Bygge av transistortestare

opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

576.jpg
Kunde inte låta bli att skicka en bild på Curvetracernas Rollsen! Alltså Tektronix! Använde den på jobbet när vi kvalitetskontrollerade transistorer och dioder som sedan skulle ut i produktion.

En riktig pärla! Visst är den tjusig!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Den var ju sanslöst vacker!

Vilken inspiration, tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Här ska du få se nåt roligt.

Jag trodde jag förstog nåt men när jag monterade en PNP på transistortestaren så blev allt uppochner.

Tror du jag hade kalkylerat med det :D

Visar sig alltså att jag egentligen saknar två inverterare (även om Y-kanalen kan inverteras på skåpet).

Jag finner det komiskt att jag faktiskt inte fattade detta när jag designade KTT.

MVH/Roger
PS
Roligt dock att PNP-mätningar funkar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Ja, precis! Polariteten blir omkastad! Men det går ju i och för sig bra att läsa av på skärmen ändå! Eller tänker du göra någon lösning för det?
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

En trevlig transistorsockel till Curvetracern! Smart om man vill matcha två transistorer!

Den där sockeln har jag använt för att mäta dubbeltransistorer med. Typ MAT02 eller någon eq var det!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Ja, precis! Polariteten blir omkastad! Men det går ju i och för sig bra att läsa av på skärmen ändå! Eller tänker du göra någon lösning för det?
Hej min vän, jag kan ju inte riktigt ha det såhär även om det funkar elektriskt.

Just nu vet jag inte hur ja ska göra, krävs en bussresa (tänker bra på buss).

Spontant kan jag dock säga att jag inte vill ha det på det här sättet.

Dock är jag myckat glad att allt funkar för det innebär att min KTT formellt sett är färdig och kan monteras i min låda som jag så länge velat.

MVH/Roger
PS
Väldigt trevlig sockel!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Jag förstår att du vill kunna vända polariteten rätt!

Roligt att den fungerar så bra i övrigt!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är en idiot :D

Jag förstår inte ens min egen konstruktion!

Till mitt försvar skall sägas att konstruktionen är typ 4 år gammal.

Självklart hade jag sett till så att man kan vända polariteter lite som man vill, har flera OP-bypass + inverterande OP parallellt.

Så efter att ha kommit på det på min bussresa så gjorde jag slag i saken och bara kopplade om, vips blev allting rättvänt!

Jag har ett litet bekymmer dock, Uc-svepen (Ur) görs trekantsmässigt fram och tillbaks för varje bias vilket tycks vara anledningen till att dom öppnar upp sig lite så att det sveper lite mindre kollektorström åt ena hållet och lite mer åt andra hållet vilket jag inte förstår alls speciellt för att jag har checkat så att Ib-trappstegssignalen (Us) är en snygg trappa så det är inga problem med Us, den bör ge stabila olika basströmmar för den ser snygg ut men på nåt sätt så sveps alltså kollektorströmmen för den tämligen exakta basströmmen något lite olika beroende på vilket håll det sveps.

Mitt amerikanska elektronikforum hade en ide' om att det kan vara olika induktans i svepen men det kräver ju olinjärt material och det finns ju inte här men tanken far ändå lätt till en hystereskurva, eller vad tror du?

MVH/Roger
PS
Det är uppenbarligen, av tidigare bilder på MOS och JFET att döma, bara BJT som har problem, så nåt händer när det går basström, går det ingen basström så är det lika med noll problem.

Jag betraktar nu detta projekt som färdigtestat, nu skall här planeras borrning av 2mm AL-paneler. Jag har dock även bestämt mig för att krympslangisolera alla TP-hylsor för dom har en tendens att vrida sig och om testpunkterna (TP) ligger på mindre än 200mils avstånd så kan det bli kortis. Råkade hitta en FE av 4mm krympslang som jag tänker klippa 1cm-bitar av och isolera alla hylsor, kopplingstråden kommer f.ö bli enkeltrådig (brun 0,6mm) för det är den varianten jag har mest av men eventuellt kan den ta slut för jag har inte mycket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu korrigerat min mekaniska layout för KTT.

Jag har alltså tagit bort KTS och ersatt den med OP-drivna komplementära BDX33/34 (räknar kallt med att få ut 5A från TL071 på det viset) sen har jag hårdvirat glasrörssäkringar för 5A/0,1A (eller HP/LP), jag beslutade mig för det för jag kan ju inte gärna ha en 5A säkring bara och detta för att småsignalstrissor tål helt enkelt inte 5A, om det dessutom skulle vara en ce-kortsluten trissa och man råkat välja LP-mod (LP=småsignalstrissa) då har man typ 15V över strömmätningsmotståndet på 10 Ohm (läs 22W i ett 0,6W-motstånd), därför måste säkringsvärdet följa HP/LP och ärligt gillar jag glasrörssäkringar bättre än åtminstone mina taffliga försök att bygga automatsäkringar.

Jag börjar närma mig en bra mekanisk utformning, nästa steg blir millimeter-papper så att man ser exakt hur det blir.

MVH/Roger
PS
Två andra stora moment har jag kvar och det är dels tillsågning av 2mm AL-panel dels slipning och lackning av låda, förutom att panel naturligtvis behöver borras också :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Mitt amerikanska elektronikforum hade en ide' om att det kan vara olika induktans i svepen men det kräver ju olinjärt material och det finns ju inte här men tanken far ändå lätt till en hystereskurva, eller vad tror du?

Nej, induktans verkar konstigt?

Även om Ib-trappstegssignalen (Us) är bra så skulle det vara möjligt att det är osymetri i triangel vågen? Men det är konstigt att det bara märks ibland? Nej, det är en svår fråga!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt svar, opampen!

Fast det tycks inte vara nåt fel med triangel-vågen (Ur) ty när jag mäter MOS/JFET så funkar det klockrent!

Det är alltså bara när jag genererar Ib som jag får problem.

Man borde således kunna dra slutsatsen att triangel-vågen inte är nåt problem utan problemet tycks sitta i Ib-genereringen.

Ib genereras alltså genom att ha ena sidan hos ett motstånd på fix potential för att sedan på andra sidan addera denna potential med Us (dvs trappstegsspänningen) då får man en trappstegsformad basström som dock på nåt sätt är olika beroende på svep-riktning hos Ur, jättekonstigt det här.

Tror inte jag kan lösa det här, samtidigt hoppas jag att det kanske löser sig i skarpt läge :D

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Ja, det var inte helt lätt att förstå varför det blir just i det läget? Jag ska fundera också om jag blir klokare på det!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen :)

Jag har nu skruvat isär KTI och KTT samt placerat dom på den tilltänkta lådan.

KTS utgår som sagt och ersätts av opamp-drivet komplementärt par (BDX33/BDX34) där strömgräns också blir rena glasrörssäkringar (0,1A/5A).

En sak som jag vill berömma Eagle för det är den fascinerande funktionen att Eagle numrerar plintbenen helt perfekt trots att jag BARA använder 2-poliga och 3-poliga plintar samt stackar dom, fattar inte hur Eagle lyckas med det, som exempel klan man ta den 7-poliga plinten på KTT-kortet som alltså är uppbyggd av en 3-polig plint och två 2-poliga plintar MEN tror Ni Eagle numrerar om för att plinten är "slut", nej den bara stegar på så jag får 7 som nummer på sista benet trots att jag borde få 1-3, 1-2 och 1-2, jag är IMPONERAD av denna trevliga funktion (för i praktiken kommer jag aldrig köra med annat än 2- och 3-poliga plintar).

Sen har jag räknat alla TP och ihop med KFG är dom hela 57 stycken (32+25), jag tänker då köpa lite mer brun 0,6mm kopplingstråd (ty har bara knappt 5m kvar och beräknad mängd är 15m) och köra 25cm per trådbit (allt skall gå till panel som inte är långt men det är alltid bra att ta i lite extra för kapande är enklare än skarvande) sen blir det 1cm krympslang på alla hylskontakter för TP, här kan det dock bli problem för jag mäter 0,25mm som okrympt gods hos min krympslang och eftersom godset måste ta vägen nånstans när det krymper så blir godset tjockare och när avståndet mellan två TP faktiskt ibland är mindre än 100mil (gäller speciellt KTT) så kan det bli tufft att konsekvent köra med krympslang, men jag kom på en nödlösning för om jag inte kan trycka på två hylsor invid varandra så kan jag skära bort den ena krympslangen för allt som egentligen behövs är att VARANNAN har krympslang :)

MVH/Roger
PS
Jag vill passa på att tacka Borre för hjälpen med det här kortet, jag fick det inte att fungera CAD-mässigt men du fick det och jag är mycket tacksam!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

"I need a rest" (Tommy Lee Jones i Jagad)

Visade sig nämligen vara mycket jobbigt att såga upp AL-panelerna, jag har kämpat i typ en kvart och knappt kommit igenom hälften.

Jag ska dock igenom med detta första test, sen kommer jag naturligtvis lägga ut detta, det får kosta vad det vill (nästan).

Jag är lite spänd på hur det kommer att se ut, slitsarna medger ungefär 73mm, jag sågar panel som är 70mm (åtminstone teoretiskt).

Annars har jag slipat och våttorkat alla mina tre lådprojekt, tänkte ett tag att jag nog borde slipa lite försiktigt efter våttorkningen men ytan var lika len efter som innan så jag ser ingen anledning till det, dock kommer jag slipa efter första lackningen som mer garanterat kommer ge resning.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Slut i armen men jag har nu sågat klart :)

Biltemas universalsåg visade sig i alla fall såga rakt, när jag skulle kapa ner längden på 70mm-fläsket så tog jag till min Sandvik mini-bågfil och visst den kapade snabbare och bättre men ack vad snett allting blev :D

Men som sagt, jag kommer lägga ut liknande eskapader för det här blev både för jobbigt och för svårt.

Kul ändå att 2mm AL-panelen passade fint i slitsarna.

Nästa steg är lackning av lådorna där jag har börjat lura på illrött, det är ju trots allt lite roligt att sätta färg på tillvaron men jag äger ingen röd färg (dessutom sägs grundfärg behövas) vilket innebär en kostnad så troligtvis kör jag på med det jag har dvs båtfernissa.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar