Bygge av lindningsmaskin

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul att du frågar :)

Min tanke är att utspänningen skall begränsas till den motor man har så för att inte ställa R1 så galet att för hög spänning genereras så stryper Zener-dioden maxspänningen.

Det är egentligen nästan lika löjligt som det ynkliga 1k-motståndet vi diskuterade tidigare :)

Men jag tänker att man kan ställa R1 så att känsligheten blir hög och då går spänningen snabbt i taket, en 6V-motor kanske inte gillar att den får typ 17V över sig, dessutom kan du faktiskt testa dig fram till vilken spänning motorn behöver för önskat maxvarvtal och begränsa den med Zener-dioden så att ett fullt tryck på pedalen inte ger mer än inställt maxvarvtal men detta blir nog lite kaka på kaka för det kan man väl göra med trimmern? Fast är känslighet och maxvarv samma sak?

Bifogar ny ritning, inspirerad av YD1150.

Linjäritet, vad fasen ska jag med det till?

All form av olinjäritet reglerar jag ju med foten :D

Så tipset med att använda ännu en LDR (min nya favoritkomponent) för styrningen av en triac och därmed min borrmaskin är fullkomligt lysande!

Ett mycket litet aber, hur små LDR finns det?

Nu måste ju två stycken få ungefär samma ljusintensitet mha den V-formade plåten men samtidigt, man kan ställa dom på varandra för det enda som händer är att den ena får lite mindre ljus än den andra (samtidigt som detta kan styras med pedalen och för två helt olika situationer som dessutom kan trimmas), men det hade varit käckt om dom var riktigt små.

Älskar LDR :D

MVH/Roger
PS
Jag har dessutom kommit på att arrangemanget inte behöver skärmas för dels så huserar det på golvet som mest jämt är ganska mörkt dels kompenserar man ju för eventuell bakgrundsbelysning på samma sätt som man kompenserar för olinjäriteter dvs mha pedalen :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av MadModder »

GM35-serien är väl rätt små, de har 2mm mellan benen och ca 3,5mm diameter på själva kroppen. Mindre har jag nog inte sett. :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack MadModder!

MVH/Roger
PS
Jag hittar bilder på dom men ingen som säljer dom.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av MadModder »

De kan visst heta GL35 också. Sen är det två siffror till
3516 5-10kΩ
3526 10-20kΩ
3537
...
osv

Nu vet jag inte vilket motstånd du vill ha, men här är t.ex 20st GL3516
Det lär dock ta någon månad att få hem dem därifrån. :p
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:De kan visst heta GL35 också. Sen är det två siffror till
3516 5-10kΩ
3526 10-20kΩ
3537
...
osv

Nu vet jag inte vilket motstånd du vill ha, men här är t.ex 20st
Det lär dock ta någon månad att få hem dem därifrån. :p
Nu ska jag busa lite med dig, 5X$5X7=175 spänn.

Om jag får ditt kontonummer via PM och sätter in 200 spänn, skulle du möjligtvis kunna köpa 5st åt mig då?

Jag är dock lite tveksam till värdet men du vet ju hur mycket jag kan om praktisk elektronik :D

Alltså, jag tror att triac-delen bör ha nåt runt 47k (men jag gissar bara för Josty-Kit konstruktionen säger egentligen 470k+100nF), LM317-delen är dock enkel att ställa in till vilket LDR som helst (även om jag läst att referensen dvs 1,25V/LDR bör ha 5mA).

Men jag tycker faktiskt vi kör på det här, enklast så.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av MadModder »

Vad dillar du om? 20 stycken kostar 50 spänn totalt. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Köp ett paket då, orkar du det?

MVH/Roger
PS
Lite intressant misstag som bekräftar min milda dyslexi.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag gjort om schemat en aning, mest för att jag tänkte mig först att jag nyttjar en liten trafo så att allt bara behöver försörjas med hjälp av 230.

Jag har 2X15VAC/10VA-trafos så jag kan gödsla med dom men dom är ändå ganska stora, typiskt 5X5cm.

Jag vill undvika denna klumpighet.

Josty-Kit kortet är nog runt 5X8cm, hade tänkt använda det som det är men sammantaget blir allt ganska stort.

Min ursprungliga tanke om AC väggvårta får ner storleken (ty trafon försvinner).

Tänkte mig ett tag att när jag vill styra DC-Motor så pluggar jag i väggvårtan men när jag vill köra Borrmaskin så pluggar jag i AC-kontakten.

Rätt trevlig tanke, men då behöver jag två lysdioder.

Fast samtidigt, vi är numera experter på att driva lysdioder från 230VAC, eller hur? :D

Ett litet kretskort behövs då bara, eventuellt kan jag nyttja Josty's nästan som det är för AC-delen men nåt litet veroboard krävs för DC-delen.

Bara jag slipper Eagle, säger jag bara :D

Men det lär bli en liten låda av alltihopa.

I/O för pedalen blir:
1) DC-ingång (3-polig DIN i plåt)
2) DC-utgång (samma 3-poliga DIN)
3) AC-ingång (C7 i plåt)
4) AC-utgång (3dm nätkabel i plåt med dragavlast och monterad hylspropp)

Strömbrytare undanbedes :)

Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
PS
När jag nu implementerade LED från 230V tog jag lärdom av vad MadModder lärt mig och nyttjade en konding som "förkopplingsmotstånd" istället men när jag gjorde det (och först skippade den antiparallella dioden) blev jag plötsligt att förstå kretsen för utan den antiparallella dioden har jag ju bara en likriktare dvs det kommer aldrig gå nån ström genom LED annat än initialt ty "glättningskondingen" är obelastad (dvs det finns inget rippel), det enda sättet att få ström att gå genom LED är att helt enkelt addera den legendariska anti-parallella dioden ty då laddas kondingen upp genom LED och ur genom dioden dvs vi får 50Hz genom LED :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av MadModder »

Jodå jag orkar. Ska du ha 5-10k, 10-20k eller nåt annat. Det finns 100-200k också. Men det kanske blir brus i regleringen om man har för höga motstånd? :humm:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Magnus_K »

För ett tag sedan beställde jag ett 30-pack LDR:er från Kina. Nedan är de som var med i förpackningen.
Skulle någon/några passa så hojta till så ligger det snart på lådan.

Obs. Kan inte garantera att parametrarna stämmer men rimligtvis gör dom det. Ds
LDR.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Men vad trevligt :)

Jag är intresserad av 3st PGM5506 (2k-6k, <150k) och 3st PGM5537 (16k-50k, <2M).

Jag tror alltså att 5506 passar bra för DC-delen och 5537 för AC-delen.

DC-delen har Morgan Jones lärt mig att 1,25V/LDR bör vara >5mA, det blir det inte nu men vi närmar oss (10Lux gäller också).

AC-delen skall i original ha en pot+15k på 485k max, 2M mörkervärde ger minst detta (beroende på hur mörkt det blir).

AC-delen kan även manipuleras mha kondensatorn.

Jag har f.ö förstått att dom inte är riktigt lika små som MadModders förslag (3,5mm vs 5mm) men det är helt okej, nu slipper ju dessutom MadModder lägga en beställning :)

Tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Magnus_K »

Då ligger dom på lådan inom kort! :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Eftersom jag kärat ner mig i Eagle har jag nu gjort detta schema.

Nu skulle jag vilja få feedback på om det kan fungera eller ej.

Jag är ganska säker på den lågspända delen men hur man driver en triac är jag mycket osäker på.

Jag har mer eller mindre plankat schemat från Josty Kit men skippat en del dioder för vad Soelberg kallar "hysterens", fattar ingenting om det så jag har bara tagit bort det och hoppas det funkar ändå.

Men jag undrar över hans diac som i mitt schema symboliseras av ännu en triac för diac finns tydligen inte i Eagle, en diac tror jag börjar leda efter att den fått en viss spänning över sig men detta gäller ju även gate-spänningen hos en triac så varför använda en diac, tänker jag.

Varför inte nyttja de olika tändvinklarna hos RC-länken rakt av?

Samtidigt har jag funderat över nyttan med en kondensator där, vad är det för fel på ett motstånd?

Jag menar att när AC'n passerat noll och om du har en rent resistiv spänningsdelning från fas till nolla, om man säger, då kommer ju en gate-spänning nog för att få triac att tända bildas beroende på hur spänningsdelningen/poten står ändå, så varför en kondensator där?

Visst, den vrider fasen så man kanske kan tända senare i perioden men det känns diffust på nåt sätt.

MVH/Roger
PS
En annan sak, Soelberg rekommenderar en spole i serie med lasten, värdet står inte i hans bok men den sägs undertrycka störningar, är detta nödvändigt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag caddat om schemat för pedalen till min lindningsmaskin.

Först kom jag på att jag ju vill att sensorerna (LDR+LED) ska sitta på ena sidan kortet och nyttja plint (lite onödigt egentligen men jag gillar plintar och har några stycken), sen hade jag en tanke om att nyttja kortet på bredden men mitt i allt caddande glömde jag bort det så nu accessas alla I/O från kortsidorna.

Men jag tror ändå det blir bra, en låda som är typiskt 100 bred blir ju inte speciellt mycket skrymmande bara för att den är 80 bred istället.

Nu har jag i alla fall alla pedal-I/O på höger sida så där skruvar man i LED+LDR, på vänster sida skruvar man sedan i matning (12VAC eller 230VAC) i var sin separat 2-polig plint samt apparaturen man vill driva, jag har f.ö lagt till en funktion som gör att man kan koppla den lågspända delen till UNO om man vill, detta inkluderar en Vdd-begränsad A/D-signal.

Jag har nu gjort Gerber på detta projekt.

Nu är det bara ett enda projekt kvar och det är nära slutet, sen ska jag beställa kort från Kina.

Det blir inga mängder av varje för det handlar om närmare 25 projekt, men de är alla prototyper i vilket fall.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar