Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av tecno »

Det flesta tillverkarna har ett minimi avstånd kortkant/ledare-pad, har med tillverknings processer att göra. Typ av skydd som används, våtfilm/torrfilm/grönt dvs man vill försäkra sig att inga fel uppkommer i kanterna på korten vad gäller oxidations skyddet av kopparn.

Routingen bör du kunna fixa till själv = övning ger färdighet. Var konsekvent med att använda mitrade (vinklade) hörn på ledarna. Se över komponent placeringar/roteringar (se till att de är i GRID också) för att minimera onödiga och långa ledningsdragningar. Öka ledarbredd rakt av där du har plats i samma 'nät'. Gå igenom dina komponenter så de har *rätt* storlek vad gäller PAD och hål.

Som du ser är det en hel del att putsa till.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av pstrand »

SeniorLemuren skrev:Hörudu pstrand. Du har tydligen upptäckt en del fel i routingen. I stället för att bete dig som jag tycker, en skithög, så skulle du ju kunna ge en hint om vad du ser som fel. Nej då, du skriver några oförskämdheter som inte tillför tråden något som helst av vikt utan enbart skapar otrivsel.

Ser du något fel på konstruktioner eller scheman m.m. så skriv det. Att bara meddela att det är fel på TS koncentrationsförmåga löser inga som helst problem och är verkligen "mycket snack och ingen verkstad". Kanske det är du som borde växa upp?
Jo jag kanske gjorde det. Säger som RogerK8 sagt nån gång, att jag drucket en och annan öl, i mitt fall "Thai-öl" för mycket. Men det hör inte hit. Det var inte så väl genomtänkt. Inte alltid så bra.

Vad som är fel och med enkelhet kan ändras borde väll även du se, SeniorLemuren. Behöver väll kanske inte påpekas eller. Jag kunde väll satt mig med paint och visat vad som kunde/kan ändras för att i princip få ett enkel-lager kort, visst, håller med dig, men det var väll detta jag på ett "taffligt" sätt försökte framföra. Titta 2 gånger, tänk en tredje, har jag gjort rätt, kan jag göra bättre. :-). Tycker väll att rogerk8 också kunde ta till sig lite och ibland fundera en gång till innan.

Jag har inga invändningar på andras "konstruktioner" som sådana, men exvis. i detta fallet layouter som är i dessa fall så enkla att granska, så (om man tittade en extra gång) så skulle en onödiga ändringar inte behövas och tid sparas.

Det är väll mera att, jag (nån gång) och många andra har gett påpekande hur man kan göra saker och ting lite bättre och inte alltid fått så trevliga svar. Ett forum är väll till för att dela erfarenheter och ta lärdom av andra. Varför ska man annars lägga upp saker där?

Jag tycker det varit interessant all läsa om diverse rörprojekt som presenterats (som jag inte gav mig in på i min ungdom). Byggde ett antal TV-apparater då jag är uppväxt Motala med en då väldigt stor TV fabrik (Luxor), till mina föräldras skräck ibland (25kv är inte att leka med). Fanns hur mycket som helst på "tippen" att hämta.

Men om det lades ner lika mycket jobb på "layouter" som lådor i trä (ser bra ut, missuppfatta mig inte :D ) så skulle det bara behövas en/två versioner. Sedan att i detta fallet Eagle kan vara lite bökigt i början kan jag förstå, men kanske inte efter så här många försök.

No hard feelings. Soliga hälsningar från Patong
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av SeniorLemuren »

>>Jo jag kanske gjorde det. Säger som RogerK8 sagt nån gång, att jag drucket en och annan öl, i mitt >>fall "Thai-öl" för mycket. Men det hör inte hit. Det var inte så väl genomtänkt. Inte alltid så bra.
:tumupp:

Ber om ursäkt att jag tog i lite mycket, men det har ju tenderat att bli väldigt mycket OT just i TS trådar. Det mesta av kritik som framförs utan att hjälpa, har många gånger tidigare framförts.

Själv kan jag inte hjälpa till så mycket när det gäller routingproblem, jag har ingen som helst vana av det. För min del är det mest schemadelen jag använder.

När det gäller för mycket öl så känner jag igen problemet från min tid i Västindien. Värmen suger. :)
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av pstrand »

:D ,Skål och ha en bra helg.

<edit>
Men rogerk8, du kanske skulle sansa dig lite med att lägga upp nya project och försöka färdigställa dom som finns.. finns väll > 40 st mer eller mindre färdiga. Projektdelen drunknar ju i dom.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej pstrand!

No hard feelings, been there done that, som sagt :)
pstrand skrev: Men rogerk8, du kanske skulle sansa dig lite med att lägga upp nya project och försöka färdigställa dom som finns.. finns väll > 40 st mer eller mindre färdiga. Projektdelen drunknar ju i dom.
:rofl

Du ska veta att jag lite smådesperat försöker få slut på mina projekt men nya poppar upp som svampar ur jorden och det hela tiden :)

Men jag är nära nu, PCB-caddandet börjar få ett slut, jag vill egentligen bara skapa tre Gerber till:
1) KTD_S (Transformer Device modell sekundärswitchat).
2) KMA_D (Microphone Amplifier, diskret)
3) KLD (Led Device, DIL-variant av Xilinx CPLD, osäker på om dessa QFP-kapslar finns i Eagle)

Sen har jag ju som sagt ett stimm andra projekt som jag avser slutföra vartefter.

Jag är mycket förtjust i att kunna hoppa runt bland olika projekt och göra lite här och lite där vartefter jag känner för det.

Fast jag är ganska mätt på Eagle just nu.

Veroboard är underskattat när det gäller prototyp-framtagning, fast jag är samtidigt väldigt less på veroboard.

Men ibland slipper man kretskort överhuvudtaget, typ när man luftbygger med rör :)

Och min rörradio (KRP) står i kulisserna för att färdigställas, vilket är extra intressant nu när jag genom att nyligen ha läst Gunnar Markesjö's bok "Elektronrörsförstärkare" (1963) äntligen lärt mig varför man måste ha resonanta filter för att kunna kaskad-förstärka RF.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Eftersom soundbrigade tycks ha fått in mig på rätt spår blir andra ekvationer av intresse.

Först basic data:
AL=1,84uH/N^2
N (50mH)=165 varv/halva
Tvärsnitt: 11X6mm, lp=17mm/varv
lm=60mm
Bmax=0,32T
Ae=49mm^2
Tråddiameter: 2X0,7mm (0,77mm^2)
Rcu=rho*l/A, rho=1,67E-8 Ohm m
N*Ip=165*lp=2,8m=>Rcu=61 mOhm=2Ohm/33 (bra!)

Maximal flödestäthet kan tecknas

\(B_{max}=\frac{U_{rms}}{4,44NAf}\)

där B är flödestätheten i Tesla, U är effektiva spänningen, N är varvtalet, A är tvärsnittsarean och f är (minimum) frekvens.

så om vi sätter
f=7Hz (rak inom 0,5dB vid 20Hz)
U=18Vp/sqrt(2)=12,7Ve (total spänning över de båda primärhalvorna)
N=2*165=330 (totalt antal varv för de båda primärhalvorna)
A=49mm^2=2,4E-3m^2

så ger det B=520mT>320mT!

Det går (nästan), jippi :D

Blir att köpa den större och mycket dyrare: 58-763-98 för den har större area (och högre AL, knepigt nog).

Problemet nu är att det är en toroid...inte helt enkel att linda :)

Men jag har en "nål" (läs släde) som jag tillverkat helt själv, den går dock bara i den grövre kärnan.

För att göra det här möjligt funderar jag på att bara nyttja enkel 0,7mm ty 1mm blir för grovt och dubbla 0,7mm för bökigt.

Om jag bara nyttjar enkel 0,7mm så kommer jag ner i halva arean och därmed dubbla resistansen som dock fortfarande blir rätt låg dvs runt 122 mOhm att jämföra med RL(d)=2 Ohm dvs förhållandet blir 2Ohm/16, rätt bra ändå och det blir 8Ohm/33 drain-drain.

