Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Teknikern »

Hårkors för borrningen kör jag också med, att jag gör såhär är bara för att jag ville utesluta en del extrasteg och få allt "på ett papper" så att säga, sen får man inte glömma bort att spegelvända eländet innan man trycker på PRINT, det blir så bakvänt annars (har jag märkt). :mrgreen:

Fördelen med att köra direkt på plåten är ju att då kan man använda även annan färg på panelen än natureloxerad för eloxerad plåt finns ju i regnbågens alla färger. När jag "för hundra år sen" började tillverka paneler åt mig själv och andra i enstycke var det gnuggisar som gällde, ett j*vla pill som inte ens var kul.

Vilken spraylack som helst går bra men den som blir slätast är faktiskt bokhandelns som är avsedd för att skyddslacka kol och blyertstäckningar men vill man ha tjockt skyddslager funkar Biltemas motorplast som ju blir högblank och tål bensin och oljor lite bättre.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Vad billigt det var, tack!

Fast den tycks inte vara svart utan bara eloxerad (vilket jag läser i Wikipedia kan göras i många olika färger).

Lite tråkig specifikation hos Conrad dvs "Färg: Aluminium (eloxerad)"
Den är natureloxerad, som en del av en bom till en segelbåt eller liknande.

Vill du ha svart panel billigt då finns det pulverlackade 4U rack-fronter för 99:- på Webhallen.

Stål visserligen men du slipper måla. De sågade kanterna borde hamna i spåren på lådan och inte synas? De blanka som eventuellt sticker fram tror jag du kan dölja genom att måla med svart hammarlack enbart på sågytan med en liten pensel eller tops.

https://www.webhallen.com/se/product/89 ... anel-4U-19
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan tänka mig att firmor som säljer paneler och moduler till synthar har fina paneler i alla möjliga modusjanger.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av rvl »

Utseende är smaksak, men användningsergonomin i att pilla in transistorer i en frontpanel känns litet sådär. Handtagen är jäkligt nära annat krafs, men det tror jag du redan kommenterade att det blivit ännu närmare än tänkt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Teknikern skrev:"För det är ju så tråkigt att lägga ner en massa tid, pengar och energi på att skapa nåt som man från början tycker är fult, jag vill liksom inte ha urklippta textsnuttar som jag mha pincett klistrar dit vid reglagen"

Den här panelen gjorde jag med toner-transfermetoden i färgskrivaren och valsade fast texten med laminatorn precis som när jag gör kretskort, sen är det överlackad med samma lack som konstnärerna har till kolteckningar. Loggan hittade jag på nätet och allt gjordes i Photoshop.

Det är en spridarprovare till bensinmotorer.
2017-04-25 22.15.17.jpg
Vad snygg den var!

Hur bar du dig åt?

Vi har ju varit inne på toner-transfermetoden förut som tydligen även funkar för kretskort men jag har inte riktigt greppat hur man gör, orkar du möjligtvis förklara mer i detalj?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:Utseende är smaksak, men användningsergonomin i att pilla in transistorer i en frontpanel känns litet sådär. Handtagen är jäkligt nära annat krafs, men det tror jag du redan kommenterade att det blivit ännu närmare än tänkt.
Jag har tre, egentligen fyra, problem med reglage-disponeringen:
1) Höger handtag är för nära bananhylsorna, flyttar grupp av reglage 8mm vänster.
2) BNC för nära TO3 ty vingmutter krockar med BNC, flyttar BNC 8mm vänster
3) Pottar alldeles för tajt ty rattar krockar, flyttar ena ratt plus grupp av reglage 8mm höger (går in under BNC, ty cc=16)
4) Andra pot+vipp alldeles för tajt (mellanrum=hårstrå), gör nog inget åt det

Nu ska jag ta fram en ny ritning som innehåller de här justeringarna, sen skall jag även justera mm-pappermallen.

MVH/Roger
PS
Jag fick svar från SMF idag, tyvärr hade han missförstått min fråga så han bad mig ringa istället och i morgon ringer jag. Sen har jag fått kontakt med min Kines, det är på gång ett par plåtar till mina KAP och även om dessa är av ren Koppar så är jag lite nyfiken vad han kan tänkas ta för dom och sen också för att göra panelerna åt mig, eftersom jag i princip är pank idag så kommer det inte bli nåt av men fråga om pris kan man ju alltid göra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu infört två av förflyttningarna i min paint-ritning (blå text).

TO3-BNC avståndet struntar jag i för man måste inte nyttja vingmutter.

Men ett seriöst avstånd mellan pottar (så man kan nyttja muttertäckare) och ett seriöst avstånd mellan handtag och bananhylsor (så att inte banankontakterna måste köras i snett) tycker jag är ett minimum av korrektion.

MVH/Roger
PS
Nu ska jag överföra det här till millimeterpapper-mallen, EN session med förändringar är inte så svår för jag brukar då bara "haka" (e.g nyttja hakparenteser) de gamla hålen som inte skall nyttjas och markera/kryssa in de nya.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag körnat baksidan i en 2mm AL-plåt jag fått av min goa vän Magnus_K.

I morgon skall jag borra grejerna, börjar med att borra alla hål 3mm för det är min-diametern.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Bakpanelen är nu 3mm-borrad.

Skarpa håldiametrar borrar jag i morgon.

Plasten verkar ha varit ett litet problem för jag automatkörnade nu med exakt samma kraft som för den andra panelen, den andra panelen blev dock rakt och bra borrad (och var utan plastfoile), den här stack iväg på flera ställen och vid nåt hål ville det splirrans nya borret inte vila alls i det körnade hålet, upplever således att även om plastfolier är mycket käckt så verkar dom kräva starkare körning, konstigt nog.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu borrat och byggt ihop bakpanelen till min KTT (samma som för min KAP).

