Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Är det så att de inte bör vara liggande? Hmm det har jag inte hört om förr. Men jag har ju sett i både gamla radios och TV apparater att rören "ligger"?
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av SM6XUN »

Det stämmer att rör inte bör monteras liggande, MEN, det gäller bara stora sändarrrör (med några undantag).

För små dubbeltrioder som ECC82 som inte körs hårt spelar det ingen roll alls.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av Electricguy »

Nej jag har sett i felra fabrikstillverkade apparater att man har monterat små rör liggande, så det bör inte vara problem.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Jo det låter rimligt för större rör att de vill ha dem monterade på en viss ledd på grund av att alla element i dem så klart blir rätt tunga
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tittar man på rördatabladen står det ofta hur rören ska monteras och om de ska vara liggande står det också HUR de då ska ligga, alltså de ska vridas så pinne XX ska vara orienterad uppåt.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av opampen »

Japp! Intressant!
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Sökt lite olika datablad från olika tillverkare av ECC82/12AU7 och kan inte hitta nån info om att de behöver monteras på nått visst sätt. Men jag kanske missar nått?

Som vissa av er kanske sett har jag hållit på och klabbat med en tillslagsfördröjning för utgången på förstärkaren. Klant som jag är eldade jag upp två st "antika" 555or, och så antog jag hur reläkontakterna var kopplade utan att kolla datablad. Blev ju fel så klart! Jag har även bytt ut likriktaren mot diskreta schottky dioder så att jag har nån volt till att leka med. Så jag har även fixat CRC-filtrering i nätdelen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av SM6XUN »

Nej, någon sådan info lär du inte hitta då det inte finns någon,
smårör av den typen kan du montera hur du vill, även upp-och-ner :)

Det är bara stora sändarrör som exempelvis 3-500Z, 813 och 572B som kräver lite eftertanke då man monterar de liggandes, vissa kan helt enkelt inte monteras liggande beroende på sin interna konstruktion.
Man måste också tänka till när man monterar stora rör tätt tillsammans då de behöver väl planerade luftflöden och ett visst minimiavstånd sinsemellan pga strålningsvärmen.
Rörens strålningsvärme kräver också att man tänker på vilka material man använder nära rören, teflon och keramik är vanligt men plastfläktar och isolatorer av VP-rör är inte alltid en så bra idé.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tror effektrör för audio också är försedda med instruktioner, typ EL34, KT88 osv.

Efter att klyddat med Arduinon ett tag (men aldrig lyckats kontakta de små Olimexkorten) inser jag att man kan göra himla smarta grejer med en liten 8-bens ATtiny. Jag har själv misslyckats få något vettigt från vare sig en 555 eller en 558 (fyrdubbel timer).
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

555 har jag använt mycket, men aldrig stött på det problem jag hade förr. Använt dem som tillslags och frånslags timers, pulsförlängare, laddpump och oscillatorer. Laddpumpen är ju iofs en astabil oscillator med ett par dioder och kondingar på utgången.

Förstärkaren är så gott som klar nu. Saknar bara en LED som är på väg från kina. Och så har jag det där problemet med bakgrundsbruset. Har försökt klura på vad som kan orsaka det men jag har faktiskt inte en aning egentligen. Det påverkas inte av volymkontrollen i alla fall så det kommer från förstärkaren själv. Det skulle ju gå att maskera det med mer tungdrivna lurar eller rent av att sätta serieresistorer på utgången. Men det känns verkligen som en fullösning. Å andra sidan har den så pass mycket uteffekt att den kan spränga min hörlurar i småbitar, så det kanske är en helt korkad idé för att skydda öronen.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Nu är förstärkaren komplett sen igår och satt i drift till datorn. Men tyvärr kan jag konstatera att det kommer ut en massa oljud från ljudkortet i datorn som det känsliga röret mer än gärna förstärker. Ni vet det där klassiska surret och gnället som inte var helt ovanligt i äldre datorer med integrerat ljudkort. Låter extra mycket när man scrollar eller rör musen t.ex. Drar jag ur signalsladden försvinner ljudet helt. Provade även lägga mobilen på förstärkaren för att se om den plockade upp nått oljud från den. Men nej, inte ett knyst. WiFi routern som står bredvid blir den inte störd av heller. Så det är jag nöjd med. Jag har beställt en billig Toslink DAC nu, får se om det hjälper.

Annars är det kvar att byta ut power LED till en 3mm varmvit flat top som ligger i ett paket på väg till mig, antagligen i en container nånstans på de sju haven. Och så borde jag rita om kretsschema efter verkligheten, om jag orkar. Men jag är nog tacksam mot mig själv i framtiden om jag har ett korrekt schema.

Nån som har nån idé förresten hur jag kan få bort trycket på fronten utan att skada finishen på aluminiumet?

Den tar ca 13W från väggen, så trafon måste vara rätt oeffektiv med tanke på att allt som allt drar jag under 500mA på sekundären.

Edit: Ska finjustera Bias igen med när jag fått lite drifttid på den. Den ska tydligen kunna driva lite när den "går till sig".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Sådär då har jag kladdat lite mer i Eagle. Detta är ganska nära verkligheten. Bifogar i PDF format med.

Just nu lyssnar jag på The Prodigy om nån har mer åsikter om mitt musikval. ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av SM6XUN »

Väl ritat!

sätt en liten (10uF) kondensator mellan reglerbenet och jord på din LM317 så får du ner regulatorbruset märkbart.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av YD1150 »

Hjälper det något med ett RC-filter på ingången som bandbreddsbegränsning mot oljud?
Typ några 100pF ner till jord och ett passande R i serie.

Då radio Moskva fortfarande var igång (typ +20år sedan) så hände det att datorn Pentium 75MHz fick in den via
mikrofon eller linjeingången på ljudkortet (kabel som ofrivillig antenn) så de hade en rejält kraftig sändare då.
Så kallad LF-detektering! Att tillräckligt kraftiga högfrekvenssignaler detekteras (~likriktas) i
något steg i en lågfrekvensförstärkare och blir sedan hörbara.

Har du tillgång till åtminstone en linjetransformator (typ 600/600ohm) för att skilja dator och din förstärkare
rent galvaniskt? Även en liten kretskortstransformator med två separata lindningar på 2 x 6-15V bör fungera
att prova med. Dessa är ju givetvis inte optimerade för audio men duger att testa med
för att se om oljudet försvinner.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Hybrid hörlursförstärkare med rör+FET

Inlägg av bonecrime »

Intressanta förslag! Tack!

Det där med att sätta en konding på reglerbenet är en tanke som dykt upp i huvet på mig, i stil med en kondensatormultiplicerare tänkte jag då.

Linjetransingar är det dåligt med i gömmorna tyvärr. Jag har ju några trafos med dubbla sekundärer men de är ringkärnor på på typ 50VA eller mer. Känns som lite väl stort?

Det där med avstörningskondingar, vad vore lämpligt seriemotstånd? Jag är inte så hemma på det.
Skriv svar