Bygge av lindningsmaskin

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu köpt min styrkabel och färgerna blev/blir som följer:

MVH/Roger
PS
Jag känner att 2m styrkabel är för lite men jag kör just nu med 4m vilket jag känner är för mycket, lättare dock att kapa ner än att skarva upp :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick det faktiskt att fungera, nu finns det en 4 meter lång kabel mellan pedalen och lindningsmaskinen.

Nästa steg, byte till fram/back-räknare.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick celebert besök igår av prototypen.

Tacksamt nog kom han med både gåvor och tips (gåvorna kommer jag skriva om i en separat tråd).

Tipset jag fick angående denna tråd var annars "Digital räknare".

Och varför inte?

Jag har ju stora problem med att motorn inte alltid orkar dra runt räknararmen samtidigt som jag egentligen hela tiden velat kunna räkna både framlänges och baklänges (blev faktiskt lite lurad till att använda denna enkelriktade pet-räknare).

Eftersom jag vill kunna räkna både framlänges och baklänges behöver jag minst två hål i "skivan".

Tänker mig att jag har en cirkulär skiva med två hål i och att jag nyttjar den enda läs-gaffel jag nånsin ägt, med lite anpassningskretsar borde det sedan vara relativt enkelt att ticka uppåt och neråt mha en Up/Down-Counter av nåt slag (eventuellt från min numera rätt digra logikkretssamling) samt ha en reset-knapp.

Motorstyrningen står för matningen som eventuell skulle kunna vara SPEED-utgången på 6,8Vz fast då får jag inte dra speciellt mycket ström, bättre blir nog ändå att köra från motorstyrningens (oreglerade) 24V, en liten 7805 på den och allt är klart matningsmässigt.

Jag skall nu skissa på det här, återkommer :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag börjar lura på att skita i min KCE (Knoppson Circular Encoder) som alltså är en digital varvräknare för min lindningsmaskin som jag med hjälp av forumet konstruerat och fått att fungera mha virning:

Jag gillar inte konceptet med fladdrig elektronik mitt i alltihopa, roligare med ren robust mekanik så jag har letat upp den här: https://se.rs-online.com/web/p/mechanic ... s/0150473/

Lite halvdyr men kan kanske representera ett mindre vippmotstånd så att mitt arrangemang orkar dra runt räknararmen.

Sen har jag insett att min vinkelväxel suger för det är jag som har borrat upp den så att den skall passa på en 8mm gängstång, problemet är bara att kugghjulet sitter aningen snett och jag tycks inte kunna göra nåt åt det samtidigt som detta gör att det kärvar lite dvs vridmomentet är inte det samma över ett helt varv.

Jag skulle vilja få nån att svarva ner gängstångens ända så att det passar perfekt i samma vinkelväxel som jag nu har och som är köpt av Conrad (237280) samtidigt som jag så klumpigt borrat upp vinkelväxeln till 8mm.

En person vars namn börjar med M kan känna sig träffad ;)

Jag tror faktiskt att jag vill ha en robust mekanisk lindningsmaskin där, ärligt talat, möjligheten att kunna räkna baklänges är överdrivet betydelsefull för ofta lindar du många hundra varv och vad spelar då några enstaka varv för mycket för roll? :humm:

MVH/Roger
PS
Den här är det alltså jag har https://www.conrad.se/Vinkelv%e4xel-i-m ... 04_1210096 , lite smådyr men jag ska nog köpa en till som min vän får borra upp (från 4mm till det den nersvarvade 8mm-gängstången antar precis när den blir plan, kan det vara 6mm?).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Magnus_K »

Hej du Roger!

Det är klart vi kan lösa det. Eventuellt behöver du inte köpa någon ny vinkelväxel heller då den kanske går att rädda med svarven.
Genom att ta upp hålet ytterligare (för att centrera det), och sedan göra en bussning med önskat centrumhål, så kanske det kan fungera. Det beror lite på hur illa det är med vinkelväxeln.

Vill du svarva ner en M8 gängstång tills den blir "slät" så hamnar du nog kring 6,5mm. Innan man gängar för M8 så borras hålet upp till 6,8mm och med lite toleranser så blir det nog 6,5.
Eller ja, det finns i alla fall goda marginaler så man får en slät och fin yta när stången är svarvad till 6mm.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Magnus!

Mycket trevligt att höra!

Fast jag lurar på en sak till, min nuvarande nedväxling (och därmed uppväxling i kraft) är bara 3ggr.

Kanske jag skulle försöka få tag i en vinkelväxel med större nerväxling när vi ändå håller på och fintrimmar?

För ojämt moment runt ett varv är bara ett av problemen (fast gängstång som koncept gillar jag).

Ju mer jag tänker på det desto häftigare tycker jag det vore om min lindningsmaskin vore "rent" mekanisk, mycket för att det då handlar om en helt annan robusthet.

Jag ska leta lite på Conrad mm efter en större vinkelväxel sen återkommer jag.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Kikat lite på Conrad nu, det verkar som om den högsta reduktionen (har precis lärt mig ett nytt ord :) ) är 3:1.

