Bygge av transistortestare

danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av danielr112 »

Jo autoroutern förstår att det går 5a igenom om "du säger till dem" att just dessa ledningarna ska vara av en viss storlek!

Det går även att ändra detta i efterhand genom att markera lednignarna och ändra dem.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Det låter ju bra i teorin :)

Men jag har försökt och i praktiken funkar inte "skiftnyckeln" för mig men det är inte det värsta, det värsta är att det inte finns nån plats för speciellt bredare ledare, jag har försökt.

Så jag kommer satsa på ett 3-4 ggr grövre kopparlager istället (4oz verkar lagom).

Fast samtidigt pulsar jag bara 5A under typ en millisekund, så jag vet inte om jag egentligen behöver tänka på detta.

Det är en millisekund 5A, sen en millisekund 4,5A, sen en millisekund 4A osv.

Tror jag skiter i att tänka på det och kör på med din fina konstruktion :)

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av danielr112 »

Nja jag hade nog inte behållt så tunna ledare till sådan effekt. Tror det går att göra om designen så du får in de ledarna utan större problem.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Magnus_K »

Någon kanske kan hjälpa dig i Eagle att göra dessa banor fria från lödmask och annat.
På så sätt kan du alltid förtenna banan alt. löda på en tunn ledare som löper utmed just de banor som det ska gå lite kräm igenom.

EDIT: Dra ett mail till din Kina-kontakt och hör hur det påverkar priset för varje oz du ökar med. Jag är rädd för att det kommer bli svindyrt, men det vore kul att få höra lite siffror då jag själv aldrig beställt med annat än 1 oz.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilket underbart kreativt förslag!

Snacka om att tänka utanför boxen :)

MVH/Roger
PS
Jag tror faktiskt att det största problemet med att pulsa ut 5A i dessa ledare är resistansen dvs mina mätningar kommer bli felaktiga för hög ström.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Borre »

Lägg upp både kort och schema-filerna så ska jag titta, är det bara C/D och E/S som ska klara 5A så ser det inte omöjligt ut.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var trevligt att höra :)

Här har du dom.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Borre »

Ett relativt snabbt förslag på hur man kan göra. Har över huvud taget inte tagit hänsyn till schemat eller annat, bara routat och placerat komponenterna där de passar bra. Mycket möjligt jag missuppfattat hur nått skulle suttit eller dragits. Gjorde om schemat något vid kontakten till vänster bla.

Har inte tid längre, men det är två ledare som är oroutad som binder ihop VSS och GND, annars är allt på en sida och relativt bra layout.
Jordningen och matningen kan alltid göras bättre, och jag hade definitivt gjort ett tvålagers kort och utnyttjat den ena sidan för det.

DRC passande http://www.itead.cc.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av danielr112 »

Så ska det se ut!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:Ett relativt snabbt förslag på hur man kan göra. Har över huvud taget inte tagit hänsyn till schemat eller annat, bara routat och placerat komponenterna där de passar bra. Mycket möjligt jag missuppfattat hur nått skulle suttit eller dragits. Gjorde om schemat något vid kontakten till vänster bla.

Har inte tid längre, men det är två ledare som är oroutad som binder ihop VSS och GND, annars är allt på en sida och relativt bra layout.
Jordningen och matningen kan alltid göras bättre, och jag hade definitivt gjort ett tvålagers kort och utnyttjat den ena sidan för det.

DRC passande http://www.itead.cc.
Tack så jättemycket för all tid och energi du lagt ner!

Först är jag otroligt fascinerad över hur du fick plats på ett enda lager, mycket skickligt!

Sen gillar jag, förutom seriösa 5A-ledare, att du breddat jorden.

Sen är det fascinerande hur mycket space som ändå finns kvar!

Fattar dock inte vad du menar med:
...det är två ledare som är oroutad som binder ihop VSS och GND
För jag tycker att allt ser routat ut (inga gula linjer) samtidigt som VSS och GND inte ens ska förbindas, naturligtvis.

Ett tag var jag konfunderad över hur du ändrat vänster plint, eftersom jag inte riktigt vågar ladda in schemat i Eagle så försökte jag klura ut vart exempelvis GND var (korkat va? :D ), sen försökte jag klura ut andra pinnar och kom fram till att P_OUT var flyttad längst ner, sunt.

Jag missade dock att berätta en sak, strömmen ska ju naturligtvis inte bara igenom testtrissorna utan också tillbaks till agget, eftersom strömmen mäts över R29-30 (speciellt R29 vid hög ström) så måste dessa motstånd också leda tillbaks 5A till agget, varför GND-ledaren är aningen för klen (men det är bra att IC1 är placerad längst till vänster för den sniffar av GND vid plint och gör mätningen därifrån men vägen från dessa motstånd till GND vid plint bör tåla 5A (och vara lågresistiva för annars blir mätningen fel, tror förresten att ledarresistansen skall jämföras med R29 och dess 100 mOhm).

Jag inser dock att jag själv kan bredda ledaren från dessa motstånd till GND på vänster plint (fast att bredda varje segment åt gången mha properties blir direkt tråkigt, önskar jag fick skiftnyckeln att fungera :) ).

Tack än en gång!

MVH/Roger
PS
Vad kan det vara för resistans i den där korta biten GND?

Vad menar du förresten med:
DRC passande http://www.itead.cc.
Eagle har ju en DRC redan.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av GastonDeVille »

Snyggt CADat! Det finns ett simpelt sätt att göra det ännu snyggare utan att behöva ett andra lager. Nån sorts kvasi-tvålagerkort. Gör byglingar på komponentsidan och voilà - längden på kopparbanorna minskar dramatiskt på lödsidan. 8)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu kan ju jag ingenting om sån här heller men om man kunde sätta godtyckligt rastermått för t.ex motstånd så kan man dra godtyckligt långa byglingar.

Men vänta nu, man kan ju nyttja testpunkter till det också (ska bli spännande och se vilken hål-diameter jag får :) )!

Samtidigt kan man routa i topp-lagret godtyckligt långt och sedan bygla istället för tvålagers, jag har emellertid redan upptäckt att via-hålen inte sväljer vanliga motståndsben så det får bli virtråd i det fallet, vilket ofta är för klent.

Fast nånstans kan man säkert sätta via-hålets hål-diameter.

Samtidigt som jag tycker att sporten är, som mästaren Borre uppvisar, dvs att få till enkellagriga kort.

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Borre »

rogerk8 skrev:Fattar dock inte vad du menar med:
...det är två ledare som är oroutad som binder ihop VSS och GND
För jag tycker att allt ser routat ut (inga gula linjer) samtidigt som VSS och GND inte ens ska förbindas, naturligtvis.
Lite otydligt kanske, men det är en ledare mellan två olika ställen av GND och VSS som inte är routad, kolla vid mitten av kortet till höger om R11 och vid C8.
rogerk8 skrev: Ett tag var jag konfunderad över hur du ändrat vänster plint, eftersom jag inte riktigt vågar ladda in schemat i Eagle så försökte jag klura ut vart exempelvis GND var (korkat va? :D ), sen försökte jag klura ut andra pinnar och kom fram till att P_OUT var flyttad längst ner, sunt.
+/-24V är även ändrad.
rogerk8 skrev: Vad menar du förresten med:
DRC passande http://www.itead.cc.
Eagle har ju en DRC redan.
DRC (Design rule check) måste såklart passa vad tillverkaren klarar av. Filen som möjligen är med i Eagle är antagligen bara en mall/exempel.
Därför måste man alltid utgå ifrån vad tillverkaren anger för specifikationer. Många tillhandahåller drc-filer för detta, itead likaså.

Angående jorden och de där mätmotstånden är det lätt ordnat genom att fylla ovansida med ett jordplan, då får du ledare som mer än nog klarar av strömmen.
ktt.png
VIA-hålen ändras när man placerar ut dem, eller vid routning, längst upp i raden där man ändrar ledarbredd och dylikt står det "Diameter" och "Drill" längst till höger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Henry »

Det blir ju så mycket enklare att routa om man sätter komponenterna efter just det och inte strikt hur man ritat schemat som så många sagt, och här är nu beviset.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av TomasL »

Vad jag inte riktigt förstå är alla TPar, som går till ensamma komponenter.
Skriv svar