Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev: Lite otydligt kanske, men det är en ledare mellan två olika ställen av GND och VSS som inte är routad, kolla vid mitten av kortet till höger om R11 och vid C8.
Ska göra det när jag vågat ladda in det i Eagle (kommer våga det).
+/-24V är även ändrad.
Bra att veta.
DRC (Design rule check) måste såklart passa vad tillverkaren klarar av. Filen som möjligen är med i Eagle är antagligen bara en mall/exempel. Därför måste man alltid utgå ifrån vad tillverkaren anger för specifikationer. Många tillhandahåller drc-filer för detta, itead likaså.
Intressant, men default har inte svikit mig än (endast ett kort producerat, dock)
Angående jorden och de där mätmotstånden är det lätt ordnat genom att fylla ovansida med ett jordplan, då får du ledare som mer än nog klarar av strömmen.
Fiffigt, undrar hur jag fixar det? :)
VIA-hålen ändras när man placerar ut dem, eller vid routning, längst upp i raden där man ändrar ledarbredd och dylikt står det "Diameter" och "Drill" längst till höger.
Tack för den informationen, kommer Eagle ihåg inställningen för alla framtida konstruktioner eller måste jag göra om det för varje projekt?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Vad jag inte riktigt förstå är alla TPar, som går till ensamma komponenter.
Jag som trodde du var smart ;)

Dom flesta TP avses gå till brytare och då blir det ensamma TP vid komponenter.

Helst skulle jag velat haft plintar men dels finns det inte så stora plintar dels blir det ännu mer meck med alla ledningar som det skall få plats med att dras.

Min största besvikelse med denna fantastiskt trevliga och bra variant jag nu fått av Borre är att TP är utspridda över hela jävla kortet, dvs det finns ingen ordning kvar.

Men man får väl hålla tungan rätt i mun när man kopplar in grejerna, "bara" :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av TomasL »

Om du nu skall dra en kopplingstråd från varje TP varför inte plint i stället?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Men det ska ju dras ledningar dit och jag ska få plats att dra dom, fattar du väl :doh:

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Borre »

rogerk8 skrev:
Borre skrev: Lite otydligt kanske, men det är en ledare mellan två olika ställen av GND och VSS som inte är routad, kolla vid mitten av kortet till höger om R11 och vid C8.
Ska göra det när jag vågat ladda in det i Eagle (kommer våga det).
Spara filerna i en nya mapp så är det inga problem att öppna dem.
Borre skrev: Angående jorden och de där mätmotstånden är det lätt ordnat genom att fylla ovansida med ett jordplan, då får du ledare som mer än nog klarar av strömmen.
Fiffigt, undrar hur jag fixar det? :)
Med polygonverktyget.
Tack för den informationen, kommer Eagle ihåg inställningen för alla framtida konstruktioner eller måste jag göra om det för varje projekt?
Nej det är inte en engångsinställning.

TP utspridda över hela kortet? Var dem inte det tidigare menar du?
Nu sitter alla TP i princip samlade i tre grupper, förutom till höger där du får flytta dom var du vill.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av TomasL »

rogerk8 skrev:Men det ska ju dras ledningar dit och jag ska få plats att dra dom, fattar du väl :doh:

MVH/Roger
Och varför är vanliga kopplingsplintar ett problem? Btw hur stort är kortet?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:
TP utspridda över hela kortet? Var dem inte det tidigare menar du?
Nu sitter alla TP i princip samlade i tre grupper, förutom till höger där du får flytta dom var du vill.
Nej, de var absolut inte utspridda över hela kortet, de var noga placerade i kolumner för varje brytare så att man lätt kunde koppla in dom typ längst upp ena läget, mitten mittenläget och längst ner andra läget.

Nu finns det noll system på hur jag ska koppla in mina brytare, allt är ren kaos.

Men detta är inget problem, gäller bara att ha tungan rätt i mun.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:
rogerk8 skrev:Men det ska ju dras ledningar dit och jag ska få plats att dra dom, fattar du väl :doh:

MVH/Roger
Och varför är vanliga kopplingsplintar ett problem? Btw hur stort är kortet?
12 poler är ju max Eagle kan hantera, så hur trollar man fram resten om man typ behöver 24 poler?

Att sen dra ledningar till plintarna borde du förstå innebär problem, bättre att nyttja TP just där inkopplingen behövs.

Eller är det nåt jag missar?

MVH/Roger
PS
Kortet är som vanligt (och max i Eagle Light dvs ett halvt EU, 80X100).
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Borre »

12 poler på en kopplingsplint?
Nej det finns inte en sån begränsning, varför tror du det?
Möjligen att du inte hittar en, men då får man göra en egen eller använda två.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av TomasL »

Nej jag förstår inga av dina problem faktiskt.
Vad är skillnaden mellan tråd från en pad och från en plint?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Electricguy »

En rad med paddar som har rätt pitch, och lite sunt förnuft vad det gäller kringkomponenter så behöver man ju inte ha en footprint för en plint.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av TomasL »

Nä,
Men det är ju bra att veta förutsättningarna samt vilken ström som beräknad gå genom de olika delarna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev: 12 poler på en kopplingsplint?
Nej det finns inte en sån begränsning, varför tror du det?
Helt enkelt för att den typen av plint-footprint jag vill ha tar slut vid runt 12 poler.
Möjligen att du inte hittar en, men då får man göra en egen eller använda två.
Jag tror jag är korkad på många sätt men om jag inte hittar det plintpolantalet jag vill ha så utgår jag från att det inte går att hitta en större plint.

Väl medveten om att man kan bygga egna plintar men jag har noll koll så jag vet inte hur jag ska göra.

Jag hade önskat att jag visste hur jag byggde mig ett eget bibliotek (och footprints) för jag tror jag bara nyttjar några procent av alla 1000 komponenter jag varje gång måste scrolla igenom och framförallt, komma ihåg.

Min dröm är alltså ett eget bibliotek som kommer innehålla mindre än 50 komponenter, garanterat (speciellt sant om du nu säger att man kan skarva plintar för då behöver jag ju liksom bara en två-polig respektive en tre-polig precis som i verkligheten :) ).

MVH/Roger
PS
Grejen är att jag är inte ett dugg intresserad av att simulera (jag gör detta på kopplingsplatta, speciellt enkelt med mitt halva EU som begränsning), jag är bara intresserad av footprints som stämmer. Ta t.ex BC546, mängder med trissor stämmer på den footprinten varför det räcker med BC546, likadant gäller det t.ex OP27, mängder med OP stämmer på den footprinten osv. Med andra ord är 99% av biblioteket överflödigt för mig (speciellt om jag lyckas lära mig göra egna footprints). Dessutom skulle man mycket snabbare hitta det man vill ha, man skulle inte ens behöva söka på grejerna!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Nej jag förstår inga av dina problem faktiskt.
Vad är skillnaden mellan tråd från en pad och från en plint?
Du har en skön stajl grabben, som Baloo sa :)

Plinten är mer robust och flexibel (går att skruva loss kabeln utan lödkolv...).

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av danielr112 »

Sätt 2 st 12or jämte varandra så får du ju 24.
Skriv svar