Bygge av lindningsmaskin

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag skapat själva slitsen.

Jag fick nytta av den lilla plåtbit som följde med paketet med små magneter som jag köpte av Granit och sedemera lagade mina trasiga Ray-Ban med :)

Slitsen är lite stor (max 5mm) men det fina med för stor slits är att den enkelt går att trimma mha eltejp, hade liksom varit värre tvärtom.

Jag har mätt att min pedal ger ett glapp alldeles invid klackarna/leden på runt 30mm när pedalen är nedtryckt maximalt, så jag gjorde hela slitsplåten 30mm i höjd, nu gäller det bara att placera den bra i pedalens övre platta sen måste jag lura på hur LED+LDR ska fästas men jag tror jag nyttjar 4mm plyfa för det dvs några små hål för LED/LDR-benen samtidigt som jag bygger mig ett litet U av plyfan, fördelen med plyfan är att jag kan spika i den samtidigt som trä är lättare att jobba i, annars hade man kunnat U-bocka en plåt och fått samma funktion, vet inte riktigt hur jag ska göra just nu.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5776
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av rvl »

Had nog försökt få smalare/vassare tror jag.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, den blev lite bred.

Jag tror dock eltejp kan funka väldigt bra, det enda jag då tänker är att eltejp har en tendens att bli gammal så att klistret släpper.

Så kanske jag istället skulle limma dit två plåtbitar så att spalten blir smalare/spetsigare, vad tror du om det?

Maxbredd hos spalten är nu 5mm, de LDR jag väntar på sägs vara 5mm så det är inte direkt fel.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har börjat tänka om när det gäller vad jag måste ha en pedal till.

Jag har alltså byggt en stegtrafo som jag kallar den, den ger 110VAC respektive 55VAC ut.

Varvtalet vid 55V är helt enkelt perfekt, eftersom jag ser till att trycka neråt på plåtbitar jag borrar i så behåller jag fingrarna om det nyper (i förlängningen avser jag skaffa ett lite skruvstycke).

Här skulle man vilja släppa på pedalen eller en brytare på golvet men man kan faktiskt lika gärna nyttja brytaren på borrmaskinen och stänga av den där (notera att brytaren på borrmaskinen bara kan låsas i full sula).

Så med hjälp av min stegtrafo och brytaren på borrmaskinen så anser jag problemet med borrstativ-borrning vara löst, med andra ord behövs ingen pedal för borrstativet och vi är nere i endast en pedal-styrning mha LDR/LED.

Arrangemanget för borrstativet har jag tänkt ska bli såhär, jag tar helt enkelt fram stegtrafon när jag vill använda den, placerar den på arbetsbänken, stoppar i nätkontakten i väggen, väljer spänning med en brytare, stoppar i borrmaskinens nätkontakt i stegtrafons ojordade hylskontakt och trycker igång samt låser borrmaskinen i maxläge.

Finns alltså inget pedalbehov för detta :)

Då är vi nere i endast ett LDR/LED-par som dessutom är lågspänt, min slits har jag fått tips om blev för bred och jag håller med om detta, min plan nu är att nyttja eltejp för att göra slitsen smalare.

Sen vill jag nog helst jobba i 4mm plyfa så jag sågar till ett U (av tre delar som jag spikar ihop) med två slitsar så att jag kan justera höjden hos LED/LDR och när jag är nöjd, fixera med lite smältlim.

Ett litet problem med detta är att slitsarna lär bli på runt 1mm (pga sågbladets tjocklek) och benen är bara kanske 0,5mm.

Eftersom jag nu är nere i så få komponenter tror jag att jag tom orkar bygga dom på ett veroboard av öar :)

MVH/Roger
PS
Bifogar bilder på min stegtrafo (runt 150VA).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag minskat ner slitsen, tror det blir bra eller vad tror Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu ska Ni få se på nåt roligt.

När jag äntligen blivit klar med Eagle börjar det hända intressanta saker (tycker jag i alla fall).

Först gjorde jag slitsen för LDR/LED sen byggde jag mig mitt U mha 4mm plyfa.

