Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått viss fason hos min KTS.

Jag mätte först och fick knepiga mätvärden över "Vbe-trissorna" (T3&Q4), de är ju spärrade med 10k från bas till emitter/gnd och det finns ingensomhelst väg som basström kan nå basarna, de vägarna är effektivt avskurna, de borde med andra ord vara fullständigt spärrade.

Men när jag mäter med min diodtestare över kollektor-emitter så får jag 1V framspänningsfall (mäter då med korrekt polaritet).

Jag fattar som vanligt ingenting men beslutar mig för att klippa kollektorbenen så att Vbe-trissorna inte är med i leken.

DÅ funkar det!

På nåt extremt mystiskt sätt så läcker Vbe-trissorna från kollektor till emitter trots att dom borde vara fullt spärrade.

På slutet gjorde jag sedan två ytterligare tester, jag kortslöt 10k:orna för att försöka spärra Vbe-trissorna ännu mer men vad hände tror Ni?

Jo nåt helt sanslöst, utspänningen blev ÄNNU mindre :D

Hur fasen kan en trissa vars bas och emitter är kortslutna leda nåt via kollektorn överhuvudtaget?

Jag fattar ingenting :D

Klipper jag sedan 10k:orna så blir det lika illa som innan.

Nu har jag byggt ett par transistorsocklar av hylslist jag köpt av Swech och när jag rycker dom trissorna så fungerar det alltså.

Ni kanske tror att detta är ett stort problem?

Egentligen är det emellertid inte det för jag har klurat på att skippa strömskydd i detta fallet för problemet är att strömmen inte är DC, strömmen är trappstegsformad samtidigt som min primitiva variant av strömgräns reagerar på toppvärde och jag planerar testa vid minst 5A samtidigt som säkringarna kan få vara på 3A, är min tanke (det är dock lite surt att inte ha en "automatsäkring" för 0,1A ut dvs nåt lågt som man kan leka med)

En toppvärdesavkännande strömgräns är således inte att önska, tänkte ett tag slöa/integrera ner den med en kondensator över strömavkänningstrissans bas-emitter (matad med 10k) men nu ser det ut som om jag kan glömma det.

Glassäkring på 3A verkar bli melodin, jag är dock lite glad i alla fall att jag nu har lite småkoll på felet MEN det är surt att inte riktigt förstå varför.

MVH/Roger
PS
Vänder och vrider man på PCB och riktigt synar signalvägarna så stämmer dom med schemat, det finna alltså ingen typ av läckage som kan förklara ovanstående fenomen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lyckats återskapa problemet på kopplingsdäck.

Med andra ord är det inga fel på PCB.

Det jag upplever som fascinerande är att om jag bryter den positiva Vbe-trissans kollektor så blir negativa sidan okej medans om jag bryter den negativa Vbe-trissans kollektor så blir positiva sidan okej (motsatta sidoorna antar +/-8V max).

Och jag fattar fortfarande ingenting :D

MVH/Roger
'
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu fattar jag :D

I morse ramlade polletten ner, jag kör ju för bövelen trissorna växelvis baklänges :D

Så om vi tittar på en NPN och CBE ovanifrån och ner så fås:
1) Om plus ligger på kollektorn och det finns ett motstånd mellan bas och emitter/gnd: LEDER EJ
2) Om pss minus ligger på kollektorn då leder både bc-dioden OCH eb-Zener: LEDER men bara till eb-Zenernivån

Spänningen över trissan i fall två blir således Vbc+Vzeb.

Att jag kom på det här har med ett mycket gammalt projekt att göra dvs mitt livs första egenbyggda funktionsgenerator där konstruktören nyttjar just Zener-kopplade transistorer som begränsare och jag tror det beror på att be-Zener är mycket snabbare än Zenerdioder, runt 8V verkar man uppenbarligen kunna förvänta sig :)

MVH/Roger
PS
I praktiken stävjar jag problemet genom att införa en diod mellan emittrarna och jord, då kan trissorna aldrig leda åt andra hållet. Detta är precis gjort och det fungerar väl (på kopplingsdäcket).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu flyttat fokus till själva KTS.

Direkt funkade spänningen ut, den går c.a 3V från endera rail (tappar minst 1V pga OP).

Sen fokuserade jag på strömgränsen och det blev svårare än jag trodde.

