Bygga elvetetanbil

Berätta om dina pågående projekt.
Klasinacka
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 oktober 2016, 12:46:58

Bygga elvetetanbil

Inlägg av Klasinacka »

Hej alla

Har en veteranbil som jag saknar
Motor till. Bilen är en replika byggd 1945 o ska likna en bil ifrån 1901.
Tänkte bygga om den till en el bil.
Krävs ca 6-10 hk för att driva den. Har
Växellåda.
Vad tror ni? Är jag galen?
Tar gärna förslag på allt.

Mvh Klas
PS googla på Oldsmobile curved dash 1901 så får ni se hur bilen ser ut
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga elvetetanbil

Inlägg av danei »

Japp du är galen. Välkommen gänget.

Det låter definitivt som ett kul projekt. Jag har en del äldre vridspoleinstrument som sig skulle Kina matcha in i en äldre instrumentpanel. Jag gissar att tanken är att det fortfarande ska se ut som att den är gammal.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygga elvetetanbil

Inlägg av grym »

finns nog en hel del i dag som passar, kolla vad du behöver för varvtal och fysiska krav

eltryckar har motorer som är lämpliga, men nu finns det gott om sakr till div elfordan med
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga elvetetanbil

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om jag hade en slik, så skulle den elifieras omgående!
Lycka till och välkommen till forumet med Bilder, vi gillar sånt, och eventuella frågor!
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Bygga elvetetanbil

Inlägg av Zkronk »

Ska du försöka få den igenom besiktningen sen?
Jag har haft funderingar på att el-konvertera någon bensin-bil, men har blivit avskräckt b.l.a. av att det ska vara ganska så besvärligt med just besiktningsbiten.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga elvetetanbil

Inlägg av Glenn »

Sånt är ju dock betydligt enklare på gamkla bilar.. förutsatt att den där redan är inreggad.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Bygga elvetetanbil

Inlägg av lgrfbs »

Trevlig tråd, hoppas på att få följa alla detaljerna. :tumupp:
Klasinacka
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 oktober 2016, 12:46:58

Re: Bygga elvetetanbil

Inlägg av Klasinacka »

Tack för att jag får vara med:)

Stämmer att bilen ska vara helt orginal
på utsidan. Ska inte synas att den går på el.
Hittade en 7,5 hk elmotor, va tror ni?
Antal batterier för att driva en sådan?
Är som sagt helt rudis på el.
Mvh Klas
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bygga elvetetanbil

Inlägg av grym »

länka till motor och spec annars går det inte att säga något
Klasinacka
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 oktober 2016, 12:46:58

Re: Bygga elvetetanbil

Inlägg av Klasinacka »

image.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Klasinacka
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 oktober 2016, 12:46:58

Re: Bygga elvetetanbil

Inlägg av Klasinacka »

Återkommer med mer info om växellådan.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1153
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Bygga elvetetanbil

Inlägg av rysshack.se »

Klasinacka skrev:Tack för att jag får vara med:)

Stämmer att bilen ska vara helt orginal
på utsidan. Ska inte synas att den går på el.
Hittade en 7,5 hk elmotor, va tror ni?
Antal batterier för att driva en sådan?
Är som sagt helt rudis på el.
Mvh Klas
Det finns många typer av elmotorer, som kräver olika typer av matning.
Heinzman har både motorer och länkar till lämpliga motorcontrollers.
http://www.heinzmann.com/de/e-motor
Du bör nog köpa ett färdigt batteripaket,
LiIon är ofta att föredra, men bly kan vara billigare och enklare att hantera.
Det finns truckbatterier i bly. Men du kanske inte har jättemycket utrymme på den bilen så det kanske går bort.

I ditt fall saknar du spänningen som står angivet på motorn för att välja
Batteri, i de flesta fall måste du seriekoppla battericellerna för att få tillräckligt hög spänning för att driva motorn
Även strömmen brukar stå på motorn, denna bör du veta för att dimensionera kablage, och säkring.
På motorn står det även vilken typ av motor det är, vilket påverkar valet av motorcontroller

När du kopplar ihop batteri, motorcontroller och motor bör du ta reda på vilken ström som krävs för att ha tillräckligt grov kabel.
(Om ej tillräckligt grov, får du inte kraften fullt från batterierna till motorn, samt kabeln går varm, i värsta fall brand)


När du sedan ansluter kraftkabel till batteri osv bör du tänka på vilken typ av förband du har för att minska risken för varmgång.
En fingervisning finns i elpress kataloger
http://www.elpress.se/
Sammanfattat kabelsko och kabel dimensionerade för strömmen,
hopsatt i denna ordning
skruv spännbricka planbricka kabelsko skena planbricka spännbricka mutter
Åtdragna med det moment som förbandet är gjort för(Kolla elpress kataloger)
Efterdra sedan efter 1 dag
Efterdra sedan 1 ggr per år
Om man blandar skruv av olika kvallité hejvilt, kommer blir den minst ädla metallen som en offeranod, detta kan vara värt att ha i åtanke vid materialval.
Skriv svar