Med andra ord får jag nog dras med den typen av vinkelväxel jag har men det är glädjande Magnus att du tror att du kan nyttja den vinkelväxel jag har utan att jag behöver köpa en ny.

Jag skickar upp gängstången asap.

MVH/Roger
PS
Det räcker om du svarvar ner 2cm på ena kortsidan (förslagsvis där vinkelväxeln nu sitter och blir levererad med). Varning förresten för stoppskruven, den är av typen insex och verkar vara av amerikanska mått för min insexnyckel passade bara när jag monterade den sen har den inte passat igen :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu hittat den här, den är lite dyr men man kan ju få drömma lite :)

Tycker annars det känns som om dess pet-arm inte är lika trög som hos min Voltcraft, det blir dock lite speciellt att nollställa denna räknare för det verkar som om man vrider den till noll, en kul men inte så jättesmidig lösning.

https://se.rs-online.com/web/p/mechanic ... 4130314726

MVH/Roger
PS
Vilken rent utsagt patetiskt lång länkadress, hur fan kan det ens bli rätt? :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är ledsen att jag velar så men jag har fått en ny ide'.

Jag byter ut gängstången mot solid Aluminium-stång av samma diameter som jag faktiskt tom råkar ha.

För att kunna hålla bobinen-arrangemanget på plats på stången så kan man använda ett gäng borr-stopp (8mm) där några tom kan få ha fjädrar emellan sig så att bobin-arrangemanget inte slirar när man lindar, är dock inte helt bekväm med detta men det kan kanske funka, eller?

Fördelen med det här är att vinkelväxeln kan monteras mer rakt, jag kanske inte ens behöver experthjälp från Magnus_K men jag tror ändå det för klåparen jag har ju borrat upp hålet i vinkelväxeln och det är INTE rakt...

Så om jag bara kan få fatt i typ ett dussin borr-stopp för 8mm så kan jag testa mitt byte (6st borr-stopp går åt direkt pga ett på vardera sida om de båda kullagrena samt ett på vardera sida om pet-armen därefter ett på vardera sida bobin-arrangemang).

En fundering bara som jag dock tror kan bli bättre, eller vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Fast lika tajt som mha en gängstång och vingmuttrar, det kommer jag inte kunna få det. Samtidigt är frågan hur starkt det verkligen behöver spännas dvs när börjar bobin-arrangemanget slira?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av YD1150 »

Här är en lånad bild på en AVO spollindningsmaskin (har en likadan fungerande maskin själv, gjord i gjutjärn.)
AVO.jpg
Bobinet spänns fast mellan två konor, varav en är "räfflad" (höger) den andra konan är slät (vänster).
Den sistnämnda konan har en axel som går in ca 2-3cm in i andra axeln, den har en stålkula som lagring
Axeln spänns fast med en vingmutter (till vänster).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Häftigt!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Teknikern »

Då så Roger, då är det bara till att börja samla aluminiumskrot för det är lite mer lättsmält än gjutjärn men håller lika bra. :D Ja och sen får du ju lov att bygga ett gjuteri också men gjuta kan man göra utomhus när vädret tillåter, jag har själv gjort det ett flertal gånger. :)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Janson1 »

En liknande lindningsmaskin hade vi skolan och jag lindade transformatorer på löpande band ett tag...
På denna maskin så ser det ut som den har helt variabel inställning till förflyttningen i sidled. Jag har för mig vi hade olika drev som motsvarade trådens tjocklek? 35 år sedan...
Roger: Det kanske står redan i din tråd men hur kommer du att ställa in sidoförflyttningshastighet?
Grov tråd kunde man styra lite manuellt men fin tråd är i det närmast omöjligt att få till utan synkad styrning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

...hur kommer du ställa in sidoförflyttningshastighet?
Intressant fråga för det kommer jag inte göra alls :)

Tänkte ett tag linspridare modell Ambassadeur-rulle men har lagt ner det.

Jag räknar alltså kallt med att kunna styra lindandet manuellt med handen.

Visst, det lär bli problem med riktigt klen tråd men jag har samtidigt inga direkta planer på att linda med klenare än 0,3mm och jag tror jag kan styra lindningen tillräckligt bra manuellt då, eller vad tror du?

MVH/Roger
PS
Idag är jag tillbaka i gängstång-tänket för man kan dra åt saker bättre då, lite jobbigt dock att vrida av vingmuttrar typ 25cm varje gång man vill linda men det är å andra sidan inte så ofta man lindar trafos, min maskin gör det mest möjligt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Janson1 »

Jag tror, läs tror. Att kunna styra detta manuellt med så tunn tråd som 0,3 skall man nog glömma...
När tråden klättrar på det förra varvet blir det en liten deformering, skall man inte använda trafon till nåt speciellt så kvittar det ju vad man gör men jag antar att du vill använda dina alster efter lindningen och kanske lite 230 då och då. Skall du nu ändå bygga en lindningsmaskin så skall den ge ett resultat som är användbart. Annars kan du lika gärna köra med en skruvdragare eller linda för hand så får det bli som det blir. Vad kostar en dylikt maskin ny resp beg?
Skriv svar