Först ville den inte strömgränsa alls, gick förbi 100mA till labbaggets inställda 0,4A bara sådär.

Hade svårt att förstå men till slut förstod jag att R3&R1 INTE kan vara byglar för då kortsluts OP när strömgräns går in (finns en notis om det på schemat som jag själv gjort men jag struntade i det...).

Men jag fick ingen riktig ordning på strömgränsen ändå, strömmen stoppade liksom aldrig.

Beslöt då att klippa bort R2&R6, då började det att fungera, problemet var bara att LED inte syntes när strömgräns gick in men fungerade, det gjorde det.

När jag sen återinförde R2&R6 för att blöda lite mer ström bara så får jag LED att lysa men systemet fungerar då inte som det ska.

Jag har ingen riktigt bra beskrivning på felyttrandena för jag har kämpat rätt länge med KTS nu fast om jag väljer att antingen nyttja R2 ELLER R6 så funkar det fortfarande med respektive kanal, systemet klarar bara inte båda motstånden av nån anledning.

Undra om en diod mellan LED och bas kan hjälpa ännu en gång?

Samtidigt har jag, pga rätt knepiga mätvärden, upptäckt att systemet självsvänger med ganska rejäl amplitud (runt 5Vpp, >1MHz).

Jag har försökt kompensera bort det genom cc-kondingar över dom i princip spänningsförstärkande strömavkänningstrissorna (Q1&T4) men utan nån riktig succe, känner inte att detta är nåt större problem dock.

Så två problem återstår med denna mycket enkla krets:
1) Få LED att lysa ordentligt vid strömgräns utan att det sabbar systemet (mätte 17uA som basström utan R2&R6)
2) Få bort självsvängningarna

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har beslutat mig för att attackera självsvängningarna först (kan tom vara därför LED inte kan lysa som dom ska).

Detta ska jag prova:
1) Montera avkopplingskondensatorer alldeles intill OP och så nära Trillington-kollektorerna som möjligt (sitter bara ett par 100nF en bit ifrån kollektorerna på kortet, på kopplingsdäcket sitter 3m3//100n vid banan dvs en bit ifrån OP)
2) Mät OP-ut med oscilloskop (motkopplad OP ger 4Vpp/1MHz ut från kort, enbart OP-utgång som driver ger 1Vpp/4MHz ut från kort, här är dock återkopplingsslingan öppen samtidigt som den i princip kan vara av oändlig resistans ty spänningsföljarkoppling och JFET-OP)
3) Emulera pot på kortet med 2*47k som halverar Vcc dvs där oscillation är som värst (oscillationerna har annars en tendens att avstanna i ändlägena men det är nog inte så konstigt för det finns ju då inget att svinga med)
4) Prova både med och utan last
5) Bygg om OP till inventerande för om det är där problemet sitter kan man kanske parallella ner förstärkningen för höga frekvenser genom en konding över motkopplingsmotståndet, dessutom är OP kopplad så i KTT.

Jag är rådvill över vart problemet sitter nånstans men allmänt känt är ju att avkoppling är mycket viktigt så jag ska börja med det.

MVH/Roger
PS
Jag ska köra en korrekt spänningsföljarkoppling också dvs OP kopplas med bygel som Rf och utgången får driva kortet, här är således slingan under kontroll och jag borde bara få pottens spänning ut utan oscillationer (åtminstone på OP ut).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror jag börjar närma mig nåt :)

Jag har avkopplat lite kors och tvärs men det har inte inneburit nån revolution.

Jag har styrt med enbart pot men det oscillerar ändå.

Jag provade att brutalfiltrera löparpositionen med 1000uF, oscillationerna försvann men när jag istället provade 100uF så märkte jag att dom bara kom tillbaka efter en stund (dvs efter att kondensatorn laddat upp sig och det således börjar gå ström till sluttrissorna igen...).

Jag provade avkoppla med 10uF på strategiska positioner på kortet, marginell förbättring.

Jag byggde om drivningen av Klass-B_steget (drog ihop basarna och nyttjade ett seriemotstånd, bara), ingen förbättring.

Jag märker att jag får oscillationer oavsett om jag ligger på plussidan eller minussidan, vid olika absolutbelopp, dock.

Allt detta med 220R last.

Så då testade jag utan last, inga oscillationer (och kan svepa Rail-1V)!

Allt oscillerar alltså BARA när utgångstrissorna surplar ström.

Refererar till två tidigare projekt:
1) KTA: Dess matning blev tvunget att förstärkas ty hög utström gav kraftigt distad signal ut.
2) KJA: Dess matning gick inte att använda alls ty då självsvände det med VLF (hög last).

Nu kan jag således ha problemet att min slarviga (passa på med lite kritik nu ;) ) layout är källan till problemet.

Samtidigt är HF-problem en bit ifrån ovanstående två punkter och dessutom drar jag bara 0,1A MEN jag tänker faktiskt förstärka HELA matningen ändå, det blir alltså sedvanlig trial-and-error på detta :)

Men iom att detta är ett HF-problem så är jag inte säker på att det kommer hjälpa fast en sak är säker, skadar det gör det inte :)

MVH/Roger
PS
D11, D12, R2, R6, T3, Q4: obestyckat, allt vänster om D1, D10: obestyckat (D1 & D10 är byglade).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag får ingen riktig ordning på min KTS men det har blivit bättre!

Jag gjorde lite halvdrastiska åtgärder och förstärkte matningsledarna, cappade matningen på plint (fast under kortet), cappade kollektorerna hos effekttrissorna, dessutom införde jag 100u+100u över matningen (korta signalvägar).

Detta hjälpte dock inte, det självsvängde fortfarande med flera MHz och flera Volt (för vissa spänningar bara, dock).

Då fick jag ide'n att jag skulle försöka dra ner/stabilisera strömförstärkningen på nåt sätt och ide'n kommer ifrån Jan Soelberg (Josty Kit) och hans koppling vad beträffar en så kallad serieregulator med Vbe-multiplikator som jag gärna använder (sitter t.ex i både min KVR och min KSU), detta går ut på att man kopplar ett litet MYSTISKT (som jag intills nu alltid skitit i) bas-emitter motstånd.

När jag först gjorde detta så körde jag 1k, problemet var bara att OP driver via 10k så det blev "ingen" signal ut men jag observerade att det heller inte självsvängde, med hjälp av lite blyerts och papper såg jag varför.

Ökade då till 1M (för att tappa max 1%) men då självsvängde det igen fast nu hade jag lärt mig att en mindre "impedans" kunde få fason på självsvängningarna så jag cappade istället, körde på med 100nF vilket ju är lite mycket MEN oscillationerna försvann och jag fick ut hela mitt spänningsspann!

Sen kommer dock nästa problem.

Jag vill ju kunna köra POWER trekant 1kHz ut från KTS, jag kan på sätt och vis det nu men trekanten distar fast den distar utan självsvängningar så länge som jag inte motkopplar för då självsvänger det igen och även om trekanten blir väldigt bra trekant med motkoppling så har den 100kHz på flankerna och det vete tusan hur man får bort för en sak är säker, jag kan inte gärna filtrera hårdare än dom RC=10k*100n som jag har nu speciellt för att jag ju skall köra trekant 1kHz.

Intressant också är att OP självsvänger som attan när KTS-utgången självsvänger lite mindre (motkopplat scenario), jag byggde då om OP till inventerande koppling för jag tänkte att man då kanske kunde cappa bort HF (över Rf) men det gick inte, dock fanns viss påverkan av oscillationerna men bort fick jag dom inte.

Detta är synd för man riktigt ser att trekanten är trekant med motkoppling, utan motkoppling distar det som sagt samtidigt som med motkoppling så självsvänger flankerna.

Undrar om detta ens går att få ordning på? :humm:

Har Ni några tips möjligtvis? ;)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Du måste ha något konstruktions fel från början. Det hjälper inte med att byta några kondingar här och där.

Varför har du inte OP:n på samma kort som transistor stegen? Den här blandningen av NPN och PNP är ju bäddat för självsvängning. Kopplingen går att gör enklare.

OP:n borde som sagt vara på samma kort! Använd istället två darlington par (npn/pnp) som utgångstrissor kopplad direkt till OP:n utgång! Låt återkopplingen från OP:n gå via utgångssteget. Komplettera gärna med en shunt på varje emitter motstånd och en trissa som stryper utgångssteget för att förhindra kortslutning.

Det borde fungera utmärkt! Det borde inte vara några problem med att ta ut några amp.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Du måste ha något konstruktions fel från början. Det hjälper inte med att byta några kondingar här och där.

Varför har du inte OP:n på samma kort som transistor stegen? Den här blandningen av NPN och PNP är ju bäddat för självsvängning. Kopplingen går att gör enklare.

OP:n borde som sagt vara på samma kort! Använd istället två darlington par (npn/pnp) som utgångstrissor kopplad direkt till OP:n utgång! Låt återkopplingen från OP:n gå via utgångssteget. Komplettera gärna med en shunt på varje emitter motstånd och en trissa som stryper utgångssteget för att förhindra kortslutning.

Det borde fungera utmärkt! Det borde inte vara några problem med att ta ut några amp.
Tack för ditt mycket hjälpsamma och trevliga inlägg!
Varför har du inte OP:n på samma kort som transistor stegen?
Mycket bra fråga, funderade igår på samma sak dvs att åtminstone tillfälligtvis och testmässigt flytta in den på kortet.

Fast i praktiken är tanken att OP sitter på ett annat kort (KTT) och att man därifrån skall kunna power-boosta en OP27 genom att loopa runt KTS.
Använd istället två darlington par (npn/pnp) som utgångstrissor kopplad direkt till OP:n utgång! Låt återkopplingen från OP:n gå via utgångssteget
Detta görs redan om jag fattar dig rätt dvs med en Darlington på den ena sidan och den komplementära på andra sidan (jag kallar dom dock för Tripplington för det är i praktiken tre seriekopplade transistorer, hfe~100000 :D )
Komplettera gärna med en shunt på varje emitter motstånd och en trissa som stryper utgångssteget för att förhindra kortslutning.
Förstår tyvärr inte riktigt vad du menar här, vadå shunt?

Trissor som stryper slutsteget har jag redan

MVH/Roger
PS
Jag börjar tro att strömförstärkningen är för stor för att få stabilitet, eventuellt kortsluter jag förbi den tredje högförstärkande BC5xx för BDX33/34 har c.a 1000 i hfe och 5mA ut från OP27 kan man nog ändå räkna med. Ser nu i databladet för OP27 att den klarar ungefär +/-15mA dvs BC5xx kan man ta bort ty det är nog den som ställer till det, jag menar, varför ska jag ha typ 200ggr högre förstärkning än nödvändigt samtidigt som (hög) förstärkning är en känd anledning till att det sjävsvänger?

Eftersom jag är en envis rackare kommer jag dock börja med att försöka få ordning på det jag har (det är en liten fördel med BC5xx ty den gör så att jag enklare kan ha ett seriemotstånd till basarna vars ström strömbegränsartrissan stryper), min plan är att koppla 10k över alla tre Vbe för att försöka lugna ner situationen, jag tror också att det inte blir nån nämnvärd minskning i sving för 3hie<<10k och det är 10k jag driver med (måste sitta där pga strömbegränsartrissan, eventuellt kan jag dock gå ner till 1k).

Får jag inte ordning på det med 10k-motståndet så byglar jag den högförstärkande BC5xx så får vi se, fast det är dumt för OP behöver då leverera c.a 5mA (som den klarar, dock) för 5Ap ut och basmotstånden vars övre sida skall kortslutas vid överström, dom måste vara mindre än 1k (5V förlust i sving annars) samtidigt som OP, när överströmsskyddet går in, levererar uppemot 18mA (kortslutningsskyddad dock så det kanske inte är nåt problem det här).

Tappet på 5V i sving, är inte bra för kom ihåg att jag ju kommer köra +/-18V (som TL084 max tål) och redan 18V är kasst samtidigt som svinget hos OP sänker spänningen med säkert 2V från Rail och om jag då sedan har ytterligare 5V i tapp pga att jag byglat bort en trissa ja då är jag nere i att bara kunna testa mina transistorer med patetiska 12V.

Här kommer det dock in en grej till, tappet över basmotståndet (1k) blir ju större ju mer ström jag drar, självklart men innebär att max utspänning vid uppsvepandet av I/V-diagram blir olika beroende på hur mycket ström jag levererar och så vill jag inte ha det.

Ser bara två lösningar på detta:
1) Ha kvar BC5xx
2) Bygga om strömskyddet på nåt sätt (det bästa är ju om jag inte nyttjar några basmotstånd alls men...)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fått ordning på min KTS :D

Åtminstone självsvänger den inte längre (dock självsvänger den fortfarande när man loopar runt OP).

Dessutom kan den leverera 15Vpp i 4 Ohm utan att utsignal sjunker nämnvärt (kanske en halv Volt, dock).

Utsignalen är mycket lik en trekant (lite dist kring nollan som inte genomgås, dock) och peakar nära 15Vpp per matningshalva när matningen är +/-18V.

Observera att jag aldrig kommer använda nollgenomgångarna utan denna ström-buffer kommer jobba antingen positivt eller negativt och ALDRIG båda halvorna samtidigt (skall ju Uc/Ud-svepa NPN respektive PNP, liksom).

Jag är rätt nöjd med nuvarande resultat, hade iof gillat att motkopplingen hade fungerat (bättre) ty då hade trekanterna blivit att se ut bättre också MEN dom är faktisk mycket lite distade just nu, dessutom är detta redan "bättre" än Schröder's metod med oglättad likriktad spänning för Uc/Ud-svepet.

Bifogar lite foton och ett uppdaterat schema.

MVH/Roger
PS
Nu ska jag "bara" få ordning på strömgränserna också, detta kommer troligtvis bli lite lurigt för jag vill ha en medelsvärdesbildande strömgräns dvs peakar på 5A skall släppas igenom (nuvarande strömgräns är peak-avkännande) så att Ie=3A nånstans för då kan jag ha en 3A-säkring samtidigt som jag kan svepa 5Ap under 1ms där dock strömmen sedan trappstegsmässigt dämpas i tio lika stora steg, så jag gissar 3Ae för en sådan signal, vad tror Ni? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

3 A. borde räcka!

Det ser betydligt bättre ut nu!

Ja, det var det jag tycker att ett Darlington-steg är fullt tillräckligt! Din version med tre trissor blir alldeles för mycket! Det blir en enorm förstärkning som blir svår att kontrollera. Du använder inte jordplan? Det är nästan nödvändigt i så fall.
T.ex. brus på några mV blir en kraftig signal på utgången!

Jag vill ändå fortfarande påstå att det blir ett ännu bättre resultat om OP:n placeras så nära trissorna som möjligt. Just med tanke på att det är en del förstärkning totalt sätt och strömmar som kommer att gå här.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen för att du följer och tipsar mig, mycket roligt!

Det blev inte helt lätt att införa strömgräns också, det småoscillerade och busade, sen upptäckte jag att om jag hade ett par dm med labbkablar innan min "reostat" på 1k/7W så självsvängde det.

Jag gjorde då som så att jag införde ett bootstrap-filter på 100n i serie med 100 Ohm direkt över utgången, problemet försvann :)

Sen var det dags för strömgräns-test, gick inte alls, det oscillerade än en gång och på ett sådant sätt att LEDsen lyste lite som dom ville.

Tänkte då på hur jag mha janson1 fick ordning på min KSU dvs det blev tvunget att lägga en liten konding (100uF dock i detta fall) över Vbe-multiplikatorn/strömregleringstrissan (in på basen till Tripplington), först då slutade dom oscillationerna.

När jag nu la 100nF (bara) på samma sätt så försvann oscillationerna :)

KTS fungerar nu hjälpligt men ett par problem återstår:
1) Jag vill mäta upp snabbheten hos KTS så att den inte strömbegränsar vid peak utan vid rms, eller nåt i den stilen.
2) Jag har mycket dålig bandbredd nu, mätte precis 1,7kHz (behöver dock bara 1,3kHz) dvs trekanten är inte trekant utan mer lik sinus dvs man kanske skulle satsat på Schröder's variant redan från början :D Fast ärligt, då när jag caddade korten kände jag inte till Schröder, jag tror sedan att bandbredden (och därmed trekantsformen) kan fixas genom att jag minskar återkopplingskondingen med en faktor 10, borde räcka och förhoppningsvis återkommer inte oscillationerna även om dom var på över 1MHz.

MVH/Roger
PS
När jag tittar på schemat tror jag mer på en minskning av Cx1 eller R3 som eventuellt kanske tom kan byglas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Genom att minska R3 från 1k till 100 Ohm fick jag bättre bandbredd och därmed en trekant som var mer lik en trekant.

Bifogar ett par bilder.

Jag tycker det är lite skumt att, i negativa fallet, OP klipper neråt och klipper mer ju mer man vrider på.

Jag har alltså biaserat OP på Vss/2, uppåt kan den ju gå ända till Vcc men neråt går den ju bara till Rail minus typiskt 2V, därför är det inte så konstigt :)

Men iom att jag biaserar med Vss/2 där Vss är -18V så borde man komma nära 14Vpp i rent svep, tycker jag i alla fall, fast det är ju det jag får också :)

Positiva sidan uppvisar en aning bättre prestanda dvs typiskt 14Vpp, minussidan stannar tyvärr på typ 12Vpp eller nåt, lite beroende på vilken ström som går, vilket inte är så bra för det skall inte spela nån roll så länge strömmen är mindre än strömgränsen, samtidigt hade man fått den finessen om jag hade kunnat loopa KTS vilket dock inte går även om oscillationerna är borta, trekanten huggs kraftigt av vilket jag tror har att göra med att motkopplingen inte får symmetrisk signal, jag menar att åt ena hållet är trissorna lågimpediva men åt andra hållet spärrar dom så det verkar inte passa att motkoppla nåt som inte kan svinga symmetriskt när man driver med symmetrisk signal fast jag vet egentligen inte vad jag snackar om :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är nu färdig med min KTS :)

Försökte alltså införa dynamisk strömgräns men det blev inte att se så bra ut på skåpet så jag la ner det.

Jag la ner det sen också för att det ju inte finns nåt som hindrar med en 5A-säkring trots att "trafon" bara är specad till 3A, detta för att man kan nyttja 5A-säkring och få det dynamiska spelet mha en sådan dvs man sätter glatt strömgränsen till 5A och först när det går 5A en "längre" stund så brinner säkringen (bör nog köra snabb 5A här, vad tycker Ni?).

Slutligen fick jag problem med strömgränsen på ett lite underligt sätt, den funkade perfekt med måttliga +/-_spänningar men när man kortslöt utgången med inspänning motsvarande rail ja då funkade inte strömgränsen längre.

Efter lite chansartat klurande kom jag på en ide hur jag eventuellt skulle kunna lösa detta, strömbegränsartrissorna T3/Q4 dom får vid potstyrning av ingången (0-+/-18V@X2:2) och potten fullt åt nåt håll R3/R1 kopplade till just rail, sen måste T3/Q4 dra ner den strömmen (18V/100 Ohm=180mA) för att utgången skall gå låg, detta innebär i runda slängar 2mA i basström som alltså strömavkänningstrissorna Q1/T4 måste kunna leverera.

Jag chansade då på att Q1/T4 inte orkade leverera den strömmen så jag bytte R3/R1 från 100R till 1k (och korrigerade filterkondingen Cx1 till 10nF), då funkade det :)

För övrigt har jag varit en elektroteknisk idiot när jag involverade R2/R6 i konstruktionen, och Ni ser säkert varför, mycket riktigt, T3/R2 är i princip en Vbe-multiplikator så när jag får en varierande ström från Q1 samtidigt som spänningsskillnaden är konstant jag då har jag i praktiken ett variabelt motstånd mellan R2 och rail SAMTIDIGT som jag har ett motstånd mellan bas och emitter DVS när kollektormotståndet "rail-R2" varierar så får jag olika förstärkning av Vbe (hos T2), mer exakt kan man se det som att när strömskyddet börjar gå in och man drar på med last så att strömmen ökar lite jag då minskar effektiva resistansen rail-R2 vilket påverkar spänningen på kollektorn hos T3, rail-R2 kan sen aldrig bli noll så strömgränsen blir dåligt definierad (tanken var väl att ge lite mera lyse till LED).

MVH/Roger
PS
Dx1 är direkt onödig, det var bara jag som var desperat och okunnig. Cx4 skulle jag sedan också vilja kalla onödig för C7 sitter där (om än lite längre bort). Resten av x-komponenterna måste jag ha för att få det att fungera. Dx2 sitter lite dumt, man hade kunnat ha den in på kollektorn istället men i det här fallet gör det ingenting att Vbe blir 2Vbe :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara visa Er detta också, tidigt upptäckte jag ett fel i layouten, det är ett fel som Eagle måste ha gjort för varken jag eller Kinesen är skyldig till att datorn inte har följt schemat vid routingen.

Det är faktiskt ett Eagle-fel men det är inget allvarligt fel speciellt för att jag i detta bygge byglar dioden (D1) ändå.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar