Bygge av lindningsmaskin

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Ny video :D

Denna gången med kalibrerad lägstahastighet mha 3st 1N4002 i serie med motorn.



Högstahastigheten är mer än tillräcklig om man säger, samtidigt denna högvarviga motor kommer som sagt inte användas i skarpt läge, troligtvis kommer nån motor med tacho användas och då dessutom mha en speciellt motorstyrning jag råkar ha.

Nu ringer äggklockan igen, dags för kvällsvard och sängen :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort en liten skiss på hur jag tänker mig min lindningsmaskin, allt finns inte med och den är mycket rudimentär men jag tror att jag ändå börjar få koll på hur jag vill göra.

Det är f.ö tveksamt om man vill ha gängstänger för det innebär en massa avgängande hela tiden, t.ex måste både kullagret, räknarhjulet och motorhjulet skruvas av varje gång man startar en ny lindning.

Detta för att jag tänker mig att varje bobin skall centreras på gängstången, eventuellt kan man göra detta med två stora cirkulära plattor som man bara mha t.ex vingmuttrar pressar samman gentemot bobinen (på samma sätt har jag tänkt mig fästa avlindningsrullen) men om man vill linda lite grövre tråd och då naturligtvis med viss kraft så tror jag inte detta spännande räcker dvs bobinen kommer glida ifrån centrum så kanske man istället borde tillverka en kloss som har ett hål motsvarande gängstången men precis går i bobinen så att den blir centrerad och kan utsättas för kraft (från tråden/trådrullen) men jag tycker det blir för mycket tillverkning av diverse surrugat-bobiner så att bara spänna ihop mha plattor är mer tilltalande, ärligt talat vi snackar faktiskt ändå inga krafter här så jag tror jag kommer göra så.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, här kommer min motorpark:

1) 1st Ecotec, M7, Johnson 64370: 6-15V/1-2,4A (max 15A), stabbig motor alltså
2) 1st Ecotec, M3, C54L: 2,4V/0,65A (max 3A), 12000rpm, snabb liten rackare
3) 2st Ecotec, M4, Buehler 966024: 12V/0,1A (max 0,4A), med tacho
4) 1st Ecotec, 482236120063, Philips W01-151: 5-15V/30-60mA, "bandspelarmotor"
----------------------------------------------------------------
5) 2st Conrad, Igarashi N2738-48GF: 3-9V/0,6A/16000rpm, modellplansmotor
----------------------------------------------------------------
6) 1st Electro-kit, Wantai 42BYGHM809: Stegmotor/400steg/Bipolär, 1,7A
----------------------------------------------------------------
7) 1st Optisk läsgaffel, EE-SX1041, mest skojigt att ha även om jag kommer kolla min skivspelartallriks faktiska hastighet med den.

Okej, vilken motor ska jag välja?

Ja, valet är inte så svårt egentligen för jag väljer 3) mycket för att jag har en riktig DC-motorstyrning som kan ta hand om tacho-signalen på korrekt sätt och därmed ge kraft (och konstant varvtal) i systemet även om motorn möter motstånd iform av att man kanske håller emot med tråden för mycket.

0,4A känns dock lite klent (LM317 kan dock leverera det men som sagt, jag kommer nog inte köra den lösningen).

MVH/Roger
PS
Jag hittade förresten databladet på läs-gaffeln på ELFA: https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds ... tion%2Fpdf
Här är dessutom databladet på stegmotorn: http://cdn.sparkfun.com/datasheets/Robo ... GHM809.PDF
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara meddela att jag nu beställt lite 21mm plyfa för sidostyckena som jag sedan skall borra två par hål i med en diameter som är knappt vad kullagrerna (som är funna på Conrad men inte beställda) har sen kommer jag klyva brädorna rätt igenom hålen så att jag så att säga får en klapp (modell Hollywood), denna klapp ska sedan ha gångjärn på insidan och vinkeljärn på utsidan, jag har råkat hitta lämpliga ditos på Clas.

Vinkeljärnen kommer monteras parvis och dras ihop med en fast bult+vingmutter.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av rvl »

Du sa nyligen att du inte läser andras trådar, men ta et liten titt här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0#p1312233
Så kan en hemmagjord pedal se ut, när man har tillgång till metallverkstad.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för länken!

