Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Med min nuvarande ferritkärna och dess lindningar har jag en råförstärkning till sekundären om ganska precis 100.

Beta-moståndet är 220.

BF=4=>B=0,04

\(\beta=\frac{220}{220+R_f}=0,04\)

detta ger att Rf=5,3k, säg 5k6.

Detta dock för nuvarande ferrit-trafo, min nästa kommer inte ha samma varförhållanden för det är viktigare med hur lindningarna slutar, tro jag.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här är mycket roligt!

Nu har jag precis testat att applicera 12dB feedback och signalen blev mycket finare.

Sen har jag tagit lite kort på hur 1kHz ser ut nära klippning.

Som mest får jag typ 24Vpp av 18V matning, 12Vp^2/2/4=18W!

MVH/Roger
PS
Frågan är egentligen om jag bör byta kärna alls för kanske 500Hz som kärndist (vid max utnivå) ändå funkar, inte minst för om man spelar typ på halva nivån eller lägre (vilket ger kärndist vid <250Hz) samtidigt som strängarna bara kan ge minst typ 150Hz och kärndisten kanske tom är skön för musiker?

Fast lite dåligt är det, min järnpulvertoroid kommer ge kärndist vid strax under 100Hz (isf 500Hz) vilket är en bra bit från strängarnas minfrekvens, i det fallet får man således bara klippdist vilket är själva meningen med mitt bygge.

En annan "detalj", övergångsdistorsionen är borta :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom nu på en sak.

Vilken är nivån på den många gånger optimala volymen som en volymkontroll på klockan tolv ger?

Jag har mätt det här flera gånger och det är mellan -10dB och -20dB.

Säg att det i mitt fall hos min gitarrförstärkare är -10dB bara, då är signalen dämpad 3ggr vid klockan tolv.

En ordinär stereo spelas sällan över klockan tolv.

Så varför skall min KJA spelas över klockan tolv?

Med andra ord är relevant kärndist på runt 500Hz/3=170Hz (som samtidigt är minsta-frekvensen för en 1m lång sträng).

Med tanke på det här tycker jag det kan funka fin-fint med min ferrit-trafo, vad tror Ni?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite mer mätdata:

Råförstärkning (F): 100
Spänningsförstärkning (Av@B=0,04): 20
Övre brytfrekvens (BF=4, 1Vpp): 75kHz

Neråt har naturligtvis också blivit bättre pga motkopplingen MEN kärndisten styr.

MVH/Roger
PS
Jag har även lindat andra primär-lagret hos min järnpulvertoroid. Jag nyttjade min kaptontejp emellan lagrena för det känns rätt (annars trillar tåtarna ner mellan varandra och kapacitansen blir större). Efter två lager är jag uppe i 64 varv, ett lager till kommer ge 96 varv (av önskade 100 men jag har av erfarenhet fått lära mig att lagren bör vara täckande för annars får man HF-problem).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser alltså uppkopplingen ut.

Observera hur liten trafon är.

Referensen är en svensk 5-krona.

MVH/Roger
PS
Nånting som är i det närmaste fantastiskt är att jag har ingen som helst övergångsdistorsion trots ren Klass B, det är bara att kika i ovanstående grafer om Ni inte tror mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lindat tredje lagret, fick plats med 30 varv så ena primärhalvan är då på 94 varv.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lindat första lagret av tre hos den andra primär-halvan.

Fick nätt och jämt in 32 varv.

Hoppas jag får in 32 till hos nästa lager också, sen blir det 30 för sista, totalt alltså 32+32+30=94 varv per primärhalva.

Tyvärr verkar min nål vara en aning stor så det skall bli spännande att se om jag verkligen lyckas linda hela denna järnpulver-trafo.

Jag fick två fina nålar av LaRdA och denna var den minsta som jag tom tyckte var mindre än min hemmabyggda som jag lindade ferrit-toroiden med, samtidigt är järnpulver-toroiden något större än den tidigare ferrittoroiden så jag fattar inte riktigt varför nålen inte får plats :humm:

En del av problemet handlar om att trycka ihop tråden så mycket som möjligt.

Just nu funkar det alltså men det är precis :)

MVH/Roger
PS
Kul att min lilla goa lägenhet är just lika lång som jag behöver koppartråd för (6m), bara fästa i balkongdörren och dra trådspolen genom hela den öppna planlösningen :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är jag på G med min nya utgångstrafo.

Lindade dom sista två lagrena hos den andra primären idag.

Sen tog jag till tongeneratorn för att finjustera balansen, hade typ 2 varv för få hos sista primären så jag lindade på dom sen blev "balansen" perfekt.

Nu ska jag bara försöka få på en heltäckande (hela toroidala varvet) sekundär som helst skall vara på runt 140 varv men eftersom jag bara fått plats med runt 30 varv per primärhalva kan inte mycket mer än 60 varv för ett enda sekundärt lager förväntas.

Det intressanta nu är att det är faktiskt BÄTTRE om sekundären håller något för få varv för då blir belastningsimpedanserna för trissorna högre vilket i sin tur innebär att max dynamisk ström blir mindre som KANSKE ett par 9V-batterier (18V) klarar.

Med min nuvarande ferrit-toroid har jag ungefär (90/75)^2*4~6 Ohm som belastningsimpedans för varje trissa.

Med min nya järnpulver-toroid kan jag faktiskt få ungefär samma sak ty primärhalvorna är på runt 90 varv och iom att HELA det toroidala varvet (dvs över och förbi lindningsstöden) kommer att nyttjas så blir sekundären på mer än 60 varv.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lindat klart min utgångstrafo.

Måste erkänna att det tyvärr blev lite av ett fiasko.

Jag fick inte alls ihop några bra varvförhållanden som jag fick med ferrittoroiden dvs ~6Ohm/trissa, med järnulvertoroiden får jag istället ~16Ohm/trissa.

Såhär efteråt inser jag att jag faktiskt bara lindade två lager primär på ferriten (man kan se det på att alla utlöpare är på samma sida om toroiden), nu har jag alltså lindat tre primära lager på järnpulvertoroiden och får då förstås högre varvförhållande (inre diameter hos ferrit/järnpulver är ganska precis samma dvs sekundärens varvtal är ungefär samma ty den lindas inte i kors utan bara så många som får plats intill varandra inuti toroiden).

Nu har jag alltså:
1) Ferrit: n~sqrt(6/4)=1,2
2) Järnpulver: n~sqrt(16/4)=2,0

Så sådan skillnad är det men låt oss titta vad som händer om jag byter trafo, då går jag från
3) Ferrit: 18V/6Ohm*18V/2*2=3A*18V/2*2=54W
till
4) Järnpulver: 18V/16Ohm*18V/2*2=1,13A*18V/2*2=20W

Observera att dessa beräkningar är ideala, i praktiken är nog uteffekten mer lik hälften av vad jag ovan kalkylerat.

Men det finns preliminära effektresurser kvar samtidigt som det mesta har försvunnit.

Jag måste linda en ny toroid :(

Fast jag kommer faktiskt testa ferriten fullt ut först, om man får drömma lite så kan elgitarrister kanske tom gilla kärndist :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

rogerk8 skrev:Polodial dimension: 18+12mm=60mm/varv=>100 varv~6m
D=47 (kuriosa)
d_inner=24=>r_inner=12, * pi=38mm (ger båglängden för halvt varv) så det är 38mm per "inner-varv" (får alltså inte plats med mer).
tråd=0,7mm=>38/0,7mm=54 varv, det får alltså plats 54 varv mellan pi-lindningsstöden.

Med andra ord kan 100 varv få plats på ganska precis två lager.

MVH/Roger
PS
EDIT: Varvlängden är 60mm och inte 30mm
Första primärhalvan (Np1) räknade jag varven till 32+32+30=94 varv
Andra primärhalvan (Np2) räknade jag dock till 32+27+27=86 varv

Visste inte riktigt om jag råkat hålla reda på antalet varv eller inte så jag mätte primärhalvorna med en sinus där, om båda är lika, så ska det bli samma nivå ut som in MEN jag hade nån procent fel som jag korrigerade med att linda på två varv till (kapade således aldrig av tråden utan skrapade bara lite) hos den andra primärhalvan.

Därefter lindade jag på sekundären som jag ju enligt ovan hade skattat att 100 varv skulle få plats på två lager, jag räknade till 50 varv på ett helt toroidalt lager.

Sen mätte jag varvförhållandet mha en sinus och det var ganska exakt 4 i varvförhållande, jag är tämligen säker att jag räknade sekundären rätt så 2Np (Np1 ska vara lika med Np2) är då 200 varv.

I vilket fall mäter jag alltså det viktiga dvs 2Np/Ns=4 vilket gör så att inpedansomvandlingen drain-to-drain är 16, 16*4 Ohm sekundär last är 64 Ohm_dd men varje trissa ser halva antalet varv så belastningen per trissa är 64/4=16 Ohm.

Effektiv matningsspänning (av råa 18V) är runt 16V så vi har ungefär 1Ap per trissa.

Säg att spänningarna över vardera trissa växelvis sveps mellan 16V och 0V så att Up=16V, då har vi att Put=16Vp*1Ap/2*2=16W ty båda trissorna pumpar in lika mycket effekt i transformatorn (OPT).

Det här är inget bra resultat ty uteffekten är låg och effekten är låg pga att jag fipplade till varvtalsförhållandet (när jag lindade tre primär-lager istället för två, fast i mina anteckningar stod det så), Ip bör åtminstone dubblas dvs varvtalsförhållandet sänkas med 3dB.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu mätt vid vilken frekvens kärndist sätter in vid full utsignal hos min ferrit-toroid.

Denna frekvens tycks vara så hög som runt 800Hz.

Frekvensen där kärndisten blir riktigt tydlig är runt 600Hz.

Bifogar bild tagen vid 600Hz.

MVH/Roger
PS
Eftersom formeln för flödestäthet är

\(B=\frac{U_{rms}}{4,44NAf}\)

och areakvoten för Fe/3F3 är ganska precis 2,2/1,1 dvs 2.

Så har man i fallet, allt annat lika, Fe/3F3 halva B för Fe dvs 400Hz, genast.

Men sen tål Fe tre gånger så hög B som ferrit (3F3), då blir alltså kärndisten att hamna på runt 100Hz vilket faktiskt är lägre än vad en sträng på en gitarr kan svänga (säg 150Hz, minimum).

Nu har jag inte lyckats linda toroiderna med exakt samma antal varv TROTS att dom faktiskt möjliggör det för inre diametern hos toroid-kärnan är samma och jag nyttjar BARA att tåtarna ligger tätt intill varandra dvs inga överkorsningar här inte.

Jag misstolkade således mina egna lindningsdata och gjorde en riktig blunder, tror jag för jag är fortfarande inte säker men EN sak är jag säker på, det blev ett extra lager på Fe-kärnan, jag vet det för att det finns tåtar som pekar ut på andra sidan vilket är omöjligt om man bara lindar ett lager fram och tillbaks dvs TVÅ lager.

MVH/Roger
PS
Lurar på att linda av varv från Fe-kärnan, har en till kärna och tycker om att ha en "extra" att mäta på när det gäller mekaniska grejer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Än en gång kan jag visa på min inkompetens.

Jag började alltså med att linda av sekundären för att linda av det tredje lagret primär, sen var tanken att jag lindar på sekundären igen.

Avlindningen gick inte som beräknat för jag typ ryckte i fel tåtar, dessutom har jag idag konstaterat att det bara MÅSTE vara tre lager på primären för annars blir fl>170Hz.

Hade det inte varit bättre om man räknat på det innan :doh:

Nu sitter jag alltså i situationen att jag måste linda om en exakt LIKADAN trafo :bravo:

Älskar merjobb, som sagt :(

MVH/Roger
PS
Till mitt försvar skall sägas att jag tyckte 1Ap var för låg ström (även om den skulle ge runt 16W teoretiskt) och sen gillade jag inte att tåtar stack ut både "fram och bak" på trafon för det är trevligare att fixera och najja sekundär och primär på samma sida, enklare access också men även om det sekundärt inte kräver nåt extra egentligen (ty hela toroidala varv) så måste primärerna vara jämnt antal lager ty de lindas på var sin toroidhalva. Mina senaste beräkningar gör dock så att jag återigen kommer få tåtar både "fram och bak".

Jag har lärt mig en sak idag i alla fall, järnpulverkärnor har mycket lägre AL-värde än ferriter, för mig skiljer det 15ggr vilket är anledningen till att Fe-kärnan kräver tre lager primär istället för 3F3-kärnan som bara har två lager (men 26Hz som nedre brytfrekvens).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag lindat av alla varven från trafon, bara lindningsstöden är kvar.

Här gäller det alltså att börja om från början :D

Ett tag tänkte jag linda fyra lager primärhalvor för då får jag tamparna vid samma "sida".

Men sen kom jag på att när jag lindade med min nål så kom jag knappt igen toroidens hål, dvs jag kan inte linda fyra lager även om jag skulle vilja.

Med andra ord är jag kvar vid faktum, jag måste linda en exakt likadan toroid eller ingen alls.

MVH/Roger
PS
18m koppartråd åt helskotta!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag kom jag på en sak, det gränsar till meningslöst att linda om trafon.

Såhär tror jag det är (Ns i princip konstant):

\(Z_p\propto N_p^2\)
\(L_p\propto N_p^2\)

dvs att eftersom sekundära varven (Ns) i princip är konstant så har vi detta och man ser att den reflekterade primärimpedansen (Zp) får samma proportionella beroende som induktansen (Lp) dvs reaktansen hos primären följer den reflekterade primärimpedansen och iom att de båda utgör ett HP-filter så kommer nedre brytfrekvens vara konstant och oberoende av hur många varv jag lägger på primären (eftersom Ns är konstant).

Det finns bara två sätt att göra nåt åt det här och det ena är att byta kärna (AL-värde) men jag har kollat, inte ens ELFA's största kärna ger dubbel induktans, det andra sättet är att dubblera Ns för då ökar primärinduktansen hela fyra gånger (samtidigt som varvförhållandet och därmed Zp behålls) och man kommer ner i en fjärdedels så låg nedre frekvens vilket hade varit perfekt om det inte vore för det faktum att jag faktiskt inte får plats med min nål för att linda alla dessa varv (min nål gick nätt och jämt att använda för att linda klart den förra toroiden och nu behöver jag dubbla antalet varv...).

Min fina järnpulvertoroid duger alltså inte vilket jag dock tycker är skönt för då slipper jag repetera lindandet, det som duger är C-kärnor från Lundahl Transformers som jag köpte 10 av för nåt år sedan, tyvärr har jag ingen lindningsmaskin än men när det gäller dessa små spänningar så brukar nåt hundratal varv räcka vilket man kan linda för hand.

Tror faktiskt jag gör så samtidigt som jag vill ha tag i pertinax utan koppar för bobinbyggandet.

Tror jag tar fram två trafotyper, en för HiFi (fl~7Hz) och en för gitarr (fl~140Hz), här syns sedan att induktansbehovet ökar 20ggr dvs antalet varv ökar sqrt(20)~5 vilket således gör det tacksamt att handlinda för gitarr.

MVH/Roger
PS
Om jag lindar för HiFi med samma tråddiameter som för gitarr (0,7mm är lagom stel och lågimpediv) så inses att förlusterna blir i runda slängar 5ggr så stora, så det är kanske inte ens möjligt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har börjat linda om min senaste trafo för ärligt, den var perfekt.

Jag räknar alltid lite galet men fl tycks kunna vara 170Hz och fb är mycket lägre än så.

Så ikväll har jag lindat tre lager av ena primären, tyvärr tog min kära kaptontejp slut så jag måste bara beställa mer sånt innan jag fortsätter (ELFA har samma variant som jag hitintills nyttjat, detta dock till 6ggr 3D-grottans pris: )

Kapton-tejpen är mer funktionell än Ni kanske anar, för det första kommer lindninglagrena inte lika nära varandra (och därmed mindre inter-layer kapacitans) dvs varken ovanpå eller emellan för det andra så har jag märkt att lindningarna liksom smeks ihop så att nästa varv nästan automatiskt hamnar dikt ann det tidigare varvet, vilket jag tycker är idealt för jag gillar inte korsade lindningar även om det nog inte spelar så stor roll.

MVH/Roger
PS
Ena primärhalvan fullständigt fixad ikväll, tre lager och om jag inte räknat fel, (30+30+23=) 83 varv.

Jag räknar annars som en skata, inre diametern hos kärnan är 24mm, 24*pi~75mm för ett helt toroidalt varv men nu nyttjar jag 6mm Kapton-tejp som lindningsstöd för två likadana halva primärer och tejpen är 6mm men säg 5mm för då blir netto toroidalt varv 75-10=65mm~66mm och delat på två så blir det 33mm, 33mm delat med tråddiametern på 0,7mm ger 47 varv vilket är FEL för jag får bara in knappt 30 varv, jag fattar ingenting!

Tråkigt för jag får alltså ett fel på 50%, inget litet fel mao.

En sak är att möjligheten att klämma in varv, så att dom ligger snyggt bredvid varandra och inte på varandra, minskar ju mindre inre diametern blir som den ju blir medans man lindar men felet borde inte vara så stort som jag får ändå.
Skriv svar