Jag sågade till några bitar från en restskiva jag hade (börjar få ett litet lager med aluminiumprofiler, gängstänger, furu-lister och furu-bräder och faktiskt tom plyfa av lite olika tjocklek) sen limmade jag ihop dom mha mitt favoritlim alla kategorier, smältlim.

Bifogat är ett par bilder på hur det blev även om jag inte fixerat LED/LDR än för jag avvaktar rätt komponenter, ofärgad 6mm LED har jag men tilltänkt LDR har inte anlänt.

Jag har gjort ett hål i U:et för att kunna skruva fast det i den nedre delen av pedalen.

Sen ska det bli spännande att se resistansförändringen mellan ogasad och fullt gasad, jag är inte säker på att det blir så stor skillnad men man kanske kan förstärka den för det kommer garanterat bli en skillnad, frågan är bara hur stor och om jag kan använda den som den är eller om jag måste ta till nåt mer trick.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu smältlimmat dit en LDR och en vit LED.

Sen har jag testat med och utan slits, dessa är mina resultat:
MÖRKT (endast taklampan tänd i sovrummet)
1) LED_off: 17k
2) LED_on (5mA): 1k
LJUST (taklampa plus labblampa tänd)
3) LED_off: 1,6k
4) LED_on: 600 Ohm
MÖRKT, LED_on:
5) slits helt nere: 2k
6) slits helt uppe: >20k
7) LDR helt blockerad (av plåten): 200k
LJUST, LED_on:
8. slits helt nere: 1k4
9) slits helt uppe: 6k
10) blockerad: N/A (kan inte anges ty detta värde beror mest på hur mycket LDR faktiskt är blockerad från labblampan).

Flera saker är rätt intressanta att notera, speciellt det faktum att pedalen kommer stå på golvet under arbetsbänken dvs det finns inte så mycket ljus där, i vilket fall är det ljuset mycket mindre än vid mina tester ovan (som trots att det är riktigt ljust faktiskt ändå ger en noterbar förändring) dvs jag kan nog räkna med uppemot en 1:10 ändring av resistansen hos LDR.

Ett tag var jag skeptisk till det här och började lura på enbart en väggbrytare på golvet och nån fast inställd hastighet för motorn till lindningsmaskinen men jag tycker det här bådar väldigt gott, fast den blir svår att trimma, frågan är om man inte ska ha trimm-potentiometern uppe på arbetsbänken.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått min mekaniska räknare.

Räknaren kan tyvärr bara räkna åt ett håll men det får vara så, drivningen av räknaren blir nämligen enklare om den bara räknar åt ett håll, en cirkelskiva på bobin-axeln med en pinne i är allt som behövs.

Det är ett litet aber att man inte kan räkna baklänges också men jag räknar inte med att behöva göra det för jag kör ju ändå "Good Enough" även om bakåträkning faktiskt kan implementeras om man nollställer och snurrar räknaren, vilket jag dock inte kommer att implementera.

Jag har ju kämpat lite med LDR/LED-lösningen signerat YD1150 men jag börjar se mig om efter nåt ännu enklare dvs en ratt på lindningsmaskinen som får snurr på motorn med en låg/lämplig hastighet och sen en återfjädrande väggbrytare på en bräda på golvet istället, fast jag tänker bygga klart LDR/LED-lösningen först så får vi se.

LDR/LED-lösningen kommer dock inte finnas för borrmaskinen som jag tidigare nämnt, där blir det 55VAC och knappen på maskinen som styr.

Bifogar ett kort på min nya räknare av det tyska märket Voltcraft.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag knåpat ihop pedalen med LED/LDR-arrangemanget.

Jag lyckades centrera allt rätt bra och hade även valt rätt optimala storlekar på grejerna, plåten skulle kunnat vara max 5mm högre, plyfa-U:et max 3mm högre.

Trots detta infann sig lite olika problem, ett var att när pedalen var fullt "noll" så blev ljuset maximalt ty plåten stack upp över plyfa-U:et så jag blev att trimma vinkelutslaget genom att sätta en 2" bräda under häl-sidan av pedalen, då fick man att resistansen faktiskt snällt varierade mellan typ 16k (noll gas) och 2k (full gas).

