Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit en bit på väg.

Jag är klar med bakpanelen, det mesta blev bra men jag är besviken på hur jag fixade lödningarna gentemot de tre komplementära effekttrissornas ben fast det är nästan en löjlig detalj men jag gillar den inte riktigt, transistorbenen riskerar nämligen att kortslutas om man så mycket rycker i ledningarna (vilket man dock inte gör, men ändå :) ).

En annan miss var att hjärnan i systemet (KTT) den blev jag bestämma skulle ha samma matning på dess interna opampar som på DUT (detta är en förenkling men den är egentligen till den sämre samtidigt som en enkel intern OP bestämmer hur hög spänning jag kan testa vid, matning till de andra interna typ +/-18V-OPs kan alltså skilja kraftigt gentemot matning ut mot DUT, EF har tacksamt nog tipsat mig om en OP som klarar +/-70V som alltså gör så att trissor kan testas vid +/-70V) så jag drog matningen från Vcc/Vss till "DUT-matningen" med hjälp av klen 0,6mm kopplingstråd.

Jag har dragit allt ända fram till BCE-bananhylsorna, i morgon skall jag dra de andra BCE-hylsorna till TO92/TO126/TO3-transistorsocklarna, jag vill ha 1-2-3 från kapslingarna uppifrån och ner, platta sidan hos trissorna vetter då åt vänster dock blir det lite speciale med TO3, den kommer ha 1-2-3 CCW.

Undrar om nån förstår vad jag menar för jag förstår knappt mig själv :D

Efter transistorsocklarna, där jag för övrigt kommer behöva fixa typ tre vit/grön/gul-kablage om typ 1dm för att kunna koppla in godtycklig transistor, så ett par banan-kontakter av varje färg modell Hirshmann krävs, har jag BNC att koppla, dessa går till plint så det blir lite speciale.

Slutligen har jag runt 30 förbindningspunter modell TP som jag kommer dra mha opampens trevliga förslag dvs flatkabel, och jag närmar mig den situationen.

I morgon: Transistorsocklarna
I övermorgon: BNC (X-Ch, Y-Ch)
Därefter: Flatkabel (några poler i alla fall)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Janson1 »

Jodå, jag förstår det här med transistorerna, det finns väl bara tre möjligheter för övrigt. Går det att få bort trimpotarna på det vänstra kortet så det ser lite snyggare ut, då dom ser lite malplacerade ut...
Sen en undran, vad kan den här transistortestaren kolla? Känner den om det är NPN/PNP/P-MOS/N-MOS/Darlington eller bara diod?
Hfe förstår jag är ett måste, kan den även känna ett överslag i kislet? En ev ESD-skada? Om transistorn har backströmsdiod?
Ja det var mycket frågor...
Edit: tänker efter nu och det blir ju fler möjligheter till olika benanslutningar...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Alltid lika trevligt med kommentarer :)

Trimmisarna går tyvärr inte att tas bort för styrningen av basström är kinkigare än teoretiskt dvs för att få noll Ib vid noll trappstegsspänning (Us) så måste dom, med min lösning, trimmas (i nästa version kommer jag nyttja mångvarvig trimmis).

Transistorstestaren kan BARA kolla Ic som funktion av Ib eller Id som funktion av Ug eller If som funktion av Uf (dvs den kan mäta BJT, JFET, MOS och dioder), den kan inget annat, förutom att den åtminstone teoretiskt även kan mäta upp transformatorjärns BH-kurvor (detta kräver dock en konding i serie med transformatorspolen), den kan detta för att Uc/Ud sveps triangelmässigt dvs både fram och tillbaks.

Slutligen ska det gå att kunna mäta effekttrissor uppemot 5A, maxspänning hamnar dock på ynka 18V (7-18V nominellt) och detta har att göra med att jag kopplat som jag kopplat, det finns i princip ingen gräns för hur högt upp i spänning jag kan mäta men det är smidigast om DUT matas med samma spänning som OP och därför hamnar max på 18V.

Så prestanda är 0-18V (Vce/Vds), 0-5A (Ic/Id), hfe/my får man skärmdumpa/fota och använda linjal för att bestämma.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Ser bra ut! Roligt att den börjar ta form!

Det som jag dock tänkte på och som du själv nämnde är dom transistorer som sitter löst med trådar i bakstycket. Skulle rekommendera att du sätter dom på ett lite kort, kan vara en bit weroboard eller liknande så ledningarna inte hänger löst, för man kan ju av misstag rycka i trådarna så det blir kortis!

Kommer du att kunna mäta transistorernas läckström i backriktningen? Icbo, Iceo och Iebo ? Visserligen ser jag att du skriver att den bara kan mäta Ic som funktion av Ib. Men bara en tanke om du skulle kunna ha det som tillval?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack ska du ha opampen!

Kul att du skriver i min tråd!

Den biten blev direkt dålig, efteråt kom jag på att jag hade kunnat nyttjat hyslister och bara trätt på transistorbenen samt fått att benen aldrig kan kortslutas oavsett hur man drar i kablarna, dock ska det när väl lockets stängs aldrig dras i några kablar men jag gillar inte nuvarande lösning även om jag inte tänker göra nåt åt den.

Din förfrågan är sedan intressant och som jag ser det kan man ju koppla trissorna lite som man vill dvs vill man mäta i backriktningen så kopplar man in trissan i backriktningen och får ett I/V-diagram på det.

Jag vill dock förtydliga, för det blev lite luddigt senast, att jag bara kommer kunna skapa olika typer av I/V-diagram som alltså inte behöver vara i framriktningen utan kan vara i vilken riktning man vill, gäller bara att vara lite försiktig med instälningarna för man vill väl kanske inte kräma på med 18V över den runt 7V-tiga Vebz (som jag kallar den för det är en Zener-funktion, tycker jag).

Ikväll ska jag ta tag i BNC, gillar färger på kablar så att man lättare kan följa hur man kopplat men jag är osäker på vilka färger jag skall välja, svart för jord naturligtvis men sen hade jag tänkt leta upp några rester och nyttja ett par olika färger dvs påsens innehåll vad beträffar stumpar jag vill bli av med får bestämma vilka färger det blir :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lött dit fyra kablar för BNC-kontakterna (X och Y).

Först körde jag RK075 men när de inte gick in i BNC (naturligtvis) så bytte jag till flerkardelig klen kabel (typ 0,3^mm) från Vellemann, inte världens bästa kabel men vad fan den innehåller metall som leder ström :D

Nu är jag alltså framme vid alla TP-hylsor som jag behöver trycka på hos hjärnan i systemet (KTT), antalet tomma TP-torn är nu 26st (om man bortser från dom tre som utgör BCE för DUT men som också finns på plint).

Flatkabeln jag köpte från Tema är på 34 ledare, jag kommer alltså skala bort 8 ledare.

De kvarvarande 26 ledarna kommer bestyckas med TP-hylsor med ett överdrag av krympslang för det är tajt med space på kortet.

Flatkabeln kommer kapas till mitt standardmått för kabel (25cm dvs så man aldrig står där med för kort kabel...), sen har jag tänkt strippa/riva/lösgöra KTT-sidan med 10cm varvid jag har 15cm kvar på kabeln, andra sidan river och klipper jag till den längd jag behöver för att på ett snyggt sätt nå reglagen.

Jag har sedan tidigare kapat upp typ 50st bitar 5mm krympslang om 10mm längd så nu är det är bara att köra på :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Som vanligt går jag fram med baby-steps :)

Jag har nu kapat till 25cm av min 34-poliga flatkabel, rivit av 8 ledare så jag får en 26-polig flatkabel istället, rivit ändarna typiskt 5cm (har dock utrymme och plan för 10cm), skalat ändarna och förtennt.

Nu återstår montage av TP-hylsor och en liten bit krympslang utanpå dom (för det är tajt och risk för kortslutning finns).

Sen kan jag koppla in flatkabeln på KTT-kortet och dra och klippa till alla ledare ut mot reglagen.

MVH/Roger
PS
Önskar jag hade varit såhär noggrann när det gällde effekttrissorna, montaget är ett skämt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lött på 26st TP-hylsor på bandkabeln, sen har jag påbörjat arbetet med att krymslanga alla hylsor (har gjort 6st av 26st dvs 20st kvar att göra i morgon, här tar vi det i baby-steps minsann :) ).

Sen har jag funderat hur jag vill koppla in bandkabeln, ska jag köra i nummerordning så att TP1 går till första ledaren och TP2 till andra ledaren eller ska jag köra reglage-mässigt från vänster till höger?

Jag vet inte riktigt vad som är bäst men jag föredrar nog reglage-varianten även om det kan scrambla TP-numrerna på kortet (samtidigt som TP-numrerna faktiskt mycket ligger i reglage-ordning FAST garanterat inte i den ordning jag valt på fronten).

Känner alltså att det är bättre reglagen ligger i "serie" på bandkabeln än att TP-numrerna stämmer med ordningen hos bandkabeln, om Ni förstår?

Eller vad tycker Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Alla TP-hylsor är nu beklädda med krympslang.

Jag stoppade sedan i ett par hos bandkabeln närliggande tåtar i KTT-kortets TP:ar av störst avstånd, 5cm skalad längd på bandkabeln visade sig vara aningen för lite så jag har nu "dragit upp" en tum till på varje sida (det blev nämligen lite knapert hos reglagen också).

Det här blir bra.

MVH/Roger
PS
Är dock fortfarande lite osäker om jag skall köra kortets TP-nummerordning på bandkabeln eller om jag skall köra reglage-ordning, tror det blir reglage-ordning för då blir reglagen snyggt monterade i alla fall. Jag är ganska nöjd med mitt bygge än så länge fast en sak retar mig och det är hur jag adresserade effekttrissorna, det går naturligtvis att göra om men jag vill inte :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Tror reglage-ordning är det bästa!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt tips!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har påbörjat mitt ledningsdragande.

Drog flatkabelns första tåtar till reglaget längst ut till vänster (en pot som dämpar triangelspänningen dvs Uc/Ud vilket gör att man kan mäta dioder) sen har jag avisolerat alla andra tåtar för jag upplever att längden på flatkabeln är ganska okej (aningen kort faktiskt men det är inget problem), förtenning kommer nog ske efter hand ty jag har nu inget stöd hos tåtarna när jag inte kan nyttja min tredje-hand så det blir lite bökigt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lött tre av fyra poler hos det första reglaget (efter triangel-potten).

Reglagen är rätt svåra att löda för bandkabeln blev aningen kort och därför är allt spänt och extra trångt.

Det går dock framåt samtidigt som jag lär mig att löda sånt här, till exempel blev jag att förtenna precis alla vipp-hål för först försökte jag stoppa i kabeln och löda men den drev omkring så att jag vid ett tillfälle blev att löda långt upp på isoleringen, jag klippte då bort denna misslyckade bit och förtennte alla hål istället, blev mycket enklare att löda.

Nu har jag ungefär 26-11=15 lödöron kvar att löda, tre lödöron per dag ger fem dagar sen ska trafon monteras i locket, allt felsökas och först därefter kan vi förhoppningsvis testa trissor :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hela den 4-poliga NPN/PNP-brytaren är nu dragen.

NPN/PNP-brytaren är samtidigt ekvivalent med N-CH/P-CH-brytare för allt den gör är att ställa om polariteten hos Uc/Ud samtidigt som den väljer om spänningen över transistorn och emitterströmsmätmotståndet skall inverteras eller inte (det är ju liksom trevligast om graferna kommer åt samma håll på skåpet hela tiden), switchen styr också polariteten hos basströmmen, i MOS/JFET-fallet är det bara en invertering av gate-spänningen som krävs men i BJT-fallet måste jag fysiskt byta basströmgenerator, med andra ord är brytaren på fyra poler.

MVH/Roger
PS
Jag är mycket tveksam till om jag kommer få det här att fungera och jag bävar mig för att felsöka i det läget att det inte fungerar DÄREMOT felsöker jag alltid mina grejer innan jag slår på matningen och förhoppningsvis räcker det.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Hoppas att allt kommer att fungera! Men ha is i magen! Tar man det bara lugnt så brukar det lösa sig! Men det kan ju blir bra vid första påslaget!
Skriv svar