Pedalen ser ju riktigt bra ut.

Jag orkar dock inte läsa dom tre sidorna just nu men avser göra det vid ett senare tillfälle, börjar nämligen märka att man kan lära sig av andra också även om jag vill optimera min tid för mina projekt :)

MVH/Roger
PS
Skumt med OH+Pertinax för layouten tycks inte ligga på kopparsidan :humm:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8#p1282998
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag råkade jag slå två flugor i en smäll, en gammal fiskeaffär här i Göteborg hade flyttrea och min gamla fiskeutrustning befinner sig på annan ort och jag håller på att bygga en ny, så jag gick dit och köpte lite matnyttigt, mest öring-drag men när jag var där så hade jag av EF hört ryktas om att en RC-affär skulle ligga i närheten så jag frågade en brevbärare om han kände till det, perfekt offer att fråga vart nåt ligger, RC-affären låg alldeles runt hörnet :)

Så jag gick dit efter fiskeaffären och hade tunn plånbok men när jag kom in där så kände man sig som ett barn på nytt med mängder av rejäla radiostyrda bilar och båtar, tittade dock inte så mycket dom (får gå dit en annan gång) utan såg mest en hel vägg med finmekaniska saker såsom stoppskruvar, islagsmuttrar, svarta M-skruvar modell insex (mest) samt en hel del annat roligt och när jag glodde som mest råkade jag få syn på kullager och ta mig fasen om dom inte hade EXAKT dom kullager jag behöver och DESSUTOM i förpackning om fyra just, så jag blev bara tvungen att åtminstone fråga vad dom kostade, tänkte mig ett par hundra men killen sa "65 spänn", jag tar dom sa jag :D

Så här är dom, modell G-Force.

MVH/Roger
PS
RC-affären heter ReservdelsRC. Nu ska jag ta mig till Järnia nån dag och köpa M8 gängstång, som jag dock tror blir två till antalet även om en räcker, den andra har jag nämligen planer på att bygga ett fågelbord med där jag köper och borrar ett par trä-skålar och fixerar på lämplig höjd, för övrigt så ska jag köpa M4, M5 och M6 (en av varje) också, bra att ha liksom :) Köper jag dom har jag sen M3-8 i gängstång, sen är planen att "fylla" drygt en Raaco-låda med mutter, låsmutter, bricka, taggbricka, vingmutter, blandat skruv av varje dimension (6X3 små fack), tänker att jag tar med mig en Raaco-låda till Järnia, ber dom väga den och anteckna det sen går jag till lösgodisavdelningen och fyller på :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu mätt upp mina kullager:

Axeldiameter: 8mm
Ytterdiameter: 22mm
Längd: 7mm

Ytterdiametern kommer jag alltså borra två hål för när virket anländer, dessa två hål kommer att hålla avrullningsrullen respektive bobinen, jag borrar alltså två hål på 22mm i varje sidostöd sen åker jag nog tillbaka till brädgården och ber dom klyva plyfan, i samband med detta hoppas jag sågen äter så mycket att om man spänner ihop plyfa-halvorna så ligger kullagrena still.

För övrigt är ett par 3D-printade koner från LaRdA på ingång, koner är nästan nödvändiga om ska kunna spänna fast godtycklig avrullningsrulle, som jag kommer göra mha genomgående M8 gängstång och vingmuttrar, detta system är egentligen inte idealiskt för jag måste då gänga av en vingmutter varje gång jag ska nyttja maskinen MEN det ger en enkel design och jag gillar enkelhet.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag nåt egentligen helt obegripligt fantastiskt, två 3D-printade konor.

Jag tycker det är helt galet hur man kan printa ut fysiska objekt.

Är vi nära teleportation nu, eller :)

Dessa konor är helt nödvändiga för att man skall kunna fixera godtycklig trådspole eftersom dessa alltid är av okänd diameter samtidigt som grejerna bör vara axiellt centrerade för att inte wobbla för mycket.

Tack så jättemycket, LaRdA!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu köpt två par vinkeljärn på Clas.

De viktiga parametrarna för mig är att M5 passar och bredden är 15mm.