Ur denna synvinkel fungerar nu faktiskt pedalen :)

Men jag hade hellre sett att 2"-brädan inte behövdes för nu får man typ alltid vicka framåt med tårna för att det ska funka.

Men funkar gör det faktiskt även om det nog inte är så linjärt (eventuellt kommer en video på grejerna).

Bifogar bilder på noll gas respektive full gas.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag hottat upp min pedal.

Satsar på att det här kommer att fungera.

Med en liten kloss vid hälen får jag 25k-2k variation när jag trycker på pedalen.

Känns bra, bifogar video och bilder.



MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Min pedal är klar :)

Skruvade till slut fast en klack för hälen som gör så att plåten aldrig går över LDR dvs att det plötsligt blir lågohmigt pga att ingen plåt finns i vägen för LED/LDR.

Sen satte jag dit en gummisnodd på häldelen så nu börjas det alltid med runt 25k (och utan att ens foten finns där) för att vid full gas bli runt 2k.

Jag har en kvalitativ DC-motorstyrning och jag vet att den ger 6V2 ut och att man sen sätter löparen in på en speciell pinne samtidigt som andra pinnen går till jord.

Kan jag nyttja detta med min pedal?

Med lämpligt val av motstånd ut från 6V2 ihop med pedalen och löparen in på kortet så kan det gå.

Lägstahastighet är nästan det viktigaste så förkopplingsmotståndet ska nog vara ganska stort.

Jag tror det här kommer att funka, återkommer med erfarenheter.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu tänkt ut en snarlik motorstyrning jämfört med ovan, denna nyttjar också YD1150's trevliga tips om direktdrift mha LM317.

Jag har dock modifierat kretsen något, speciellt kör jag nu dubblerande halvvågslikriktning, detta gör jag för att jag faktiskt sitter på en professionell DC-motorstyrning och för att motorn skall stå helt still krävs 0V, LM317-tricket kommer ge nånstans 2V-14V ut och de två volten måste trimmas bort om jag ska köra motorstyrningen.

Jag har tänkt trimma bort det mha en OP men då behöver OP negativ matning för dom kan i regel inte gå ner till negativ rail (dvs GND i den enklare konstruktionen), därför genererar jag +/-17V ostabbat men dels har OP inga problem med detta pga PSRR dels kan det få rippla lite ty det märks inte ändå när man lindar.

Jag bygger detta på veroboard (öar) för det är en enkel engångs-konstruktion.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Har nu byggt kretsen och styr en mycket tillfällig motor.

Sparar youtubelänken här som mellanlagring innan jag utvecklar detta inlägg.



Anpassning till en motor blev ganska bra, den går att styra och den styr ganska linjärt med avseende på pedalutslag.

MEN vi har ett klassiskt offset när det gäller LM317, mindre än 1,25V kan man inte få ut.

Just denna motor snurrar på bra redan vid 2V så detta offset går inte att ha för denna motor.

Jag har dock tänkt nyttja en helt annan motor i skarpt läge, eventuellt går den inte igång förrän vid över 2V.

Om den går igång för drivspänning under 2V måste jag iföra en offset-justering av LM317.

Jag får klura lite på hur jag ska fixa det för nu snackar vi power (motorn slutade plötsligt snurra och när jag kände på LM317 var den jättevarm dvs den hade gått ner i termisk shutdown, så jag har nu monterat en liten hemmabyggd kylfläns på den).

Vi snackar power för den råa matningen är nu på 17V samtidigt som nuvarande motor tycks dra en del redan vid 2V dvs vi kanske har 15V*0,3A dvs 5W effektförlust (motorn surplar 0,6A som mest vad det verkar).

Så, nu ringer äggklockan, dags att ta farväl av Er och käka lite innan jag går och lägger mig :)

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 19 februari 2017, 16:31:09, redigerad totalt 2 gånger.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av danielr112 »

Subscribed på din kanal nu så man ser. Du får lägga ut fler videos av det du gör :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Men vad trevligt att höra danielr112!

Men förbered dig på mycket LoTech :)

MVH/Roger
Skriv svar