Williamson rekommenderade 10k/100 plate-plate, inte så jättelångt ifrån med tanke på de större kraven han hade.

Bara på skoj kan man räkna på strömtätheten, en normal trafo nyttjar 3A/mm^2 vet jag från säkra källor, 4 Ohms högtalare och ett maxsving på 12,7Ve ger en masström ut på 3,2A (dvs 40W).

Så på sekundärsidan har jag <3,2A, 0,7mm tråd har arean 0,38mm^2 dvs strömtätheten blir 8,3A/mm^2 där man dock ska tänka på att det körs aldrig 40W kontinuerligt ut i högtalaren.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick ett intressant påpekande av en kär vän och EF-medlem igår angående min layout.

Om Ni tittar under ena TO3-trissan (T2) så ser ni att det går en brun "bygel" i topplagret där med båda, obs, vior under trissan.

Mitt livs första datorcaddade kort fick jag hemlevererar för ett par månader sen och på ett speciellt ställe, mitt på en ledare, skiner en via av ren koppar...

Dvs vior från min tillverkare verkar innebära att dom är nakna utan lack.

Så om jag bara trycker i T2, kommer eventuellt de underliggande viorna att få kontakt med TO3-kåpan vilket skulle innebära katastrof för då får Emitter kontakt med Kollektor, eller mer egentligt, Drain kontakt med Source och kortslutning sker.

När min vän påtalade detta så blev min spontana lösning nagellack men för bara nån minut sen kom jag på att jag har mängder med glimmerskivor...

Problem solved!

Så, trots denna abrovinch så kommer jag inte cadda om det här kortet heller.

Dock blir det en notering i projektkatalogen.

MVH/Roger
PS
Jag laddar upp brd-filen också ifall nån är intresserad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av pstrand »

Gjorde en lite snabb om-möblering. Om du ändrar några anslutninga i kontakten får du med enkelhet bort ledarna på ovansidan. Flyttade några komponenter. Hade blivit ännu bättre om fler komponenter flyttats.

Tänk på det att placera ut komponenterna "rätt" från början, ALLSÅ INTE precis som från schemat..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av pstrand »

Hej!

En variat med GND som jordplan. Inte kollat någon isolation eller och jordplanen hänger ihop. Bara Visar hur det kan bli.

Och svårt är det inte heller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av pstrand 12 november 2016, 11:22:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32732
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Eftersom soundbrigade tycks ha fått in mig på rätt spår blir andra ekvationer av intresse.
Tänk att det gick att få dig på andra tabkar ...

Jag har dubbelkollat med stora transformatortillverkare om detta med klass B och luftgap och fått följande svar:
Hammond skrev:You have that reversed. The single ended (SE) requires the air gap. Without it, the core will saturate and performance will be crappy. Some shady companies may try to pass a universal transformer that will do both but end up failing at ether do to the design compromises required. Always use a center tapped push-pull for two tube operation and a larger core with an air gap specifically designed for single ended, one tube outputs
Sowter skrev:An air gap will reduce distortion as well as reducing the effect of uncancelled DC. The problem is that it also reduces the inductance by a factor of about 3x.This will affect the LF response. Gaps are put in would strip toroidal cores because the inductance is much higher with these cores and they tend to saturate easily.

The only reason I can think of for putting a gap in a laminated PP transformer would be if it was designed for use at frequencies above say 250 Hz with the objective of reducing the (already very low) distortion or to enable the use of a lower cost core material.
EdcorUSA skrev:The air gap is only for single ended use.

Sowters svar är ju mycket utförligt och ger lite andra aspekter men klart är att luftgap är helt överflödigt.

Så cadda vidare nu ....
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av YD1150 »

Jag fyller på listan med denna:

http://www.lundahl.se/tube-output/

All OPTs are built in our dual coil single C-core style and can be ordered with
a choice of core air-gap for Push-Pull or Single-Ended applications.

Men luftgapet behövs ju egentligen inte för PP för transformatorn "ser" bara AC, men de kan
ändå använda ett litet (med betoning på litet!) luftgap på (såg en uppgift på typ 25µm = 0,025mm) i PP.
Förklaringen finns i ljudbrigadens inlägg i det från "Sowter".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Först, jag hade fel när det gäller seriöst behov av luftgap vid Klass B PP, jag erkänner det.

