Förbättra RGB-signalen, gammal videospelskonsol Neo Geo AES

Berätta om dina pågående projekt.
johey
Inlägg: 67
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:36:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Förbättra RGB-signalen, gammal videospelskonsol Neo Geo AES

Inlägg av johey »

Jag har en gammal Neo Geo AES, alltså en videospelskonsol från 16-bitseran. Den har förvisso RGB ut i videoporten, men vissa revisioner av moderkortet är kända för att ha dålig sådan. Min är tyvärr av den sämsta revisionen av dem alla på den punkten, AES3-6. Enheten är japansk.

Det finns dock kända enkla modifikationer man kan göra för att förbättra RGB-bilden. Jag har provat samtliga och resultatet blir knivskarp bild utan några som helst störningar. Däremot blir den dels för mörk men också överdrivet färgstark. Som om man vrider färgratten i botten på en gammal tv, så hudfärg blir knallrött. Detta problem verkar inte vara känt, utan det folk vanligen gnäller på är vertikala ränder eller schackrutor i bilden, men dessa har jag som sagt fått bort.

Så nu önskar jag rådgöra med er som är bra på videosignaler. Vad gör man åt en RGB-signal med överdrivna färger? Det går inte kompensera för det med kontrast- och ljusinställningar. Det som händer då är att jag mattar ut bilden och tappar alla detaljer i grafiken. Alla nyanser av rött, grönt och blått blir likadana så att säga.

I maskinen sitter en videoencoder, Sony CXA1145p. Den tar RGB in och spottar ut förstärkt RGB plus composite. Jag har provat att ta signalerna ifrån ingången på detta chip och förstärka med transistorer, med resultat väldigt snarlikt det jag får av encodern. Vad som däremot förvånar mig är att compositebilden har helt rätta färger. Den skapas ju uppenbarligen i det chippet med exakt dessa signaler som jag själv inte lyckas få bra bild ifrån.

Här är schemat på RGB-delen av Neo Geo AES. Värdena på C36-C39 är dock i mitt fall 470u och R62-R65 75 ohm: https://wiki.neogeodev.org/images/c/ca/ ... ge-007.jpg

Om någon kan komma med bra tips på hur jag kan göra för att få bättre färgbalans i min RGB-bild vore jag ytterst tacksam.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Förbättra RGB-signalen, gammal videospelskonsol Neo Geo

Inlägg av MiaM »

Det vore förträffligt om du på nåt sätt kunde fota av nån "testbild".

Men generellt sett så med videosignaler så innehåller de en svartreferens strax efter synkpulsen på varje linje. Om dc-nivån inte är bra så kan det bli som du beskriver.

I schemat så verkar det sitta 100µF som avkoppling över kretsen, men vad jag kan se inte någon liten konding som kan hantera högre frekvenser. Frågan är om detta räcker?

Det vore mycket intressant att se hur signalerna ser ut. Har du tillgång till oscilloskop? Går det att trycka in nån slags spelmodul som ger testbild, helst färgbalkar?
johey
Inlägg: 67
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:36:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förbättra RGB-signalen, gammal videospelskonsol Neo Geo

Inlägg av johey »

Det var vad jag hoppades på, att någon med större kunskap om videosignaler än jag själv skulle få ögonen på tråden! Tack! :)

Jag har oscilloskop. Hoppas hinna rigga upp det i veckan, annars blir det till helgen. Har tyvärr ingen modul med testmönster, men det är möligt att det går att få tag på om det skulle krisa.

Kan tillägga att jag plockar ut compositesynk innan CXA1145p (pinne 10). I omodifierat skick används compositevideo som synk, men det funkar inte med min RGB-växlare, så därför har jag gjort så. Plus det att jag inbillar mig att bildkvaliteten vinner på att ha en ren synk.

Datablad CXA1145p: http://www.soemtron.org/downloads/dispo ... 1145pm.pdf

Vad menar du med detta: "Om dc-nivån inte är bra så kan det bli som du beskriver"? Vad är det i sammanhanget och hur kan jag mäta det?
johey
Inlägg: 67
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:36:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förbättra RGB-signalen, gammal videospelskonsol Neo Geo

Inlägg av johey »

Har pinne 13 och 14 något med saken att göra, dvs "I REF" och "V REF"? Beskrivningen i databladet är lite för kortfattad för att jag ska förstå.

I REF: Pin to determine the inner reference current. Connect to GND via a 27 kO resistor.
V REF: Pin for the inner reference voltage. Connect to GND with 10 uF.

Schemat verkar stämma med databladet. Ska ta en titt på hur det förhåller sig till verkligheten.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Förbättra RGB-signalen, gammal videospelskonsol Neo Geo

Inlägg av Zhorts »

johey skrev: Vad menar du med detta: "Om dc-nivån inte är bra så kan det bli som du beskriver"? Vad är det i sammanhanget och hur kan jag mäta det?
Det här är NTSC, men i grunden är det samma lika tanke:
Bild

Där ser du hur man berättar för mottagaren vad som är "svart" - har man en felaktig DC-offset (så att man flyttar hela paketet upp eller ner) så kommer fortfarande all intressant videoinformation fram (det är till största delen AC) men med fel nivåer.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Förbättra RGB-signalen, gammal videospelskonsol Neo Geo

Inlägg av MiaM »

Just ja, inte bara på matningsspänningen utan även på utgångskondingarna så kan det kanske vara dåliga HF-egenskaper i kondensatorerna så att de skulle må bra av att kompletteras med nån "liten" konding i piko/nanofaradområdet.

(Källa: magkänslan).

Oscilloskopmätningar säger mycket mer...

Men sen ser den där komponenten i serie med jord lite märklig ut. Vad är dess syfte? Nån slags avstörning? Det känns som en grej som kan ge dålig bild...
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Förbättra RGB-signalen, gammal videospelskonsol Neo Geo

Inlägg av xxargs »

Vad kör du mot typ av monitor - analogmonitorer brukar ofta ha AGC och ställer in arbetspunkt och förstärkning på inkommande videosignal så att det ser bra ut - är det modernare TFT-skärm så vete faen...

Är monitorn/TV:n frisk eller har den många timmar bakom sig - CRT blir ofta mörkare med tiden (med vissa undantag med omvänd verkan).

på TV brukar det finnas justering av färgmättnad - har du sådan på den TV/monitorn du använder nu - det kanske är maximal färgmättnad och det är avsiktligt att den skall dras ned i TV:n
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Förbättra RGB-signalen, gammal videospelskonsol Neo Geo

Inlägg av MiaM »

Jag har nog aldrig sett en analog skärm som har AGC. Däremot har väl alla klampning, d.v.s. justering efter svartreferensen i synkintervallet (eller blakningsutrymmet). För monitorer med kompositvideo eller y/c så brukar det vara AGC på färgskillnadssignalen men inte på luminansen vilket ger den märkliga effekten att om signalen är svag så blir färgerna överdrivna.
johey
Inlägg: 67
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:36:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förbättra RGB-signalen, gammal videospelskonsol Neo Geo

Inlägg av johey »

Oj, jag har helt missat att jag fått svar i denna tråd! Tackar! Jag har lagt projektet på is, men är sugen på att återuppta det.

Jag har testat med tre monitorer. En Sony PVM 20" CRT, en JVC 14" CRT och en Samsung 14" LCD. Alla ger samma resultat, och samtliga fungerar fint med andra RGB-källor. Färgmättnadsinställningarna verkar inte ha någon effekt på RGB, men väl på composite och s-video. Kontrast och ljusstyrka kan jag förstås justera, men kan som bäst få en gråblaskig bild.

Om jag ska mäta med oscilloskop, är det horisontella synkpulsen som innehåller svartnivån eller är det färgkanalerna?

Det är tydligen klurigt att få tag på en kassett med testbild.
Skriv svar