Bygge av lindningsmaskin

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:Räkneverket är litet sekundärt, om inte drivningen orkar linda den grövsta tråd och största spoldiameter du tänkt dig. Orkar den det?
Intressant kommentar, tack!

Eftersom petarmen (med en radie om c.a 5cm) just nu inte orkar dra runt räknararmen ens (när den ligger ann och trots att jag petar så långt ut jag kan) så är det nog som du säger dvs den orkar inte nån stor spoldiameter heller.
Är lagerinfästningarna precis på samma linje? Det går tungt om motorn måste bända gängstången litet varje varv.
Här förstår jag inte riktigt vad du menar men eftersom jag har missat att centrera uppborrningen av stora vinkelväxelhjulet (det på gängstången) så roterar det i en liten ellips och lilla vinkelväxelhjulet (på motorn) åker då upp och ner, detta måste sluka kraft.
Vet inte riktigt hur armen på själva räkneverket ser ut. Går den att förlänga? (Hävstångseffekten...) Eller åtminstone försöka sikta in din "petarm" att nästan inte träffa räknararmen.
Det här är en intressant ide', tack!

Visst skulle den gå att förlänga men senast förkortade jag petarmen med nästan hälften vilket borde lite vara samma sak, om man samtidigt förlänger räknararmen med det dubbla då är ju momentvinsten jämfört med original nästan 4 ggr!

Jag har emellertid beställt en ny räknare, denna kan räkna både bak och fram vilket egentligen var önskvärt från början, denna räknare behöver sedan istället drivas med kugghjul eller trissor/rem.

Mitt i allt detta misslyckande kan jag nu tycka att ett hjul längst ut till vänster på gängstången vore bra, föreställ er t.ex en symaskin och att man vill köra manuellt, hjälpa till eller backa emellanåt.

Jag tycker nog till slut att enbart framåt inte blir så bra.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har eventuellt kommit på en lösning som gör att jag inte behöver köpa nåt mer.

Lösningen är inspirerad av rvl's tips ovan.

Jag fäster naturligtvis räkneverket på botten av lådan för det ger störst avstånd till gängstången, sen förlänger jag räkneverkets arm samtidigt som jag kortar ner gängstångsarmen till ett minimum.

Då borde vridmotståndet för gängstångsarmen bli minimalt samtidigt som momentet för räkneverket blir maximalt.

Vet inte riktigt hur jag skall förklara det fysikaliskt men tänker att eftersom "kraften" finns i gängstångens rotation så gäller det att ta vara på den, har man då en lång gängstångsarm (som jag har just nu) så förlorar man kraft men om man har en kort gängstångsarm så finns hela kraften där samtidigt som den förstärks när den petar på en lång räknararm.

Detta känns riktigt och är planen för nästa försök.

Det kommer dock bli lite meckigt att förlänga räknararmen men jag räknar med att det skall gå.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag kom jag på att ovan inte fungerar.

Nu petas nämligen räkneverkets arm medurs genom att min valda rotation hos gängstångsarmen går PÅ ANDRA SIDAN räkneverket, dvs om jag petar på räknararmen på den sida en kort gängstångsarm och en lång räknaram skulle medföra, ja då räknar jag i princip bakåt för räknararmen blir att gå moturs.

Jag måste alltså gå på andra sidan räkneverkets axel för att peta den till räkning.

Nu sitter räkneverket VÄLDIGT nära gängstången (1cm max kvar) så jag behöver den gängstångsarmslängd (5cm c.a) jag har för att kunna peta på räknaramen på andra sidan axeln och allra längst ut på räknararmen (för max moment).

Det finns således inga marginaler kvar för mer experimenterande, nuvarande lindningsmaskinslösning vad gäller räknaren bordlägges mao, jag måste ha tag i antingen en kraftigare motor eller kraftigare motorstyrning eller en räknare som har mindre klick-moment eller en roterande räknare (där dock andra problem med trissor/kugghjul och exakt triss-diameter uppstår).

Dock är faktiskt en roterande räknare beställd.

En annan lösningsvariant är och att en kär vän får snygga till transmssionen fast frågan är om det räcker för räknar-klicket är ganska trögt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av YD1150 »

Du får nog trots allt köpa dig en vindrutetorkarmotor :) , den är nerväxlad så kraften räcker garanterat.
Varvtalet är inte så högt men det är bara att låta lindningsmaskinen vara på lite längre tid.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här är ju egentligen klockrent, tack!

MVH/Roger
PS
Kan man gå till vilken bilverkstad som helst för få fatt i en sådan billigt?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av YD1150 »

Du kan titta på http://www.bildelsbasen.se välj "Sök oberoende av fabrikat" efter "TORKARMOTOR".
Billigast är nog någon mindre attraktiv/äldre bilmodell.
En snabb koll gav priser ner till 62kr.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack YD1150!