Dock vill jag rädda mitt anseende lite genom att säga:
1) Klass A PP: om rören inte är DC-mässigt och/eller AC-mässigt balanserade kommer lite DC uppstå.
2) Klass B PP: om rören inte är AC-mässigt balanserade kommer lite DC uppstå.

Denna lilla DC kan nästan mätta en t.ex toroid som saknar luftgap, det beror helt på järnet.

Detta är i regel inget problem, men Lundahl adresserar det ändå.
An air gap will reduce distortion as well as reducing the effect of uncancelled DC. The problem is that it also reduces the inductance by a factor of about 3x.This will affect the LF response
Den fetstilta delen av Sowter's citat är i det närmaste felaktigt, det är riktigt men det pekar på ett problem som inte finns dvs att induktansen sjunker med luftgap, vilket man ju enkelt kan fixa till genom att linda på fler varv, eller hur?

Samtidigt får man då tillbaka ett högre H som man redan från början ville undvika men L är proportionellt N^2 och H är proportionellt mot N...

MVH/Roger
PS
Edit: la till felaktighet och tog bort samma felaktighet
Senast redigerad av Spisblinkaren 13 november 2016, 17:05:17, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av YD1150 »

Ja det går att linda på fler varv för att öka induktansen men till priset av att man får mer parasitkapacitanser
och därigenom riskera att man får en "resonanspuckel" i frekvensgången.
Tillverkaren vill oftast inte ha mer koppar än nödvändigt då det är en dyr metall.
En usel transformator i drift kostar inte tillverkaren något utan det är konsumenten som betalar det :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Ja det går att linda på fler varv för att öka induktansen men till priset av att man får mer parasitkapacitanser
och därigenom riskera att man får en "resonanspuckel" i frekvensgången.
Tillverkaren vill oftast inte ha mer koppar än nödvändigt då det är en dyr metall.
En usel transformator i drift kostar inte tillverkaren något utan det är konsumenten som betalar det :)
Fast det här är fortfarande lite fel anser jag.

För hur var det nu med SE-trafon?

Var det inte den som hade luftgap och samtidigt hade tillräckligt många varv och därmed induktans inklusive en viss mängd förluster?

Så varför kan inte exakt samma sak gälla för en PP-transformator med luftgap?

Skillnaden, som jag ser det, är bara att i PP-fallet kan luftgapet vara mycket mindre.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vill inflika med en bild på hur induktansen hos min OPT ser ut i förhållande till strömmen genom halva primären (vilket man också kan kalla skillnadsströmmen, dI).

Jag refererar lite till vad Hammond säger om "shady companies".

Min OPT som jag designat själv och fått producerad av Toroid International aka Noratel nyttjar en mycket speciell variant av järn som tål en hel del magnetisk intensitet (H) innan den går i mättnad.

Detta är mycket ovanligt för toroider som i regel saknar luftgap och har ett järn som är känsligt map på H.

Mina mätningar visar alltså att min OPT klarar av att både användas som PP-trafo och SE-trafo.

Säg att två KT88 används i PP-fallet (och därmed båda lindningarna) samt att dom kräver 80H för bra LF-respons, om sedan bara en KT88 används för SE och samma trafo men med bara ena lindningen så har man genast ett krav på bara 20H, fast det gäller för halva primären.

Hela primären har, enligt bild, vid 50mA DC genom halva primären induktansen 20H, halva primären har då induktansen 5H, vilket är aningen lite men om man ser på KT88 SE och det faktum att netto drivande resistans blir runt 500 Ohm så behövs inte mer än runt 10H för 7Hz som nollställe, jag vill hävda att 14Hz och 5H duger för en SE-koppling med KT88 och min OPT.

Så att säga att kombinationen SE/PP för en och samma OPT är "shady companies", tycker jag är lite fel.

MVH/Roger
PS
Laddar upp hur den beter sig relativt spänning också för skoj skull :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar