Gitarrförstärkare MkIII

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har bestämt mig för att ta fram en helt ny generation av gitarrförstärkare (KGA).

Den första KGA hade två förstärkare i sig, en PP rörförstärkare med EF86/ECC83/EL84 och en komplementär halvledarförstärkare nyttjandes CFP (Complementary Feedback Pair) för maximalt spänningssving (KTA).

Jag var i en butik och fick den testad av proffsmusiker, fick aldrig riktigt ordning på rör-biten (förutom att gitarristen råkade få sig en rejäl stöt när jag stängde av den), halvledar-biten (KTA) fungerade dock men fick omdömet "passar nog bättre för hårdrock".

Iom att hela projektet egentligen är riktat mot gatumusiker och därför batteridrift (som KTA gick på) så slimmar jag nu mitt fokus ännu mer och bygger en rent batteridriven gitarrförstärkare (med laddningskrets, förstås) av JFET-transistorer.

Allt är färdigplanerat PCB-mässigt så den biten är bara att bygga, dock nyttjar jag ett par obsoleta MOS-FET som utgångstrissor (för de är lättare att strypa) i detta rena Klass B steg, lurar på att byta till ännu mer obsoleta Power JFETs, dock behöver jag då en spänningsinverterare om jag samtidigt önskar lite effekt ut (autobias snor nämligen matningsspänning och jag tror att Cs-konding blir stor för att rädda det) med 2X9V accar som jag tänkt ska driva enheten.

Anledningen till att jag startar den här tråden är annars mest att jag vill planera reglagens och kontakternas samt kortens placering på/i den nya plyfa-låda (innermått: 50X200X300mm) jag håller på att ta fram.

Jag kommer också klura på om jag ändå inte kan köra Power JFET och det utan spänningsinverterare, i Klass A funkar det inte för Rs blir så liten att kondingen blir gigantisk MEN i klass B borde inte Rs bli så litet, eller?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Snabb skiss.

KVR är alltså en spänningsregulator som enbart reglerar matningsspänning via utgångstrafon till utgångstrissorna, på det sättet får man volymsoberoende distorsion i form av PP-klipp (teoretiskt endast udda övertoner), reglaget fungerar samtidigt som volymkontroll för man blir helt enkelt tvungen att följa med med volymkontrollen på gitarren för att hålla koll på distorsionen.

KVD är en spänningsdubblande CW-generator med laddningskrets, eftersom ackarna är på totalt 18V så behöver min väggvårta på 12VAC dubblas.

KSB är en blinkkrets som ser till så att strömförbrukningen hos LED hålls nere till ett minimum.

KJA är själva JFET-förstärkaren, den är idag uppbyggd av ett SE-drivsteg med BF245A, utgången består f.n av ett par MOS-FET i ren Klass B (för att hålla nere strömförbrukningen) men dessa kan komma att bytas mot Power JFET (som jag har några av), utgångssteget i övrigt är ett PP-steg med utgångstransformator av handlindad toroid, materialvalet hos denna toroid blev dock lite olyckligt ty jag nyttjar ett ferritmaterial (3F3) som mättas redan vid knappt 0,5T, jag har skaffat nytt material (järnpulvertoroid) som jag tror jag ska linda om utgångstrafon med (ungefär samma storlek, mättnadsflödestäthet=1,5T).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Dessa enheter ingår i min KGA:

KVR, Voltage Regulator
KVD, Voltage Doubler
KSB, SpisBlinkare
KJA, JFET Amplifier

Bifogar scheman på dom (kort finns).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

KSB kan tyckas vara lite menlös men den är lite käck också för kolla här:

Jag vill alltså att den ska blinka (f~1Hz, d-c<10%, dvs den drar mycket lite ström) när apparaten är på MEN jag vill också kunna styra/tippa lyset för när jag trycker i väggvårtan är tanken att KSB bara ska lysa (dvs inte blinka) och man kan lätt fixa till det genom att strypa T1 vilket man gör genom att dra plint 2 till backe (man kan också injicera relativt hög ström i plint 3, eventuellt med en diod i serie).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag justerat min planering av KGA-lådan något.

Jag har infört handtagen (Mentor cc45mm), jag har kastat om korten så att de följer signalvägarna bättre, jag har ritat ut den handlindade toroiden som är min utgångstrafo OCH jag fick ett plötsligt infall att införa en EXT_OUT dvs en extern högtalarutgång vilket ju blir perfekt på flera sätt för dels kan gatumusikanten prova andra typer av högtalare dels så får jag möjlighet att testa hur förstärkeriet uppför sig överhuvudtaget men främst kanske nära max uteffekt.

En EXT_HGT är ju egentligen obligatorisk, fattar inte varför jag inte införde en sådan i förra versionen :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag planerat mer i detalj hur jag ska ledningsdra mina fyra kort och hur jag får med alla kontakter, reglage och LED.

Bifogar ritning.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser alltså förstärkarkortet (KJA) ut.

Funderar alltså på att göra om det för JFET istället (fixed bias), då skulle man kunna göra som i andra bilden.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här blev bättre, nu börjar jag få koll :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Har kommit på att KVR kan behöva kylfläns, det är visserligen Klass B men om vi säger att vi har effekten

P=UpIp/2, pga Push-Pull

där Up~18V dvs nästan hela matningen och Ip~18Vp/2 Ohm=9A=>81W

Nu svänger spänningen inte med hela matningen peak, samma gäller egentligen den beräknade strömmen men 50W nånstans tycks man kunna räkna med.

I Klass B går ström endast vid signal, eftersom lasten är konstant 2 Ohm/trissa och halv matningsspänning@KVR förmodligen är värsta scenariot så innebär detta halva peakströmmen och halva peakspänningen vilket ger runt 12W.

I detta läge kan man eventuellt se det som att effekten ut är lika stor som effektförlusten hos regulatorn dvs effektförlusten blir som värst 12W nånstans och då BARA om gitarristen spelar länge och mycket intensivt.

Tänker börja med att montera KVR's trissa mot bakre Aluminium-panel bara, det är ändå ett hekto gods som skall hettas upp samtidigt som dess plana yta eller dess färg kanske inte är ideal men heller inte fel ur strålningssynvinkel (jag tror man veckar kylflänsar för att få extra stor kylyta, bara).

Så en liten rokad av PCB-placeringarna enligt ovan måste jag nog göra (går att dra kabel också).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av Spisblinkaren »

Om man kikar i den rena Eagle-ritningen så ser man att VDD behöver bara appliceras på ett ställe.

MEN nu ska vi inte applicera VDD utan VSS dvs Zener behöver ej monteras, istället monteras min KVI dvs Knoppson Voltage Inverter som ger en negativ utspänning av samma nivå som matningen, dock kan man bara dra låg ström ur min KVI, samtidigt som gate hos JFET/MOS är mycket högimpediv...

Bifogar ritning på KVI.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bbenderman
Inlägg: 192
Blev medlem: 26 juni 2016, 01:16:51

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av bbenderman »

Har legat sjuk ett bra tag :lol: :(
Nu blev det rolig att man hittar gitarrister här på forumet.
Läste snabbt igenom inläggen och tankarna ni har.
Men jag har byggt nästan alla mina förstärkare baserade på EF86 Rör.
MEN designen är viktig men bra EF86 är svåra hitta.
Rätt EF86 RÖR har nog testat 20st innan man hittar tonen/headroom.
ÅNi vet 86ans akilleshäl så glöm nya Electro H.
Tack DIRTY.
Han skickade alla sina EF86 rör till mig och delade sin kunskap.
Jag slet ut rör hållaren innan jag hittade ett som lät oki och inte led av <<<<<<<<m
Mikrofoniiiiiim rörets Akilleshäl.
Så jag valde bygga en med två allternativ då nu förstegs,rör.
Men altid valt Nos rör av EF86 Leta efter Mulllard de är rätt så billiga jämfört med NOS,12AX7.
Så jag sitter på många EF 86rör.
Om ni råkar få Problem…….



IMG_0111.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Gitarrförstärkare MkIII

Inlägg av überfuzz »

bbenberman: Du verkar lida av samma åkomma som jag - mosa in för mycket i förstärkardesignen. :-) Har du någon tråd här i forumet. Vore kul att se hur du designar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu påbörjat vad jag kallar layout-planeringen av KGA (Guitar Amplifier).

Jag har börjat bygga en viss typ av låda som i grunden består av plyfa och kommer ha frontpanel och bakpanel av 2mm Aluminium.

Jag har grovplanerat layouten för KAP/KTT vad beträffar kort, reglage och kontaktplacering. KGA är dock lite annorlunda för istället för enbart halva EU-kort är korten av olika storlek samtidigt som jag inte riktigt kan bygga supply på samma sätt för här krävs det laddningsbara batterier ty KGA skall först och främst vara batteridrivet (för typ gatumusikanter).

Inget, förutom utrymme, hindrar dock att jag använder samma typ av AC-matning och då både för att kunna köra på nätdrift OCH kunna ladda batterierna. När det gäller batterier är jag lite osäker, tänkte mig först ett relativt robust 12V från Fiamm men det är ganska stort och jag är tveksam till om jag får plats med det.

Samtidigt är förstärkaren (KJA, JFET Amplifier) Klass B men såvitt jag kommer ihåg av lastlinjen (2 Ohm/FET) så går det runt 10Ap i topparna och LR6 lär inte hänga med i svängarna, eller?

MVH/Roger
PS
Jag hade tydligen redan planerat detta så jag bifogar preliminärt den ritningen från Juli från förra året.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag caddat om ritningen, ville ha den på samma form som KAP/KTT.

Jag känner mig nu trygg med layouten, skall bara bestämma och plocka de mekaniska komponenterna.

Tänkte först nyttja min Spisblinkare (KSB) för strömsnål (obs) blinkning av ON-LED men jag har beslutagt mig för att skita i den funktionen och istället för 0,1mA effektivt får det bli 1mA effektivt, livet blir enklare då.

Dock kommer jag införa en ny produkt som jag planerar bygga på veroboard (suck, men orkar inte Eagle cadda nåt mer just nu) och det är KPD, KPD kommer generera LED-signaler som indikerar vilken källan till matningen är till exempel kommer den känna av om batteri eller "diodsummerat" 18V matar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Klass B JFET-förstärkare med utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag planerat färdigt layouten hos min KGA.

Detta är emellertid en överdrift för jag behöver planera på mm-papper också men strukturen känner jag är klar.

Igår bestämde jag typer av reglage, polantal, ratttyp osv men detta finns inte med i dokumenten än så länge samtidigt som jag tycker det är både lite onödigt och lite svårt att få med det, man skulle behöva en hel plocklista med specifikationer där jag tycker det är enklare att bara samla ihop sånt som kan passa och mäta vartefter med skjutmått samt slutligen skriva upp borrdiameter och avstånd på mm-papper som jag anser är överlägset avancerade datorprogram när det gäller 1:1 överblick.

Så mm-papper blir mitt nästa steg :)

MVH/Roger
Skriv svar