Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av PeterH »

Ingen varvräknare finns men gasreglage har den, man har ju öron att lyssna med... :wink: Normalt kör jag på ganska låga varv eftersom den går mjukare då, men behöver man mer kraft när en lite tuffare sten ska flyttas så ökar man varven tillfälligt.

Angående displayen så blir det lättare att se en LED voltmeter i mörkret om man inte ska ha backlight (som då drar lika mycket ström), men tanken är god. När väl maskinen är igång så gör det inget att displayen drar ström. Vad gäller glödgningen så på min maskin så är det en timer som går några sekunder innan glödgnings-LED:en slocknar, det klickar till och man vrider nyckeln till start (man kan starta innan klicket om man vill).
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av Nerre »

Ja det är väl så att man snarare anpassar varvtalet efter kraftbehovet? När jag i min ungdom (jag var väl 12-13) körde lite traktor på en bondgård så minns jag att gasen använde man inte, det fanns ingen pedal för det (gas-reglaget var en spak) utan man körde med bara kopplingen och växellådan i princip. Fast traktorn hade kanske varvmätare... det minns jag faktiskt inte.

Det är liknande på farsans åkgräsklippare, gasen mekar man inte med medans man kör utan det är broms, koppling och växelväljare. Och den har i alla fall ingen mätare alls:)
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av kankki »

Har du sett till frontpanelen än?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av PeterH »

Hej Kankki, har missat din fråga helt! :roll: Jo den har kommit, ser kanonbra ut! Tack för hjälpen. Har inte hittat tiden till att installera den än men det ser mycket lovande ut. Nu måste jag hitta lämpliga punkter på kontrollkortet för att koppla spänningsmodul, glödlampor (eller LED:ar) till bakgrundsbelysning och sätta in en passande kontakt för att ansluta signalen från kommande skoplås... Grävaren är inkörd i garaget så snart ska arbetet koma igång igen.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av kankki »

Kul att göra du är nöjd. Ska bli intressant att se slutresultat med allt på plats!
nixs
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 december 2012, 20:23:09

Re: Ny instrumentpanel till minigrävaren (Volvo EC15B)

Inlägg av nixs »

Skall bli kul att se hur detta fungerar, har varit fältservicetekniker i över 10 år tidigare och jag är lite skeptisk att elmotorn klarar miljön och krafterna som det blir där framme i skopfästet.
Skriv svar