Blev bra men inte jättebra.

Ett hål kunde inte användas ("Lödstöd"), jag lyckades sedan repa plåten trots skyddplast och bultlytarna får inte plats.

Bultlytarna skulle alltså behöva sänkas 3mm ner i panelen, detta kan man göra på två sätt:
1) Köper nya (svindyra) bultlytar som har 6mm klenare diameter (jag nyttjar gamla ASEA-Rifa jag snott av farsan på 4m7/40V) och eftersom jag kommer köra max 25VDC så är detta definitivt en mölighet.
2) Jag dremlar ner hålet till en oval form så att jag kan skjuta ner bultlytarna 3mm.

Vi får se hur jag gör, klart är i alla fall att jag vill hålla i pengarna.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu dremlat "ner" hålen för bultelyterna, dom har typiskt kommit 3mm längre ner i panelen.

Sen har jag handavgradat fästhålen gentemot låda.

När det gäller fästandet av panel i låda är jag dock lite rådvill, jag har alltså ett par sidostycken av 21X70 planhyvlad furu, i ändträ't av dessa är det tänkt jag skall dra fast panelerna som har fyra fästhål vardera för detta.

Fast vågar jag dra säg en 40mm lång träskruv rätt i utan att det spricker eller måste jag förborra först?

Förborrning är egentligen inget problem men det bökar till det hela.

Så vad tycker Ni?

Ska jag förborra eller går det ändå?

MVH/Roger
PS
Jag har inte bestämt mig för faktisk skruvlängd, jag vill ha kortast möjliga (för panelen är ju liksom bara två millimeter) av modellen T20 träskruv för även om jag har bits så är det "jobbigt" att byta och jag föredrar att all min torx har samma dimension, verkar gå att få tag i T20 ner till 25mm i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

KTT-lådan ser nu ut såhär.

Skall bara köpa andra typer av 9V-kontakter och löda på DC-pluggar (2.1mm stiftpinne) på dom, kan hända jag gör det i morgon.

MVH/Roger
PS
Och som sagt, ihopskruvningen av panelerna är oviss.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag skruvat dit panelerna.

Allvaret kan börja :)

Det första jag vill göra är att skruva dit alla korten, jag önskar dock distanser på 5mm och skulle kunna få det på två sätt:
1) Jag kapar upp typ 40st av mina felbeställda plastdistanser (~12mm), har ungefär 100st
2) Jag köper nya

1) funkar men är lite drygt att utföra, samtidigt vill jag inte slösa på pengar även om de inte kostar så mycket.

Iom att jag skall skruva fast korten i trä så funkar det utan distanser också men jag vill faktiskt ha distanser för då blir korten plana utan interna spänningar (jag har t.ex sällan klippt plint-bena så de sticker ner en bit).

Ditskruvningen av panelerna lämnar förresten lite mer att önska, jag justerade dom relativt fint i x-led men i y-led var jag inte lika noggrann och det blev nästan ett problem för panelerna är egentligen typ två mm för låga.

Nu är frågan lite hur jag skall göra med trafon, ska jag montera den tidigt eller sent?

Jag tror jag går på sent.

Dock ser jag nu att trafon måste monteras, djupmässigt, en bit in i lådan (kommer monteras i locket) så det är lite spännande om jag ens får plats med trafon (ovanpå korten, obs).

Likriktarbryggorna har lite olyckligt hamnat under bultlytarna men ärligt talat går det inte att göra på annat sätt.

Det här ska bli spännande, fast det skall överarbetas så man kan bli lite nöjd i alla fall nu när utseendet blev lite B :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Tycker det ser bra ut!

Angående distanser så är det bra i alla fall fast det är en trälåda. Om korten monteras direkt kan det bli spänningar om dom inte är plana, alltså rider på bottenplattan. Har varit med om att spänningar i kortet kan göra att någon tunn linje går av. Så ta det första alternativet om du inte vill lägga ut pengar på nya distanser.

När det gäller trafon tror jag det är bäst att montera den först i lådan. Kan ju bli lite knöligt att pressa in den sist när alla korten är på plats. Jag tycker det är enklast i alla fall. Skulle du mot för modan inte få plats med trafon i lådan kan du ju alltid ha den i en separat liten låda bredvid.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen, det var roligt att höra!

Jag tror också på distanser, vill vara lite seriös nu.

Jag är på väg att lägga en beställning på 1400 spänn hos ELFA men vill inte riktigt, det är för mycket pengar.

Hälften av prylarna skulle jag kunna köpa på ett annat ställe (min hovleverantör Tema Elektronik) och det blir garanterat i alla fall momsen billigare.

Funderar på att ta med mig listan och se vad han kan göra (vissa saker som Pico-prob och Neutrik-RCA måste jag dock ta från ELFA).

Fast första steget är egentligen distanser som jag kan såga upp som nåt slags pyssel :)

Därefter vill jag sedan skruva i korten, dra matningen och dra min kära >32-poliga flatkabel på ditt trevliga tips som dock kostar 60 spänn för en enda meter hos ELFA, jag kan nästan lova att Tema inte tar mer än hälften.

När det gäller trafon hör jag vad du säger men det är ju lite smidigt om inte lådan börjar med att vara för tung men jag måste nog ändå känna av så att trafon får plats innan jag skruvar dit korten.

Det är lite spännande det här även om jag inte riktigt börjat än, väntar i princip på distanserna även om jag ju så att säga redan har dom hemma :)

MVH/Roger
Skriv svar