Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Henry skrev:Sedan kan du stänga av alla lager utom "Unrouted" så ser du enbart de ej routade ledningarna om det skulle vara svårt att se.
Basal användning av layers mao :)

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Borre »

Ratsnest "uppdaterar" kortet och drar alla aiwires/ouroutade ledare den kortaste vägen, så när du flyttar runt en massa komponenter ska man alltid ta för vana att använda ratsnest, likaså när jordplan och annat ändras.

Utropstecknet/DRC kollar endast så du uppfyller designreglerna, inte om du dragit alla ledare eller inte. Kör ratsnest för jämnan och kolla i statusraden.

I beskrivningen tidigare anger man "gnd" i textfältet och det är det som ansluter plygonen till jord, om man nu döpt jord till gnd villsäga.

Felmeddelande om stop mask är för att silkscreenen (texten och dylikt) ligger över paddarna där stop mask finns (det som gör att lödmasken inte läggs där, därav namnet, "stoppa masken"). Stäng av lagret för stop mask så försvinner felmeddelandet.

De där lagren kommer från filen som laddades upp tidigare, från den där auto-routade-filen så det är antagligen auto-routen som lagt till dessa.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på en liten tabbe i det här projektet.

I KTT försöker jag nämligen mäta Kollektor/Drain-spänningen (Ucd) med en OP som är matad med minst 6V (Low Batt).

Ucd kommer dock vara ända upp till 20V, det är det som är vitsen med min legendariska OP27 och KTS.

Men man kan inte mäta 20V med en OP som går på 6V.

Jag måste således spänningsdela ner Ucd.

Eftersom kortet blev väldigt komplicerat så funderar jag på att patcha en resistiv spänningsdelare istället för att cadda om KTT, men vi får se.

Det enda som gäller för hyfsad precision (observera att avläsningsprecisionen hos ett analogt oscilloskop ändå inte är så stort) är att spänningsdelaren ger en en Theveninsk resistans som är typ en faktor 10 mindre än motståndet in på minus på OP.

MVH/Roger
PS
Vänta lite nu, mitt resonemang stämmer inte. Om jag har 6V från ena batteriet som då är nära slutet, då har jag runt 6V även som matning. Och har jag 20V då måste jag ha antingen batteri eller AC så då har jag minst 6V som OP-matning, men då stämmer det att det är felkopplat. Det är så synd att t.ex TL084 som jag nyttjar inte tål +/-24V för då hade det funkat!

Sen gör jag dessutom bypass på Ucd när jag vill ha den rättvänd och detta medför oundvikligen en skalningsskillnad rak/inverterad på mätutgången. Jag har alltså ett problem här.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har hittat en fyrdubbel OP som tål +/-22V som jag kommer nyttja istället för TL084.

På så sätt slipper jag cadda om KTT.

Observera att jag fortfarande preliminärt vill nyttja +/-24V från KTD (Transformer Device).

Men jag börjar lura på att skruva ner spänningen lite genom att helt enkelt bygla LED (-1,8V).

Fast då tappar jag ON-indikeringen :(

OP'n är lite dyr (68 spänn) men jag har bestämt mig för att satsa på den (LT1491):

https://www.elfa.se/Web/Downloads/xx/_e ... tion%2Fpdf

MVH/Roger
PS
Sen kommer KTS (Supply) göras om lite, D1 och D10 kommer byglas för på det sättet finns alltid både "högspänd" matning och Vcc/Vss. Annars finns Vcc/Vss bara när det finns batteri eller AC.

Tyvärr måste alla OP tåla +/-22V så jag måste köpa 3st av denna dyra OP.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

rogerk8 skrev:Jag har kommit på en liten tabbe i det här projektet.

I KTT försöker jag nämligen mäta Kollektor/Drain-spänningen (Ucd) med en OP som är matad med minst 6V (Low Batt).

Ucd kommer dock vara ända upp till 20V, det är det som är vitsen med min legendariska OP27 och KTS.

Men man kan inte mäta 20V med en OP som går på 6V.

Jag måste således spänningsdela ner Ucd.

Eftersom kortet blev väldigt komplicerat så funderar jag på att patcha en resistiv spänningsdelare istället för att cadda om KTT, men vi får se.

Det enda som gäller för hyfsad precision (observera att avläsningsprecisionen hos ett analogt oscilloskop ändå inte är så stort) är att spänningsdelaren ger en en Theveninsk resistans som är typ en faktor 10 mindre än motståndet in på minus på OP.

MVH/Roger
PS
Vänta lite nu, mitt resonemang stämmer inte. Om jag har 6V från ena batteriet som då är nära slutet, då har jag runt 6V även som matning. Och har jag 20V då måste jag ha antingen batteri eller AC så då har jag minst 6V som OP-matning, men då stämmer det att det är felkopplat. Det är så synd att t.ex TL084 som jag nyttjar inte tål +/-24V för då hade det funkat!

Sen gör jag dessutom bypass på Ucd när jag vill ha den rättvänd och detta medför oundvikligen en skalningsskillnad rak/inverterad på mätutgången. Jag har alltså ett problem här.
Jag har kommit på att jag faktiskt inte har nåt problem här.

Visst, TL084 tål bara +/-18V men det är faktiskt inget problem i sig ty de matas alltid av max +/-12V (min +/-6V).

Vad jag trodde var problemet var att de ska sniffa av uppemot 20V men eftersom referensingången (plus) i det här kritiska fallet är biaserad på 0V så måste minusingången också vara biaserad på 0V (definitionen av en OP vid linjär operation), därför är sniffningen av Ucd på 20V inget problem!

KTT duger alltså som den nu är.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Har nu plötsligt kommit på att jag trots allt har fel.

Visst, Vcm är inget problem men utspänningen är det :doh:

Med minst 6V matning kan jag egentligen inte räkna med mer än 4 Volt ut (om "godtycklig" OP ska användas)

Eftersom jag sniffar av 20V+ och just nu förstärker -1 så går inte det.

Ingreppet i schemat är dock ganska enkelt, R8 byts från 10k till 100k och jag får en dämpning på exakt -20dB

Först om man skulle pressa högeffektsmatningen uppåt 40V kommer jag nu få problem.

Samtidigt, transistorer tål i regel inte så mycket mer än 30V, BF199 tål t.ex 25V, BF245 tål 30V och vissa HF-trissor tål bara 12V så jag börjar luta åt att faktiskt begränsa högeffektsmatningen till 20V vilket samtidigt gör att min kära OP27 klarar biffen.

För övrigt har jag dessutom beslutat skippa min KLD (Transformer Device) helt och mata högeffektmässigt mha mitt labbagg istället (<32V/6A, parallell-kopplat) och då mha ett par polskruvar på fronten med en polväxlande brytare för NPN/PNP.

Detta var egentligen min ursprungliga tanke (fast med köpt SMPS).

Tilläggas skall att när nu inverteraren istället dämpar 10ggr så måste också den oinverterade signalen dämpas lika mycket (ty det ska inte spela nån roll skalmässigt om man mäter på NPN eller PNP) men i det fallet får det bli en patchning på plint där t.ex 9k/1k nyttjas (för jag gör av princip inte om konstruktioner jag redan genererat Gerber för).

MVH/Roger
PS
En stund där hade jag lust att köpa en sanslös OP jag blivit tipsad om på detta fantastiska forum (LTC6090, +/-70V, 93 spänn!) för att utöka spänningssvinget nu när jag kan nå 32V med mitt agg, men jag har nog kommit fram till, efter att studerat vilken spänning trissor faktiskt tål, att jag nöjer mig med +/-20V ut som min OP27 dessutom klarar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag planerat borrmallen för matningsdelen (KTS) av min transistortestare som består av tre moduler/lådor.

Det har uppstått en tvekan om lådornas storlek, jag måste nog köpa större lådor för annars får jag inte plats med speciellt mina Deltron labhylsor (det är djupet hos dom som ställer till det ty kortet har bara c.a 1cm marginaler till samtliga kanter).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 27 april 2017, 01:42:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag grovplanerat klart borrningen av hela min transistortestare (3 moduler) och iom detta är hela mitt racksystem (KPS) grovplanerat klart.

Nu ska jag bara fila på vilka typer av kontakter (ty endast dessa spökar) jag vill ha.

Jag är väldigt förtjust i DIN så det kan bli många sådana, på bakstycket är DIN spikad men på fronten vet jag inte riktigt än.

Monterar man DIN inifrån bygger den lite inåt men det är ändå inte så farligt (15mm max), jämfört med 23mm för Deltron labhylsa är detta mycket bättre.

Så DIN vill jag använda och då istället för både RCA och labbhylsor ty detta gör att allt kan monteras inifrån dvs man kan bygga kortet på utsidan av lådan, montera samtliga kontakter och reglage, mäta, testa, trimma, löda om, bli nöjd och SEN lyfta in allt i lådan utan att behöva löda loss allt som måste monteras från utsidan (typ egentligen DIN m.fl).

Om man nyttjar DIN effektivt så är egentligen de enda problemen DC-Jacket och Batteri-Jacket, jag skulle som sagt även velat ha att MIC_IN hos KMA och HGT_OUT hos KTA var speciella kontakter bortanför DIN, min tanke där är 3,5mm och som MIC_IN blir det inte så pjåkigt ty RCA/3,5mm-adapter finns även som mono men en högtalarutgång med lite power i 3,5mm, njae det känns inte så seriöst, tror det blir DIN-HT här samtidigt som ambitionen är så få kontakttyper som möjligt.

DC-Jacket känner jag bara måste vara DC-Jack, åtminstone vad beträffar AC_IN, Batteri-Jacket kan dock få vara 3,5mm för eftersom jag tydligen ändå kommer nyttja det lite överallt är det praktiskt att bara köpa på sig ett stimm, DC-Jacket för AC skulle jag också vilja att det vore ett 3,5mm MEN då måste man i princip alltid bygga en liten adapter DC-plugg/3,5mm för varje racksystem.

MVH/Roger
PS
Jag bestämmer nu 3,5mm som MIC-ingång, dels så funkar RCA/3,5mm-adapter men 6,3mm/3,5mm-adapter funkar också dvs man kan trycka in antingen en gitarr-propp eller en mikrofon-propp tämligen enkelt, jag tror att jag också bestämmer att DIN-HT får bli kontakten för AC_OUT hos KTA så att man kan säga till folk att endast den utgången får ni koppla till högtalare, sen inser jag plötsligt att KTA's ingång också behöver vara en 3,5mm pssso (men mest för att man då enkelt har en RCA via adapter).

Samtidigt, lite power kan man väl köra genom en 3,5mm? Jag menar i extrema fall med +/-24V matning och fullt sving samt 4 Ohm högtalare får man 72W innan R2R-förluster, överhuvudtaget en glädjekalkyl ty 6Ap ej möjlig, vanlig effektiv matning är nog +/-17V med 2A som strömgräns dvs 16W, 16W genom 3,5mm? Tror nu faktiskt att jag bestämmer att 3,5mm får det bli för högtalarutgången, enklare att borra för än en DIN-HT dessutom, samtidigt som nu antalet olika kontakttyper börjar bli väldigt få :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Justerat KTS med avseende på effekttrissornas placering och kylning, ingen kabel kommer att behöva dras från kortet till trissorna som kommer monteras dikt ann höger kortsida.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu var hela transistortestaren reviderad.

Bytte BCE till DIN 3P och bytte X/Y till 3,5mm (inte riktigt bekväm med detta val för de ska direkt till skåp och skåp har BNC, dock kan man lite långsökt gå via 3,5mm/RCA till RCA/BNC).

Det går faktiskt och om priset annars är att det inte går alls pga för djupt byggande så kan det vara värt det.

Jag vill verkligen inte ha större lådor, dessa är gulligt optimala.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

X&Y har bytts till Stereo-RCA.

DIN 3P är dock klockren för transistorbenen.

X&Y som 3,5mm kändes aldrig bra, snarare billigt och oseriöst ty de ska ALLTID kopplas till skåpet och RCA/BNC-adaptrar finns.

Då återstår att se om jag kan få tag i dessa Stereo-RCA.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av alexanderson »

John Schröder skrev en gång en bok om mätningar med oscilloskop (ebab förlag). Här fanns ett bra förslag.
Använd oglättad helvågslikriktad ström för att mata transistorns kollektor. Ett motstånd mellan likriktarbryggans minus och jord användes för att mäta strömmen. Likriktarbryggans plus anslutes till kollektorn på transistorn. Transistorns emitter anslutes till jord.
Senast redigerad av alexanderson 21 september 2017, 12:35:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Låter faktiskt väldigt intressant för om man lägger den sista riktigt olinjära delen "utanför" skåpet så är man faktiskt nära en linjär ramp och kan få rätt schyssta mätningar av det.

Tack för informationen även om min transistortestare redan är spikad (kort gjorda i Kina).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu påbörjat bygget av "hjärtat" i min transistortestare, KTI

KTI genererar dels en triangel-ramp (ser bäst ut på skåpet om strålen sveps pss både fram och tillbaks) för Uc/Ud-svepet dels genererar den en trappstegsformad signal för Ib/Ug, allt med en frekvens om c.a 1kHz.

Jag har nu klippt upp paketet från Kina och extraherat PCB samt plockat ihop alla komponenter och kommer montera dom ASAP.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

alexanderson skrev:John Schröder skrev en gång en bok om mätningar med oscilloskop (ebab förlag). Här fanns ett bra förslag.
Använd oglättad helvågslikriktad ström för att mata transistorns kollektor. Ett motstånd mellan likriktarbryggans minus och jord användes för att mäta strömmen. Likriktarbryggans plus anslutes till kollektorn på transistorn. Transistorns emitter anslutes till jord.
Fasen vad smart!

Jag som ansträngt mig så för att få det att gå ihop :)

MVH/Roger
Skriv svar