De har två par hål vardera men eftersom jag kommer nyttja vingmutter så är bara de yttersta aktuella.

Jag tänkte även köpa gångjärn men Clas i Norstan hade för feta (breddmässigt) gångjärn samtidigt som de både var för många (6st) och totalt sett för dyra (100 spänn).

Ska spana lite på Järnia där jag samtidigt kommer köpa gängstång (M8).

Jag kommer nog dessutom passa på att köpa M4 & M5 gängstång också (M3 & M6 har jag), sen får vi se om jag även fyller en Raaco med M4-M6 mutter, bricka, taggbricka, vingmutter, småskruv, storskruv (<52mm) (Raaco är fördelad 3X6 fack), tänkte att jag tar med en tom Raaco till Järnia som dom får väga, sen fyller jag den bara (lite måttligt, alltså).

Jag vet jag har dillat om detta tidigare så jag hoppas Ni ursäktar :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått hem sidostyckena till min lindningsmaskin.

Eftersom jag bad min brädgård såga upp två "skivspelar-chassin" så hade jag underredet, nu har jag ett tag väntat på sidostyckena (underedet kommer bara helt sonika skruvas i sidostyckena) och häromdan fick jag dom.

Idag har jag borrat fyra 22mm-hål i sidostyckena (två per sidostycke), denna diameter håller nämligen dom D8 kullager jag köpte för några veckor sedan.

Nu ska sidostyckena klyvas rätt igenom hålen, därefter skall gångjärn och vinkeljärn fästas på kortsidorna, gångjärnen kommer sitta på insidan och vinkeljärnen på utsidan, i hålen kommer sedan kullagrena sitta och med hjälp av vinkeljärnen så kommer jag kunna spänna ihop "klapparna", om Ni förstår vad jag menar.

Jag var på väg att köpa gångjärn på Clas också (vinkeljärnen blev köpta där) men de var bredare än plyfan och lite stilkänsla har man trots allt, gissar att Järnia kanske har ett bättre sortiment.

Jag har borrat exakt dom mm som kullagret är, rent teoretiskt kan man tänka sig att dom då inte hålls på plats när "klapparna" sammanfogas men jag räknar kallt med att sågen stjäl nån millimeter såt det inte blir några problem, det skall alltså sågas rätt igenom hålen och det kommer jag försöka be min brädgård att göra redan imorgon.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu varit hos min brädgård och fått kapat upp sidostyckena.

Jag passade på att köpa ett par gångjärn som tyvärr är aningen för stora men inte lika stora som hos Clas.

I princip har jag nu allt material för fundamentet till min lindningsmaskin, det ska mest skruvas ihop.

Jag har ju även två konor som ni nog sett, dessa skall sitta på bakre M8 gängstång och nyttjas till att fixera godtycklig trådrulle för avlindning, dock är jag lite fundersam över detta för min första tanke var en M8 gängstång lagrad i två kullager i sidostyckena, varje kona har då en vingmutter, för varje ny spole med tråd så måste ena konan skruvas av helt dvs vinmuttern måste skruvas typ 20cm och det blir en väldans massa skruvande.

Nu har jag börjat tänka i lite andra banor, om jag istället nyttjar två mellansidostycken+kullager till och det en liten bit in från sidostyckena, så kan jag kapa gängstången på typ mitten och aldrig behöva skruva av med mer än typ 5cm, beroende på hur djup spolen är, detta mellansidostycke kan ha ett limmat kullager och gör alltså så att den halva gängstången blir fixerad, klapp-funktionen kvarstår dock för yttersta M8 gängstång håller bobinen som man aldrig kan veta hur den ser ut varför man får göra lite olika, mest rektangulära, adaptrar för varje bobin och för att denna bobin skall kunna fixeras så ser jag ingen annan lösning än att man har en vingmutter på vardera sida där den ena alltså måste skruvas av helt för varje ny bobin, och nu inser jag att om detta gäller för yttersta gängstången så kan det även få gälla för den innersta, dvs mellansidostycken går bort.

