Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu plockat större delen av de elektromekaniska komponenterna till min onödigt KOMPLICERADE transistortestare.

Saknar nu bara:
1) 3P power vipp-omkopplare
2) TO3-sockel
3) 2st LED-hållare modell EPA :)
4) 2st 6m8/35V/Bult-elyt
5) 2st Likriktarbryggor >5A (tänker ju köra nominellt max 3A, 1,4ggr detta blir nära 5A samtidigt som medelströmmen är typ halva maxströmmen då maxtrömmen ju delas i tio lika stora steg).

Detta är allt jag saknar.

Ska försöka körna och borra dom sista lådorna ikväll (KAP, KTT och KGA) där en låda är "klar".

KGA kräver ett sticksågsborrat hål för högtalare på toppen men det kanske dröjer innan jag fixar till det, nästa steg är att körna lådorna.

Alla tre projekten är nu i alla fall mekaniskt plockade så gott det går ty vissa saker saknar jag men dom är inte så många.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppgraderat KTT-layouten något, skrev in lite förklaringar angående mina projektbeteckningar och har också uppgraderat bakstycket något.

Bakstycket måste nämligen härbärga rätt feta lytar och bryggor också, man kan tro att KTD innehåller dom grejerna men det gör den inte, den bara stabbar (fast) och jag behöver ju "förvara" bryggor+kondingar på nåt sätt så jag har valt att skaffa 6m8/35V bultelyter, jag måste ha 35V för en lyt ingår i en Cockcroft-Walton generator (dubblerare) hos min gitarrförstärkare (KGA) och spänningen över en sådan blir dubbla inkommande toppspänning (17V) samtidigt som jag alltså bara vill köpa in en typ av "effektlytar" för mina projekt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu vidareutvecklat min transistortestare (KTT).

Första steget var att klura ut hur jag ville ha det med matningen och dess indikation, jag är nu glad att säga att jag äntligen bestämt mig dvs KTT får en enklare variant av KPD (diod-summator) som i samspel med KSB (spisblinkare) indikerar de två fallen:
1) Matning kommer från AC/nätet: konstant grönt sken
2) Matning kommer från batteri: energikonservativt blinkande sken

Nu ska jag bygga mina tre KPD:er och jag kommer nyttja 5P sockerbit för alla tre även om KGA-fallet bara behöver enkel matningsspänning.

Äntligen börjar jag få koll på det elementära!

Nu återstår mest att planera panel-borrmallen för alla tre lådorna, sen tror jag att jag klarar kabeldragningen utan överdriven planering fast vissa saker är viktiga såsom att t.ex inte löda dit TO220 som kan bli varma, min plan här är att istället nyttja hylslist för då blir korten enkla att testa åtminstone och om det blir för varmt, trycka dit en stiftlist och skruva fast trissorna i AL-panelen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Akai »

Jag är så otroligt imponerad av den energi du har Rogerk8, hur gör du? Vad går du på?

Jag bara önskade att jag haft hälften av kraften och uppfinningsrikedomen du tyckt besitta :D

Ville bara ha det sagt :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag går på pilsner :D

Tack för ditt inlägg, gjorde mig glad :)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Ja, du är verkligen kunnig och driftig Roger! Pilsner och Sodavatten är bra!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen!

Säga vad man vill men jag försöker i alla fall :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser alltså PCB-strukturen ut för min transistortestare (KTT).

Jag blev extra glad att jag så perfekt fick plats med en halv sockerbit (6P), med hjälp av den kommer jag luftbygga min KPD (Knoppson Power Device) dvs en liten apparat som diodsummerar ihop två matningsspänningar, hade man haft lite mer kyla i kroppen så hade man integrerat detta i produkterna istället men det är inte lätt att tänka på allt (speciellt pga att jag först trodde att jag skulle bygga en låda per projekt).

Gillar looken på dessa PCB :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag knäckt mitt 10-pack PCB från Kina med spänningsagg för min transistortestare (KTS).

Jag har tagit ut ett kort som kommer sitta i:
1) KTT, Knoppson Transistor Tester

KTS ingår i KTT som det kort som boostar strömmen för KTT, beteckningarna är egentligen lite förvillande för KTT är både ett samlingsnamn på ett projekt och ett separat kort.

Det separata kortet försörjs dock av KTS och på det sättet att det både genererar Vcc/Vss och hjälper OP27 i KTT-kortet att leverera en massa ström så att jag teoretiskt kan testa transistorer med Ic/Id runt 5A.

Ic står då för kollektorström och Id för drainström.

Jag är lite tveksam till att jag kan nå 5A för nättrafon kan bara leverera 3A (DC, 40% högre är ju AC-strömmen hos FW-bryggor) MEN nu sveps bara strömmarna och jag har 10 ekvidistanta svep per maxström där svepen är 1ms/ström så jag inbillar mig att effektivvärdet hos dom här svepen kanske tom är Imax/10, men det här är rena amatörspekulationer :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag knäckt mitt 10-pack PCB från Kina med transistortestare (KTT).

Jag har tagit ut ett kort som kommer sitta i:
1) KTT, Knoppson Transistor Tester

Kortet KTT är hjärnan i projektbenämningen KTT, den är bara beroende av KTI (Knoppson Transistor tester Interface) som genererar en trekantssignal som sveper Uc/Ud respektive en trappstegssignal för Ug/Ib, KTT och KTI backas upp av KTS (Knoppson Transistor Supply) som alltså är supplykortet för projektet och främst ström-boostar OP27 så att strömmar uppemot 5A kan genereras.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

OP-27 är en trevlig op! Har byggt några förförstärkare, linje förstärkare med dessa. Min erfarenhet är att dom är stabila och lågbrusiga. Det sitter OP-27:or även i mitt RIAA-steg från Dali.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag håller med dig opampen, OP27 är trevlig.

Kan berätta en liten anektdot, under en tid hade jag rätt täta läkarbesök och en vacker dag undrade min läkare om jag eventuellt kunde bygga om deras telefonsystem till handsfree för annars skulle dom behöva köpa in en ny dyr typ växel.

Jag tänkte då att jag kanske får en slant om jag lyckades göra detta ombygge så jag gav mig ikast med att bygga en akustisk kopplare där jag började med CA3140 men dels så brusade det en massa dels hade jag medhörningsproblem och ekoproblem som jag försökte lösa genom att bygga en liten låda över kopplaren, det blev bättre men inte bra framförallt fanns ekoproblemet kvar och bruset var fortfarande irriterande högt, jag letade då rätt på OP27 och bruset försvann!

Sen dess gillar jag OP27 för jag liksom vet vad den går för, intressant är också att den klarar ovanligt hög matningsspänning dvs +/-22V slutligen är jag inte nån anti-brus nörd alls för jag skiter egentligen i brus, tycker mest det är lite roligt när det dyker upp (och intressant hur man kan få bukt med det).

MVH/Roger
PS
Jag fick dock ingen slant för kopplaren blev helt enkelt för dålig, en sak jag kommer ihåg det var att ljudet inte blev realistiskt ty det fanns som sagt inslag av eko men det fanns också en typisk burkighet i ljudet och detta trots att jag hade nyttjat uppochnervända diskho-proppar med pålimmade kryddburkslock (innehållandes en elektretmikrofon respektive en liten högtalare) som gränssnitt mot luren, borde blivit bra kopplat kan man tycka men det blev som sagt skit :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär skall alltså de båda matningarna för KTT hanteras mha KPD, bygget kommer stadgas av de två 6-poliga sockerbitarna i detta inlägg ovan http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1373495

KPD summerar alltså bara ihop en högspänd matning (HV) med en lågspänd samt lämnar ut en resistiv styrsignal för att kunna stroba spisblinkaren (KSB) så att den slutar blinka när HV finns.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar en bild på hur jag fått byggt KPD och placerat in den luftbyggda modulen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Ja, jag ser det ! Smart tänkt! Visst, det går ju bra att luft koppla det som tillhör ström försörjnings delen!

Roligt det du berättade om läkaren som ville ha handsfree till telefonen! Det kan ju varit ett anpassningsproblem mellan din mikrofon och telefon systemet som gjorde att det lät dåligt. Men bra att du ville försöka fixa det i vilket fall!

Jag gillar även CA3140 men har inte använt den så mycket till just audio utan det har varit mer som mät förstärkare till bl.a olika instrument.
Skriv svar