Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack ska du ha opampen!

Kul att inte alla tycker jag bloggar för mycket :D

Jag har kommit en liten bit till på väg.

Jag har nu monterat alla korten i lådan, det gick asbra tack vare ditt tips faktiskt för du tyckte jag skulle såga av mina felbeställda långa plastdistanser och iom att jag gjorde det så fick jag plastrester inuti distanserna pga värmen och dessa "hullingar" höll fast i skruvarna så pass mycket att jag kunde hålla korten uppochner och stoppa i skruvarna underifrån samt distanserna och bara vända det distansbestyckade kortet neråt lådan och skruva.

Låter nästan lite menlöst men hur skulle jag gjort om jag haft "riktiga" distanser som bara hade trillat ur så fort jag vänt kortet neråt, jag vet faktiskt inte hur jag skulle ha gjort då, kanske dock inte så mycket svårare än att pilla under en distans åt gången fast det här blev onekligen smidigare.

Alla kort är alltså på plats och seriös kabeldragning väntar.

Tänker köra ett baby-step ikväll där jag drar jorden ut från KPD (Power Device) som sedan är spindeln i nätet när det gäller matning men tyvärr blir det inte jätteenkelt att dra matningen för +/- ut från KPD måste gå via säkringar (som blir den andra spindeln, om man säger) ty jag har annars ingen begränsning av strömmen i ett katastrofläge, lite onödigt känns det som samtidigt som min konstruktion innehåller hela fem säkringar :)

Bifogar lite bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Det är bra att du säkrar av ordentligt! Blir det kortis någonstans och det inte finns säkringar så kan ju kortslutningsströmmarna bli väldigt höga framförallt från ringkärnetrafos! Jordning är också värt att tänka på!

Roligt att det börjar ta form!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen!

Häromdan blev jag att lura på en oplanerad feature, om man stoppar dit en tillräckligt stor lyt på C/D-utgången så borde jag kunna mäta BH-kurvor hos magnetiska material.

Eventuellt behövs inte ens nån lyt men i så fall är spänningen och därmed strömmen alltid större än noll (i fallet NPN/N-CH) och jag vet inte hur bra det är för att kunna bestämma BH.

En sak är dock säker, jag sveper alltid i triangel (dvs fram och tillbaks över eller under nollan) så olinjäriteten, när det händer nåt på ett visst sätt, vid svep åt ena hållet och på ett annat sätt vid svep åt andra hållet (noll-svep i detta kondensatorlösa fall) borde kunna detekteras.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Visar Er ett litet framsteg vad beträffar kabeldragningen.

Det är många kablar kvar att dra men nu är jag på gång i alla fall.

Matning ut från KTD (Transformer Device dvs reglerar bara rå +/-25V till +/-18V) längst upp till vänster är dragen till KPD (Power Device dvs diodsummator av +/-18V nätmatning och +/-9V batterimatning) dvs sockerbitarna i mitten och jord ut från KPD är dragen till alla kort.

Matning till alla kort utgår från KPD MEN dom skall ta vägen via ett par säkringar (som jag nog nämnt) så jag drar röd och blå från andra sidan av KPD till säkringarna sen utgår matningen till alla fyra korten från dom (najjat ihop fyra blå respektive fyra röda RK075).

Så det är nästa steg, tror jag smyger tåtarna under korten så att det blir att se lite snyggare ut.

MVH/Roger
PS
Jag skriver mycket det här för idag har varit min 50-årsdag och jag gjorde misstaget att låta min mor med man vistas i min lägenhet medans jag var ute på ett ärende, morsan är hysterisk när det gäller smuts (och jag är hysterisk när det gäller förändring) så när jag kom hem så hade hon (eller snarare henne man) städat min dator, som ärligt talat såg fördjävlig ut för jag har inte vågat städa den på 10 år, hoppas den funkar nu också tänkte jag och slog på den, men se det gjorde den inte och jag blev återigen hysteriskt förbannad på min stackars mor men efter att ha lugnat ner mig en stund (kände igen felet, hänger sig i boot-menyn ibland men bara typ två gånger om året...) fick jag igång datorn på sedvanligt sätt dvs rycka ur matningen i typ 5 minuter och sätta dit den igen. Kort sagt, jag ville testa så att datorns tangenter fortfarande fungerar och det tycks dom göra förutom en liten irriterande detalj, tandpetaren under caps lock var borta så ikväll har jag nog råkat trycka på den tio gånger dvs en ny tandpetare skall dit asap :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Jaså! Du fyllde år igår! Stort GRATTIS får jag säga! Hoppas att du har ätit mycket tårta! :D

På tal om städning så var en tjej kompis här hos mig för ett tag sedan och hon fick för sig att börja damma och plocka undan på mitt arbetsbord där jag har alla elektronik apparater och lösa komponenter som låg där till kommande projekt! :evil: Detta är ju helig mark för oss elektroniker! Till råga på allt hade hon startat min dator medans jag var ute. Hon måste ha råkat kommit åt start knappen av misstag!? :shock: Hon menade ju bara väl men det blev ett stressmoment för mig!

Men det har lugnat sig nu så det gick bra allting ändå! Inget skadat eller så!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Jaså! Du fyllde år igår! Stort GRATTIS får jag säga! Hoppas att du har ätit mycket tårta! :D

På tal om städning så var en tjej kompis här hos mig för ett tag sedan och hon fick för sig att börja damma och plocka undan på mitt arbetsbord där jag har alla elektronik apparater och lösa komponenter som låg där till kommande projekt! :evil: Detta är ju helig mark för oss elektroniker! Till råga på allt hade hon startat min dator medans jag var ute. Hon måste ha råkat kommit åt start knappen av misstag!? :shock: Hon menade ju bara väl men det blev ett stressmoment för mig!

Men det har lugnat sig nu så det gick bra allting ändå! Inget skadat eller så!
Min mor bjöd mig på sjömagasinet igår, vi åt stekt marulk för 400 spänn per portion!

På morgonen blev jag väckt av grannar som kom med princesstårta (min favorit) och sjöng för mig.

Jag åt upp halva biten och har sparat resten i kylen.

Morsans restaurang-nota gick förresten på 2500:- :D

Fast deras ölutbud sög, jag ogillar öl som smakar för mycket (ofta beskt) men stället var ju så sofistikerat att dom bara hade lokalbryggda öl att erbjuda (rätt pretentiösa varianter dessutom som smakade skit) fast tredje och sista ölen slank ner, tror den hette Poppels (kostnad: 90 spänn för ynka 33cl) och bryggs i Partille alldeles utanför Göteborg.

En sak angående morsan gör jag aldrig om igen, släpper ohämmat in henne i lägenheten för du fattar vad hon stökade till allt som var det minsta skitit, bytte till exempel sängkläder, slängde favoritdörrmattor, slängde favorithanddukar, slängde favoritkuddar, nej hon kommer ALDRIG mer in i min lägenhet, dags att klippa navelsträngen liksom :)

Fast minst en positiv sak innebar hennes besök trots allt, hennes man gjorde så rent min dator att den faktiskt känns som ny :)

Fast det var inte så roligt i går kväll när den vägrade starta och jag typ trodde "vatten i tangentbordet".

Nåväl, i morgon ska jag gå vidare med mitt projekt, ikväll blev jag tvungen att tvätta för att göra mig kvitt morsans "så här ska det vara".

Alltså, hon reducerar mig till ett barn när hon är här :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av rvl »

Grattis, såhär i efterskott. (Eller borde man snarare delta i sorgen över åldrandet, när man kommit upp i vår ålder?) Minns inte om jag smakat på marulk, eller breiflabb som de så passande heter på norska. Däremot minns jag väl när jag litet retades med en, så att det blev tandmärken i dyklampan som var över 10 cm i diameter. Stor käft fast det var ett ganska litet exemplar.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Men det var ju trots allt roligt att du blev firad! Princestårta är min favorit också!

Ja, som rvi säger det är lite sorgligt! Åren går så fort! Vi är ju i samma ålder, jag fyllde 50år för några år sedan!

Ha det!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack ska Ni ha, kul att bara chatta lite en stund :)

Fast ikväll har det hänt saker med min transistortestare.

Dock har jag precis kommit på att jag redan kopplat fel, jag har ju matning från två håll (som diodsummatorn KPD administrerar) dvs från nätet och från de båda batterierna.

Men för att kunna stänga av apparaten så behöver jag bryta BÅDE nätet och batterierna, batterierna kräver sedan tom var sin pol på brytaren och jag har trots allt varit så vaken att det sitter en 3-polig brytare som ON/OFF.

En stund blev jag konfunderad över varför men för att inte reglerad nätspänning ska finnas framme hela tiden så måste jag bryta AC, samtidigt måste jag alltså bryta Plus och Minus från batterierna (vilket jag dock gör summerat) för annars tar dom helt enkelt slut med tiden.

Så jag får koppla om, vilket jag nog skiter i ikväll men i morgon tänkte jag göra det, kommer tom ta bort hela dom feldragna plus/minus-ledningarna fullständigt och dra om kablaget (har förtennt ett gäng tåtar för detta ändamål).

Lite misslyckat ikväll men inte helt misslyckat för grovt sett är DC-matningen nu färdigdragen.

MVH/Roger
PS
Marulk har en mycket stor mun sen har jag för mig att den typ har "fiskespön" på huvudet och att det alldeles framför gapet hänger nåt "bete" som lackar småfisk så marulken bara ligger där på botten och "metar" och när nån tillräckligt aptitlig liten fisk är i närheten av betet så öppnar den sin stora mun och fisken sugs in i gapet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Det blir många anslutningar att bryta på en och samma gång! Kan du tänka dig att använda reläer för t.ex. batterierna som styrs av brytaren när du slår till och från apparaten. Då räcker det kanske med en tre eller två polig brytare?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu trots allt dragit om kablaget, frågan är om Ni ser nån skillnad på bilderna :)

I vilket fall går nu KPD's plus/minus via brytaren längst ner till vänster och sedan (lite fel ordning egentligen) via var sin säkring till samtliga kort.

Jag betraktar nu DC-matningen som klar.

Nästa steg blir AC-matningen inklusive bryggor och glättningskondingar (som är tillfälligt bortskruvade).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Det blir många anslutningar att bryta på en och samma gång! Kan du tänka dig att använda reläer för t.ex. batterierna som styrs av brytaren när du slår till och från apparaten. Då räcker det kanske med en tre eller två polig brytare?
Jag förstår tyvärr inte vad du menar, jag har ju en 3-polig vipp-brytare redan som bryter AC och +/-sup där sup är allt mellan 7-18VDC.

Jag hade tydligen missat skicka mitt senaste inlägg men Firefox och EF är så trevliga att dom kommer ihåg det senaste jag skrev så jag har nu skickat det.

Ikväll har jag tänkt ta tag i AC-biten och då speciellt 230V-sidan, ena faspinnen på C8 (nät in) kommer då dras till nät-brytaren (3P) på fronten sen kommer återvändande fas från brytaren landa i ett litet 3-poligt lödstöd som jag precis monterat vid ena skruven i C8, andra faspinnen på C8 kommer sedan gå till AC-säkringen och tillbaka till lödstödet där jag då alltså får två stabila lödöron att löda in trafon på.

Borta vid bryggorna har jag sedan tänkt ut en liten specialare, jag monterar två stycken 5-poliga lödstöd i brygg-fästena där jag då vinklar in benen i lödstödet för att på det sättet få en robust kontakt ty detta är nödvändigt när jag kommer nyttja "trafo hängades i locket" som alltså alltid kommer vrida i kablar dvs det gäller att alla trafoförbindelser är robusta.

Tror inte jag hinner den sista biten ikväll men den första blir ett enkelt "Baby-Step" :)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Ja, då förstår jag! Trodde du skulle bryta både AC/DC. Men hur går det med batterierna? Ska inte dom bortkopplas? Då lär väl inte 3-pol brytare räcka ? Eller...?
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av l2t »

Grattis i efterskott då! 50år är ju en milstolpe i ens liv

Själv så fick jag fira 55 i söndags i thailändska.
Hua Hin. Värre kan man ju ha det på sin födelsedag.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Ja, då förstår jag!
Kul :)
Trodde du skulle bryta både AC/DC.
Det gör jag också.
Men hur går det med batterierna?
Ska inte dom bortkopplas?
Då lär väl inte 3-pol brytare räcka ? Eller...?
Jag nyttjar alltså fyra kraftdioder (3A) i KPD där jag summerar ihop likriktad DC (+/-18V) och DC från batteri (+/-9V) så att jag har +/-(7-18V) efter KPD.

Sen vill jag kunna bryta BÅDE AC från trafo OCH batterierna och då krävs det tre poler dvs en för AC och två för +/-DC.

Man kan tycka att +/-DC räcker MEN det gör det inte för då har man kvar AC dvs trafon blir aldrig avstängd.

Så jag kan inte ha att jag bara bryter +/-DC efter KPD för då dras det tomgångsström hos trafo SAMTIDIGT som jag måste bryta batterierna för annars dras det ju tomgångsström av hela systemet, märk att batterierna alltså kopplas in elektroniskt på ett sådant sätt att högst potential "vinner", med andra ord vinner likriktad DC när dom finns och batterierna när likriktad DC inte finns och i båda dom här fallen gäller det att kunna stänga av.

Tack för dina frågor, gillar ditt engagemang i mitt projekt!

MVH/Roger
Skriv svar