Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Electricguy »

Vilken tur att du är medveten om det i alla fall.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här går inte.

Får köra att gäng TP istället.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag ber om ursäkt för min framfart här igår, jag var full.

Jag har tagit bort de grövsta svordomarna och omformulerat utan att tappa andemeningen.

MVH/Roger, Datadyslektiker
PS
Jag tror jag fattar lite mer nu, först väljer man verktyg sen "ringar man in"/markerar varefter verktyget gäller för markeringen. Så om jag vill kopiera så markerar jag kopieringsverktyget före det att jag markerar sen kan man nog högerklicka och få upp "Copy Group", eller?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag preliminärt caddat klart KTT.

Jag är tvungen att nyttja ett helt gäng testpunkter (TP) och koppla omkopplarna dit för det blir helt enkelt för många poler i plintarna annars.

Nu måste jag bara se till så att dom ledarna som preliminärt leder upp till 5A blir feta, men jag tror inte det ska bli nåt problem.

Jag har insett att KTS blev lite felaktig sett ur ett flödesperspektiv, jag behöver nämligen högströms-ledningarna på "andra sidan" också men jag tror faktiskt det blir bra att typ plocka dessa högströmssignaler från ingången och koppla dom direkt till KTT, den enda förslust DC-mässigt som då sker är nämligen via (grov) kabel.

Helst hade jag dock kopplat KTS, KTI och KTT "i serie", men nu går inte det.

MVH/Roger
PS
Såg att jag måste ha en pot (och inte ett fast motstånd) vid TP31 för jag avser kunna svepa dioder också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu finslipat konstruktionen lite.

Kom på att lämpligast vore om bara brytare och pot kopplas till TP, jag har sedan gammalt en liten testpanel för min KGA som jag faktiskt rätt smidigt kan återanvända för test av KTT.

När jag har dragit alla kablar från TP till brytare och potar på panelen, så har jag nu gjort det möjligt att dra övriga utsignaler till plint istället för TP, speciellt gäller detta X-CH och Y-CH samt BCE, typ.

Slutligen har jag nu namngett alla kopplingspunkter.

MVH/Roger
PS
Q2-5 måste vara BDX33/34 ty hfe för BD139/140 är för dålig map vad OP kan ge (generellt<5mA). Det går dock att cadda med BD139/BD140, det enda man behöver tänka på är att spegelvända BDX33/34.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag grov-caddat layouten.

Trodde aldrig jag skulle få det att funka, är ärligt talat fortfarande skeptisk :)

Komponenterna är nu i alla fall utplacerade, inte på det sättet jag gillar men på ett sätt som kanske kan få det att funka.

Fast många byglingar lär det bli :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Har nu börjat routa men det känns redan nästan hopplöst :)

Gillar verkligen inte kretsar, ska försöka än mer att designa diskret!

MVH/Roger
PS
Bifogar även nuvarande brd-fil. Vet inte riktigt varför, kanske jag hoppas nån vänlig själ fixar det åt mig :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är jag faktiskt halvklar med den hopplösa layouten (alla nedre motstånd routade).

Det här kanske ändå kan gå men jag är fortfarande skeptisk, fast om det inte går kan jag nog flytta runt TP:arna lite så att det inte behöver gå så långa ledare, dock vill jag helst ha dom samlade på det viset jag har ty uppifrån och ner kopplas dom till antingen potar eller brytare, lite tråkigt om dom skulle bli utspridda över layouten för då vet man inte lika självklart vad man kopplar in.

Jag har problem med grid och/eller ledarbredd när det gäller TP, just nu är det kortis (3,81mm cc).

Lösningarna jag funderar på är antingen klenare ledare (<0,5A) eller tightare grid.

Vi får se hur jag gör (om jag ens kommer så långt).

MVH/Roger
PS
Jag lärde mig en sak idag lite av en slump, säg att du behöver skapa en brygga över en ledare (blå) via topp-lagret (brun) då brukar jag dra en kort bit snett, sen rakt, sen snett tillbaka varvid man via properties kan sätta den raka biten till att gå i topp-lagret. Jag trodde dock det var slut där men idag upptäckte jag att denna ytligt sett lite klumpiga konstruktion kan snyggas till och bli rak genom att dra i ledarna med hjälp av "std/drag"-verktyget (korset) i efterhand, obs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av pstrand »

Hmmm. kanske ska placera ut de passiva komponenterna på andra ställen än på långsidorna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt råd!

Kul med respons :)

Dock finns det liksom inte så mycket plats till det vad jag kan se.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Electricguy »

Lägg komponenterna där det är mer relevant för layouten, istället för att trilskas med att göra ett kort som ser symmetriskt ut, med konstiga banor överallt och 463 byglar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32727
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

... och lägg dit testpunkterna sist.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Electricguy skrev:Lägg komponenterna där det är mer relevant för layouten, istället för att trilskas med att göra ett kort som ser symmetriskt ut, med konstiga banor överallt och 463 byglar.
Jag trilskas inte alls, helt felaktig bedömning!

Jag la alla motstånd utmed långsidorna för jag trodde att det var enda sättet att kanske få ordning på layouten.

Och jag trodde mig inse att det inte går att göra som du säger, därav min "lösning".

Fast jag håller med soundbrigade, testpunkterna borde jag lägga dit sist.

Har jag överhuvudtaget nån chans med denna layout, tror Ni?

MVH/Roger
PS
Önskar alla IC var enkla IC för då är det lättare att placera komponenterna "signalflödes-relevant", vilket jag hitintills gjort med mina diskreta konstruktioner (men plats för det kan man ju drömma om i det här fallet).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32727
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På något sätt borde du kolla att allt fungerar innan du lägger energi och pengar på mönsterkort.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av danielr112 »

Helt klart bör du placera om komponenterna... Alldelles för många byglar redan nu och många går att undvika.
Skriv svar