montera skärm i bilen. med idrive

Berätta om dina pågående projekt.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: montera skärm i bilen. med idrive

Inlägg av berne »

så nu har jag en RPI 2 hemma... min skärm ligger på posten, ska hämta den i morogn.

men har fått en lite funderar.. som ni kankse kan hjälpa mig med...

Bild

det är en sån som jag ska montera i bilen, och den jobbar ju med canbus mot bilen, men jag ska ju bara ha den till RPI.. frågan är hur RPI och den ska prata. om den har mekaniskt hjul.. eller om den bara kan prata canbus... om ni förstår mig. eller om det går att lista ut vilka stift som går till vad i själva idriven.


hoppas ni förstår. annars så får jag försöka igen:)
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: montera skärm i bilen. med idrive

Inlägg av gOry »

Måste gratulera till en trevlig motor, kör också N54B30!

Men jösses, varför köpte du bara inte en bil med idrive i från början?
Jag förstår inte hur du ska få det se mer original ut med en pi och en skärm mot en platta med inbyggd skärm men det behöver jag iofs inte förstå.
Eller hade du tänkt köpa originalskärmen? Ska bli spännande att se resultatet!

Om du löser kommunikationen med idrive-vredet så är jag väldigt intresserad över lösningen.
För det finns nämligen ett 3:e-part tillbehör som möjliggör att en avbild av telefonens skärmen till idrive-skärmen som jag har funderat på att köpa ett tag, men skulle gärna vilja styra telefonen med idriven. :)
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: montera skärm i bilen. med idrive

Inlägg av berne »

Besvikelsen är totalt:(


gick glatt upp till posten för att hämta min skärm:) men tyckte paketen kändes liten.. öppnade å hittat något.. så jag inte har en aning om vad det kan vara kolla bilden.


SÅ nu får jag vänta ytligare i ca 3veckor.. tyckte dom... sa det att dom får skicka den med något snabbre.. men då ville dom ha 18dollar extra för det... fast dom har gjort fel. Så jag förklara för dom att jag inte längre vill ha deras produkt utan köper av någon annan istället :evil: :evil: :evil:

Så det var riktigt tråkigt.


jaså 335?

det är väldigt svårt att hitta 135 med navi å allt lull lull.. om man vill ha n54 vilket man vill ha:)

det kommer se exatkt ut som org:) ne inte org, men "huset" ser ut som det är org, där skämren ska sitta.

har även sett folk som kör både med idrive och pi... dom trycker ner kanppen längre å vips så blir det split screen:) riktigt fräckt:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rawsezx
EF Sponsor
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 juni 2005, 00:36:25
Ort: Sala
Kontakt:

Re: montera skärm i bilen. med idrive

Inlägg av rawsezx »

Just den du länkat (tänkte på iDrive-kontrollen) sitter i senaste modellerna (bla i min X3 F25) och dessa har 4 pinnar vilket jag gissar på matning samt CAN-H och CAN-L.
I bästa av världar så är det nog bara att koppla upp den med matning och sedan läsa av CAN för att då få ut identifierarna och data för varje knapp etc.

Alternativt så behövs enheten väckas upp med ett CAN meddelande, om jag då skulle gissa så är det i sådana fall bara att skicka ut ett tomt meddelande med ID 0x0.

Sista och tråkigaste scenariot är om den (som hos vissa andra fordonstillverkare) att den först initieras med ett meddelande ID på 250 kbit/s sedan när den svarat så går systemet över
till 500 kbit/s och börjar därefter att skicka data.

Bästa är helt enkelt att sniffa CAN-nätverket på en redan befintlig bil med exempelvis en PEAK-CAN dongle och deras enkla (men ändå kraftfulla) PCAN-View. (€180 för en dongle. http://www.peak-system.com/PCAN-USB.199.0.html). Då ser du hur transmissionsmeddelandena ser ut och hur man ska initiera enheten etc.

Samtliga knapptryckningar från iDrivepanelen går att läsa ut genom OBD2 gränssnittet, men då måste förstås bilen ha den installerad, vettetusan om det går att bara koppla in den om du inte har någon CIC enhet. Notera att jag skriver "går att läsa ut" problemet är att dessa PID's inte är allmänt tillgängliga utan hålls hemliga av BMW och ges bara ut till dom som köper informationen, priset ligger på €23.500 och sedan tillkommer det en årliga prenumeration på €1.800, plus att man inte får senaste MY tillgänglig. Dessutom skriver man på ett avtal att man inte får sälja vidare informationen, göra den tillgänglig osv vilket gör att ingen av de High-end OBD2 verktyg som finns på nätet går att använda sig av för att exempelvis exportera en lista med PID.

Men det finns ju inget som hindrar dig att sniffa bussen och sedan självmant sitta och trycka på knappar och lista ut vilka meddelanden som hör till vad. Att ställa en fråga till en BMW modul gör du på följande sätt:

1. DU: Hallå styrenhet F1:50 finns du hos oss? (0x6F1: [72]-[03]-[22]-[F1]-[50]-[00]-[00]-[00])
2. F1:50: Japp! Jag finns här! (0x672: [F1]-[06]-[62]-[F1]-[50]-[0F]-[10]-[D0])
3. DU: Kan du ge mig sensordata för XX-funktion? (0x6F1: [72]-[03]-[22]-[XX]-[XX]-[00]-[00]-[00])
4. F1:50: Ville du ha status för XX-funktion? (0x672: [F1]-[10]-[08]-[62]-[XX]-[XX]-[0F]-[00])
5. DU: Japp det är korrekt! (0x6F1: [72]-[30]-[00]-[00]-[00]-[00]-[00]-[00])
6. F1:50: Här är datan du efterfrågade: Byte3, bit2 = 1. (0x672: [F1]-[21]-[B0]-[1B]-[BC]-[FF]-[FF]-[FF])

Exemplet ovan ställs en fråga till footwell modulen som sitter i det flesta moderna BMW modellerna.

Just PEAK-CAN dongeln så finns det drivers för Linux till den och en hel del information om du vill skriva egen mjukvara men den. Har själv skrivit windowsmjukvara till en av våra produkter med hjälp av den dongeln för felsökning och justering. Mycket enkel och smidig.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: montera skärm i bilen. med idrive

Inlägg av berne »

Just den du länkat (tänkte på iDrive-kontrollen) sitter i senaste modellerna (bla i min X3 F25) och dessa har 4 pinnar vilket jag gissar på matning samt CAN-H och CAN-L.
I bästa av världar så är det nog bara att koppla upp den med matning och sedan läsa av CAN för att då få ut identifierarna och data för varje knapp etc.

Alternativt så behövs enheten väckas upp med ett CAN meddelande, om jag då skulle gissa så är det i sådana fall bara att skicka ut ett tomt meddelande med ID 0x0.

Sista och tråkigaste scenariot är om den (som hos vissa andra fordonstillverkare) att den först initieras med ett meddelande ID på 250 kbit/s sedan när den svarat så går systemet över
till 500 kbit/s och börjar därefter att skicka data.

Bästa är helt enkelt att sniffa CAN-nätverket på en redan befintlig bil med exempelvis en PEAK-CAN dongle och deras enkla (men ändå kraftfulla) PCAN-View. (€180 för en dongle. http://www.peak-system.com/PCAN-USB.199.0.html). Då ser du hur transmissionsmeddelandena ser ut och hur man ska initiera enheten etc.

Samtliga knapptryckningar från iDrivepanelen går att läsa ut genom OBD2 gränssnittet, men då måste förstås bilen ha den installerad, vettetusan om det går att bara koppla in den om du inte har någon CIC enhet. Notera att jag skriver "går att läsa ut" problemet är att dessa PID's inte är allmänt tillgängliga utan hålls hemliga av BMW och ges bara ut till dom som köper informationen, priset ligger på €23.500 och sedan tillkommer det en årliga prenumeration på €1.800, plus att man inte får senaste MY tillgänglig. Dessutom skriver man på ett avtal att man inte får sälja vidare informationen, göra den tillgänglig osv vilket gör att ingen av de High-end OBD2 verktyg som finns på nätet går att använda sig av för att exempelvis exportera en lista med PID.
Men det finns ju inget som hindrar dig att sniffa bussen och sedan självmant sitta och trycka på knappar och lista ut vilka meddelanden som hör till vad. Att ställa en fråga till en BMW modul gör du på följande sätt:

1. DU: Hallå styrenhet F1:50 finns du hos oss? (0x6F1: [72]-[03]-[22]-[F1]-[50]-[00]-[00]-[00])
2. F1:50: Japp! Jag finns här! (0x672: [F1]-[06]-[62]-[F1]-[50]-[0F]-[10]-[D0])
3. DU: Kan du ge mig sensordata för XX-funktion? (0x6F1: [72]-[03]-[22]-[XX]-[XX]-[00]-[00]-[00])
4. F1:50: Ville du ha status för XX-funktion? (0x672: [F1]-[10]-[08]-[62]-[XX]-[XX]-[0F]-[00])
5. DU: Japp det är korrekt! (0x6F1: [72]-[30]-[00]-[00]-[00]-[00]-[00]-[00])
6. F1:50: Här är datan du efterfrågade: Byte3, bit2 = 1. (0x672: [F1]-[21]-[B0]-[1B]-[BC]-[FF]-[FF]-[FF])

Exemplet ovan ställs en fråga till footwell modulen som sitter i det flesta moderna BMW modellerna.

Just PEAK-CAN dongeln så finns det drivers för Linux till den och en hel del information om du vill skriva egen mjukvara men den. Har själv skrivit windowsmjukvara till en av våra produkter med hjälp av den dongeln för felsökning och justering. Mycket enkel och smidig.


OJ det var mycket info å ta in:) Tack så jätte mycket för ditt svar, å ang bilden, så tog jag bara en på google, har köpt model äldre,

det verkar ruskigt krångligt, men har hittat ett väldigt väldigt bra forum, hoppas jag i alla fall, där kan jag säker få svar, om det inte redan finns. måste bara läsa ditt inlägg 1000gånger till så jag förstår allt, å hur jag ska kunna formulera mig om det på engelska:S
http://bmwcoders.com/forum/

men återigen tusen tack
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: montera skärm i bilen. med idrive

Inlägg av berne »

Det verkar nästan svårare att installer can modulen till RPI än att kunna väcka idriven till liv:( har läst å läst å läst, googalt, googlat, men untar resultat. Skrivit i flera olika forum, men utan några framsteg, så nu står allt still pga av de. tills någon med mer kunskap än min ang linux kan kliva fram. å hjälpa mig i rätt riktning
Skriv svar