Bygge av lindningsmaskin

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag kollat alla dina trevliga tips men Sandflex tycks inte finnas som 150mm.

Den finns inte ens på Bacho's egen hemsida som tycks vara dess tillverkare.

Surt sa räven :)

MV/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av YD1150 »

En färdig vinkelväxel har du i en vindrutetorkarmotor, allt färdigt med 12V:s motor och växel.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilken härlig ide', tack YD1150!

Nästa instans, skroten :)

MVH/Roger
PS
Då finns två goda ide'er, den första är att sno kugghjulsdelen hos ett borrskaft (faktiskt ganska idealiskt att fästa motoraxeln i en chuck), andra ide'n är en vindrutetorkar-låda och i det fallet tom komplett med motor!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Ibland slumpar sig saker lite lustigt, jag visste faktiskt inte ens vad detta hette vilket gör det liiite svårt att söka på.

Jag fick plötsligt kugghjul som reklam i yahoo-mejlen och efter lite klickande hittade jag den här hos Conrad:

https://www.conrad.se/Vinkelv%e4xel-i-m ... 04_1210096

Vinkelväxel, heter det tydligen.

Den har lustigt nog två olika håldiametrar, det lilla hjulet är på 3mm och det stora på 4mm.

Nu ska jag driva en 8mm gängstång, :humm:

Sen är nog motoraxeln 2mm (har inte bestämt mig för vilken motor frå Ecotec som jag vill använda)

1) Hur gör jag gänstången smalare?
2) Hur fyller jag ut det andra hålet så att en 2mm axel passar?

1 har jag ingen aning om, 2 är svår utan svarv men kanske man kan hitta ett AL-rör på 3mm med 0,5mm gods? :D

Jag ska kolla vidare lite för dom hade ett gäng vinkelväxlar, största problemet som jag ser det är 1:an.

MVH/Roger
PS
Kommer nu på att man ju kan borra upp det stora hjulet, det är nästan så att jag själv skulle klara det, då är det bara punkt 2 kvar, MEN om axeln är 2mm och hålets diameter 3mm då kan man kanske bara dra stoppskruven lite längre in, allt blir inte centrerat då men det är ju inte så noga här.

Så jag tror faktiskt jag hittat vad jag behöver :)

Ser nu att min kraftiga Johnson-motor från trevliga Ecotec har 3mm axel :D
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av gunne »

T.ex. Mekanex kanske har kugghjul som passar direkt. Kolla deras katalog: https://www.mekanex.se/wp-content/uploa ... gghjul.pdf
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tackar för detta.

Dock syns inte dimensionsbenämningarna korrekt, bokstäverna är liksom avhuggna på mitten.

Sen ser jag att vinkelväxlarna är helt symmetriska i sådan mån att axeldiametrarna alltid är samma.

Axeldiameter på 3mm verkar inte finnas överhuvudtaget.

Jag har ett färdigt koncept på Conrad och tänker köra det men tack för detta tips.

MVH/Roger
PS
Kan tänka mig att ringa och prata med dom, det idealiska vore ju att ena kugghjulet har en håldiameter på 3mm och andra en håldiameter på 8mm samtidigt som eventuell nedväxling eller utväxling är ointressant (dvs valfri, även om nedväxling är att föredra ty starkare drift).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag borrat upp det stora hjulet i vinkelväxeln.

Blev rätt bra, passar nu på 8mm gängstång.

Nästa steg blir att bygga motorfästena.

Jag har tänkt såhär att man typ tar en 1"4, sågar kvadratiskt, borrar motorns diameter i mitten av kvadraten, borrar ett par "radiella" genomgående fästhål i ytterkanterna av kvadraten och sågar av kvadraten på mitten.

Då har man två bitar med fästhål i sidorna (där alltså skruvarna skall fästas i KWM), iom att jag borrat hålet på mitten så har jag halva motorhöjden kvar på sidorna av fästet, detta kommer utgöra press-marginalen samtidigt som den blir rätt stor men lite pressmarginal måste jag ju ha och det gör inget om det kommer finnas rätt mycket naken skruv.

Sen skruvar jag dit dessa båda motorfästen över motorn på sådant sätt att motorn hamnar vertikalt, för jag kan inte montera den horisontellt ty där finns klappen men vertikalt funkar (nog).

Så nästa steg är att tillverka dessa motorfästen och sedan "klämma" dit motorn.

Det känns bra med två likadana fästen för då kan man finjustera motorns position axiellt så att vinkelväxeln fungerar optimalt, samtidigt kan man lite justera positionen hos det lilla hjulet (som sitter på motoraxeln) hos vinkelväxeln.

Jag tror det här kan funka, vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Jag ser nu att motorn förmodligen inte får plats vertikalt så det blir nog 45-gradigt montage.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt motorfästena som dock bara blev till ett motorfäste :)

Jag nyttjade en kvadratisk bit av 21X70 som jag sa, borrade ett 40mm stort hål i mitten (motorn är max 38mm), kom på att jag visst kunde borra 5mm rätt igenom kvadraten radiell (lite på gränsen men borrets längd räckte) sen klöv jag kvadraten på mitten för jag tänkte att jag skulle behöva två motorfästen men det behövde jag som sagt inte.

Så jag skruvade fast motorn med ett motorfäste och den fick faktiskt plats vertikalt och snyggt.

Innan inventerade jag dock vinkelväxeln, jag hade ju tidigare borrat upp för gängstång (8mm) och i det hjulet fanns också en tacksam stoppskruv, trodde då att det även skulle finnas på motorsidan men se det fanns inte bara ett hjul som var på 3,0mm samtidigt som jag mätte 3,2mm hos motoraxeln, så det blev till att borra upp igen (även om jag hade tanken att nyttja hammare med den bakre utstickande axeln stödd mot mitt städ, obs) och det gick ju bra för nu fes hjulet på axeln samtidigt som inte tillstymmelse till glapp fanns men den led alltså för lätt.

Så jag gick in i labbet och kletade på mitt favoritlim, smältlim :D

Än så länge funkar det men jag är skeptisk, som han sa.

Nåväl, efter att jag skruvat dit motorn och alignat vinkelväxeln kände jag först på arrangemanget och då speciellt gängstången och det kändes aningen trögt men såg bra ut och verkade fungera, då kopplade jag in mitt favoritbatteri (9V) och jävlar vad det snurrade :D

Här är ett videobevis:


MVH/Roger
PS
Hur funkar det egentligen med metallisk passform? Jag fattar inte och anser då mycket amatörmässigt att det måste stämma exakt för annars funkar det inte,. Med exakt menar jag att en motoraxel på 3,2mm måste väl ha ett kugghjul på exakt 3,2mm för om man bankar på ett 3,0mm hjul på en 3,2mm axel så sprängs väl hjulet? Samtidigt, detta är nu andra gången jag tycks ha gjort fel där första var i samband med mitt skivspelarbygge.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av CPMS »

Vid presspassning brukar man lägga sig på några hundradels millimeter mindre hål än axel.
0,2 millimeter är alldeles för tajt för det ska fungera. Går ju också att ha samma diameter på delarna och limma med ex Loctite bussningsmontering, det brukar sitta ganska bra så länge inte tempen är för hög.
Senast redigerad av CPMS 11 september 2017, 00:34:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack CPMS för att du utbildar mig.

Med andra ord var jag tydligen inte helt fel ute som borrade upp hålet.

Fast jag är faktiskt lite osäker på hur exakt det blir när man mäter ett sånt litet hål som runt 3mm med ett vanligt skjutmått, känns som om käftarnas bredd äter lite diameter (dvs man mäter för lite).

MVH/Roger
PS
Loctite låter som en bra investering.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av CPMS »

Visst har du rätt i att det blir fel mått om man använder ett vanligt skjutmått, ett skjutmått har ändå sällan den precisionen som behövs vid press/glid passning utan då är det micrometer som gäller. Finns även invändiga micrometer för hål men är det så där litet hål får man nog använda cylindriska passbitar för att kolla håldiametern.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har lite problem.

Efter den lyckade videon där motorn bara drivs av ett litet 9V-batteri så slutade succe'n.

Tidigare har jag dessutom visat en video på hur bra pedalen fungerar med en lättdriven och obelastad motor.

Men när jag nu kopplar in min primitiva LM317-regulator och kör skarpt händer i princip ingenting, motorn mullrar bara lite på maxutslaget hos pedalen.

Så jag började mäta lite, dessa resultat fick jag
Med och utan konstlast (maxvärden):
1) 7,7V@OC (Open Circuit dvs ingen last)
2) 5,4V@22R, Io~0,25A
Med skarp motor
3) 9,0V@OC
4) 5V@2,5A (mätt över 0,7 Ohm)

Så vi har en skillnad i ström på en faktor 10 här, i fallet 1&2 kan man räkna ut en inre resistans på 2,3/0,25=9,2 Ohm vilket är ganska mycket men kan bero på två 1N4007 i serie, eller vad tror Ni?

I fallet 3&4 är inre resistansen bara 4/2,5=1,6 Ohm.

Nej, det går nog inte att göra såhär.

Lite kul dock att man kan kräma ur 2,5A ur ett 9V-batteri, det visste inte jag.

Det är konstigt att jag inte får ur mer kräm ur regulatorn, kikade precis på ripplet och det var bara på 2Vpp vid 0,25A och 12*sqrt(2)-2V=15V vilket är mycket högre än dom 8V (+3V) som jag "tar ut", så det har inte med för små glättningskondingar att göra.

Men hur fasen kan två 1N4007 i serie eventuellt innebära nära 5 Ohm/st, detta skulle ju innebära att om dom kördes på märkström så tappas 5V/diod.

Det låter inte rimligt för att alla dom som designat nätagg vet att man räknar med c.a 0,7V per diod, visst dom har en serieresistans också men den brukar man skita i.

Så vad är då problemet, jag klarar ju inte ens av att driva 22 Ohm ordentligt (<0,5A)?

Med andra ord blir det ingen mer video ikväll :(

MVH/Roger
PS
Jag tror lite att kraft i en motor mer är beroende på strömmen genom den (likt styrkan på magnetfältet i motorn är beroende på strömmen) än vad den är på spänningen, med andra ord är det nog viktigare att tillhandahålla ström än spänning och det är nog där jag gör fel.

Ser förresten nu att jag, när pedalen står på minimum, har ut 0,7V@22R och 2,2V@OC samtidigt som jag nyttjar hela tre 1N4007.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag löste en del av problemet genom att bypassa dioderna.

Plötsligt får jag ut samma spänning vid OC och 22R, kändes bra och jag blev hoppfull inför ett live-test.

Kopplade upp allt som vanligt men när jag gasade på så mullrade det bara i motorn.

Kopplade då in 0,7R-motståndet igen och mätte, 1V över motståndet dvs 1,4A men det räcker tydligen inte för att motorn skall snurra.

Dock får jag nu alltså ut mer än den ström som LM317 garanterar.

Sen mullrar det tyvärr även utan gas pga att jag nu har dom där rackans 1,25V min ut (dom är tom något högre för LDR:ems resistans är inte oändlig).

Men som sagt, dioder i serie för att nolla LM317, nej det fungerar inte!

Jag måste alltså ha mer power än vad 317 kan leverera, nån som har nåt förslag :)

MVH/Roger
PS
Att dioder i serie med 317 inte fungerar tror jag har att göra med att den inte riktigt kan reglera då, det är kanske ungefär som att kondensator på utgången är tvunget (100nF räcker t.ex för 78xx medans jag har bevittnat att 1uF krävs för 79xx).

Bara som dokumentation: När jag har 1,4A ut så är spänningen ut från regulatorn bara 1,4V, fasen jag undrar om denna låga utspänning kanske ändå inte har med för klena glättningskondensatorer att göra. Jag har ju 2mF och 17Vp in där i fallet 11V in på regulatorn (och 8V ut) skulle kräva ett rippel om max 6V och kravet på kondensatorn blir då

\(C>\frac{I}{\Delta u}\Delta t\)

Och om vi säger att 1,5A räcker bara vi får upp spänningen lite så blir formeln C>5mF.

Jag har alltså halva den kapacitansen och eftersom jag inte riktigt kommer åt att mäta med skåpet så kommer jag lita på detta, det är i alla fall tydligt att nåt runt 2A är behövligt.

Lösningsförslag, fetare konding (eller riktig motorstyrning).

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 12 september 2017, 22:48:57, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Finns väl kraft-317?! Jag beställde ett gäng i TO3-kåpa från Kian. Tror inte de fixar mer effekt men jag villa ha just den sortens kapsling.

Annars kan man ju biffa på med en transistor, typ SÅ HÄR.

Anars borde det ju finnas saftigare regulatorer.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var intressant, tack för ditt tips.

MVH/Roger
Skriv svar