte skåran göras i själva potentiometer-axeln utan jag nyttjar ett par borr-stopp och fixerar en mindre rundstav samt svarvar en skåra i den pssso (kom ihåg att vridningsvinkeln för potten inte behöver vara speciellt stor).

Eftersom potaxeln troligtvis också kommer att vara 6mm (plast) så kan jag tillfälligtvis nyttja en 6mm gängstång för dess trissa och då också med muttrar på vardera sidan rundstaven och fixera den i borrmaskinen medans jag svarvar (vertikalt).

Vad tror du om det?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Såja, då har jag fått byggt större delen av pedalen.

De två första bilderna visar på ett misslyckande, dels borrade jag 7mm för nära kortsidan så att det sprack, dels lyckades jag inte fixera axeln rakt så allt blev jobbigt snett.

Eftersom det var gott om space kvar inne i pedalen, om man säger, så beslöt jag mig för att borra om ett par hål, det blev bättre men fortfarande snett, då beslöt jag mig för att fysiskt flytta ena sidostödet och då blev det riktigt bra, de två sista bilderna visar det.

Eftersom jag misslyckades med matematiken också råkade axeln hamna på mitten så jag lär behöva en rätt kraftig fjäder för att tvinga pedalen till "noll" varje gång jag lyfter foten.

Är jag inte skicklig :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hade du velat ha det skönt för foten/ankeln och dessutom kunna ha lite känsla för finreglering när du trampar ner pedalen, hade du satt ett gångjärn ner till och haft pedalen upphängd i en fjäder. Din konstruktion gör att man får vicka hela pedalen inklusive fot och underben och därmed missa möjligheten till finlir.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29908
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av MadModder »

Soundbrigade har rätt. Det är skönare och mer precist att ha hälen still.
Och en gummisnodd vete tusan egentligen... en pot är ju inte lika lös och slapp som en frisnurrande träpinne. Trycker du pedalen i botten spänns först snodden och sen kommer poten vridas pga sin tröghet.
Det ska vara en väldigt stark gummisnodd då. Kanske funkar med en sån extra bred beige snodd. Liknar mer en drivrem. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Hade du velat ha det skönt för foten/ankeln och dessutom kunna ha lite känsla för finreglering när du trampar ner pedalen, hade du satt ett gångjärn ner till och haft pedalen upphängd i en fjäder. Din konstruktion gör att man får vicka hela pedalen inklusive fot och underben och därmed missa möjligheten till finlir.
Och det säger du först nu :(

Man är tydligen inte en speciellt bra snickare heller :D

MVH/Roger
PS
Fast en sak missar man med din lösning, du har ingen axel som roterar så hur hade du tänkt dig att poten ska fås att rotera?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av CPMS »

Något i denna stilen, linda snöret flera varv runt hjulet och lås mittenvarvet mot hjulet med lim).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Xyzzy »

Eller ta en skjutbar pot, tänk mixerbord, kommer inte ihåg vad de kallas. Du har ju redan en linjär rörelse s.a.s.
Skriv svar