Har börja klura på motorns mekaniska placering och drivning, tänker mig ett system där motorn är fäst i sin längd i vänstra sidostycket och då blir det en 90-gradare av drivningen som jag tänker kunde bestå av två kugghjul där det ena är ett vanligt axiellt (om det nu kan heta så) kugghjul medans det andra är ett radiellt (gissar bara att det kan heta så) kugghjul där kraftöverföringen alltså sker 90-gradigt.

Jag har en gammal manuell borrmaskin som jag ärvt av min kära farfar, den har det stuket och jag bifogar en bild samtidigt som min tanke applicerad på denna manuella borrmaskin är motoraxel in på chucken, stora hjulet driver sen lindningsmaskinen (tom nedväxlingen åt det hållet är käck :) ).

Jag är alltså nyfiken på vart man kan få tag i sånt här.

MVH/Roger
PS
Det kommer ändå vara som så att jag kommer nyttja denna lindningsmaskin väldigt sällan, mest kul att ha nåt som kan linda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

Den här biten har du krånglat till rätt ordentlig.
Jag har ju även två konor som ni nog sett, dessa skall sitta på bakre M8 gängstång och nyttjas till att fixera godtycklig trådrulle för avlindning, dock är jag lite fundersam över detta för min första tanke var en M8 gängstång lagrad i två kullager i sidostyckena, varje kona har då en vingmutter, för varje ny spole med tråd så måste ena konan skruvas av helt dvs vinmuttern måste skruvas typ 20cm och det blir en väldans massa skruvande.
Alla de tusentals spolar jag spolat under mina 6 år som elektrolindare så har jag helt sonika placerat avlindningsspolen stående på högkant på golvet rakt nedanför där jag sitter.

Fördelen med det är att man inte riskerar att dra av en tunn lindningstråd typ < 0.1 mm på grund av för stor acceleration när man startar rotationen av bobinen om man trampar för hårt på pedalen. Man slipper dessutom eftersnurr av avlindningsspolen med efterföljande trassel när man slutar linda. Tro mig jag har varit där. Jag lindade en vid ett tillfälle om en vridspole i en mA-meter med trådtjocklek på 0.03 mm, då fick det inte bli några ryck för då svor man så det osade... :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Den här biten har du krånglat till rätt ordentlig.
:D
Alla de tusentals spolar jag spolat under mina 6 år som elektrolindare så har jag helt sonika placerat avlindningsspolen stående på högkant på golvet rakt nedanför där jag sitter.
Mycket enklare än så kan det nog inte bli.
Fördelen med det är att man inte riskerar att dra av en tunn lindningstråd typ < 0.1 mm på grund av för stor acceleration när man startar rotationen av bobinen om man trampar för hårt på pedalen. Man slipper dessutom eftersnurr av avlindningsspolen med efterföljande trassel när man slutar linda. Tro mig jag har varit där. Jag lindade en vid ett tillfälle om en vridspole i en mA-meter med trådtjocklek på 0.03 mm, då fick det inte bli några ryck för då svor man så det osade... :)
Tack för att du påminner mig om att jag faktiskt måste ha nån slags ställbar broms, som det är nu så roterar ju trådrullen i det närmaste friktionsfritt i två kullager och det kan jag uppenbarligen inte ha, jag kanske ska kika på hur slirbromsar för haspelrullar fungerar? Eller menar du att att jag inte ska ha nåt speciellt system för avrullningen alls utan helt sonika ha trådrullen på golvet? Man skulle kunna skippa inre gängstången helt och bara ha en liten bit plyfa modell 5X15cm och i toppen på den ha en vinkelrät gängstång som bara pekar mot bobinen, mha halvstora brickor skulle man sen kunna fixera godtycklig trådrulle och bara låta tråden rinna av den, höjden på gängstången kan dock behöva justeras beroende på storleken hos trådrullen och det faktum att man nog gärna vill att tråden skall rulla av vid samma höjd som bobinen.

MVH/Roger
PS
Jag kan sätta dit två plyfa och ha ett mellanrum på 8mm (=gängstången) och på det sättet variera trådrullens höjd med en vingmutter.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av MadModder »

Undrar om det skulle gå att fixa en dynamisk broms, som är inverterat linjär till fotpedalen. Så när man trampar ner fullt är där ingen broms, men när man släpper upp bromsar det mer. :humm:
Skriv svar