Jag har bestämt mig för att bygga om lindningsmaskinen.

Jag gör det inte bara för att jag har problem, jag gör det även för att det blir smidigare.

Föreställ Er till exempel ett byte av bobin där du måste gänga på två vingmuttrar totalt nästan en halv meter :D

Så jag siktar på 8mm AL-stång istället där all fixering får ske mha borrstopp, när jag tänker efter tror ag ändå jag föredrar pet-räknevärk framför roterande dito, det har inte med toleransen att göra det har mest med remdrift att göra (kuggdrift kan vi ju utesluta).

Ett problem jag då såg en stund var hur jag ska fästa pet-armen för om den ska peta räkneverket med lite motstånd så räcker det inte med ett borrstopp på vardera sidan, men jag kom på att man kan fila till ett hack i stången och gaffla in pet-armen, då kommer den ingenstans och borrstopp räcker.

Fördelen med AL-stång är flera, dels kan man snabbt byta bobin dels så behövs bara en kort bifogad bit till min vän där han erbjudit sig att fixa till min transmission (lite knöligt annars att skicka en halvmeter gängstång på posten) en annan fördel är att transmissionen/vinkelväxelhjulet kan fås att sitta absolut centrerat på AL-stången vilket medför att ojämnheten i strömförbrukning hos nuvarnade motor kommer att försvinna och pga att den blir starkare tror jag att nuvarande pet-konfiguration faktiskt kan fungera, det enda jag behöver göra är att tillverka en gafflad pet-arm istället.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, då har man gjort ett vad jag vill kalla sista desperat försök att få ordning på lindningsmaskinen.

Summa summarum, det går inte!

Jag flyttade runt räkneverket för att försöka få en så kort gängstångsarm som möjligt, när jag lyckats placera räkneverket precis bakom gängstången (så att det i praktiken inte syns :D ) så trimmade jag även in vinkelväxeln så mycket det gick, Loctite släppte sen så att jag var tvungen att montera av motorn men då passade jag på att känna på vridmomentet hos den kullagrade gängstången och det var faktiskt rätt lågt, jag lyckade också trimma in gängstångsarmens petande av räknararmen, momentet var inte speciellt stort men när jag monterade på motorn hände saker, för det första rasslar det en del vilket inte borde vara fallet om kuggarna kuggar i varandra som dom ska, trimmade då lite spänningar och dylikt och fick ner rasslet och motståndet en del samt tyckte att detta borde räcka men när jag kopplade in motorstyrningen och dito pedalen så orkar motorn fortfarande inte runt om gängstångsarmen hamnar dikt an räknararmen.

Detta är oacceptabelt.

Lutar alltså åt en AL-stång med stoppskruvar, för en kullagrad vinkelväxelöverföring ska inte behöva kräva 5A av en motorstyrning, då är det nåt fel.

Jag byter dock inte motor men vinkelväxeln tycks suga, ett intressant tips (med färdig vinkelväxel) är dock vindrutetorkarmotor (tack YD1150).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vet att jag velar en hel del men nu har jag bestämt mig.

Pga att jag inte tycker det är speciellt roligt med merjobb så kommer jag köra på med min lösning.

Man kan nämligen komma runt problemet med ett hjälphjul (som man liksom bara pillar till när det kärvar).

Så jag kommer installera ett hjälphjul som jag helt enkelt tar från det högtalarbygge (KLS) som jag håller på med där en av resterna från det bygget är en relativt rund sticksågad 21mm plyfa modell 1dm i diameter.

Jag inför den som hjälphjul längst in till vänster i maskinen, jag kommer även fylla det 12mm hål jag gjort för sticksågen med 12mm rundstav som jag samlat på mig (har allt från 10mm till 44mm), den kommer limmas mha plastiskt trä (tror jag) för det blir hårt och slipbart (kan bli standard trälim också), sen filar jag med rasp så att hjulet blir hyfsat cirkulärt sen går jag över kanterna med samma rasp och gör den cirkulära biten mer greppvänlig modell det hjul min mor ofta rattade på när symaskinen gick trögt (eller också var det för placera nålen i en viss position).

Jag känner att det här blir "Good Enough", vad tycker Ni?

MVH/Roger
PS
Nu ska jag bli extremt muppig för nedan kommer arbetsgången för min ombyggnad av lindningsmaskinen:
1) Fixa till hjälphjulet
2) Lossa motorn (observera att den kan åka ner på golvet...)
3) Skruva loss räknaren
4) Installera hjälphjulet (två M8 muttrar måste först skruvas av gängstången dvs typ 0,5m...)
5) Förläng räknarens brädbit (så räknaren kommer bortanför hjälphjulet ty fästs i vänster kortsida)
6) Skruva fast räknarträbiten i kortsidan
7) Korrigera gängstångsarmens längd (så att den petar räknararmen ordentligt)
8. Lossa klapparna (så att du kan finjustera gängstånges position i x-led där det speciellt är kinkigt med vinkelväxeln)
9) Skruva dit motorn (fäst den hårt så att den verkligen sitter där)
10) Lirka med axeln/gängstången (så att du får en bra och så friktionsfri överföring som möjligt)
11) Efterjustera med motorn (så att den verkligen har rätt höjd)
12) Känn på trögheten (detta bör man även göra innan vinkelväxeln är installerad, för att kunna jämföra).

Så jag säger som Gösta Ekman (R.I.P): "Jag har en plan" :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu byggt hjälphjulet.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag fått lindningsmaskinen att fungera som förut förutom att hjälphjulet är installerat.

Jag testade precis maskinen, den lindar på bra och jag kan linda med väldigt låga hastigheter men vid alltför låga hastigheter så fastnar gängstångsarmen i räknararmen men då får man hjälpa till lite med hjälphjulet så är det löst.

Den kan alltså gå på väldigt låg hastighet (säg 1 varv/sekund) och det tickar på men om man skulle råka släppa gasen helt när gängstångsarmen är nära eller dikt ann räknararmen så orkas det inte när man gasar på igen.

Jag är inte riktigt nöjd med detta men det får bli en klassisk "Good Enough" just för att maskinen, trots sina skavanker, faktiskt går att använda.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är så tröttsamt, när jag försökte göra några hål för C7/brytare/DIN/outlet så nog fan borrade jag med centrumborret i skruv :bravo:

Det är inte första gången jag gör det så jag lär mig tydligen aldrig heller :doh:

Jag har slängt centrumborret för jag betraktar det som slut.

Clas tar sedan 82 spänn för ett nytt (22mm).

Jag blir så förbannad på sådana här fullkomligt onödiga utgifter, men jag tänker inte köra på med ett slött borr.

MVH/Roger
PS
Eventuellt är Byggmax billigare, hittade nu ett på Jula för bara 28 spänn och av märket HardHead medans Clas var av märket Bosch och ärligt talat, tom snåla jag drar mig för HardHead, MEN billigt är det :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu installerat både C7-apparatintag och en käck (om än 1-polig bara) rund nätbrytare.

Ingen av installationerna blev speciellt snygg, C7 kom långt ner knepigt nog och nätbrytaren blev jag tvungen att smältlimma för den satt inte alls fast där (snap-in, annars).

Jag trodde att jag hade fått både DIN 4P hane för kabel och DIN 4P hona för chassi av kära Lasp men det visade sig att jag "bara" hade fått 4P hane för kabel, jag kommer nyttja två av dessa hanar men tvingas köpa två chassi-honor också.

Jag har lite 3P men jag har nog kommit fram till att det rent generellt inte fungerar, jag måste ha 4P (eller mer).

ELFA tycks ha slutat med dessa fantastiska DIN så eventuellt köper jag ett gäng av Electrokit istället, kanske passar jag på och köper för mitt KPS-projekt också (mitt Paygoo-kort innehåller 120 spänn, nånstans).

MVH/Roger
PS
På måndag ska jag lägga en mini-order till ELFA, mest handlar det om axiella "Philips" elektrolyter men också om en 4-ledande styrkabel på 0,25mmm^2 med 5mm mantel av ett material jag hoppas inte är för styvt (PVC, även om jag skulle uppskattat gummi/neopren mer), tänker mig 3m mellan pedal och lindningsmaskin (på båda sidorna av denna kabel har jag tänkt mig en DIN 4P hane för kabel sen måste jag bygga en jigg för DIN chassikontakt på pedalen, blir bara en rak plåt på sidan med ett utskuret U-hål för DIN.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag dragit alla kablar jag kan dra i det här läget.

Drog precis 1,5mm^2:are till motorn ty nu levereras 5A max till den men en eventuell annan motorstyrning kan leverera mer.

3m Styrkabel och 2st 4P DIN Hona Chassi saknas för att kunna dra klart alla kablar.

Jag kommer köpa DIN av Tema på tisdag, styrkabeln kan dock bli den här: 55-744-39

MVH/Roger
PS
Den blå plinten blir kvar som den är, vill bara gärna ha en löstagbar kabel mellan pedal och maskin.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu planerat hur jag skall koppla in styrkabeln på DIN 4P-kontakterna.

Det är dock inte riktigt klart för jag vet inte färgerna på styrkabeln (även om det säkert går att ta reda på)

I morgon räknar jag med att få min styrkabel köpt hos ELFA igår.

MVH/Roger
PS
I morgon planerar jag att åka till Tema och köpa ett par DIN 4P Hona Chassi för jag har bara samma fast Hane/kabel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar