Miniprojekt. Transistortestare.

Berätta om dina pågående projekt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Miniprojekt. Transistortestare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag blev lite sugen på att lära mig använda mitt Textronix 2246A som jag köpte begagnat för en tid sedan och som har stått och skräpat sedan dess.
.
Funderade på ett lämpligt projekt lagom litet för att leka lite, då jag blev inspirerad av rogerk8:s transistortestare. nu är jag ju inte så där sugen på att konstruera sådant som redan är konstruerat så jag knycker vilt på nätet.

Jag hittade en beskrivning som jag tyckte verkade enkel och drog igång. I en tidigare tråd har jag beskrivit att jag fastnat för att tillverka byglar av blanktråd som anslutning mellan komponenterna på experimentkortet. Men det sket sig på grund av att jag inte hade tålamod ott sitta och kröka byglar till förbannelse. :) Så det blev den gamla beprövade metoden med sladdar från ebay. Lite snårigt blir det.
experimentplatta.jpg
Jag har nu lyckats att få fram trappstegen till transistortestaren. Den består av en 555 som genererar trappstegspulserna (mittenkanalen) samt en op som resetar 555:an efter var 9 puls, (övre kanalen). Pulstågen från 555:an går sedan vidare till en op som stegvis laddar upp en kondensator som ger trappstegen. Får sätta dit några justerbara motstånd och labba lite med motståndsvärden så att det blir bättre tajming på pulserna. Som det är nu så är trappstegslängden lite fel i början och slutet på trappan.
oscilloscopebild.jpg
trappstegsgenerator.jpg
Sedan återstår sista steget, själva kurvgenereringen, men det få bli en annan natt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Miniprojekt. Transistortestare.

Inlägg av TomasL »

Ibland har man tur och äger en sådan här:
tek7ct1n.jpg
Dock vill inte minnesskopet fungera riktigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Miniprojekt. Transistortestare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Njae, tur vet jag inte. Jag kan lätt sno kretsscheman från nätet, att sno en komplett kurvtracer är inte lika roligt. :D
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Miniprojekt. Transistortestare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Tänk så roligt man kan ha på en Lördagskväll. :) Nu har jag fått upp ett gäng med kurvor på mitt oscilloskop från BC337. Nu återstår lite fintrimmning av pulslängderna för att få bort det ofullbordade sista trappsteget (eller fullborda det).
curvetracer_1.jpg
Det är lite otroligt att en sådan här härva fungerar överhuvudtaget.
curvetracer.jpg
Min kompis höll mig sällskap utanför dörren mest hela kvällen och kom med glada kvackande då och då.
kompis.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32772
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Miniprojekt. Transistortestare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Är det där en Kvacks-and? (höhöhö)

Hur kvalitativa mätningar kan man göra med en sådan här apparat? Vi har ju en forumkompis som bygger en slik maskin också. Jag kan ju tänka mig, när jag tänker rör, att rörkurvorna vilka används för att designa en apparat (förstärkare) finns i databladen. Att testa röret handlar ju mindre om kurvskaror och mer om emission och liknande.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Miniprojekt. Transistortestare.

Inlägg av ensten »

Skulle någon vilja förklara den underliggande principen för Lemurens apparat? Mest nyfiken. :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Miniprojekt. Transistortestare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Som jag nämnde tidigare så stjäl jag friskt från nätet. Kolla denna och denna.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Miniprojekt. Transistortestare.

Inlägg av SeniorLemuren »

soundbrigade skrev:Är det där en Kvacks-and? (höhöhö)

Hur kvalitativa mätningar kan man göra med en sådan här apparat? Vi har ju en forumkompis som bygger en slik maskin också. Jag kan ju tänka mig, när jag tänker rör, att rörkurvorna vilka används för att designa en apparat (förstärkare) finns i databladen. Att testa röret handlar ju mindre om kurvskaror och mer om emission och liknande.
Ingen kvalite alls skulle jag påstå. Endast ett experiment eller om man vill jämföra transistorer för att hitta någon som har liknande kurva. Jag fick lite blodad tand så jag funderar på att bygga denna just för att det är kul att bygga.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32772
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Miniprojekt. Transistortestare.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inte alls menat som något kritiskt, bara en fråga om vad man kan ha en sådan till och lite hur man använder.

Annars är jag med dig till 200%, man kollar alltid om någon annan gjort något i den stilen och så stjäl man vilt och glatt. Ett nytt projekt innebär alltid att googla runt i universum och se om någon har en bra lösning.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Miniprojekt. Transistortestare.

Inlägg av MiaM »

En funktion som kanske vore trevlig att ha vore möjlighet att automagiskt/manuellt växla mellan ett par olika transistorer för att leta fram matchande par. Fast där är det ju "egentligen" enklare att mäta med något med lagring och numrera trissorna och sortera efter mest lika kurvor efteråt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Miniprojekt. Transistortestare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Detta projekt har tyvärr blivit liggande ett tag på grund av en massa annat som måste lösas inför vintern. Men så snart tiden finns så kommer jag att återuppta detta.
Skriv svar